PDA

View Full Version : het verschil tussen gibson lp studio en custom



pannekoek
4 oktober 2007, 18:20
ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kon niets vinden

ik ben al een paar maanden de trotse eigenaar van een gibson lp studio alpine white, natuurlijk is het de droom van vele om een custom te nemen (dat mooie randje om je gitaar :P)
maar zijn er nog andere verschillen ipv dat randje en het plaatje op de headstock?

om nou 3x zoveel te betalen aan een custom is absurd, voor die 2000 euro koop ik liever een buizenbak waarmee mijn studio beter klinkt dan als ik een custom had gekogt met mijn huidige cube-30

logisch of niet?

gr. Stephan

glacius
4 oktober 2007, 18:23
maar zijn er nog andere verschillen ipv dat randje en het plaatje op de headstock?



custom heeft een ebben toets en als ik het goed had ook geen mapletop maar mahony .(correct me if i'm wrong)
en de custom heeft block inlays (niet dat dit iets aan de prijs mag veranderen)

drap
4 oktober 2007, 18:31
Vergelijk ze:

http://www.gibson.com/en-us/Divisions/Gibson%20USA/Guitars/LesPaul/Studios

http://www.gibsoncustom.com/flash/products/lespauls/573pu/1957Custom3PU.html

Er zijn trouwens twee Customs, de andere staat op dezelfde pagina.

pannekoek
4 oktober 2007, 19:02
maar als je ze vergelijkt op geluid, maakt het dan veel verschil uit?

drap
4 oktober 2007, 19:18
Ik heb ze nooit één op één mogen vergelijken, maar ik neem aan dat het toch wel aardig wat verschil maakt. Maar nou klinken twee studio's al niet hetzelfde opzich. Wel beide als een Les Paul, maar toch weer anders onderling.

pannekoek
4 oktober 2007, 19:33
Ik heb ze nooit één op één mogen vergelijken, maar ik neem aan dat het toch wel aardig wat verschil maakt. Maar nou klinken twee studio's al niet hetzelfde opzich. Wel beide als een Les Paul, maar toch weer anders onderling.
jh dat begreep ik:)

maar kan je duidelijk zeggen: die is beter! want ik heb zelf ook op een custom gespeeld en ik vond het niet overtuigend (dus ik dacht dat het aan mij lag :chicken: )

ik heb verhalen gehoord dat mensen gingen testen en ze soms zelf de studio beter vonden klinken, daarom snap ik er helemaal niks meer van ^^


huh wtf :P

drap
4 oktober 2007, 19:38
Beter is een voorkeur. Wat beter is kan ik niet zeggen. Er zitten zo wel wat dingetjes aan de Custom wat 'm qua bouw duurder maakt, maar dat maakt 'm niet persé beter.

Orpheo
4 oktober 2007, 19:41
je hebt studio's met ebben toets, dus dat is t verschil niet. Het grote verschil is de mate van afwerking en keuze van hout. Huidige customs hebben wel een esdoorn top, de reissues hebben dat niet. Het verschil is de binding, headstockinleg en inleg op toets, en binding rond de toets. Je moet gewoon goed zoeken, maar soms vind je bij de studio's verdomd leuke gitaren. Mijn studio blaast menig custom weg.

BLOK182
4 oktober 2007, 19:47
'Beter' is inderdaad subjectief. Kwestie van smaak wat je lekkerder vindt klinken:-)

Kakihara
4 oktober 2007, 19:53
Ik dacht dat het te maken had met de herkomst van het hout. Ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben (ik denk een "Gitarist" van een aantal jaren geleden) dat de herkomst en/of kwaliteit van het gebruikte hout voor Studio's niet altijd even duidelijk is. Dit zou de verschillen tussen de Studio's onderling kunnen verklaren.

glacius
4 oktober 2007, 20:24
natuurlijk is het de droom van vele om een custom te nemen (dat mooie randje om je gitaar :P)


om nou 3x zoveel te betalen aan een custom is absurd, voor die 2000 euro koop ik liever een buizenbak waarmee mijn studio beter klinkt dan als ik een custom had gekogt met mijn huidige cube-30

logisch of niet?

gr. Stephan

je heb pm ......

