PDA

View Full Version : Afstellen met halspen levert geen resultaat op



Noid
5 oktober 2007, 10:03
Ik zit met een strat waarvan de nek te bol staat. Ik ben de halspen losser gaan stellen, maar dat heeft geen resultaat gehad (tot nog toe). Over meerdere dagen verspreid ben ik de halspen gaan lossen, totdat ik 2 dagen geleden de moer helemaal los in m'n hand had. Met trucs als het kloppen met een rubberen hamer op de achterkant van de hals en met het buigen met de hand van kop en body heb ik de afgelopen dagen geprobeerd de halspen te "helpen". 2 dagen geleden heb ik de spanning op de snaren verhoogd met 3 halve noten. Ook dat levert geen resultaat op ...

Iemand tips?

@mods: Wellicht hoort dit thuis in het onderdeel gitaren, maar ik verwacht dat vooral bij de zelfbouwers de kennis aanwezig is.

Mattia
5 oktober 2007, 10:55
Bol, als in: midden van de toets staat hoger dan de twee uiteindes?

Niks aan te doen anders dan verarmen, een beetje klemmen (met losse truss rod) en hopen/zorgen dat het goed komt. Bij mijn weten hebben gewone strats namelijk geen dual action rods, en dit is juist de situatie waar je zo'n ding voor wil hebben.

Noid
5 oktober 2007, 11:21
Bol, als in: midden van de toets staat hoger dan de twee uiteindes?
Ja.

Klopt, deze strat komt uit de jaren 70 en heeft zeker geen dual action rods.

Heb je tips m.b.t dat verwarmen: naar ik aanneem moet dat langzaam en geleidelijk gebeuren? Kan dat met huis tuin en keuken spullen, of zal ik de gitaar naar een bouwer moeten brengen die zo'n speciale installatie heeft voor het warm maken van halsen?

Zou het kwaad kunnen als ik met zo'n lang rood buisje probeer via het trussrod gat WD40 of Siliconespray langs de trussrod te spuiten?

no 1 hops
5 oktober 2007, 11:45
is met klem techniek mogelijk en wat durf en gevoel.
geen warmte want je weet de bij effecten niet op lijm.
dus 1 lijmklem, een lange stevige houten balk en drie kleine houten blokjes.
leg de balk zo neer dat dat je er later met de klem goed bij kan in het midden.
leg op de balk een blokje waar de ruimte is tussen de eerste fret en nut.
het andere blokje bij waar de bodyjoint is, dus het vlak waar de schroeven in de hals komen.
leg dan de hals met de rug op die twee blokje op de juiste plaats, (dus niet de toets op de blokjes)
neem de lijmtang en het derde blokje en leg dat blokje in het midden (ten opzichte van die twee andere blokjes )op het fretboard en zet de lijmtang onder de balk en op dat blokje.
door het aandraaien van de lijmtang trek je de hals richting de balk.
(dus hoe dikker de blokjes hoe meer dit kan)

maar belangrijkste is dat je dus wel de tressrod moer los hebt als je dit doet en wanneer je denkt de juiste holling gekregen te hebben draai je hem vast en draai je de lijmklem los.

wat is de juiste holling?
dat is het gedeelte van gevoel en dat is over elke hals heel anders.
de ene is stugger dan de andere.
dus misschien eerst recht, met de snaar spanning erbij dan net de goede holling die je zoekt.

maar voor dit geldt wel, proberen is op eigen risico, maar komt van Dan Erlewine

Noid
5 oktober 2007, 13:17
is met klem techniek mogelijk en wat durf en gevoel.
geen warmte want je weet de bij effecten niet op lijm.
dus 1 lijmklem, een lange stevige houten balk en drie kleine houten blokjes.
leg de balk zo neer dat dat je er later met de klem goed bij kan in het midden.
leg op de balk een blokje waar de ruimte is tussen de eerste fret en nut.
het andere blokje bij waar de bodyjoint is, dus het vlak waar de schroeven in de hals komen.
leg dan de hals met de rug op die twee blokje op de juiste plaats, (dus niet de toets op de blokjes)
neem de lijmtang en het derde blokje en leg dat blokje in het midden (ten opzichte van die twee andere blokjes )op het fretboard en zet de lijmtang onder de balk en op dat blokje.
door het aandraaien van de lijmtang trek je de hals richting de balk.
(dus hoe dikker de blokjes hoe meer dit kan)

maar belangrijkste is dat je dus wel de tressrod moer los hebt als je dit doet en wanneer je denkt de juiste holling gekregen te hebben draai je hem vast en draai je de lijmklem los.

wat is de juiste holling?
dat is het gedeelte van gevoel en dat is over elke hals heel anders.
de ene is stugger dan de andere.
dus misschien eerst recht, met de snaar spanning erbij dan net de goede holling die je zoekt.

maar voor dit geldt wel, proberen is op eigen risico, maar komt van Dan ErlewineGoed idee, bedankt! Dit ga ik proberen. I'll keep you posted.

