PDA

View Full Version : Eerste project: Telecaster



Veekeren
5 oktober 2007, 11:46
Het zal niet zo enorm hoogdravend worden als sommige knappe staaltjes vakwerk hier, maar ik wil zelf een Telecaster maken (of eigenlijk meer in elkaar schroeven :)). Het is nu nog in een vroeg stadium, eerst moet ik er geld voor hebben, maar ik wil het alvast toch voorleggen om grove fouten in de opzet al te voorkomen.

Ik wil een swamp ash body, en een neck met een ebony toets. Zie je niet veel op Tele's, maar ik wil geen maple maar toch meer bite dan rosewood. Ik zit te denken aan een body als deze van Allparts (http://www.allparts.uk.com/catalogue/product_info.php?cPath=91000_91024&products_id=12248). Ik vind het moeilijk om te bepalen waar ik de body en neck zou moeten kopen. Geschikte nekken zie ik alleen bij Voxhumana (overigens lijkt Vox nogal duur), wie kan me vertellen wat geschikte leveranciers zijn? Beetje kwaliteit en een beetje goede prijs? Heb ook veel leuks bij Warmoth gezien, echter leveren die blijkbaar niet aan Europa...

Wat betreft de finish heb ik ook al wel ideeen. Ik wil eerst met zwarte ecoline gaan werken, als het goed is komen de nerven dan nog door. Bovenop wil ik flink verdunnen zodat de nerven mooi doorkomen. Ik wil proberen een "fake binding" zoals bij PRS-en te maken, en de rest van de body met veel minder verdunde zwarte ecoline bewerken. Wellicht dat ik ook de hals met ecoline zwart wil maken. Daarna met een spuitbus het geheel aflakken. Ik heb nog geen idee wat voor verf. Iemand alvast suggesties omtrent het ecoline/verf verhaal?

Tot slot wil ik de gitaar voor het grootste deel afwerken met GFS hardware. Ik moet me daar nog voor een deel in verdiepen, en dan met name in zaken als pots en weerstanden. Daar heb ik totaal geen inzicht in, ik weet niet wat ik zou moeten nemen. Als iemand daar een mooie link / uitleg over heeft houd ik me ook aanbevolen!

Thanks!

Kim Wilson
5 oktober 2007, 11:59
Heb je al op www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl/) gekeken?


EDIT:
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_29_30&products_id=2852

Veekeren
5 oktober 2007, 12:04
Heb je al op www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl/) gekeken?


EDIT:
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_29_30&products_id=2852

Dank je, dat kan wel interessant zijn. Is toch eigenlijk precies dezelfde body als die op de site van Allparts? Zeker met verzendkosten zou het wel een stukje goedkoper moeten zijn bij TF dan lijkt me.

Martijnisdenaam
5 oktober 2007, 12:06
The String (http://www.thestring.com/) heeft ook leuke nekjes (Allparts).

Die van mij was 75 euro

Kim Wilson
5 oktober 2007, 12:10
Dank je, dat kan wel interessant zijn. Is toch eigenlijk precies dezelfde body als die op de site van Allparts? Zeker met verzendkosten zou het wel een stukje goedkoper moeten zijn bij TF dan lijkt me.
Ja, het is gewoon een Allparts body. Met hun nettoprijs zitten ze al onder die van Allparts, en de verzending blijft binnen Nederland. Lijkt me wel dat dat gaat schelen. :)

G.G.
5 oktober 2007, 13:27
Hals met ebben toets in televorm wordt lastig. Je zou Vox kunnen proberen of warmoth.com.

Een andere, veel beter betaalbare optie, is deels zelfmaken en deels laten maken.

Bij Stewmac een halspen $10, een ebben toets, voorgezaagd met radius $30, frets en (side)dots $20 bestellen (totaal ongeveer $60). Dan bij de westerhouthandel een plakje esdoorn halen (heb ik recent ook gedaan, mooi stuk 23 mm dik), kost misschien 15€

Dan heb je alles wat je moet hebben, met de gunstige dollar, misschien voor €60 -€70.

Vraag een van de telecasterbouwers hier (Van Dattum is goed en heel snel) om het halspenkanaal, het lijmen van de toets, en de vorm te fresen. Halsprofiel doe je zelf met een rasp tot het helemaal 100% naar JOUW spec is.

Veekeren
5 oktober 2007, 13:54
Hals met ebben toets in televorm wordt lastig. Je zou Vox kunnen proberen of warmoth.com.

Een andere, veel beter betaalbare optie, is deels zelfmaken en deels laten maken.

Bij Stewmac een halspen $10, een ebben toets, voorgezaagd met radius $30, frets en (side)dots $20 bestellen (totaal ongeveer $60). Dan bij de westerhouthandel een plakje esdoorn halen (heb ik recent ook gedaan, mooi stuk 23 mm dik), kost misschien 15€

Dan heb je alles wat je moet hebben, met de gunstige dollar, misschien voor €60 -€70.

Vraag een van de telecasterbouwers hier (Van Dattum is goed en heel snel) om het halspenkanaal, het lijmen van de toets, en de vorm te fresen. Halsprofiel doe je zelf met een rasp tot het helemaal 100% naar JOUW spec is.

