PDA

View Full Version : Koch Studiotone of Vox AC15?



Ash ketchum
5 oktober 2007, 12:47
Na 7 jaar trouwe dienst wil ik afscheid nemen van mijn Fender Deluxe 85. De versterkers die ik op het oog heb zijn de Studiotone en de AC15.
Nu is mijn vraag of deze wel toepasbaar zijn op mijn gear en mijn speelstijl. Ik speel met een Gibson SG classic (p-90's), Fender Strat en Tele en nog een wat effecten. Ik speel voornamelijk clean (in de kerk en soms in een country-band als invaller) en haalde voorheen vervorming uit pedalen. Als ik ga optreden met m'n eigen band gaat er meestal een mic voor de speaker en de drummer is niet het type ala houthakker.

Wat ik in een amp zoek is vooral een geluid dat op relatief lage volume heel vol en groots klinkt, daarom lijkt mij een amp met niet teveel vermogen een goede optie. Qua prijs neig ik vooral naar de AC15, maar qua mogelijkheden vooral naar de Studiotone.

Iemand pro's en con's over deze 2 versterkers?

BartL
5 oktober 2007, 13:29
Ik heb van horen zeggen dat een AC15 goed op pedalen reageerd. Wil zelf misschien ook eentje aanschaffen. Bij www.guitarbargains.com niet al te duur (euro of 450 nieuw!). Echter, heb me geen van beide persoonlijke ervaring...ik kan je dus helaas niet wijzer maken.

Lexvandoef
5 oktober 2007, 13:40
Toen ik voor een AC15 ging kijken heb ik op aanraden van de verkoper ook een studiotone getest.

Het is eigenlijk heel simpel, wil je een wat meer vintage, britse tone, kies dan voor de AC15, zoek je een modernere tone met veel mogelijkheden, kies dan voor de studiotone.

De AC15 klinkt veel losser, terwijl de studiotone veel strakker klinkt. Errug lekker, dat zeker, maar het was niet wat ik zocht.

ColourofFire
5 oktober 2007, 13:56
Ik heb de AC15 een aantal keer getest, en ik ben er zeker zeer over te spreken. Mooi dingetje, lekker los mooi clean geluid en vreet pedalen goed.

Wicked Willy
5 oktober 2007, 19:24
Afhankelijk van het genre dat je speelt is de AC15 erg beperkt. De Studiotone heeft meer mogelijkheden, maar je moet wel van de typische koch-sound houden........ik zeg doe maar een studiotone!!!

Mitch
6 oktober 2007, 13:11
Dat zijn wel twee héél verschillende amps !
De Koch is heel strak en blijft superclean, de AC15 voelt een stuk losser, met een ronder laag en een wat sprankelender tophoog. De speaker van de goedkope AC15 is echter niet geweldig, doet zijn werk maar daar heb je alles mee gezegd. In het laag kan -ie snel te blubberig worden.
De Studiotone combo heeft mijn voorkeur absoluut niet. De top met een 2x12 is erg goed, maar de combo klinkt erg dozig en beperkt. Lang zo open niet als je van een open back 1x12 combo zou verwachten.

Voor het gebruiksgebied dat je beschrijft zou ik neigen naar de AC15, kun je altijd later nog een betere speaker inhangen. Meteen voor de AC15CCx gaan met Celetion Blue kan natuurlijk ook, maar er zijn goedkopere alternatieven wat dat betreft.

Ash ketchum
6 oktober 2007, 16:55
Bedankt nog voor alle commentaar. Ik heb vandaag beide uitgeprobeerd en het is de Studiotone geworden. Deze sprak mij het meeste aan qua geluid.
Ik ga nu ff verder spelen met m'n nieuwe speeltje :soul:

Jimwoud
6 oktober 2007, 17:22
Bedankt nog voor alle commentaar. Ik heb vandaag beide uitgeprobeerd en het is de Studiotone geworden. Deze sprak mij het meeste aan qua geluid.
Ik ga nu ff verder spelen met m'n nieuwe speeltje :soul:
Gaaf, gefeliciteerd. Lijkt me ook een leuk ding.

En na het spelen foto's plaatsen!!!!!!!!

Ash ketchum
7 oktober 2007, 14:21
Van ff spelen ging het naar een complete jamsessie die nacht. Afgelopen nacht een lekkere jamsessie gedaan waarin mijn nieuwe speeltje goed aan de tand werd gevoeld. Heb nog ff geen tijd om pics te maken. want vanavond moet ik repeteren met de band.

