PDA

View Full Version : Welke buizenbak voor een droomachtig mooie clean??



Shay
26 januari 2003, 17:46
Ik heb zelf niet zoveel uitgeprobeerd de laatste tijd dus vraag ik jullie even om goed advies. Ik speel voornamelijk clean en zoek een goeie top die dat als geen ander kan .. Mijn budget is 1500 max (moet wel beginnen met sparen weer na 499 uit te hebben gegeven voor een v-twin). Ik heb geen haast ermee dus ik heb rustig de tijd om wat uit te proberen in muziekwinkels... Wat adviseren jullie??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-27 14:27 ]</font>

Grandma_Placenta
26 januari 2003, 17:49
Een Fender(Dual) Showman ofzo lijkt me wel ideaal voor een geile clean sound. Of een Fender Bassman, ook niks mis mee.
Die dingen staan redelijk vaak op marktplaats etc. te koop. Of kijk es op http://www.stratmarket.net

RaNk
26 januari 2003, 18:12
Ik zou eens gaan kijken of een ENGL uit die prijsklasse voldoet (Ritchie Blackmore sigature?). Ik kan niet echt tips geven omdat ik alleen maar op de duurdere ENGL's gespeeld heb, maar die hebben dan ook wel een heel mooi clean voor een top. Ik verwacht van die goedkopere modellen niet anders eerlijk gezegd.

Frusciante
26 januari 2003, 18:46
als je persee een top wil dan is een blackface shoman wel erreg mooi. een bassman gaat daarentegen geen volle zalen trekken op de manier zoals jij hem wil gebruiken. en in top vorm heb ik ze nog nooit gezien. (bassmannen oversturen al als je ze op 40% draait.) vet geluid maar niet wat je zoekt denk ik.

Mithrandir
26 januari 2003, 18:52
Probeer eens een Koch uit zou ik zeggen, wat mij betreft hebben die een prachtig helder, clean geluid.

Shay
26 januari 2003, 19:08
fender, koch en engl hebben ze wel bij feedback staan .. die blackface shoman heb ik nooit van gehoord en ik weet niet waar ze die hebben staan .. bedoel je niet fender blackface (deze heeft ook een ontzettend mooie clean)??

srv-man
26 januari 2003, 21:17
Je ziet ze niet veel, maar een Rivera Rake (head of combo) heeft een fantastisch clean in de stijl van Fender (misschien wel beter....). Verder heeft een MB Mark IV ook een geweldig clean geluid.

sash
26 januari 2003, 22:14
Op 2003-01-26 17:49, schreef Grandma_Placenta:
Een Fender(Dual) Showman ofzo lijkt me wel ideaal voor een geile clean sound. Of een Fender Bassman, ook niks mis mee.
Die dingen staan redelijk vaak op marktplaats etc. te koop. Of kijk es op http://www.stratmarket.net


Wel uitkijken met wat je bij stratmarket koopt. Zie mijn 'te koop gevraagd' topic op dit forum bij versterkers.

Lacrymosa
26 januari 2003, 22:15
Koch multitone, klinkt clean super, en een ENGL zou ik je niet aanraden, das meer een scheur versterker

CheerS!!

Shay
26 januari 2003, 22:29
Marshall is ook meer voor de scheur maar hebben zij niets wat de moeite waard is. Whattabout peavey??

RaNk
26 januari 2003, 22:36
Hehe ho eens even :smile:.

*edit*
Oh ja, Marshall vind ik zover ik ze gehoord heb absoluut niet mooi voor clean. Maar goed, misschien hebben ze zeker wel modellen die voldoen. Ik ken ze niet allemaal. Peavey kan ik niet over oordelen, daarmee heb ik alleen maar met scheur gespeeld. Ik heb er verdeelde meningen over gehoord (5150), da's al.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: RaNk op 2003-01-26 22:39 ]</font>

cas121
27 januari 2003, 00:15
ik heb vorig jaar ook gezocht naar een top met dezelfde vraag in mijn achterhoofd, alleen moest ie dan ook nog eens dik kunnen scheuren. heb echt talloze tops uitgeprobeerd en ben uiteindelijk uitgekomen op een koch powertone, heeft een goeie prijs voor wat je krijgt EN een hele warme clean..

Shay
27 januari 2003, 08:59
hey cas .. wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag??