Ja, zou heel leuk zijn, maar ik wil het vrij basic houden voor mn eerste project. Beetje van het niveau "Duplo", dan ga ik later ooit iets van niveau "Lego", "Technisch Lego" enzovoorts maken :) Met andere woorden, zelf een hals raspen zou wellicht wel lukken, maar mn voorkeur gaat uit naar iets voorgemaakts wat al helemaal compleet is.

Overigens heeft the string een ebben strat hals (kleine kop) voor 95 euro, dat zou ook een optie zijn...

Kim Wilson
5 oktober 2007, 13:59
Ja, maar dan moet je wel je neckpocket van de Tele body aanpassen.

Veekeren
5 oktober 2007, 14:08
Ja, maar dan moet je wel je neckpocket van de Tele body aanpassen.

Oeh, ja goed punt. Dat kan ik zelf dus niet :D

Ik heb wat Kisekae dingetjes gemaakt met de opties. De optie van die Strat Nek lijkt af te vallen helaas. Zo op het eerste gezicht lijkt een maple nek ook niet echt verkeerd, al gaat mijn voorkeur toch uit naar ebony. Ook twijfel ik nog of ik de hals zwart zou moeten maken. Keuzes, keuzes :)

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/Kisekae.jpg

Kim Wilson
5 oktober 2007, 14:10
Oh, doe mij die laatste maar!

Veekeren
5 oktober 2007, 14:15
Oh, doe mij die laatste maar!

Hehe, die is ook wel cool eh... En nog het makkelijkste ook, gewoon een gelakte maple nek kopen :satisfie: maakt em wel minder speciaal, maar affijn, volgens het duplo principe moet het ook niet speciaal zijn :)

Orgasmocaster
5 oktober 2007, 15:57
Mighty mite heeft goedkope maple/ebony tele nekken!
maar als je beslist een ebony toets wilt, dan zou ik persoonlijk een 'warmere' houtsoort voor de neck zelf kiezen om de toon een beetje in balans te houden, zoals mahogany of solid rosewood.
maar daarvoor moet je dan wel weer naar warmoth of musikraft.
heb zelf een rosewood/ebony neck en een wenge/ebony neck, en die zijn allebij heel fijn!

Kim Wilson
5 oktober 2007, 17:42
Een ash body is toch ook al harder dan alder? Zou het met een RW toets niet beter in balans zijn? Ik zit ook maar wat te brainstormen, hoor. :)

Lexvandoef
5 oktober 2007, 17:46
Die laatste vind ik ook het gaafst.

G.G.
5 oktober 2007, 18:11
Mighty mite heeft goedkope maple/ebony tele nekken!
maar als je beslist een ebony toets wilt, dan zou ik persoonlijk een 'warmere' houtsoort voor de neck zelf kiezen om de toon een beetje in balans te houden, zoals mahogany of solid rosewood.
maar daarvoor moet je dan wel weer naar warmoth of musikraft.
heb zelf een rosewood/ebony neck en een wenge/ebony neck, en die zijn allebij heel fijn!

Ik heb op mijn strat een ebben toets en kan niet zeggen dat het heel veel anders is. Het geeft iets minder warmte dan rosewood, maar een fellere attack. Heb het idee dat het weer minder hoog heeft dan esdoorn.

Voor mij was het grootste verschil niet de klankkleur, maar de attack. Bij een strat is dat prima, maar bij een tele kan het wat overkill zijn. Misschien dat dan rosewood toch beter op zijn plek zou zijn. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Misschien een optie om uit de VS 2 halzen te bestellen (scheelt verzendkosten en de dollar is toch al lekker laag) en dan degene die het minst bevalt weg te doen. Heb het idee dat er voor goeie halzen altijd wel een markt is, aangezien de meeste zelfbouwers er toch een beetje huiverig voor izjn zo'n ding zelf te maken.

Veekeren
6 oktober 2007, 10:56
Wat betreft het ebben. Ik ben zoals jullie wel verwachten nog niet enorm thuis in het combineren van hout. ik heb echter een telecaster met een maple hals, die klinkt enorm lekker. Ik vind rosewood vaak minder lekker op een tele, ik prefereer dat felle bijtende.

Volgens mij lijkt ebben in dat opzicht meer op maple dan rosewood, toch? Ik wil gewoon wat anders proberen dan het standaard maple, ebben ziet er cool uit, en ik heb het idee dat het lekker moet klinken...

Veekeren
9 oktober 2007, 15:57
Hmm, ik heb besloten het toch even enigszins goedkoop te gaan houden. Mooie halzen, prachtige bodies, het lijkt me allemaal geweldig... Maar ondanks dat ik prachtige ideeen heb, creativiteit is niet het probleem, ik blijf een prutsert zonder ervaring.

Ik zit de denken aan deze nek (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=1_2_61&products_id=334) en deze body (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=99_100_548&products_id=2880). Dan krijg ik waarschijnlijk ook nog wat korting omdat ik het via mn werk kan bestellen. Hoorde dat het in dezelfde Japanse fabriek als Allparts gemaakt wordt. Het is niet high end, maar dat zijn mijn kwaliteiten ook niet.

Hopelijk snel een topic in "volg het bouwproces" :D