PDA

View Full Version : snaren



Blaahaab
4 oktober 2007, 20:25
iemand die ik ken heeft een akoestische gitaar met stalen snaren, maar die wil liever nylon snaren. Is het mogelijk om gewoon de stalen eraf te halen en nylon erop te zetten? of is dat heel slecht voor de gitaar?

Harald
4 oktober 2007, 20:42
Stalen snaren op een klassieke/flamenco gitaar: NOOIT doen! dat kan de hals niet aan, grote kans dat deze breekt. Andere mogelijkheid is dat de brug loskomt van het bovenblad. Ook niet leuk.

Nylon op een staalsnarige, wordt waarschijnlijk lastig vastzetten en de hals gaat kromtrekken, al verwacht ik niet dat hij breekt. Echt klinken zal het niet aangezien de top van de gitaar op een heel andere snaarspanning is gebouwd. De veel lagere spanning van een set nylonsnaren zal waarschijnlijk veel minder geluid opleveren. Op zijn best gewoon geen goed idee.

Een nylonsnarige gitaar regelen is de enige goede oplossing. Als het een beetje loont de steelstring verkopen of ruilen. Levert die gitaar niets op, dan moet er dus eentje bij.

greencharlie
5 oktober 2007, 01:46
Heb toch leren spelen op een klassieke waar lang stalen snaren opstonden.
Welliswaar DUNNE stalen snaren, 09 setje voor elctrische gitaar ofzo.

Op sommige sites v snarenfabrikanten kan je de tension v verschillende diktes vergelijken.

Kim Wilson
5 oktober 2007, 09:48
Mijn oom heeft een Epi western, en hij heeft er ook nylon snaren opgelegd. Het klinkt idd niet geweldig, maar het werkt wel. Het probleem met vastzetten is dat je geen balletje aan het eind van je snaar hebt, maar als je een knoopje in het eind van je snaar legt, is dat ook opgelost.

Het kan dus prima, maar het mooiste is natuurlijk een klassieke gitaar kopen.

Kinsing
5 oktober 2007, 16:39
is het normaal dat een western gitaar stalen snaren heeft?

Kim Wilson
5 oktober 2007, 16:43
Ja, daarom is het een western. Een Spaanse of klassieke gitaar heeft altijd nylon snaren.