Ik heb net ff op de website van hun gekeken en ze hebben nu een powertoneII .. Hoe presteerd ie op hoge volume?? Blijft ie mooi clean?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-27 09:02 ]</font>

Lacrymosa
27 januari 2003, 11:21
Op 2003-01-27 00:15, schreef cas121:
ik heb vorig jaar ook gezocht naar een top met dezelfde vraag in mijn achterhoofd, alleen moest ie dan ook nog eens dik kunnen scheuren. heb echt talloze tops uitgeprobeerd en ben uiteindelijk uitgekomen op een koch powertone, heeft een goeie prijs voor wat je krijgt EN een hele warme clean..


Ik heb idd ook met het zelfe in mn hoofd gezeten, alleen liet het budget niet toe dak een top met kast kon nemen, dan maar een 2x12 combo, waar ik achteraf veel blijer mee ben dan als ik een top had gehad, anders moet je voor wat ik wil een top met 2x2x12, lekker veel bas weergave
is voor clean heel mooi, en met een beetje gitaar kan je em zowel laten scheuren als laten beuken

CheerS!!

Shay
27 januari 2003, 11:38
Ik zit ook evt aan een goeie combo te denken ... maar wat?? Ik dacht zelf aan o.a.


Mesa mark IV (niet te betalen maar goed)
Fender combo '60 t/m '75 (als ik er een kan vinden) Maar welke??? Pro Reverb, Twin, Vibrolux, Super Reverb? Welke van deze fenders klinken clean het allermooist??


Evt andere buizencombo's die aan te raden zijn ..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-27 12:41 ]</font>

maestro_nl
27 januari 2003, 12:19
Diezel
Koch
Fender
Rivera

Rectifier
27 januari 2003, 12:48
In de andere topic Duotone/Puretone word ook over hetzelfde onderwerp gepraat en daarbij kwam Niels5150 met een zeer positieve ervaring met de nieuwe KOCH Powertone 2.

Fender Vibroking, Tonemaster hebben ook onwijs mooi clean, maar zijn ook erg duur.
Rivera's hebben ook erg mooi clean.

pimmetje
27 januari 2003, 12:57
Ik heb 't idee dat alle koch's wel een mooi clean hebben, maar m'n twintone combo'tje gaat toch al ietsje sneller een beetje vervormen dan ik van vele andere versterkers gewend ben. Ik zocht daar juist naar, maar kan me voorstellen dat mensen dat juist niet willen.

Overigens... als er 5150 in je nickname voorkomt, dan zal je waarschijnlijk al snel tevreden zijn met IEDER echt clean kanaal :grin:.

Rectifier
27 januari 2003, 13:03
Een 5150 heeft idd. niet de allemooiste clean dat er bestaat, maar de gebruikers van zo'm amp zoeken dat ook niet altijd.

! Dat er 5150 in je Nickname staat wil niet zeggen dat je niet van mooi clean houdt.
Bij mij is't "Rectifier" maar ik ben absoluut geen metal-gitarist en hou ook van mooie warm clean!!!
:wink:

niels5150
27 januari 2003, 13:35
Op 2003-01-27 08:59, schreef Shay:
hey cas .. wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag??

Ik heb net ff op de website van hun gekeken en ze hebben nu een powertoneII .. Hoe presteerd ie op hoge volume?? Blijft ie mooi clean?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-27 09:02 ]</font>


Ik heb ook de powertone II getest, en kan het beaamen. Het is een superversterker. Heel mooi fenderachtig clean, mooi JCM800 scheur tot Soldano SLO-achtige leadsounds! Grote klasse van koch dit keer!

Shay
27 januari 2003, 13:53
Hmmmm

Ik begin erg gecharmeerd te raken van fender combo's van de jaren '60 ... Zoals ik hier lees zijn die dingen bijna niet te oversturen vooral silverfaces .. welke types klinkt clean toch het beste .. wat is de top 5 van de jaren '60 fender buizencombo's betreffende CLEAN ..

Morgen ga ik ff naar feedback om een aantal opgenoemde buizentops te checken .. iemand zin om mee te gaan???

Rectifier
27 januari 2003, 16:09
Qua jaartal doet het er bij mij niet zoveel toe. Maar mooi clean:

1. Deluxe Reverb
2. Twin Reverb
3. Vibrolux Reverb
4. Tonemaster
5. Vibroverb

signsofzodiac
27 januari 2003, 18:10
Mooiste clean: Fender Tonemaster (1600 2ehands), en Fender Twin Reverb.

