PDA

View Full Version : ECC83 vevangen door EL34



belfrink
26 januari 2003, 18:11
Is het mogelijk om je Marshall Valavestate ECC83 buis te vervagen door een EL34?

EdJ
26 januari 2003, 18:12
Nee want die past niet in het voetje.

Frusciante
26 januari 2003, 18:41
idd. ecc83 of 12ax7 of 12xat8 ed. zijn uitsluitend bedoeld als voorversterking. met a .w deze beinvloeden het geluid wat wordt uitversterkt door je eindbuizen. kort gezegd: een el34 (of 5881, 6l6's, kt66 el84 etc) bepaalt in zekere zin het eindvolume maar kan indien zwaar aangestuurd (intern) mee oversturen met de voorversterker buisjes.
vandaar de vette vervorming indien gewenst.

Droffie
26 januari 2003, 18:48
Nee, dat kan inderdaad niet.
Je kan wel je ECC83 buisje laten modificeren. Stuur een mailtje naar Bob bij wwww.eurotubes.com, hij kan die vraag beantwoorden en hij verkoopt JJ buizen. die fokt die voorbuisjes op voor meer scheur. Werkt denkt ik ook bij valvestates.


succes.
D.

PeeVee
27 januari 2003, 12:23
> Je kan wel je ECC83 buisje
> laten modificeren.
Natuurlijk NIET! Binnen het glazen buisje heerst een VACUUM. Hoe denk je dat je daar iets aan kunt veranderen en het dan weer dicht (en vacuum) kunt krijgen? No way!

Met "voorbuisjes opfokken" bedoelt men vaak de buisjes wat harder te laten werken door in het circuit van de betreffende amp wat te veranderen of hogere waarde kathode bypass cap te plaatsen... Aan het buisje zelf verandert niets.

Droffie
27 januari 2003, 16:13
Wie heeft het over buisjes openmaken en iets veranderen. Ik niet...
Het kan wel degelijk. Hij stelt ze iets anders af waardoor ze eerder oversturen.
Zoals ik al zei. Vraag Bob...Hij heeft er verstand van. Jij duidelijk niet....

jpb
27 januari 2003, 16:46
Op 2003-01-26 18:11, schreef belfrink:
Is het mogelijk om je Marshall Valavestate ECC83 buis te vervagen door een EL34?


Als het al kon, waarom zou je het willen?

McCloud
27 januari 2003, 17:14
Op 2003-01-27 16:13, schreef Droffie:
Wie heeft het over buisjes openmaken en iets veranderen. Ik niet...
Het kan wel degelijk. Hij stelt ze iets anders af waardoor ze eerder oversturen.
Zoals ik al zei. Vraag Bob...Hij heeft er verstand van. Jij duidelijk niet....


Je kan een buis niet anders afstellen. Zoals eerder gezegd, een buis is vacuum en daar kan je niet aan kloten. Er zitten ook geen verstelknopjes op ofzo. Vette onzin!

Wat Bob doet is buizen selecteren op de hoeveelheid gain die ze hebben. Hij kan dan onderscheid maken tussen buizen met veel of weinig gain. Hij verandert zelf helemaal niets aan die buizen.

Op deze manier kan je dus kiezen voor een high-gain buis (als je snelle oversturing wilt hebben) of een low-gain buis (als je wil dat je versterker niet snel overstuurt).

Wat je met een Valvestate wel kan doen is verschillende buizen uitproberen (verschillende merken). Daar zit al heel veel verschil in, al weet ik niet of je dat in een Valvestate echt merkt.

mathe
27 januari 2003, 17:20
Droffie,
Hij zal de schakeling rond het buisje wel anders instellen waardoor de versterkingsfactor toeneemt. Frequentie afhankelijk kan dit met een andere waarde van de kathode bypass condensator, maar het kan ook door de waarden voor anode en kathode weerstand te wijzigen.
Ik weet dat er ook buisjes van Sovtek zijn (geweest) welke een een hogere versterkingsfactor hebben dan de standaard ECC83. Een soort hotrodded ECC83 dus. Misschien bedoel je dit.
Echter is het van buitenaf niet mogelijk iets met de versterking van een buisje te doen.
PeeVee sprak dus geen onzin...
Opfokken van een buisje bij valvestates heeft trouwens weinig zin. het overstuurde geluid komt niet uit de buis maar uit een solid state circuit. De buis wordt gebruikt om het 'scherpe' overstuurde solid state geluid wat meer als een buizenversterker te laten klinken.

