PDA

View Full Version : Hulp gevraagt : versterker leren verkennen



joytoy83
5 oktober 2007, 13:08
Hallo,
EINDELIJK heb ik mijn setje compleet!
Ik heb een tijdje geleden mijn eerste elektrische gitaar aangeschaft. Met behulp van mensen op dit forum heb ik een fender stratocaster gekocht, aangezien hij iets duurder was dan waar ik oorspronkelijk op had gerekend moest ik de aanschaf van de versterker even uitstellen. En gisteren was dan de grote dag dat ik de versterker heb gekocht.
Nu merk ik alleen dat die knopjes hardstikke leuk zijn om al die geluiden te creëren, maar hoe krijg je die ooit samen afgestemd op hetgeluid dat je wil.
Natuurlijk kan je ze vast afzonderlijk van elkaar gebruiken,maar ik neem aan dat het mooiste effect word bereikt als je de effecten op elkaar afsteld. Zijn hier handigheidjes/tips voor om dit onder de knie te krijgen? en waar je op moet letten om bepaalde geluiden te krijgen?
Ik wil dus blues stijl spelen. En ik wilde beginnen met Layla van Eric Clapton, super mooie solo's en goed om te beginnen denk ik...
maar ik krijg het niet voor elkaar om die knopjes zo te krijgen dat het klopt,en dan heb ikniet eens zoveel knopjes..RESPECT voor jullie die dat wel kunnen!!

En dan even voor de duidelijkheid:
Gitaar:Fender stratocaster 50th anniversary
versterker: Roland Cube 20X cosm


Hopelijk wil iemand mij helpen om in de buurt te komen van het geluid, is een stuk leuker oefenen :P

almarvk
5 oktober 2007, 13:11
Verplaatst naar moderne versterkers.

joytoy83
5 oktober 2007, 13:13
Sorry voor het plaatsen in het verkeerde topic..

Arvoitus
5 oktober 2007, 13:15
Draai gewoon even aan elke knop om te zien wat die doet.
Ik heb geen idee wat die roland COSM settings zijn.
Het beste is gewoon om zelf je geluid uit te zoeken, aangezien je (naar mijn mening) niet in de buurt kan komen van het eric clapton geluid.
Daarom adviseer ik je om gewoon aan elke knop te draaien en kijken wat het doet en wat mooi klinkt.

Maar volgensmij moet je die tube drive hebben met een beetje gain erin voor een beetje blues.

Rutger
5 oktober 2007, 13:18
Precies, veel mogelijkheden en knopjes vergen veel tijd om onder de knie te krijgen. Het beste is gewoon af en toe een uurtje lekker klooien met je instellingen en erachter komen welke geluiden jij mooi vindt.

Als je het geluid van de versterker an sich wil verkennen: laat de overige effecten even voor wat het is. Concentreer je op de versterkers en de instellingen van bas/mid/treble. Alle overige effecten als reverb, delay, phaser/chorus/flanger etc. zijn daarvoor niet interessant.

Voor een bluessound idd: een behoorlijk cleane instelling met een randje oversturing.

joytoy83
5 oktober 2007, 13:24
Het aan de knopjes draaien om te kijken welke geluiden eruit komen heb ik gedaan maar ik begrijp niet precies hoe je ze samen moet verwerken zeg maar..welke knopjes te gelijk worden gebruikt enzo.

Jimwoud
5 oktober 2007, 13:35
Het aan de knopjes draaien om te kijken welke geluiden eruit komen heb ik gedaan maar ik begrijp niet precies hoe je ze samen moet verwerken zeg maar..welke knopjes te gelijk worden gebruikt enzo.
Je begint met het kiezen van een setting. R-fier, clean, metal, die dingen. Daarna bepaal je hoeveel vervorming je wilt met de gain knop. En daarna regel je de toon instellingen Bass Mid treble.

Succes

jimihattricks
5 oktober 2007, 13:45
toegegeven; het kan voor een beginner soms moeilijk zijn om through the trees the forrest te blijven zien..

http://www.roland.com/products/en/CUBE-20X/images/intro_R_L.jpg

komtie:
JC Clean is je clean kanaal - hier werkt alleen de EQ (bass, mid, treble - dat moge duidelijk zijn: hoeveel bas, mids of hoog draai ik erin), de EFX en de Delay/Reverb (en clean vol uiteraard)

Je Lead kanaal kent een aantal gemodelleerde versterkeropties met een eigen sound en gain-model. Met de gain knop kun je de hoeveelheid 'crunch' ('oversturing') bepalen. Volume spreekt voor zich.