Goede tweede: Mesa Mark 4 (2e hands IETS over je budget, maar niet veel als je goed zoekt!)

Engl's hebben een erg mooi clean vind ik.

Maar ook Engl's en Mesa's zijn nog steeds geen Fenders :sad:

maarten
27 januari 2003, 18:54
Op 2003-01-27 12:57, schreef pimmetje:
Ik heb 't idee dat alle koch's wel een mooi clean hebben, maar m'n twintone combo'tje gaat toch al ietsje sneller een beetje vervormen dan ik van vele andere versterkers gewend ben. Ik zocht daar juist naar, maar kan me voorstellen dat mensen dat juist niet willen.

Overigens... als er 5150 in je nickname voorkomt, dan zal je waarschijnlijk al snel tevreden zijn met IEDER echt clean kanaal :grin:.


en toch ben ik heeel erg benieuwd hoe de mijne gaat klinken na een volledige retube en een bias fix.

schijnt echt best wat verschil te maken voor het cleane kanaal.

Lucky
27 januari 2003, 19:27
Bogner metropolis!

echt een puristen class A buizen versterker
Luister maar eens naar de clips op de Bognersite

Rectifier
27 januari 2003, 19:28
Inderdaad, die klinkt echt goed. Dat zijn ook erg goed opgenomen MP3'tjes.

Hey Lucky, Diezel al binnen? Midimate al verkocht? :grin:

Lucky
27 januari 2003, 21:24
&lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

Diezel is binnen....maar nog niet bij mij...helaas
grrrrrrrrrrr
wachten doet pijn....
De midimate; misschien....
euh...GP16-tje kopûh?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lucky op 2003-01-27 21:33 ]</font>

Shay
27 januari 2003, 21:29
Of menzen,

wat dachten jullie van deze

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3290162&amp;sid=27012003204643480221-4JY1203N5YJ8CP2QH19F4&amp;quelle=volltext

alleen mot ik dan ff 20 jaar doorsparen en mijn sokken verkopen :grin:

niels5150
27 januari 2003, 22:16
Op 2003-01-27 18:10, schreef signsofzodiac:
Mooiste clean: Fender Tonemaster (1600 2ehands), en Fender Twin Reverb.

Goede tweede: Mesa Mark 4 (2e hands IETS over je budget, maar niet veel als je goed zoekt!)

Engl's hebben een erg mooi clean vind ik.

Maar ook Engl's en Mesa's zijn nog steeds geen Fenders :sad:


Ik heb de Mark 4 rechtreeks vergeleken met de Bogner Shiva 6l6 combo. En die Bogner is 100 keer beter! Veel dikker, warmer etc. Hij kost 2900 euro, maar dan heb je ook echt een supersound!

Shay
27 januari 2003, 22:56
oei 2900 euro is toch iets teveel van het goeie .. voor dat geld heb je ook een mesa boogie blue angel :smile: ..

habberdoedas
27 januari 2003, 23:37
Nog ff goed en lang doorsparen en dan een fender vibroking kopen. Deze amp heeft echt een hele mooie cleane sound.....

Shay
27 januari 2003, 23:51
Op 2003-01-27 23:37, schreef habberdoedas:
Nog ff goed en lang doorsparen en dan een fender vibroking kopen. Deze amp heeft echt een hele mooie cleane sound.....




Ik zag het ja, kost iets van 3200 euro ofzo .. echt belachelijk veel geld .. gelukkig heb ik naast mijn peavey bandit 112 een peavey renown 400 solo series uit de jaren '80. Scheur vandit ding is echt zielig. Maar de clean is weer errug lekker ook op zeer hoge volumes. Met die v-twin klinkt ie echt te gek ...


Affijn,, ik weet dat die clean beter kan vandaar deze topic... Die vibroking is ook een hele goeie optie

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-02-02 17:20 ]</font>

cas121
28 januari 2003, 13:21
hey shay, heb die top 2dehands gekocht voor 1100 euro, was ideaal, dat ding was pas 4 maanden oud en in perfecte staat, heb m nu een jaar en nog nooit iets mee gehad. nieuw zijn ze rond de 1600. Heb m dus mede gekocht vanwege de vette clean, zit zelfs bij bijna voluit nog geen verstoring in, echt perfect..