signsofzodiac
27 januari 2003, 18:07
Ehhh, wordt de buis in de Valvestates niet alleen gebruikt voor het cleane gebeuren. Volgens mij is de scheur gewoon solidstate-clipping, net als in de JMP-1 Preamp....

Oftewel, door een high-gain preampbuis houdt je geen mooi clean meer over, en je scheur evrandert er niet door.

Volgens mij hoor, correct me if I'm wrong :wink:

McCloud
27 januari 2003, 18:16
In de eerste serie Valvestates (8040,8080,8240,etc.) werd die buis juist alleen gebruikt voor het distortion kanaal en niet voor het clean. Vanaf de 2e serie (VS65, etc) hebben ze dat volgens mij gewijzigd. In die serie word de buis door zowel het clean als distortion kanaal gebruikt.

belfrink
27 januari 2003, 19:33
Dat klopt inderdaad, het distortion kanaal van de eerste serie Valvestates maakte alleen gebruik van de ECC83 buis maar de overige kanalen niet, dit kwam pas bij de 2e serie.

PeeVee
28 januari 2003, 10:59
Mathe & McCloud bedankt voor de bijval. Buisjes selecteren op gain kan inderdaad wel maar het verschil zal minimaal zijn. Ik vraag me af of je het verschil tussen 90x versterking en 110x versterking (dat zullen de marges zijn) daadwerkelijk kunt horen. Er zijn genoeg mensen die verschil tussen ECC81 (60x) en ECC83 (100x) niet merken.

Droffie had het zelf over het "modificeren van een ECC83", dat is natuurlijk klinkklare onzin. Later schreef ie ook nog:

> Wie heeft het over buisjes openmaken
> en iets veranderen.

Modificeren = veranderen

> Het kan wel degelijk. Hij stelt ze iets
> anders af waardoor ze eerder oversturen.
Och ja.. het draait natuurlijk wat aan de afstelschroefjes... stom van mij... niet aan gedacht... :wink:

> Vraag Bob... Hij heeft er verstand van.
> Jij duidelijk niet....
Wie er hier geen verstand heeft van buizen lijkt me heel erg duidelijk. Ik ken Bob persoonlijk, hij is een gewone gitarist / gebruiker. Heeft niet zoveel verstand van electronica maar dat weerhoudt hem er niet van om lustig te experimenteren met o.a. buizen, geef 'm eens ongelijk...

Niet alles geloven wat je leest / hoort jochie..

PeeVee
28 januari 2003, 11:01
P.S. Inderdaad zat alleen in het gain kanaal van de eerste Valvestates (ik had een 8080, jeugdzonde) een ECC83 maar die werd NIET gebruikt om de vervorming te produceren, dat ging gewoon met de vertrouwde solid state componentjes net als in andere Marshall (b.v. ook JCM900!).

Nielsje
28 januari 2003, 11:22
Goh ik moet toch ff opmerkzaam zijn dat jullie op dit forum wel heel lief tegen elkaar zijn...

Nog ff over dat buizen gedoe enzow.. het heeft allemaal weinig zin om je buizen te verwisselen als maar 1 buisje hebt en de rest is gewoon printplaten zooi...
laat dat buisje maar lekke zitten.. tone komt immers van je vingers..en spaar door voor een buizenkast...

groeten

LordRiffenstein
28 januari 2003, 11:46
Ik dacht altijd dat die rood gekleurde lampen die Bob van Eurotubes verkocht nog beter zijn, dat ze warmer klinken. De blauwe lampen die hij verkoopt klinken iets kouder, ideaal om een versterker die te vet klinkt wat scherper laten te klinken!!

Cya,

Yoeri

McCloud
28 januari 2003, 12:35
:grin: