PDA

View Full Version : Achterbaksheid



Fuhgawz
4 oktober 2007, 15:47
Ik heb een advertentie op de muzikantenbank van musicfrom.nl staan dat ik een gitarist ben op zoek naar een band. Nu kreeg ik gisteren het volgende bericht binnen:


Hallo Fuhgawz

Wij zijn een poprock band op zoek naar een nieuwe Gitarist. Het is ons doel om goede pop-rock songs te schrijven en te kijken wat we daarmee kunnen berijken. We zijn zeer gedreven.

We zouden in November in het voorprogramma staan van [artiest verwijderd], maar dat gaat niet door. Het word nu een latere datum of en ander voorprogramma. Ook hebben we deze maand een goede review in [tijdschrift verwijderd] gekregen en waren we de grote publieks favoriet van een internationale bandwedstrijd het afgelopen jaar.

Zoals je waarschijnlijk opgevallen is heb ik onze bandnaam nog niet genoemd. Dit komt omdat de huidige gitarist nog niet weet dat we met hem gaan stoppen. De reden dat we met hem gaan stoppen is dat hij niet meekan met het Niveau dat wij willen bereiken.

Als je geintressert bent in een band met ambitie en/of wat meer info wilt, neem dan even contact met mij op. Je kunt wat tracks van ons vinden op: [link met nummers verwijderd]

Met vriendelijke Groet

[naam verwijderd]


Ikzelf vind het behoorlijk achterbaks om achter de rug van een huidig bandlid om al naar een nieuwe te gaan zoeken. Wanneer je zeker weet dat je niet met een persoon verder wil moet je dat (naar mijn mening) direct tegen die persoon zeggen. Het heeft ook voor beide partijen helemaal geen nut de huidige persoon erbij te houden wanneer al vaststaat dat deze wordt ontslagen.

Is dit ook echt achterbaks of ligt het aan mij? Hoe denken jullie hierover?

Joey Handsome
4 oktober 2007, 16:08
Beetje de backstabbersmentaliteit ja... Niet echt handig. Als je erop in zou gaan zou je dat gelijk doen met het idee in je achterhoofd dat dat jou ook kan gebeuren.

Han S
4 oktober 2007, 16:24
Ik zou voor geen enkele prijs met zulke achterbakse kloothommels willen spelen.

glasbier
4 oktober 2007, 16:28
Ik hou absoluut niet van dit soort praktijken,maar ik denk dat dit héél vaak gebeurt!

JohnLord
4 oktober 2007, 16:39
ik ben zelf eens gedumpt terwijl mijn opvolger al was ingespeeld. is KUT!!!!

Han S
4 oktober 2007, 16:45
ik ben zelf eens gedumpt terwijl mijn opvolger al was ingespeeld. is KUT!!!!

Als ik ergens de schurft aan heb is het onoprechtheid en onrechtvaardigheid. Als je in een bandje speelt ben je broeders en als iemand daar niet in past vertel je hem dat recht in zijn gezicht, op een normale en goede manier en je motivert dat. En als je dat zo doet dan zullen de meesten iets zeggen van: ik had het al een tijdje door dat ik niet zo bij jullie pas.

En dan ga je dus gewoon als goede maatjes uit elkaar, zo hoort dat en zo moet dat.

Alvast iemand anders zoeken en als die beter blijkt te zijn flikker je die ander gewoon weg. Je hebt het over mensen en niet over een paar schoenen gvd.

JohnLord
4 oktober 2007, 16:58
Het ging in mijn geval ook nog eens met een eenregelig mailtje. Heb nog gemaild dat ik in ieder geval nog een keer langs zou komen om iedereen de hand te schudden maar dat moest ik vooral niet doen.
Van de weeromstuit heb ik besloten met bandjes te stoppen. Toevallig tipte een vriend van mij een andere band en daar speel ik nu al een jaar tot ieders tevredenheid, dus ik ben goed terechtgekomen.

Epipaul
4 oktober 2007, 19:17
Heel gemeen inderdaad. Beetje arrogante houding ook tegen over diegene waar je ook bloed zweet en tranen hebt gedeeld om een beetje succes te krijgen, of niet natuurlijk. In mijn oude band ook wel gehad dat het niet helemaal klikte met iemand, maar altijd eerlijk over geweest en meestal merk je dat die ander het ook wel door had. Maar nooit al een opvolger ingespeeld voordat de ander '' verdwenen'' was.

Wickerman
4 oktober 2007, 19:28
Ook ooit eens meegmaakt. We speelden Thrash, tot de andere gitarist plots belde dat 'k niet meer moest komen. 2 weken nadien bleken ze 'hardcore' te spelen. Andere gitarist zat er blijkbaar al een maand bij, kloot -.-

marc_o
4 oktober 2007, 19:53
Affijn mensen, ik vind het helemaal niet raar. Dat is gewoon vooruit denken en niemand hier kent de mensen, dus we oordelen weer lekker vanaf een paar regeltjes tekst.

Heb het ook wel gedaan hoor, mensen met wie het niet klikte eruit trappen terwijl ik allang een ander had gezocht, heel simpel, we traden 4 keer per week op en dat liet ik me niet afnemen door een sukkel die niet meekon of meewilde...wellicht geen verassing dat ik werkzaam ben geworden in de P&O, hahaha, werving en selectie is mijn sterkste punt.

JohnLord
4 oktober 2007, 20:05
Ok, als het meer werk is geworden dan hobby moet er professioneel gewerkt worden, dat begrijp ik , maar dan kan degene gewoon worden ingelicht en zoals een prof betaamt blijven spelen tot de nieuwe er is.

FNaRK
4 oktober 2007, 20:19
Heb het ook wel gedaan hoor, mensen met wie het niet klikte eruit trappen terwijl ik allang een ander had gezocht, heel simpel, we traden 4 keer per week op en dat liet ik me niet afnemen door een sukkel die niet meekon of meewilde...wellicht geen verassing dat ik werkzaam ben geworden in de P&O, hahaha, werving en selectie is mijn sterkste punt.

ben blij dat ik niet bij jou in de band zit ...


(inmiddels al een gitarist gevonden ?)

Joey Handsome
4 oktober 2007, 21:45
ff offtopic

Wat is P&O?

marc_o
5 oktober 2007, 00:35
ff offtopic

Wat is P&O?

Personeel en Organisatie

marc_o
5 oktober 2007, 00:42
ben blij dat ik niet bij jou in de band zit ...


(inmiddels al een gitarist gevonden ?)

Ach, het is al lang geleden hoor, maar als je de band draaiende houdt, samen met één ander bandlid en je boekt, zoekt partijen uit en gaat op pad met demo's en je telefoneert voor aardig wat geld, en 3 bandleden wachten maar een beetje af en klagen wanneer er niet genoeg optredens binnen"komen", dan verwacht ik totale inzet terug, want ze verdienden er ook lekker aan, en dan heb ik het over rond de 2000 gulden netto in de maand (en dat was begin 90-er jaren prima te noemen). Mensen die niet goed genoeg meedoen, kunnen van mij dan het zuur krijgen, en dus regel je je bezetting vooraf, want we stonden vaak tot meer dan 8 maanden tot een jaar vooruitgeboekt...beetje sullig als je moet afzeggen omdat je geen bezetting hebt....toch?

Wel lullig als je de pineut bent, maar hey, niks zonder waarschuwingen vooraf natuurlijk, eerst een keer of wat babbelen en kans geven op verbetering.

glasbier
5 oktober 2007, 10:25
Ach, het is al lang geleden hoor, maar als je de band draaiende houdt, samen met één ander bandlid en je boekt, zoekt partijen uit en gaat op pad met demo's en je telefoneert voor aardig wat geld, en 3 bandleden wachten maar een beetje af en klagen wanneer er niet genoeg optredens binnen"komen", dan verwacht ik totale inzet terug, want ze verdienden er ook lekker aan, en dan heb ik het over rond de 2000 gulden netto in de maand (en dat was begin 90-er jaren prima te noemen). Mensen die niet goed genoeg meedoen, kunnen van mij dan het zuur krijgen, en dus regel je je bezetting vooraf, want we stonden vaak tot meer dan 8 maanden tot een jaar vooruitgeboekt...beetje sullig als je moet afzeggen omdat je geen bezetting hebt....toch?