Shay
28 januari 2003, 19:09
Op 2003-01-28 13:21, schreef cas121:
hey shay, heb die top 2dehands gekocht voor 1100 euro, was ideaal, dat ding was pas 4 maanden oud en in perfecte staat, heb m nu een jaar en nog nooit iets mee gehad. nieuw zijn ze rond de 1600. Heb m dus mede gekocht vanwege de vette clean, zit zelfs bij bijna voluit nog geen verstoring in, echt perfect..


Over welke top heb je het??

Shay
28 januari 2003, 19:16
Nou,


Ik was vandaag in feedback en was eerst aan het klooien met wah pedalen (zie randappartuur). Ik had zo weinig tijd over dat ik maar besloot om snel ff nog een buizencombo uit te proberen van ENGL.

Echt verschrikkelijk was die sound. Zelfs mijn bandit klinkt warmer.. Bas was voluit open en het klonk nog naar een ongestelde kat.. Maar ja, ze zullen waarschijnlijk ook andere "betere" ampz hebben... Iemand een aanrader voor ENGL? Ik heb er maar 1 uitgeprobeerd dus ik zal er wel nog een paar uitproberen voor ik definitief zeg wat ik van ENGL vind.

Ik speelde trouwens via een Fender Fat strat Mexicaans... Vind ik echt zwak van fender hoor.. Alleen die seymour duncon was redelijk..

Eerst volgende wat ik uitvoerig ga uitproberen is KOCH.. Ik hoor daar wel goeie dingen over...

Fender en Mesa komen later (ergens denk ik dat het een van deze twee wordt :wink: )

p.s. Bij advies graag een apm de CLEAN ontezettend goed klinkt!!!!

jpb
28 januari 2003, 20:34
Shay, het hangt ook af van wat je met 'clean' bedoeld. Het betekend eigenlijk 'zonder vervorming' maar je hebt clean en clean.

-Sommige versterkers hebben een mooi clean geluid maar oversturen makkelijk bij hogere volumes. Wil je dat, of moet 'ie op hoge vol ook clean zijn?

- Een versterker die clean blijft op hogere volumes (bv 30W met 2x6L6) klinkt ook weer anders op stand 8-10 dan een van bv 100W met 4x6L6 op standje 3-5, ook al blijven ze beide clean en klinken ze even hard. Wat vind je mooier?

- Veel jazzgitaristen vertrouwen op transistor-versterkers (Polytone; Roland Jazz-Chorus), omdat ze dat het meest gebalanceerde cleane geluid vinden. Mischien is dat een optie voor jou?

- Veel master vol/high-gain versterkers hebben een aantal direct gekoppelde voortrappen met de toonregeling erachter. Daardoor klinkt het clean anders dan bij bv een fender (toonregeling tussen de 2-3 voortrappen). Kwestie van smaak, maar ik vind het clean bij high-gain amps niet mooi.

Voor een dromerig clean is reverb mischien ook een idee? Denk ook aan speakers, en buisjes, die bepalen je geluid ook. Succes met je zoektocht.

Shay
28 januari 2003, 20:59
Goeie punten haal je naar voren .. Ook op hoge volumes moet ie clean net zo goed klinken.

Clean wat ik zoek is mijn eigen soundje een beetje maar wel vergelijkbaar met de volgende gitaristen die jullie ongetwijfeld niet kennen...

Gitarist van Casiopea (een koreaanse fusion groep)..

Gitarist (Julio) van Spyro Gyra (Amerikaanse fusion groep)

Gitarist van Kasav en Zoukmachine (Franse zouk bandjes)

Clapton sound is heerlijk clean

ERA Autentico, Happy Peanuts en Krosfyah (Zuid-Amerikaanse groep o.a. salsa, merengue, soca etc. etc.)


Maar goed, voornamelijk ballads, slagwerk, tokkel en clean licks daar moet de versterker het meest in uitblinken...

Wat meer bekende muziekgroepen ..

Gitarist van Gloria Estefan, Celine Dion en Withney Houston .. deze gasten hebben een verschrikkelijk mooie clean geluid...

Maar ik wil mijn eigen soundje wat daar wel een beetje bij in de buurt komt.









<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-02-02 03:53 ]</font>

mathe
28 januari 2003, 21:04
Shay,
Al eens een Roland JazzChorus geprobeerd?
Lijkt me bij jouw geluid aansluiten.

