PDA

View Full Version : Stroomvoorziening



Elpedro
5 oktober 2007, 12:08
Ik weet niet of dit wel het juiste Topic is voor mijn vraag, maar mijn vraag ontstond eigenlijk op basis van een eerder onderwerp binnen dit topic waar gevraagd werd een foto van je homestudio te plaatsen.

Ik ben zelf ook aardig op weg naar zo'n opstelling, denk hierbij aan:

PC+monitor
Gearbox UX2 (voor gitaaropname)
Keyboard
Speakers

Daarnaast nog een laptop, printer, lampje.... noem maar op.
Echter ik heb maar één geaard stopcontact in mijn (studie)kamer.
Als ik zo die foto's bekijk dan zie ik al die kabelspaghetti en vraag ik mij af hoe jullie dat doen m.b.t. stopcontacten.

Is alles bij jullie doorgelust met stekkerdozen of hebben jullie van die beveiligde blokken (tegen inslag onweer e.d)?
Of hebben jullie de luxe van meerdere geaarde stopcontacten?
Mijn zorg is namelijk dat ik teveel tegelijk aansluit, maar weet ook eigenlijk niet hoe dit te voorkomen.

Han S
5 oktober 2007, 12:31
Als je een groep te zwaar belast knalt je zekering er uit. Wat je moet doen is niet alles tegelijk aanzetten, dat geeft namelijk een piekbelasting.

Als ik in de studio alles met een enkele hoofdschakelaar zou aanzetten liggen er een paar 16 ampere zekeringen uit.

Als je niet teveel apparatuur op een enkel stopcontakt zet met een verdeeldoos, kun je beter die ene stekker er uit halen als je het spul niet gebruikt, dat is de beste beveiliging tegen blikseminslag. Want ook als er verderop blikseminslag is heb je kans dat de hele zooi verschroeit.

Vreest niet, een computer gebruikt niet zo gek veel stroom en de rest van die apparatuur ook niet. Ik heb een mengtafel met twee enorme voedingen, een taperecorder die 500 watt slurpt, een power amp voor de monitoren die bij belasting 1200 watt lust en alles staat op één groep, maar ik moet ze wel om beurten aanzetten anders ligt die groep er uit.

Roman
5 oktober 2007, 14:11
En groep van 16A kan zo'n 3,6kVA = 3600Watt trekken.
Da's redelijk veel hoor.



PC+monitor
Gearbox UX2 (voor gitaaropname)
Keyboard
Speakers

Een gemiddelde pc zit op z'n 450W
Monitor, ik ga ff uit van LCD: 100W
Laten we voor de gearbox, keyboards en speakers 50W per stuk nemen. 150W in totaal.

Nog wat lampjes etc. Ach, 500W extra.
Kom je op zo'n, grofweg max, 1500W uit. Makje.

Vaak staat op een stekkerverdeeldoos het max aantal amps of wattages vermeld. Gemiddeld 2000watt ongeveer. Dus ook geen probleem.

Aarde beveiligd je niet, perse, tegen bliksem inslag. Het beveiligd je apparatuur wanneer een lekstroom gaat lopen. Bijvoorbeeld als er spanning op je PC kast staat en jij raakt die aan. Dan "ontsnapt" er lichte stroom door jouw lichaam naar de aarde en springt de aardlek. Wel zo veilig om dat dus te gebruiken.

Meerdere WCD's (stopcontacten in de volksmond) moeten wel op verschillende groepen zijn aangesloten zijn wil je hier voordelen mee hebben. In een kamer vanaf 20m2 zijn minimaal 2 groepen verplicht. Meestal aan de overstaande wanden.

Qua piekspanningen zal het meevallen. Een CRT monitor wil daar nog wel eens last van hebben.
Volgens mij ga je geen problemen ondervinden :)