Wel lullig als je de pineut bent, maar hey, niks zonder waarschuwingen vooraf natuurlijk, eerst een keer of wat babbelen en kans geven op verbetering.

Reken je nu op wat begrip?

Don Capo
5 oktober 2007, 10:37
Reken je nu op wat begrip?

Mijn begrip heeft ie. Als je bij een 'normale' werkplek niet naar behoren presteert word je er toch ook uitgesodemieterd? Het is gewoon hard werken. Als je dat niet kan is het nog tot daar aan toe, maar niet willen is natuurlijk heel irritant voor de bandleden die wel willen.

glasbier
5 oktober 2007, 10:44
Mijn begrip heeft ie. Als je bij een 'normale' werkplek niet naar behoren presteert word je er toch ook uitgesodemieterd? Het is gewoon hard werken. Als je dat niet kan is het nog tot daar aan toe, maar niet willen is natuurlijk heel irritant voor de bandleden die wel willen.

Daarin ga ik helemaal met je mee! Maar als ik dit van hem lees,zet ik toch mijn vraagtekens erbij: "Heb het ook wel gedaan hoor, mensen met wie het niet klikte eruit trappen terwijl ik allang een ander had gezocht".

Kim Wilson
5 oktober 2007, 10:47
Lees dan ook de rest. Niks zonder waarschuwing, zegt ie. Er is dus blijkbaar eerder aangegeven dat het niet zo lekker gaat.

Don Capo
5 oktober 2007, 10:50
Daarin ga ik helemaal met je mee! Maar als ik dit van hem lees,zet ik toch mijn vraagtekens erbij: "Heb het ook wel gedaan hoor, mensen met wie het niet klikte eruit trappen terwijl ik allang een ander had gezocht".

Hij nuanceert het toch daarna? Ik snap zijn uitleg erbij. Master Odijk heeft dan misschien een wat hardere manier van typen maar als je goed leest snap je hem toch wel?

glasbier
5 oktober 2007, 10:57
Ik zou er nooit iemand "uittrappen" terwijl ik allang naar een ander zocht:hoe dan ook! Als een ander niet meewerkt zou ik hem eerst ontslaan en dan naar een ander gaan zoeken. Lijkt mij het eerlijkst.

Kim Wilson
5 oktober 2007, 10:58
Ik zou er nooit iemand "uittrappen" terwijl ik allang naar een ander zocht:hoe dan ook! Als een ander niet meewerkt zou ik hem eerst ontslaan en dan naar een ander gaan zoeken. Lijkt mij het eerlijkst.
En dan een paar weken stilstaan? Dat is prima met een hobby-bandje, maar niet als je een goed draaiende band hebt met elke week 4 optredens.

glasbier
5 oktober 2007, 11:05
En dan een paar weken stilstaan? Dat is prima met een hobby-bandje, maar niet als je een goed draaiende band hebt met elke week 4 optredens.

Prima als jij dat zo vind. Maar als men niet meewerkt,kan je het probleem misschien ook wel bij jezelf zoeken i.p.v. er mensen uit te trappen.

taylor
5 oktober 2007, 11:06
dit is niks nieuws als je hier tegen kan dan moet je niet in muziek gaan. gebeurt zo vaak heb zelf ook moeten doen, als je iemand een kans geeft om beter nivo te halen maar hij trekt t niet(of wil er niet veel voor doen) is t geen schande om hem er uit de knikkeren.

ik heb dan niet over hobby(vriendenclub) bandjes dan is t wat anders maar ik neem aan dat dit om een vrij goed draaiende semi pro band gaat.

Kim Wilson
5 oktober 2007, 11:08
Prima als jij dat zo vind. Maar als men niet meewerkt,kan je het probleem misschien ook wel bij jezelf zoeken i.p.v. er mensen uit te trappen.
Ja hoor, natuurlijk. Als je een leuk clubje bij elkaar hebt, en één die niet lekker in de groep ligt, ligt dat vast aan de rest. :roll:

Zo gaat dat nu eenmaal. Mensen worden uit bands gezet, of stappen zelf op. Als je daar niet mee om kunt gaan, kun je beter helemaal niet meer bij een bandje gaan spelen.

drap
5 oktober 2007, 11:09
Daar ben ik ook vrij rechtlijnig in. Ik zou het sowieso eerst het bandlid in kwestie er van op de hoogte brengen in een dergelijk geval, en dat we naar een ander bandlid op zoek zijn ter vervanging. En zelfs daar heb ik al moeite mee. Ik wil me sowieso niet nog een periode aan iemand storen, al is het om het geld. En al boven al, ondanks dat ik het in een bandje misschien met iemand niet kan vinden, dat betekent nog niet dat ik diegene niet mag en dat ik 'm een spreekwoordelijke schop wil verkopen. Ik zit nou eenmaal zo niet in elkaar. Waarschijnlijk zou ik zelfs zelf opstappen, omdat ik dergelijke conflicten echt haat. Ik heb het al meegemaakt en ik heb er toen zelf maar een einde aan gebrouwen. Ging nog wel ff een tijdje overheen met aankutten en dat zinde me al niet. Maar goed, plezier gaat bij mij sowieso boven het financiele, al zou er een ton per optreden tegenover staan. Noem mij maar gek of naief, maar zo zit ik nou eenmaal in elkaar.

glasbier
5 oktober 2007, 11:19
Kijk, ik ben momenteel bezig om een copy-shop weer rendabel te krijgen. Mijn voorganger is opgestapt omdat hij het niet meer zag zitten,vooral naar het personeel toe en natuurlijk de omzet. Er waren volgens hem 2 man v/h personeel niet gemotiveert meer en zaten de boel te verstieren. Nogmaals dit was natuurlijk niet de hoofdreden voor hem om ermee te stoppen. Maar nadat ik gesprekken met het personeel te hebben gehad bleek dat aan hem ook het één en ander schortte. Ik heb ze nu zover dat ze met plezier hun werk doen en blijkbaar toch gemotiveerd zijn. Het kan dus inderdaad aan de leiding liggen.

Han S
5 oktober 2007, 11:23
Heb je het wel eens meegemaakt dat je een goed bandje bij elkaar hebt, langdurig geoefend en je denkt het allemaal goed voor elkaar te hebben?

En dan komt een van de bandleden plotseling vertellen dat hij het niet meer ziet zitten en per direct uit de band gaat.

En niet veel later kom je er achter dat hij al een tijdje met een andere band bezig was. Dat is de andere kant van het gebeuren hé?

glasbier
5 oktober 2007, 11:24
Heb je het wel eens meegemaakt dat je een goed bandje bij elkaar hebt, langdurig geoefend en je denkt het allemaal goed voor elkaar te hebben?

En dan komt een van de bandleden plotseling vertellen dat hij het niet meer ziet zitten en per direct uit de band gaat.

En niet veel later kom je er achter dat hij al een tijdje met een andere band bezig was. Dat is de andere kant van het gebeuren hé?

Ja,dat hebben we laatst nog meegemaakt. Maar dat is inderdaad een ander verhaal.

Kim Wilson
5 oktober 2007, 11:26
Kijk, ik ben momenteel bezig om een copy-shop weer rendabel te krijgen. Mijn voorganger is opgestapt omdat hij het niet meer zag zitten,vooral naar het personeel toe en natuurlijk de omzet. Er waren volgens hem 2 man v/h personeel niet gemotiveert meer en zaten de boel te verstieren. Nogmaals dit was natuurlijk niet de hoofdreden voor hem om ermee te stoppen. Maar nadat ik gesprekken met het personeel te hebben gehad bleek dat aan hem ook het één en ander schortte. Ik heb ze nu zover dat ze met plezier hun werk doen en blijkbaar toch gemotiveerd zijn. Het kan dus inderdaad aan de leiding liggen.
Ja, da's mooi, maar in een band heb je geen leiding. Als het niet klikt, of iemand is niet meer gemotiveerd, ga je eens met elkaar praten waar de schoen wringt. Misschien ligt het aan de muziekkeuze (is wat aan te doen, mits de rest dat ook ziet zitten), misschien ligt het aan het feit dat je geen vriendjes met elkaar zult worden (valt weinig tot niks aan te doen).