Shay
28 januari 2003, 21:15
Op 2003-01-28 21:04, schreef mathe:
Shay,
Al eens een Roland JazzChorus geprobeerd?
Lijkt me bij jouw geluid aansluiten.


Ze hebben eentje staan bij feedback en ik heb er vroeger ooit op gespeeld en was erg mooi, alleen was het geluid een beetje vlakkig (zoals de meeste van peavey) maar ik heb er niet goed genoeg op gespeeld. Ik probeer die de volgende keer ook goed uit.

Tot nu toe staat op mijn lijstje om uit te proberen voor de "volgende" keer;

Koch (o.a. Classictone, thnx habberdoedas :wink: )
Roland JazzChorus

(Fender VibroKing, Mesa Blue Angel, Mesa Mark IV komen op een later stadium.)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-28 21:19 ]</font>

habberdoedas
28 januari 2003, 21:16
Of de Classictone van Koch. Deze schijnt ook een mooi clean geluid te hebben. Ik heb er nog niet op gespeeld. Bij Feedback R-dam staan ze. Give it a try

Shay
2 februari 2003, 02:19
Menzen!!

Gister (dus zaterdag) besloot ik feedback maar weer eens te bezoeken. Ik vertrok om 14:30 en na het halen van mijn vriendin en al die shit op de wegen kwam ik pas om 16:30 uur aan. Dus ik had maar een half uur.

Ik besloot om de classictone combo van koch uit te proberen. In eerste instantie een vette bak. Was een met 4x 10 inch (??) en 5 buizen (??) ... En inderdaad, de clean was best mooi. De versterker kost 1700 euro ongeveer. Ik had maar een half uur en dat vond ik niet lang want ik had best zin om langer te dansen met die amp. Ik heb de amp gestest met een '70 reissue van fender.

Ik knoeide met de settings en er was best veel mogelijkheid om verschillende (bruikbare) clean sounds eruit te halen. Ik vond er een leuke sound uit komen alleen vond ik em op een neutrale instelling het mooist klinken. Zodra je bijvoorbeeld mid en bas een beetje opengooit en treble wat eruit haalt (voor jazz) dan vond ik de sound minder worden. Maar goed, naar mijn gevoel ga ik em nog eens uitproberen en naast een twin, super of pro reverb van fender (of een andere mooie clean klindende fender, HELP??!!) plaatsen en tegen elkaar uitspelen. Ik hoop dan mijn v-twin al te hebben zodat ik die kan meenemen..

Oh ja, roland jazzchorus was die middag verkocht :sad:

Shay
2 februari 2003, 04:10
ff een vraagje tussendoor .. is het niet zo dat een buizenbak beter gaat klinken als ie een minuut of 15 warm staat te branden???

Shay
2 februari 2003, 17:10
Er is een clip op imesh van Clapton "Wonderfull tonight". Die andere gitarist heeft een mooie clean soundje.. Ik zie alleen een soldano top staan met een marshall halfstack eronder. Zouden ze allebei erop spelen of hebben ze toch aparte amps??

Kan iemand mij wat vertellen over "soldano"..

sash
2 februari 2003, 17:50
Op 2003-01-27 11:38, schreef Shay:
Ik zit ook evt aan een goeie combo te denken ... maar wat?? Ik dacht zelf aan o.a.


Mesa mark IV (niet te betalen maar goed)
Fender combo '60 t/m '75 (als ik er een kan vinden) Maar welke??? Pro Reverb, Twin, Vibrolux, Super Reverb? Welke van deze fenders klinken clean het allermooist??


Evt andere buizencombo's die aan te raden zijn ..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-27 12:41 ]</font>


Vrijwel elke combo of top van Fender voor 1975 geeft je een supermooi clean. Sommigen zeggen dat Fenders niet kunnen scheuren, maar dat kunnen ze dus degelijk wel. Ik ben nu heel erg tevreden met m'n Pro Reverb, maar die zie je jammergenoeg weinig.
Kijk hier eens: http://users.pandora.be/vintage-amps-guitars/

Shay
3 februari 2003, 02:43
Klinkt een reissue net zo goed?

Ik ga een super reverb of een twinreverb reissue uitprobren. Welke van deze twee overstuurd niet zo makkelijk en is mooier met de clean?

