PDA

View Full Version : Het gebruik van mijn pinkie - Beat It (Eddie van H)



Elpedro
5 oktober 2007, 11:18
Hoi medegitaristen,

Ik ben me volledig op de solo van Beat It (Michael Jackson/Eddie van Halen)aan het storten en zit nu bij de fase dat ik op zowel de B als de (hoge) E snaar achtereen volgend de volgende posities (hammer on) moet pakken..... 12, 15 en 19.
Het 'probleem' schuilt hem vooral in positie 19 welke je dus als het ware met je pinkie een soort 'hammer on' moet gebruiken.
Godtering wat een afstand, ik breek mijn klauwen hier bijna op :confused:
En dan heb ik het nog niet eens over de kramp tijdens het oefenen na een tijdje ontstaat.

Is daar een (oefen)truc voor of is de eis gewoon lange vingers :strat:
Of hebben jullie een suggestie (gitaaroefening) waarbij ik mijn bereik van mijn pinkie kan vergroten?

Zijn er nog medegitaristen die ook hebben zitten zwoegen op deze solo, waarin een behoorlijk aantal technieken zitten verwerkt?

Alvast bedanktvoor jullie reactie.

Han S
5 oktober 2007, 12:08
Het is misschien aardig om te weten dan Edward van H. deze solo ook niet zo heeft gespeeld. Hij bestaat uit het aan elkaar plakken van verschillende stukken van solo's en dat heb ik van degene die het aan elkaar heeft geplakt.

Elpedro
5 oktober 2007, 16:00
Het is misschien aardig om te weten dan Edward van H. deze solo ook niet zo heeft gespeeld. Hij bestaat uit het aan elkaar plakken van verschillende stukken van solo's en dat heb ik van degene die het aan elkaar heeft geplakt.

Ok, het is ook niet mijn bedoeling om te discussiėren over de kwaliteiten van Eddie, maar via 'licklibrary' (www.licklibrary.com) was er zo'n docent die dat in zijn oefening wel even doet en het verbaast mij hoeveel kracht hij in zijn pink kan leggen. Ik ben ook vooral benieuwd of je dan een soort truc kan gebruiken, of dat het echt een kwestie van oefenen is om je hand en vingers (pink in dit geval) zo soepel te krijgen dat je die afstand van 12 tot 19 kan overbruggen.

Bazzey
6 oktober 2007, 10:19
Moet je ff zoeken op ice cream man van de Van Halen I plaat.
Eerste deel van die solo zit een stuk in wat je dus hammert & pullt vanaf fret 12 tm 19 en een stel frets ertussen......
Goeie oefening,maar wel langzaam beginnen,pijn tijdens het spelen is NOOIT goed.

johanb
6 oktober 2007, 10:32
met de rechterhand hammeren/tappen ,daar is EVH toch een meester in

jasper159
6 oktober 2007, 10:38
met de rechterhand hammeren/tappen ,daar is EVH toch een meester in

Inderdaad, zo speel ik hem ook.

dunnoaname
11 oktober 2007, 12:57
Een truc om je bereik groter te maken is ontspannen in plaats van forceren. Minder blessuregevaar, beter resultaat. Bovendien hoef je als je je actie goed hebt afgesteld op je gitaar geen snaren "in te drukken", je moet ze aantikken. Indrukken suggereert een langzame krachtige beweging terwijl een snelle en lichte beweging gewenst is. Ik ken het nummer verder niet zo goed, dus ik kan niet meer dan een paar algemene tips geven.

Elpedro
12 oktober 2007, 15:43
Een truc om je bereik groter te maken is ontspannen in plaats van forceren. Minder blessuregevaar, beter resultaat. Bovendien hoef je als je je actie goed hebt afgesteld op je gitaar geen snaren "in te drukken", je moet ze aantikken. Indrukken suggereert een langzame krachtige beweging terwijl een snelle en lichte beweging gewenst is. Ik ken het nummer verder niet zo goed, dus ik kan niet meer dan een paar algemene tips geven.

Wat bedoel je precies met 'als je je actie goed hebt afgesteld'?
Bedoel je hiermee de afstelling (hoogte t.o.v. fret) van de snaren?
En kan ik dit op de een of andere manier testen?

Ik merk wel dat als ik het tappend probeer op te lossen dat ik een hoop ongewenste nevengeluiden krijg die de solo als het waren 'vervuilen'.

dunnoaname
12 oktober 2007, 15:51
Actie is idd de afstand van snaar tot fret. Als je gitaar heel zwaar speelt is je actie misschien te hoog. Al je snaren tegen de frets kletteren (zgn Fretbuzz) is je actie te laag. Daartussenin is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Verder is tappen gewoon lastig. Als je het slordig/slecht doet klinkt het rommelig en heb je bijgeluiden. Oefening baart kunst om er maar eens een afgezaagde uitdrukking tegenaan te gooien.

JohnLord
14 oktober 2007, 21:31
De solo is zelfs in elkaar geplakt met stukjes uit Eddie's opwarm/inspeel sessie. Toen Eddie voor het echie wilde gaan kreeg ie te horen dat het er al op stond.....

Elpedro
15 oktober 2007, 07:45
De solo is zelfs in elkaar geplakt met stukjes uit Eddie's opwarm/inspeel sessie. Toen Eddie voor het echie wilde gaan kreeg ie te horen dat het er al op stond.....

Dan vind ik het van die gasten van 'licklibrary' en die gasten die je kunt vinden op YouTube des te knapper dat die hem zo even spelen.
Ik ben het betreffende stukje nu aan het oefenen a.d.h.v. het tappen, en langzaam maar zeker begint het in de buurt te komen, maar jah... dan ben ik er nog niet want er komt nog een stuk achteraan.

dunnoaname
16 oktober 2007, 16:50
Dan vind ik het van die gasten van 'licklibrary' en die gasten die je kunt vinden op YouTube des te knapper dat die hem zo even spelen.
.

Naspelen kan moeilijk zijn, maar ik vind het altijd veel knapper als iemand iets speelt wat goed klinkt en zelf verzonnen is, of het nou moeilijk is of niet.

Elpedro
19 oktober 2007, 15:54
Naspelen kan moeilijk zijn, maar ik vind het altijd veel knapper als iemand iets speelt wat goed klinkt en zelf verzonnen is, of het nou moeilijk is of niet.

In alles zit een kern van waarheid, maar dat staat los van het feit dat elk gespeeld stuk (in dit geval een solo) een bepaalde moeilijkheidsgraad heeft en toevallig zitten in deze solo een hoop technieken verwerkt.
Dan vind ik het knap als mensen dit vrij nauwkeurig naspelen.
Daarnaast is het een gegeven dat de een graag naspeeld en de ander alleen eigen stukken speelt en elk op een bepaald niveau.
De discussie moet dan ook niet zijn of iets terecht knap is of niet.
Daarnaast... smaken verschillen (gelukkig).
Zo blijkt dat sommige 'herrie' technisch knap is gespeeld maar de een vind het mooi en de ander afgrijselijk klinken.