Rutger
5 oktober 2007, 11:27
Heb je het wel eens meegemaakt dat je een goed bandje bij elkaar hebt, langdurig geoefend en je denkt het allemaal goed voor elkaar te hebben?

En dan komt een van de bandleden plotseling vertellen dat hij het niet meer ziet zitten en per direct uit de band gaat.

En niet veel later kom je er achter dat hij al een tijdje met een andere band bezig was. Dat is de andere kant van het gebeuren hé?
Ja, recent nog min of meer

Twee jaar gewerkt aan een nieuw project, rockband met eigen nummers

Vlak voor de vakantie zegt de bassist: ik moet aan mijn toekomst denken, kan niet meer met hobbyprojecten bezigzijn die lang duren om echt iets te worden. Dus ik weet niet hoe lang ik nog blijf

Na de vakantie het verwachte: ik kap ermee

Blijkt ie inmiddels een ander project gestart te zijn met een andere knakker, wat ook nog van de grond moet worden opgebouwd.

Ik heb geen hardfeelings, hij had het wel op tijd aangegeven en hij is een goede vriend van me, dus ik begrijp het hoe en waarom

Maar t doet toch een beetje 'au' als ie dan direct met een ander project blijkt te zijn begonnen

taylor
5 oktober 2007, 11:31
de muziekwereld is een hardere wereld wat dat betreft je moet daar maar mee kunnen omgaan anders kun je beter niet in een band/muziek gaan.

dat achterbakse gedoe is heel normaal...

ik weet nog een vb van een band de naam noem ik maar niet waar de gitarist met de cd opnames in de studio uit de band werd gezet terwijl die al jaren er in zat een een van de oprichters was omdat die last had van studiokoorts, ja wat moet je dan?????

glasbier
5 oktober 2007, 11:33
Ja, da's mooi, maar in een band heb je geen leiding. Als het niet klikt, of iemand is niet meer gemotiveerd, ga je eens met elkaar praten waar de schoen wringt. Misschien ligt het aan de muziekkeuze (is wat aan te doen, mits de rest dat ook ziet zitten), misschien ligt het aan het feit dat je geen vriendjes met elkaar zult worden (valt weinig tot niks aan te doen).

Bij ons is er gelukkig wel leiding, wat een band ook nodig heeft. Maar dat is geen garantie dat alles goed gaat.

Kim Wilson
5 oktober 2007, 11:38
Welnee, als je een goeie club mensen bijeen in een band hebt, sta je allemaal gelijk. Bij ons is er geen leider, en we hebben nooit gezeik.

Rutger
5 oktober 2007, 11:38
Ik heb door ervaring wel geleerd dat leiding essentieel is om effectief en productief bezig te zijn. Ik ben drie jaar bandleider geweest van een coverband, waar ik onlangs zelf ben uitgestapt en zelf voor een goede vervanger heb gezorgd, en die werkt heel effectief en de kwaliteit is hoog. Bovendien is de motivatie goed, en als die even minder is, kun je iedereen daar gelijk over aanspreken en naar een oplossing zoeken. Als er zaken wringen tussen bandleden ben jij degene die bemiddeld en dingen met ze uitpraat.

Laatst ben ik naar een optreden van ze wezen kijken, voor t eerst dat ik de zaal stond, en man wat een energie! :)

In tegenstelling tot verschillende andere bandjes, waar geen aangewezen leider was... die zijn inmiddels ook allemaal opgedoekt wegens gebrek aan richting, discipline en efficientie.