Rectifier
3 februari 2003, 10:26
Die andere gitarist is waarschijnlijk Phil Palmer. Heeft die een matje in z'n nek en ook een Fender Clapton strat???
Dat is/was ook de vaste gitarist van Dire Straits naast Mark Knopfler.
Ik weet niet of hij ook op Soldano speelt.
Clapton speelde erg lang op een SLO100 top (Knopfler ook trouwens).
Die heeft ook mooi clean, maar ook vette gain.
Een SLO100 is errrug duur.

jpb
3 februari 2003, 11:00
Op 2003-01-28 20:59, schreef Shay:
......de volgende gitaristen die jullie ongetwijfeld niet kennen...

...Gitarist van Casiopea (een koreaanse fusion groep)..

...Gitarist (Julio) van Spyro Gyra (Amerikaanse fusion groep)....

Wat meer bekende muziekgroepen ..
........Withney Houston....
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-02-02 03:53 ]</font>


Ja hoor, kennen we wel.

Casiopeia vind ik een beetje te steriel klinken, als je begrijpt wat ik bedoel...?

Gitarist van Spyro Gyra was toch John Tropea? Of is 'ie met de VUT?? Morning Dance kennen we toch allemaal: Tonk-tonk-tonk-tonk-tonk....wordt ik nog steeds vrolijk van

Overigens, wie is Whitney Houston?

jamar
3 februari 2003, 12:37
Shay,
Iedereen heeft natuurlijk een eigen voorkeur voor geluid en jouw clean is misschien niet het clean wat een ander voor ogen(oren) heeft maar als ik je een tip mag geven? Ik speel al jaren op een Silverface Fender Twin Reverb (100W) en die is nagenoeg niet overstuurd te krijgen. Prachtig clean en als je wilt ook nog snoeihard. Ik denk dat een Twin reverb best wel eens aan jouw eisen zou kunnen voldoen. Met jouw budget kom je aardig in de richting van een goede twinreverb.


Op 2003-01-28 20:59, schreef Shay:
Goeie punten haal je naar voren .. Ook op hoge volumes moet ie clean net zo goed klinken.

Clean wat ik zoek is mijn eigen soundje een beetje maar wel vergelijkbaar met de volgende gitaristen die jullie ongetwijfeld niet kennen...

Gitarist van Casiopea (een koreaanse fusion groep)..

Gitarist (Julio) van Spyro Gyra (Amerikaanse fusion groep)

Gitarist van Kasav en Zoukmachine (Franse zouk bandjes)

Clapton sound is heerlijk clean

ERA Autentico, Happy Peanuts en Krosfyah (Zuid-Amerikaanse groep o.a. salsa, merengue, soca etc. etc.)


Maar goed, voornamelijk ballads, slagwerk, tokkel en clean licks daar moet de versterker het meest in uitblinken...

Wat meer bekende muziekgroepen ..

Gitarist van Gloria Estefan, Celine Dion en Withney Houston .. deze gasten hebben een verschrikkelijk mooie clean geluid...

Maar ik wil mijn eigen soundje wat daar wel een beetje bij in de buurt komt.









<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-02-02 03:53 ]</font>

Shay
3 februari 2003, 16:47
Op 2003-02-03 10:26, schreef Rectifier:
Die andere gitarist is waarschijnlijk Phil Palmer. Heeft die een matje in z'n nek en ook een Fender Clapton strat???
Dat is/was ook de vaste gitarist van Dire Straits naast Mark Knopfler.
Ik weet niet of hij ook op Soldano speelt.
Clapton speelde erg lang op een SLO100 top (Knopfler ook trouwens).
Die heeft ook mooi clean, maar ook vette gain.
Een SLO100 is errrug duur.


Yep, die gozer speelt op een fender strat en heeft een matje. Zijn clean vind ik erg mooi.

Shay
3 februari 2003, 16:50
Op 2003-02-03 12:37, schreef jamar:
Shay,
Iedereen heeft natuurlijk een eigen voorkeur voor geluid en jouw clean is misschien niet het clean wat een ander voor ogen(oren) heeft maar als ik je een tip mag geven? Ik speel al jaren op een Silverface Fender Twin Reverb (100W) en die is nagenoeg niet overstuurd te krijgen. Prachtig clean en als je wilt ook nog snoeihard. Ik denk dat een Twin reverb best wel eens aan jouw eisen zou kunnen voldoen. Met jouw budget kom je aardig in de richting van een goede twinreverb



Ey Jamar, thnx!!
Twin Reverb en super reverb wordt mij erg veel aangeraden. Die ga ik zeker de volgende keer uitproberen. Hopen dat ze die ergens hebben staan.

xystus
3 februari 2003, 19:35
Koch Multitone => wat een sound zeg..

sash
3 februari 2003, 19:40
Op 2003-02-03 02:43, schreef Shay:
Klinkt een reissue net zo goed?