Daemon
4 oktober 2007, 20:37
Ik heb zelf ook een les paul studio, en ik heb nog over geen custom gespeeld en er ook geen gehoord die beter speelde/klonk als m'n studio. (klank is natuurlijk persoonlijke voorkeur). Ik zou ook gewoon doen wat je zelf zei: studio+vette buizenbak erbij en je hebt een fantastische setup :rockon:

Wicked Willy
4 oktober 2007, 22:19
Volgens mij zitten er in een Custom ook andere elementen, is de nek anders, de hardware wat beter van kwaliteit en zit er 'meer hout aan'.

Dirkdewaard
4 oktober 2007, 22:28
Een Custom is veel cooler :cooler:

Orpheo
4 oktober 2007, 23:26
Volgens mij zitten er in een Custom ook andere elementen, is de nek anders, de hardware wat beter van kwaliteit en zit er 'meer hout aan'.

zelfde elementen, zelfde hardware, alleen hout KAN van betere kwaliteit zijn; bij de studio is de selectie minder streng dan bij de customshop. en meer hout aan: een studio is IETS dunner dan n custom.

Franc
5 oktober 2007, 06:55
Een Custom is veel cooler :cooler:

Als je het maar weet :rockon:

http://www.vernetamps.com/pics/custom20.jpg

pannekoek
5 oktober 2007, 07:49
Een Custom is veel cooler :cooler:

mijn lp studio is cooler dan een lp custom, mijn studio voor jouw custom ruilen dan maar? (dan heb jij een veel ''coolerderedere'' gitaar :hippie:

cas121
5 oktober 2007, 08:06
En onder de studio's zijn de vergeelde alpine white's met gouden hardware natuurlijk de vetste!

welkom bij de club, doe eens ff een foto.

pol
5 oktober 2007, 08:49
het hangs echt van gitaar tot gitaar af, een vriend van me heeft een studio die enorm goed klinkt, zeer resonante gitaar. Ik heb ook al customs vastgehad die ik maar zozo vond. Is moeilijk te veralgemenen bij Gibson, soms kom je bij de goedkopere les pauls ook gitaren tegen die net dat ietske meer hebben.

De Historics zijn wel allemaal topklasse, mag ook wel voor die prijs.

Yamhammer_71
5 oktober 2007, 08:54
Wat wel algemeen is:

Elke Les Paul zal altijd als een Les Paul klinken, of het nou een Studio, Standard of Custom is.


Hierin hoor je natuurlijk wel wat verschillen, maar karakteristiek blijft het een Les Paul.

pol
5 oktober 2007, 08:57
absoluut.

Over het algemeen vind ik de standards wel beter klinken dan de customs, ben niet zo gek van dat ebony fretboard. Rosewood klinkt wat warmer.

Zou me eindelijk eens een les paul moeten aanschaffen, ben er al jaren zot van, maar om 1 of andere reden komt het er nooit van.

Yamhammer_71
5 oktober 2007, 10:34
absoluut.

Over het algemeen vind ik de standards wel beter klinken dan de customs, ben niet zo gek van dat ebony fretboard. Rosewood klinkt wat warmer.

Zou me eindelijk eens een les paul moeten aanschaffen, ben er al jaren zot van, maar om 1 of andere reden komt het er nooit van.

Een rosewood fretboard klinkt inderdaad warmer dan een ebben fretboard.
Persoonlijk hou ik erg veel van de warmte van rosewood, maar het mist ook de strakheid/attack van het ebben. Rosewood klinkt dus wat 'smoother', terwijl ebben meer 'agressie' heeft. Smaakkwestie dus vooral.
Ik heb een LP Standard met ebben toets en een LP Studio met rosewood toets, waarbij de voorkeur uitgaat naar de LP Studio. Klinkt (clean) minder 'into your face' zeg maar...

Orpheo
5 oktober 2007, 11:00
het hangs echt van gitaar tot gitaar af, een vriend van me heeft een studio die enorm goed klinkt, zeer resonante gitaar. Ik heb ook al customs vastgehad die ik maar zozo vond. Is moeilijk te veralgemenen bij Gibson, soms kom je bij de goedkopere les pauls ook gitaren tegen die net dat ietske meer hebben.

De Historics zijn wel allemaal topklasse, mag ook wel voor die prijs.

het is absoluut geweldig qua afwerking en potentieel, maar ik word niet warm van het geluid; ik mis de agressiviteit. Dat hebben echt al die customshops. ik word er horendol van! ik wil een agressief klinkende alpine custom, maar die is NIET te vinden. ik heb een hele waslijst aan instrumenten geprobeerd, maar ik kan er geen 1 vinden die dat heeft wat ik wil....

pannekoek
5 oktober 2007, 11:01
En onder de studio's zijn de vergeelde alpine white's met gouden hardware natuurlijk de vetste!

welkom bij de club, doe eens ff een foto.

de mijne:

http://img262.imageshack.us/img262/2806/dsc0740dp0.jpg

(die linker dan :) )

pol
5 oktober 2007, 11:10
het is absoluut geweldig qua afwerking en potentieel, maar ik word niet warm van het geluid; ik mis de agressiviteit. Dat hebben echt al die customshops. ik word er horendol van! ik wil een agressief klinkende alpine custom, maar die is NIET te vinden. ik heb een hele waslijst aan instrumenten geprobeerd, maar ik kan er geen 1 vinden die dat heeft wat ik wil....

Ik zou liefst een ouwe willen, toen ze nog maple necks hadden. Norlin periode is dat zeker ?

Mijn Flying V uit '86 vind ik ook super klinken, heeft ook maple neck.

bass blom
5 oktober 2007, 11:22
gaat het hier over coole customs? :D

http://www.hetgelegevaar.nl/lpsoft/LPsoft1.jpg

Franc
5 oktober 2007, 11:24
Jammer van die switchtip :seriousf:

bass blom
5 oktober 2007, 11:28
Jammer van die switchtip :seriousf:

hahaa maar die is wel origineel :sneaky:

Orpheo
5 oktober 2007, 11:50
Ik zou liefst een ouwe willen, toen ze nog maple necks hadden. Norlin periode is dat zeker ?

Mijn Flying V uit '86 vind ik ook super klinken, heeft ook maple neck.

jep. norlin. bij dijkman amsterdam hangt er eentje. 2200 euro. ikh eb een norlin, en die klinkt echt geweldig. bij norlins zit je imo altijd wel goed. ik wil een witte custom die net zo dik en drukkend en scherp klinkt als mijn zwartecustom. ach.dat komt er ooit nog wel van.

pol
5 oktober 2007, 11:56
da's wat veel geld.
als je toevallig een standard uit die periode moest tegenkomen, laat me iets weten :)

Orpheo
5 oktober 2007, 12:12
da's wat veel geld.
als je toevallig een standard uit die periode moest tegenkomen, laat me iets weten :)

the string, 2600 euro. waarom de standard duurder is weet ik niet; ik vond die custom beter.

pol
5 oktober 2007, 12:53
da's helemaal overdreven, ik wist niet de les pauls uit die periode duurder gingen, of is dit een uitzondering ?

bass blom
5 oktober 2007, 12:56
volgens mij waren/zijn standards 2ehands altijd duurder doordat ze gewilder zijn.
met een custom voor nieuwprijs ben je in principe genaaid en zal het een tijd duren voor hij boven de nieuwprijs uitgaat.

pol
5 oktober 2007, 12:59
ik dacht dat okazie standards voor +-1600 € gingen, en customs een stukje hoger ?

bass blom
5 oktober 2007, 13:07
het is nu allemaal anders sinds customs alleen uit customshop komen.
een aantal jaren geleden zag je 2e hands standards regelmatig meer opbrengen dan customs van dezelfde leeftijd.

Orpheo
5 oktober 2007, 13:12
het geval met norlin les pauls is ook dat ze steeds meer gewild worden. zakk wylde, ace frehley, slash, mick box, thin lizzy en ga zo maar door gebruikten norlin. de norlins die nu er nog zijn (op een lemon na) zijn de beteren uit die periode; de slechten zijn allang ter ziele (net als de slechtere gitaren uit de 50ies en 60ies; ze waren echt niet allemaal ZOO goed als dat er beweerd word). dus daarom zijn ze duurder aan het worden. Mijn 3 pickup custom heb ik gekocht voor 2000 euro; nu gaan ze voor toch wel wat meer over de toonbank....

Yamhammer_71
5 oktober 2007, 23:13
jep. norlin. bij dijkman amsterdam hangt er eentje. 2200 euro. ikh eb een norlin, en die klinkt echt geweldig. bij norlins zit je imo altijd wel goed. ik wil een witte custom die net zo dik en drukkend en scherp klinkt als mijn zwartecustom. ach.dat komt er ooit nog wel van.