Niet dat het ontbreken van een bandleider dé oorzaak is, maar daardoor zie ik wel in dat dat heel belangrijk is voor het voortbestaan van een band.

jonesd
5 oktober 2007, 11:43
Bij ons is vorig jaar ook een gitarist redelijk plots gestopt.

Hij had wel zelf een mogelijke vervanger aangebracht met wie het gelukkig onmiddellijk klikte.

Zo kan het dus ook...

Rutger
5 oktober 2007, 11:44
Welnee, als je een goeie club mensen bijeen in een band hebt, sta je allemaal gelijk. Bij ons is er geen leider, en we hebben nooit gezeik.
Ik denk dat leeftijd hierin wel een belangrijke rol speel. Ik neem aan dat jullie allemaal volwassen en verantwoordelijke kerels zijn die met dezelfde passie voor muziek samenwerken

Met jonge gasten is dat toch wel anders, die zwalken nogal eens in hun gevoel (of alles is kut, of alles is vet), en willen snel veel resultaat zien. Als er iets mis is en de resultaten vallen tegen, dan haken ze over het algemeen veel sneller af.

Han S
5 oktober 2007, 11:49
de muziekwereld is een hardere wereld wat dat betreft je moet daar maar mee kunnen omgaan anders kun je beter niet in een band/muziek gaan.

Lees mijn sig eens aandachtig.



dat achterbakse gedoe is heel normaal...

ik weet nog een vb van een band de naam noem ik maar niet waar de gitarist met de cd opnames in de studio uit de band werd gezet terwijl die al jaren er in zat een een van de oprichters was omdat die last had van studiokoorts, ja wat moet je dan?????

Ik moet even denken aan Within Temptation.

Kim Wilson
5 oktober 2007, 11:49
Ik denk dat leeftijd hierin wel een belangrijke rol speel. Ik neem aan dat jullie allemaal volwassen en verantwoordelijke kerels zijn die met dezelfde passie voor muziek samenwerken

Met jonge gasten is dat toch wel anders, die zwalken nogal eens in hun gevoel (of alles is kut, of alles is vet), en willen snel veel resultaat zien. Als er iets mis is en de resultaten vallen tegen, dan haken ze over het algemeen veel sneller af.
Ja, daar zit misschien ook best een kern van waarheid in. De leeftijd varieert bij ons van 26 tot 58. :D

Kaboemba
5 oktober 2007, 11:53
Reken je nu op wat begrip?

Mijn begrip heeft tie iig wel.
Het gaat natuurlijk om hoe proffesioneel een band is, is het het hobby of is het werk.
Vaak worden die niet gescheiden en dan is het heel lastig werken als jij het werk vindt en een ander bandlid het hobby vindt of het iig zo benaderd (inzet).
als e.a. van te voren is besproken (en vaak ook meerdere keren) dan is het niet echt vreemd, het is wel je inkomen op dat moment.

taylor
5 oktober 2007, 12:06
Lees mijn sig eens aandachtig.



Ik moet even denken aan Within Temptation.

ik ga geen namen noemen maar dat soort dingen is onzettend hard ten eerste voor die gast zelf maar ook voor de anderen want hij was echt een vriend en erbij vanaf t eerste uur.door druk van de producer doe je dat soort dingen voor een beter resultaat.

Han S
5 oktober 2007, 12:14
ik ga geen namen noemen maar dat soort dingen is onzettend hard ten eerste voor die gast zelf maar ook voor de anderen want hij was echt een vriend en erbij vanaf t eerste uur.door druk van de producer doe je dat soort dingen voor een beter resultaat.

Ik moest er aan denken omdat ten tijde van de opnamen van de voorloper van WT de gitarist ook de band min of meer gedwongen verliet (Robert) en ik neem het mezelf nog steeds kwalijk dat ik dat niet heb kunnen voorkomen.

Het was voornamelijk te wijten aan twee mensen waarvan een de producer was. Er vormden zich twee kampen binnen die band en Robert was uiteindelijk niet bestand daartegen en stapte uit. Die gasten waren blij dat hij weg was, maar ik wist dat Robert zijn droom aan flarden was gespat en eigenlijk vond ik het in en in triest wat er gebeurde.