De EFX unit moet je zelf even mee klooien, maar voor een simpele bluessound heb je deze niet nodig. Luister anders eens naar wat soundsamples van chorus (bv nirvana - come as you are intro), phaser (Van Halen - ain't talking bout love), flanger (o.a. Smashing Pumpkins of EvH), en tremolo (o.a. R.E.M.)-pedalen..

Delay; dupliceert je signaal na een bepaald tijdinterval (wat je dus zelf kunt instellen)

Reverb; galm

Ik ken deze amp-models niet, maar met Tube Drive of Overdrive zit je wel goed denk.. niet teveel gain (naar smaak uiteraard) en even met je EQ klooien (meer mids = meer smooth leadgeluid etc.) - dan wat reverb erbij en gaan met die banaan!

joytoy83
5 oktober 2007, 13:45
Dank je wel!!
Zo'n tip bedoelde ik!! Ik ga er metteen mee aan de slag!

joytoy83
5 oktober 2007, 13:46
vorige berichtje was op het eerste antwoord van jou.
Je tweede bericht is helemaal perfect..super!

JohnLord
5 oktober 2007, 13:54
Layla is niet alleen geen blues, het is ook nog eens erg ambitieus! het geluid lukt je nooit met een strat aangezien Duane Allman op een LP speelde.

joytoy83
5 oktober 2007, 14:18
Nee zo mooi zou het nooit worden,maar toch leuk om te oefenen en te proberen er wat van te maken toch

pannekoek
5 oktober 2007, 14:29
eerst wil ik zeggen: gefeliciteerd met je amp!

ga eens een uurtje naast je versterker zitten, een roland cube heeft niet veel knoppen en alles is redelijk eenvoudig :) good luck

gr stephan

Lexvandoef
5 oktober 2007, 17:21
Feli, toffe oefenamp. Tis idd ff lastig door al die knopjes, maar die leer je ook vanzelf wel kennen. Succes!

Puerco
6 oktober 2007, 18:11
Ik heb deze versterker ook, leuk oefending en onverwoestbaar. Lekker veelzijdig ook.
Om het geluid zoveel mogelijk als clapton's layla te krijgen zet je knoppen dan als volgt waarbij je de cijfers als de wijzers van de klok moet zien.
bass: 10.5, middle: 15.5, treble 12, efx: uit, del/rev: 13, amp model: distortion, gain: 14, volume: 10.
Er bestaat op de site van roland een lijst met vele presets om de sound van vele artiesten zoveel mogelijk te benaderen.
Zal eens kijken of ik de link nog kan vinden, dit komt van mijn geprinte versie.
Succes

Puerco
6 oktober 2007, 18:23
Gevonden :D
Presets voor roland cube (http://www.rolandmusik.de/ftp/pub/downloads/sounds-der-helden/SDH-Cube-20X.pdf)
Hier staan de presets om het geluid van vele artiesten en songs zoveel mogelijk te benaderen, waaronder Layla.
Bedenk wel dat dit benaderingen zijn die binnen de mogelijkheden van deze amp vallen, je zult nooit exact hetzelfde geluid krijgen maar best handig om een beetje in de richting te komen.
Veel plezier

pannekoek
7 oktober 2007, 13:47
Gevonden :D
Presets voor roland cube (http://www.rolandmusik.de/ftp/pub/downloads/sounds-der-helden/SDH-Cube-20X.pdf)
Hier staan de presets om het geluid van vele artiesten en songs zoveel mogelijk te benaderen, waaronder Layla.
Bedenk wel dat dit benaderingen zijn die binnen de mogelijkheden van deze amp vallen, je zult nooit exact hetzelfde geluid krijgen maar best handig om een beetje in de richting te komen.
Veel plezier


ik kan het niet openen :(

dunnoaname
7 oktober 2007, 18:07
Het is een PDF bestand, heb je wel adobe reader geinstallerd staan? Zoniet, het is gratis en handig.