Dat is voor jou de ideale Les Paul-sound, maar zeker niet voor iedereen. Ik heb bijv. liever geen scherp klinkende Les Paul, maar een 'smoother' klinkende LP. Je kan de gitaar imo altijd scherp laten klinken met het brugelement d.m.v aanslag en een ebben toets helpt je hier natuurlijk ook bij.
De Norlin-periode wordt over het algemeen als de donkere periode van Gibson beschouwd en toen werden er echt niet de beste Les Pauls gemaakt; ook daar zitten volgens kenners echt slechte exemplaren bij die gewoon 'dood' klinken.
Ik ben Les Pauls van de jaren 80 altijd gewend geweest (ebben/rosewood) en dacht dat er tegenwoordig geen betere exemplaren werden gemaakt, maar de LP Studio uit 2006 (chambered) klinkt gewoon beter. Betere resonantie, dikkere toon, opener en scherp wanneer je dat wilt. De jaren 80 LP's die ik ken, zijn minder levendig en open van klank in vergelijking met de LP Studio, unplugged al te horen.
Ik heb de LP Studio een professionele afstelbeurt laten geven op 0.010 en ik kan me geen lekkerdere LP wensen, zowel qua klank als bespeelbaarheid. De BK Black Dogs zitten nu in zowel de brug als de halspositie en klinken perfect in die gitaar; de unplugged toon komt versterkt via de ENGL Screamer helemaal tot zn recht. Als ik moest kiezen welke LP's weg moesten, koos ik toch echt voor de 2 LP Standards uit de jaren 80 (ondanks de hogere waarde). Het is gewoon een kwestie van VEEL verschillende Les Pauls met elkaar vergelijken en daaruit de beste kiezen; goedkoper, duurder, doet er niet toe.

LP_CL
6 oktober 2007, 00:34
Ik ben Les Pauls van de jaren 80 altijd gewend geweest (ebben/rosewood) en dacht dat er tegenwoordig geen betere exemplaren werden gemaakt, maar de LP Studio uit 2006 (chambered) klinkt gewoon beter. Betere resonantie, dikkere toon, opener en scherp wanneer je dat wilt. De jaren 80 LP's die ik ken, zijn minder levendig en open van klank in vergelijking met de LP Studio, unplugged al te horen.

Dit gevoel heb ik ook met de huidige Classics. Toen ik ging shoppen met als doel een Les Paul kopen (budget was dan 4000€) heb ik een 20tal Les Pauls getest. Gaande van Customs, oude 2de hands standards/customs, gewone nieuwe standards, studio's, juniors,... En van die 20 LP's waren er 3 Classics, waarvan 2 van de 3 er met kop en schouders boven uitstaken. Daarna was ik ook meer gecharmeerd door een welbepaalde studio (zwart met gouden hardware, maar dat doet er niet toe) die qua tone en bespeelbaarheid ook vele duurdere les pauls een poepie liet ruiken. Ik ben heel blij dat ik niet voor de prestige van een custom gegaan ben, maar voor de kwaliteit en de sublieme tone van een Classic. IMO maakt Gibson tegenwoordig wel nog goeie gitaren, maar je moet ze niet bij de std of custom shop gaan zoeken.

Hell's Engl
6 oktober 2007, 10:36
maar als je ze vergelijkt op geluid, maakt het dan veel verschil uit?

Ik speel wel 'ns op 'n hele mooie Standard (met Burstbuckers) van 'n vriend van me. Die klink erg lekker, maar speel ook wel 'ns op de Custom (met Bill Lawrence in de bridge) van mijn oom. En die klinkt veeeel opener, gedefinieerder en veeel strakker.
T.ov. die Custom is die Standard wat modderiger...

Joost

Yamhammer_71
6 oktober 2007, 10:57
Ik ben heel blij dat ik niet voor de prestige van een custom gegaan ben, maar voor de kwaliteit en de sublieme tone van een Classic. IMO maakt Gibson tegenwoordig wel nog goeie gitaren, maar je moet ze niet bij de std of custom shop gaan zoeken.