Robert heeft op grootse wijze revanche genomen en heeft nu een van de meest succesvolle bands ooit, wat ik hem van harte gun.

heinz3110
5 oktober 2007, 12:15
Het blijft lastig. Ik kan alle argumenten hier wel begrijpen, maar het blijft vaak dilemma. Tis nooit leuk om iemand te moeten vertellen dattie niet presteert/in de band past etc.

Ik snap het wel hoor, met een goed lopende band, iemand inwerken onder de neus door van die ander. Voor het zelfde geld- als het al eerder was verteld voordat de opvolger werd ingewerkt- zegt dan dat persoon dattie er zo geen zin meer in heeft en per direct opstapt. Dan hang je ook als band.

Ook al is het bovengenoemde vooral praktisch, zakelijk en failsafe, sympathiek is het nooit natuurlijk. Zelf ben ik meer voor goed overleg en niet iemand alvast inwerken, en hopen dat degene die je der uit kickt nog wel die optredens mee wil doen.

Maar een goed lopende band die zich geen afzeggingen kan permiteren is ook gewoon een bedrijfje hoor, hoe je het wend of keert..Heb ook wel meegemaakt dat ik mijn opvolger moest inwerken op een bedrijf waar ik werkte, terwijl ik een maand later op straat zou staan.... niet leuk, maar aan de andere kant.... such is life...

taylor
5 oktober 2007, 12:20
Ik moest er aan denken omdat ten tijde van de opnamen van de voorloper van WT de gitarist ook de band min of meer gedwongen verliet (Robert) en ik neem het mezelf nog steeds kwalijk dat ik dat niet heb kunnen voorkomen.

Het was voornamelijk te wijten aan twee mensen waarvan een de producer was. Er vormden zich twee kampen binnen die band en Robert was uiteindelijk niet bestand daartegen en stapte uit. Die gasten waren blij dat hij weg was, maar ik wist dat Robert zijn droom aan flarden was gespat en eigenlijk vond ik het in en in triest wat er gebeurde.

Robert heeft op grootse wijze revanche genomen en heeft nu een van de meest succesvolle bands ooit, wat ik hem van harte gun.


ja ik bedoel maar dat dit alledaags is in de pro muziekwereld. een ideale band bestaat niet, wat dat betreft kun je t beter bij een hobbybandje of vriendenclub houden die maar wat zit te ouwehoeren in een oefenruimte.

Joey Handsome
5 oktober 2007, 12:43
Robert heeft op grootse wijze revanche genomen en heeft nu een van de meest succesvolle bands ooit, wat ik hem van harte gun.

Waar speelt hij nu dan in?

B_2_the_a
5 oktober 2007, 13:15
wat mij hier opvalt is dat bands op hoog niveau niet meer spelen om het spelen maar het meer als werk zien :S

Waar blijven de tijden van een vriendengroepje die doorbreken? waarom moet het allemaal zo zijn als een professioneel bedrijf? dan is de lol er toch uit?

Kim Wilson
5 oktober 2007, 13:19
wat mij hier opvalt is dat bands op hoog niveau niet meer spelen om het spelen maar het meer als werk zien :S

Waar blijven de tijden van een vriendengroepje die doorbreken? waarom moet het allemaal zo zijn als een professioneel bedrijf? dan is de lol er toch uit?
Nee, zo moet je het denk ik niet zien. Als je een reeks optredens hebt gepland, zoals dat werkt bij goedlopende bands, kun je moelijk twee weken (of langer) alle optredens afzeggen. Dan breek je in één keer alles af wat je hebt opgebouwd.

Han S
5 oktober 2007, 13:21
Waar speelt hij nu dan in?

Robert Westerholt kwam toen hij nog lang haar had bij me met een demo van 'The Circle' waar ik zeer van onderste boven was en we maakten een deal. Zij zouden een mooie CD opnemen en ik zou een percentage van de opbrengst krijgen.