Ik ga een super reverb of een twinreverb reissue uitprobren. Welke van deze twee overstuurd niet zo makkelijk en is mooier met de clean?


De Twin Reverb blijft erg clean. De enige reissue die niet ok klinkt is jammergenoeg ook die van de Twin Reverb. Je kan het best op zoek gaan naar een silverface van rond de 1000 euro en die laten blackfacen en afstellen voor een eurootje of 200

jamar
5 februari 2003, 12:19
Kijk hier eens naar: Misschien is dit wat voor je.

http://www.stratmarket.net/amps/fenderampsfull.htm#amptwin75

Chiel
5 februari 2003, 13:15
In mijn optiek blijft de Fender Dual Showman met een 2x15" speakerkast de onbetwiste winnaar als het gaat om een meeeeeeeeeeeegaaaa mooi en goed clean geluid. Alle respect voor de Koch, Engl en Boogie gebruikers, maar een dikke Dual Showman met 15" speakers is echt wel een wereld van verschil tov alle andere buizenbakken. Ook de BassMan is erg lekker, maar die Dual Showman gaat toch wel een tandje verder.

jamar
6 februari 2003, 09:57
Op 2003-02-05 13:15, schreef Chiel:
In mijn optiek blijft de Fender Dual Showman met een 2x15" speakerkast de onbetwiste winnaar als het gaat om een meeeeeeeeeeeegaaaa mooi en goed clean geluid. Alle respect voor de Koch, Engl en Boogie gebruikers, maar een dikke Dual Showman met 15" speakers is echt wel een wereld van verschil tov alle andere buizenbakken. Ook de BassMan is erg lekker, maar die Dual Showman gaat toch wel een tandje verder.

Je hebt gelijk v.w.b. de Dual Showman. Van de Bassman heb je een aantal type's. Als je de '59 Bassman bedoeld vind ik dat geen versterker die je neemt vanwege z'n cleane geluid. De dual Bassman komt dan meer in de richting. Alleen voor die Duals heb je wel een ruim autootje nodig om ze te vervoeren.

Chiel
6 februari 2003, 14:31
Tja, je moet wat over hebben voor je favo soundje!

diengeman
7 februari 2003, 11:32
een roland jc120 is ook een versterker met een werkelijk dream clean sound, zeker als je z'n reverb en de chorus aanzet. je weet niet wat je hoort. en het mooie is dat het op laag of hoog volume hetzelfde geluid houd. en overdrive kent deze versterker niet. er zit nog wel distortion op, maar dat is een kwestie van aan of uit schakelen, met een draaiknop.

en ik weet er ook nog een te koop.

blissard
17 februari 2003, 11:44
Ik ben het helemaal eens met de Twin Reverb stroming hier. Voor een schoon Clean geluid is er volgens mij niets beters. Het cleane geluid van een Koch is ook heel mooi maar wat gecompliceerder. Er lijken meer transienten in te zitten ofzo. Erg fraai maar wat minder schoon.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: blissard op 2003-02-17 11:46 ]</font>

Baker
17 februari 2003, 16:07
Probeer de marshall TSL 602 65w Combo eens!
Heeft verrassend mooie clean. Sowieso geldt: Laat je niet bevooroordelen door wat anderen zeggen, maar ga gewoon zelf luisteren. Vergeet niet je eigen gitaar mee te nemen naar de winkel. je gitaar is uiteindelijk allesbepalend voor je geluid.



Op 2003-01-27 11:38, schreef Shay:
Ik zit ook evt aan een goeie combo te denken ... maar wat?? Ik dacht zelf aan o.a.


Mesa mark IV (niet te betalen maar goed)
Fender combo '60 t/m '75 (als ik er een kan vinden) Maar welke??? Pro Reverb, Twin, Vibrolux, Super Reverb? Welke van deze fenders klinken clean het allermooist??