Nice done.
Ik heb toen ik de LP Studio Premium Plus had gekocht ook nog verschillende duurderde Gibsons bespeeld om te vergelijken, maar die konden niet aan de sound van deze LP Studio tippen en toch had ik het geld om (veel) duurdere Gibsons aan te schaffen met mooie bindingen rond de body en hals + met parelmoer 'Gibson' in de kop gegraveerd. De unplugged klank van de LP Studio heeft me verkocht en stak ook met kop en schouders boven de rest uit, waardoor ik de bindingen of het parelmoer ingelegd 'Gibson' totaal niet miste bij deze gitaar. Allemaal cosmetisch.
Plugged in klonk het goed, maar de elementen waren erg slecht gematched (het brugelement klonk veel zachter dan het halselement, terwijl het brugelement al bijna tegen de snaren aanlag en het halselement vrijwel onder het kapje lag). Toch heb ik de gitaar gekocht met het idee dat je de elementen altijd nog kon vervangen en dat daar dan ook daadwerkelijk het probleem zat. De Bare Knuckles hebben dit 'probleem' direct opgelost.
Omdat ik de gitaar een professionele afstelbeurt op 0.010 wilde geven, moest de hals wat worden bijgesteld en de gleufjes vd topkam moesten nog wat bijgewerkt worden. De gitaar is opnieuw geintoneerd en speelt/klinkt nu helemaal te gek.

Hier is een recente picture (in het echt mooier dan op de foto):

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/Afbeelding004.jpg

Hell's Engl
6 oktober 2007, 11:24
Ik speel wel 'ns op 'n hele mooie Standard (met Burstbuckers) van 'n vriend van me. Die klink erg lekker, maar speel ook wel 'ns op de Custom (met Bill Lawrence in de bridge) van mijn oom. En die klinkt veeeel opener, gedefinieerder en veeel strakker.
T.ov. die Custom is die Standard wat modderiger...

Joost

Dit zijn overgens desbetreffende gitaren

http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/LPStandard.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/LPCustom.jpg


Joost

Anders Destium
6 oktober 2007, 11:25
Net als alle andere LP bezitters, vind ik die van mij (een standard) bovengemiddeld goed klinken.


Je zou bijna zeggen dat alle LPs bovengemiddeld goed klinken ten opzichte van andere, LOL

Ash ketchum
6 oktober 2007, 11:37
Dit zijn overgens desbetreffende gitaren

http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/LPStandard.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/LPCustom.jpg


Joost
Mooie gitaren heb je daar in je handen bung! Wat voor brug zit er eigenlijks op die custom?

Hell's Engl
6 oktober 2007, 12:21
Ik geloof dat dat 'n Ibanez brug is met fijnstemmers...

pannekoek
6 oktober 2007, 17:51
Ik geloof dat dat 'n Ibanez brug is met fijnstemmers...

topic dwaald een beetje af naar: laat je mooiste custom zien

maar ik denk dat mijn vraag beantwoord is

topic kan gesloten worden :hippie:

Hell's Engl
6 oktober 2007, 18:14
Sorry,... gaf alleen antwoord op 'n vraag en had wat plaatjes erbij gedaan om te laten zien over welke gitaren ik 't had...

Anders Destium
6 oktober 2007, 18:19
Om het nog verder off topic te gooien: binnenkort heeft mijn standard waarschijnlijk ook hybride hardware: chrome meets gold :)

Baker
7 oktober 2007, 09:34
topic dwaald een beetje af naar: laat je mooiste custom zien

Als tegenhanger laat ik de mooiste studio zien :rockon:

http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/044.jpg

http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/042.jpg

Wiellem
7 oktober 2007, 10:54
Als tegenhanger laat ik de mooiste studio zien :rockon:

http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/044.jpg

http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/042.jpg

Die heb ik ook zo exact hetzelfde alleen dan zonder tremelo, heb je die er later opgezet?

Yamhammer_71
7 oktober 2007, 11:09
Die heb ik ook zo exact hetzelfde alleen dan zonder tremelo, heb je die er later opgezet?

Het is niet mijn gitaar, maar ik weet dat de tremolo er later is op gezet.

pannekoek
7 oktober 2007, 13:27
Als tegenhanger laat ik de mooiste studio zien :rockon:

http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/044.jpg

http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/042.jpg


gadverdamme! afschuwelijk!

de mooiste les paul studio is wel de mijne :) alpine white met gold hardware

zonder tremolo !