Mattia
5 oktober 2007, 13:23
Re: warmte en zo, ga eens bij FRETS.com rondsnuffelen, staat vast wel iets over 'neck straightening'. Meestal is een gloeilamp genoeg, en voorzichtigheid is geboden bij gelakte maple toetsen.

G.G.
5 oktober 2007, 13:32
En als niets werkt, dan alleen nog 1 hele drastische optie: frets verwijderen, hals op spanning brengen, vlakken, spanning lossen en opnieuw fretten. Maar eerst het verwarmen proberen. heb dat zelf nog nooit gedaan, maar klinkt logisch.

no 1 hops
5 oktober 2007, 17:34
water/vocht en warmte/kou zijn triggers voor het hout waarvan je niet in kan schatten wat dat op lange duur doet.
ik blijf er voorzichtig mee

Xufar
6 oktober 2007, 01:01
Kijk hier anders ook eens naar: http://www.stewmac.com/tradesecrets/ts0000.hzml

glasbier
6 oktober 2007, 11:06
De optie van No1Hops lijkt mij het verstandigste. Ik ken een reparateur die dat ook op deze manier deed. Met verwarmen moet je wel mee oppassen;eigenlijk zou ik dat helemaal niet doen. Succes!

no 1 hops
6 oktober 2007, 12:44
Kijk hier anders ook eens naar: http://www.stewmac.com/tradesecrets/ts0000.hzml
is dus mijn verhaal in foto versie ;-)
maar dan juist om een nek die te hol is rechter te maken, deze die hier op de fotos geholpen word is te hol

Noid
7 oktober 2007, 10:09
Dank voor de reacties. Update + foto's voor geinteresseerden:

Vrijdag: methode "Erlewine" die no 1 hops voorstelde toegepast:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/halsholler.jpg
Aangegeven is dat je de halspen vast moet zetten terwijl de hals onder druk van de lijmstang staat. Waarom is mij niet helemaal duidelijk: immers de halspen zorgt ervoor dat de nek weer rechter wordt. In mijn geval: op het moment dat de lijmtang er af ging werd de hals weer te recht. Pas toen ik de halspen weer helemaal los had gedraaid werd de bolling beter.

Gewenst is een ruimte van 0.3 mm bij de 7e fret, en er was nu zo'n 0.1mm.
Dus niet voldoende en 's avonds de boel nog een keer geklemd en zo'n 2 uur laten zitten. De halspen wel een keer aangedraaid (wellicht kan ik die zo indien nodig laten "schrikken") maar ook weer losgedraaid, voor het losdraaien van de lijmklem.
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/halsholler2.jpg
De gewenst 0.3 mm lag hierna tussen de 0.1 en 0.15 mm.

Zaterdag: de gitaar de hele dag laten staan met losse halspen, om te kijken wat de hals zou doen.

Zondagochtend: ruimte = +/- 0.15 mm

Daarom nog maar een keer geklemd, maar nu op een andere manier vastgezet. Dit werkte makkelijker en de houten tafel is ook stijver dan de lat die ik gebruikte, dus komt er effectief meer kracht op de hals waardoor die verder doorgedrukt wordt. Dit laat ik een tijdje zitten, daarna haal ik het los en kijk ik weer een dag wat de hals doet.
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/halsholler3.jpg

Hier kun je goed zien hoe de achterkant van de body omhoog komt: er staat nu echt veel kracht op die hals door die lijmtang. De hals houdt zich echter taai.

espike
7 oktober 2007, 10:41
is het niet makkelijker, om je tremelo te blokkeren, en een setje dikke snaren goed op spanning te brengen? Of trekt dat t nog niet? Ik denk hier dan aan een setje srv 0.52-0.13 oid

Mattia
7 oktober 2007, 11:28
Als dit niet werkt, hetzelfde proberen met een peertje van 200 watt erboven (of 150). 5 minuten verwarmen, of gewoon zo lang als nodig, onder spanning, dat weer af laten koelen.

Ik bedoel, ja, hout en lijm reageert op hitte. Dat is hier juist de bedoeling; je laat de toets ietsjes 'slippen', het hout wordt misschien net wat elastischer, en de boel zit dan weer gewoon goed. Vrij standard iets, en minder bewerkelijk dan re-fretten (waarbij gezegd moet worden dat compression fretting juist met namen bij een te holle hals werkt).

no 1 hops
7 oktober 2007, 12:56
waarom na het klemmen de moer moet worden aangedraait is juist omdat hem los draaien hem (de hals) minder stug te laten zijn.
je brengt de spanning in de hals en zet dit dan vast met die moer
als je een manier vond om de lijmtang aan de bovenkant aan te draaien , de snaren te spannen, op iets meer dan de gewenste holling en dan de moer vastdraaien.
(pas op als ie gaat piepen of kraken)
en dan na een dag de lijmtang er voorzichtig af

ook een mogelijkheid erbij is er een weitje onder de moer te zetten.
het zou kunnen zijn dat de moer het einde van de schroefdraad al heeft bereikt en fysiek niet verder kan.
door het weitje (ringetje van metaal) geef je hem dan net wat meer schroefdraad.