Evt andere buizencombo's die aan te raden zijn ..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-27 12:41 ]</font>

Plectrum
19 februari 2003, 17:10
Je hebt al een V-twin? Blijf dan lekker bij Mesa en koop zo'n Mesa eindtrap! Zul je geen spijt van krijgen

sash
19 februari 2003, 17:12
Heb jij ooit wel eens andere amps dan MESA'S uitgeprobeerd? jezus zeg...

edit: dit bericht was tegen plectrum

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sash op 2003-02-19 17:22 ]</font>

BLOK182
19 februari 2003, 17:12
Trouwens, ik zag dat er momenteel op de grote verkoopsites een paar mark4's te koop zijn, zo rond de 1300 euro.

BLOK182
19 februari 2003, 17:16
Ik heb Koch, Marshall, Engl en Rivera uitgeprobeerd, maar bovenstaand antwoord was over de opmerking dat mark4's ontzettend duur waren. Edit --> oki :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BLOK182 op 2003-02-19 17:38 ]</font>

jpb
19 februari 2003, 18:08
ik heb niets tegen Mesa's, maar de vraag was om een droomachtig mooi clean. is dus een ander verhaal, tenzij je je Mesa kwijt wilt???

Shay
31 maart 2003, 13:24
Yo kenners,

Ik heb de mogelijkheid om een Deluxe Reverb van Fender te kopen Blackface van 1964 voor Euro 1500,- .. goeie koop of nie?? Wat is het voornaamste verschil tussen de Deluve reverb (BF) en de Twin reverb (SF)???


advies gaarne

SteavisSmokin
31 maart 2003, 14:37
shay, de prijs is wel ok als hij in goede staat is. Verschil tussen bfdr of sftr..wat niet? 1x12", 22watt, 6V6 versus 2x12", 100/135 watt, 6L6 -> Reken maar uit...DR overstuurt al erg snel op een laag volume...twin precies tegenovergestelde.

PeeVee
2 april 2003, 14:07
Een Fender "Bluesmaker" natuurlijk... kun je zelfs een mix maken van hi-gain (early Marshall) en lo-gain (Fender) preamp... Wauw! En het leuke is, je kan 'm nergens kopen, je moet 'm zelf maken!

ED BOB
2 april 2003, 15:04
Voor een prachtig krachtig clean, zou ik zeker Engl een keer uit proberen!
Zeker met bright-knop zoals bijv. op de sovereign klinkt het heel Fenderish...

succes!

jpb
2 april 2003, 15:17
Op 2003-04-02 15:04, schreef ED BOB:
Voor een prachtig krachtig clean, zou ik zeker Engl een keer uit proberen!
Zeker met bright-knop zoals bijv. op de sovereign klinkt het heel Fenderish...

succes!


Dat geloof ik niet. Het lijkt me sterk dat een moderne (gain-)amp in de buurt komt van het oude fender-clean geluid. Ander circuit, componenten etc. Niet dat het een slechte versterker zou zijn, maar geen enkele middenklasse-auto rijdt als een ouwe DAF, als je begrijpt wat ik bedoel..

Duke
2 april 2003, 21:07
Ik zou 'ns kijken of ik een betere Fender bak voor dat geld zou kunnen bemachtigen, goede Twin, of een Vibro King wellicht als je mazzel hebt

Robs
3 april 2003, 11:23
Waarom worden de buizenbakken van Hughes &amp; Kettner hier helemaal dood gezwegen? Ik zat er zelf aan te denken om zo'n unit te kopen, vond het, juist voor een mooie cleane, jazzy sound, hele leuke bakkies.

Wat is er mis mee? Of zien jullie de underdog over het hoofd?

ED BOB
3 april 2003, 12:45
Op 2003-04-02 15:17, schreef jpb:


Op 2003-04-02 15:04, schreef ED BOB:
Voor een prachtig krachtig clean, zou ik zeker Engl een keer uit proberen!
Zeker met bright-knop zoals bijv. op de sovereign klinkt het heel Fenderish...

succes!


Dat geloof ik niet. Het lijkt me sterk dat een moderne (gain-)amp in de buurt komt van het oude fender-clean geluid. Ander circuit, componenten etc. Niet dat het een slechte versterker zou zijn, maar geen enkele middenklasse-auto rijdt als een ouwe DAF, als je begrijpt wat ik bedoel..


Je zou toch eens voor de aardigheid eens een Engl Souvereign 100W Combo moeten proberen. Peroonselijk vind ik dit een perfect clean geluid, maar ja.. smaken verschillen.