PDA

View Full Version : m'n eerste zelfbouw project: PRS Santana



Pagina's : 1 [2]

pueblo
15 november 2008, 12:22
Met welke alu tape? want er was hier iemand op het forum die ooit alutape had gekocht die zelf niet geleide

aaronstonebeat
15 november 2008, 12:39
Ik heb laatst het eigen merk alutap van Gamma gekocht, dat bleek helemaal geen aluminium te zijn. Die van Tesa is prima.

renemeester
15 november 2008, 13:05
De alutape geleid wel. Heb ik getest voor het aanbrengen.

Ik heb op de pushpull pot de "lugs" 1 en 3 omgedraaid. Dus 1 aan aarde en 3 naar de pickup. Het volume draait nu de goeie kant op. Alleen het lage volume van de bridge pickup is nog niet opgelost. Iemand enig idee wat dat kan zijn? Kan het zijn dat ik de groundwire tussen de pots weg moet halen om het probleem op te lossen? Ze maken al contact via de shielding denk ik.

aaronstonebeat
15 november 2008, 13:22
Aardeverbindingen moet je idd niet dubbel maken, dan ontstaan er aardlussen en die kunnen allerlei stoorgeluiden veroorzaken. Maar het kan niet de reden zijn dat je brugpickup weinig volume heeft.
Vreemd hoor, ik kan niets verkeerds ontdekken in het schema. Is die potmeter wel 500k? Als dat veel minder is, zou het daarin kunnen zitten.

S9koen1F
15 november 2008, 14:05
WOw,
Normaal lees ik alleen en reageer ik niet,
Maar dit is te mooi om niet op te reageren zeker voor een 1e gitaar.
Klasse!

Koen

renemeester
15 november 2008, 14:19
Aardeverbindingen moet je idd niet dubbel maken, dan ontstaan er aardlussen en die kunnen allerlei stoorgeluiden veroorzaken. Maar het kan niet de reden zijn dat je brugpickup weinig volume heeft.
Vreemd hoor, ik kan niets verkeerds ontdekken in het schema. Is die potmeter wel 500k? Als dat veel minder is, zou het daarin kunnen zitten.

Nee, Beide zijn 500k. Ik heb geen stoorgeluiden ofzo. Brugpickup is alleen zacht. Misschien het faseomkeer gebeuren er maar eens tussenuit halen als test.

Yoshida
15 november 2008, 14:32
Hey, echt vette gitaar. Bewijst maar weer wat voor amateur (lees: 'IKEA'-fanaat) ik nog ben door met halffabrikaten te werken. Ik zou weken lang de werkplaats van mijn oude bouwkunde opleiding af moeten huren om hier zelfs maar bij in de buurt te komen.

aaronstonebeat
15 november 2008, 14:34
Meet dan meteen ook even de brugpickup door. Zou zo tussen de 5 en de 15 kOhm moeten zitten, in extreme gevallen nog iets meer.

renemeester
15 november 2008, 17:03
Meet dan meteen ook even de brugpickup door. Zou zo tussen de 5 en de 15 kOhm moeten zitten, in extreme gevallen nog iets meer.

Dat ga ik zeker doen. Ik ga het alleen even laten rusten. Ff de zinnen verzetten, anders ben ik alleen maar met die gitaar aan het klooien dit weekend ;-)

renemeester
16 november 2008, 22:16
Okay, ik ben inmiddels een stukkie verder met het probleempje.

Pickups doorgemeten. Neck = 8,2 k Brug = 11,6 k. Dusss, pickup is goed.

Vervolgens de zwarte en groene draad van de brugpickup losgesoldeerd van de switch die de fase omkering doet. Toen zwart aan de + van de volumepot en groen op de aarde gezet, en.....jawel hoor. Gewoon perfect geluid. Hoera!

Er zit dus toch iets nie goed in de bedrading van de schakelaar of de schakelaar zelf. Ik ga nu de bedrading hiervan opnieuw doen en dan weer testen.

wordt vervolgd.

renemeester
16 november 2008, 23:38
Mmm, de hele bedrading van de pushpull opnieuw gedaan. Hetzelfde probleem dus weer.

Dan maar terug naar geen faseomkering en dus gewoon 2 volumes en een 3 standen schakelaar.

Nu de volgende uitdaging. Het probleemje van de notes out op de hoge E snaar 2de/3de fret oplossen.

aaronstonebeat
16 november 2008, 23:53
Is die schakelaar op de push/pull wel een 2pdt on-on vraag ik me onderhand af?

Orpheo
17 november 2008, 00:20
Is die schakelaar op de push/pull wel een 2pdt on-on vraag ik me onderhand af?

ik ken niet eens een push pull die niet dpdt is

renemeester
17 november 2008, 07:53
Deze is het

http://store.guitarfetish.com/pudppo50auge.html

ALN
19 november 2008, 11:18
Mooie, hele mooie gitaar!!!!
Even over de GFS-pickups en Seymour-Duncan schema's:
Bij GFS is zwart de start van de North-coil en -, groen is de start van de southcoil en +. Bij Seymour Duncan is zwart de start van de north coil en +, groen de start van de southcoil en -. Toen ik GFS daarover mailde kreeg ik het volgende antwoord:

You can use Duncan codes for normal wiring if you want- If you're doing complicated wiring schemes use the diagram we sent you to match up the start-stop color codes

Ik heb niet veel verstand van schema's (zelf alleen simpele schema's gesoldeerd zonder split, fase etc.) maar misschien dat dit jouw probleem kan veroorzaken?

renemeester
21 november 2008, 11:28
Mooie, hele mooie gitaar!!!!
Even over de GFS-pickups en Seymour-Duncan schema's:
Bij GFS is zwart de start van de North-coil en -, groen is de start van de southcoil en +. Bij Seymour Duncan is zwart de start van de north coil en +, groen de start van de southcoil en -. Toen ik GFS daarover mailde kreeg ik het volgende antwoord:

You can use Duncan codes for normal wiring if you want- If you're doing complicated wiring schemes use the diagram we sent you to match up the start-stop color codes

Ik heb niet veel verstand van schema's (zelf alleen simpele schema's gesoldeerd zonder split, fase etc.) maar misschien dat dit jouw probleem kan veroorzaken?

Hallo ALN,

En welkom op dit forum.

Bedankt voor de tip. Ik zal er nog eens even naar kijken. Grote kans dat het daar idd in zit.

Gr. Rene

renemeester
26 november 2008, 14:53
Zo, hij is klaar. Alles afgesteld. Hij speelt erg lekker. De action niet te laag ingesteld omdat ik 'm wil gaan gebruiken voor slide en alternatieve stemmingen. Desondanks speelt ie erg licht en soepel. Ik ben zeer tevreden. 2 volumes en geen tone. Het enige wat ik nog moet uitvogelen is die fase omkering. Maar dat komt goed. Hieronder een foto. Als het beter weer is maak ik er nog een paar buiten. Binnenkort nog wat geluids samples.

Groeten

Rene

http://farm4.static.flickr.com/3176/3061379990_7ee43dfd22_b.jpg

yalexw
26 november 2008, 15:04
Die is heel erg mooi geworden:). Gefeliciteerd ermee zul je zeker veel plezier van hebben.

Riky
26 november 2008, 16:28
supergaaf!!

kevervolks
26 november 2008, 17:48
Zeer mooi geworden!

Persoonlijk zou ik alleen chromen kapjes over de humbuckers doen en creme ringen ipv zwart

pueblo
26 november 2008, 18:08
hallo, een vraagje, hoe dik is het bodyhout bij de body neck verbinding?

grizzly
26 november 2008, 19:55
Machtig mooie gitaar geworden. Ziet er echt vet uit.

Nog een vraagje, de hals lijkt vrij breed bij de headstock.
Hoe breed is de hals daar?

renemeester
26 november 2008, 20:19
Machtig mooie gitaar geworden. Ziet er echt vet uit.

Nog een vraagje, de hals lijkt vrij breed bij de headstock.
Hoe breed is de hals daar?

Dat is gewoon 43 mm. Het is optisch bedrog omdat de kop vrij klein is. Verder is het stukje naar de kop toe achter de topkam smaller dan de hals zelf.

renemeester
26 november 2008, 20:20
hallo, een vraagje, hoe dik is het bodyhout bij de body neck verbinding?

Da's een mm of 12/13, hoezo?

barno
26 november 2008, 20:29
ik had je een tijdje geleden ook al gevraagd hoe breed de topkam was omdat ik ook dacht dat ie breder was dan standaard (is ie ook, 1 mm) maar nu je het zegt: optisch bedrog komt ook door smalte headstock achter de kam. waarom heb je dat gedaan, ontwerp of "gedwongen" ontwerp na uitschuiver? Ik vind het wel goed eruitzien.

renemeester
26 november 2008, 21:33
Dat heb ik gedaan om er iets eigens (iets revolutionairs ;-)) aan te geven

grizzly
26 november 2008, 22:46
Moedig, ik zou de "trek en werk" sterktes niet weten van een hals die onder spanning staat van snaren.
Maar ik vind het wel een mooi design.

renemeester
30 november 2008, 12:04
Ik heb even wat geluidsamples gemaakt voor de liefhebbers.

http://www.4shared.com/file/73779045/acfc0358/thank_you_zelbouw_beide_picups_vox_ac_30_clean.htm l
http://www.4shared.com/file/73779046/35f552e2/lick_zelbouw_bridge_picups_vox_ac_30_clean.html
http://www.4shared.com/file/73779047/42f26274/jazz_zelbouw_neck_picups_vox_ac_30_clean.html
http://www.4shared.com/file/73779044/dbfb33ce/dist_slide_zelbouw_brug_picups_gratifier.html
http://www.4shared.com/file/73779049/a54a4f73/dist_zelbouw_alle_picups_gratifier.html

barno
30 november 2008, 13:11
klinkt goed!! maar wel geweldig nasty en hot, zijn dat de pups of staat de vox zo luid?

goed opgenomen, hoe heb je dat gedaan?

grizzly
30 november 2008, 14:39
Dat klinkt echt wreed Rene,
Lekker helder en inderdaad zoals Barno al aangaf Nasty.

alwoude
2 maart 2009, 17:30
Prachtige gitaar geworden hoor. Om te zien en te horen echt heerlijk.
Wilde al een tijd een poging wagen om zelf een gitaar te maken, en mijn keus viel op een PRS. Ben nu vast besloten te beginnen.

Ik zag dat je tekeningen en afmetingen op papier hebt staan.
Is het ook mogelijk daar een kopietje van te bemachtigen?