Het clean is echt lichtjaren vooruit in vergelijking met m'n ouwe amp. Het lijkt net of ik met een hele transparante en milde compressor speel. Het leadwerk dat clean gaat klinkt echt tegek. De OD kanaal is ook lekker smeuïg en is precies wat ik zocht. OD+ is naar mijn smaakt too much, teveel gain en compressie. Ook vond ik dat het een beetje tophoog was gevoiced.

Over het algemeen reageert ook heel goed op het terugdraaien van het volume op de gitaar.

Djankie
17 april 2008, 13:36
Ik vind dit echt een uber sound:

http://nl.youtube.com/watch?v=qobsMbLxa9c
http://nl.youtube.com/watch?v=pU83l9uDNPc
is dit meer vox ac15 of een koch studiotone ??

pimmetje
17 april 2008, 13:43
Geval van door de reverb het geluid niet meer horen...

Herman
17 april 2008, 15:21
Ik denk dat ik dan toch voor zo'n tone als in het filmpje (wat inderdaad niet fantastisch te horen is) voor de Koch zou gaan. Naar mijn mening is het cleane kanaal wat warmer dan die van de Vox, en eventueel met een Tubescreamertje gewoon mild afgesteld kun je daar wel komen.

En mocht je dat reverb aanspreken, dat zit dacht ik ook op de Koch! (Weet eigenlijk niet of dat ook op de Vox zit, dus als het daar ook op zit was dat een enigzins domme bijdrage:chicken:)

arjanb01
17 april 2008, 17:50
Van ff spelen ging het naar een complete jamsessie die nacht. Afgelopen nacht een lekkere jamsessie gedaan waarin mijn nieuwe speeltje goed aan de tand werd gevoeld. Heb nog ff geen tijd om pics te maken. want vanavond moet ik repeteren met de band.

Het clean is echt lichtjaren vooruit in vergelijking met m'n ouwe amp. Het lijkt net of ik met een hele transparante en milde compressor speel. Het leadwerk dat clean gaat klinkt echt tegek. De OD kanaal is ook lekker smeuïg en is precies wat ik zocht. OD+ is naar mijn smaakt too much, teveel gain en compressie. Ook vond ik dat het een beetje tophoog was gevoiced.

Over het algemeen reageert ook heel goed op het terugdraaien van het volume op de gitaar.

Heb je de comboversie (1x12) ? Of een top/combo met een 2x12 kast erbij ?
Als je de combo gebruikt wed ik dat je ooit een speakerkast (2x12 of 4x12) erbij aan zult sluiten. Dan wordt die Studiotone qua geluid nog veel lekkerder. Vooral de overdrive kan dan beter 'weg' en je geluid spreidt meer waardoor je meer ballen krijgt. Het OD+ kanaal zal te gek gaan klinken, hele veelzijdige gain voor allerlei muziekstijlen.
Ik gebruik mn combo sinds ruim een halfjaar icm een koch 2x12 speakerkast en dit speelt echt te gek.

Veel plezier met de amp !

Ash ketchum
17 april 2008, 18:19
Heb je de comboversie (1x12) ? Of een top/combo met een 2x12 kast erbij ?
Als je de combo gebruikt wed ik dat je ooit een speakerkast (2x12 of 4x12) erbij aan zult sluiten. Dan wordt die Studiotone qua geluid nog veel lekkerder. Vooral de overdrive kan dan beter 'weg' en je geluid spreidt meer waardoor je meer ballen krijgt. Het OD+ kanaal zal te gek gaan klinken, hele veelzijdige gain voor allerlei muziekstijlen.
Ik gebruik mn combo sinds ruim een halfjaar icm een koch 2x12 speakerkast en dit speelt echt te gek.

Veel plezier met de amp !

Ik heb de combo versie en ben er nog ruim tevreden over. Ik heb hem nu ook al een klein halfjaar. Het is naar mijn inzien 1 van de betere gig-amps die ik kan wensen. Het tweaken naar een bepaalde sound is ook altijd leuk om te doen op deze amp. Verder wil ik er inderdaad nog eens een 2x12 of 4x12 op aansluiten om te zien wat voor overige impact heeft op het gehele geluid.