Zoals gezegd ging het tijdens de opnamen helemaal niet goed en Robert taaide af. Niet veel later kreeg ik een bandje van Sharon den Adel met een briefje er bij. Ze zouden binnenkort hun eerste optreden hebben in Boskoop en het bandje hadden ze Within Temptation genoemd. (die cassette heb ik nog, leuk collectors item)

Robert is een hardstikke aardige vent en stond aan het begin van zowel The Circle/Voyage, als aan het begin van WT. Zijn haren is hij kwijt maar hij heeft wel een van de meest succesvolle nederlandse bands ooit op zijn naam staan en momenteel schijnt het goed te gaan in Amerika.

Wat mij nog wel verwondert is dat Martijn weer bij de band kwam want die was degene die met Robert niet samen door een deur kon. Martijn is een geniale songwriter niettemin.

B_2_the_a
5 oktober 2007, 13:24
Nee, zo moet je het denk ik niet zien. Als je een reeks optredens hebt gepland, zoals dat werkt bij goedlopende bands, kun je moelijk twee weken (of langer) alle optredens afzeggen. Dan breek je in één keer alles af wat je hebt opgebouwd.

Dat is waar, maar ik bedoel er gewoon mee te uiten dat ik zie dat mensen muziek zien als werk en niet als passie.
Tuurlijk begrijp ik dat je niets kan afzeggen, maar zie het van de grote jongens: Die trappen mensen er uit wanneer ze de tijd hebben, na een tourtje of voordat ze de studio in duiken....

glasbier
5 oktober 2007, 13:54
Ach, het is al lang geleden hoor, maar als je de band draaiende houdt, samen met één ander bandlid en je boekt, zoekt partijen uit en gaat op pad met demo's en je telefoneert voor aardig wat geld, en 3 bandleden wachten maar een beetje af en klagen wanneer er niet genoeg optredens binnen"komen", dan verwacht ik totale inzet terug, want ze verdienden er ook lekker aan, en dan heb ik het over rond de 2000 gulden netto in de maand (en dat was begin 90-er jaren prima te noemen). Mensen die niet goed genoeg meedoen, kunnen van mij dan het zuur krijgen, en dus regel je je bezetting vooraf, want we stonden vaak tot meer dan 8 maanden tot een jaar vooruitgeboekt...beetje sullig als je moet afzeggen omdat je geen bezetting hebt....toch?

Wel lullig als je de pineut bent, maar hey, niks zonder waarschuwingen vooraf natuurlijk, eerst een keer of wat babbelen en kans geven op verbetering.

Dat bedoel ik nou; als jij 4x/week optreedt dan werk toch,als professional, met contracten/overeenkomsten waar o.a. opzegtermijnen van weerskanten in staan? Dan lijkt het me niet nodig om er iemand uit te 'trappen'.

heinz3110
5 oktober 2007, 14:11
Waar blijven de tijden van een vriendengroepje die doorbreken? waarom moet het allemaal zo zijn als een professioneel bedrijf? dan is de lol er toch uit?

..In een bedrijf kan je ook lol hebben hoor :)

Joey Handsome
5 oktober 2007, 14:38
Dat zou ik nog eens willen meemaken.

robby-C.rock
5 oktober 2007, 15:58
dat is dus echt achterbaks
daar zou ik dus echt niet mee willen spelen...

marc_o
7 oktober 2007, 14:29
Dat bedoel ik nou; als jij 4x/week optreedt dan werk toch,als professional, met contracten/overeenkomsten waar o.a. opzegtermijnen van weerskanten in staan? Dan lijkt het me niet nodig om er iemand uit te 'trappen'.

Ik snap nou werkelijk niet wat je probleem is.

Dan is het JUIST nodig de teugels strak te houden. kijk, als je 4 of 5 gelijkgestemden hebt in een band en iedereen is altijd netjes op tijd, heeft z'n partijen goed in de vingers en doet wat ie moet doen, dan is het waarschijnlijk niet nodig. Nou, bij ons was dat dus wel nodig. Je verdiende er goed mee, dan zorg je dat je goed werk levert......anders kan ik het niet zien.
Als je over je laat lopen, dan moet je zeker niet bij mij in een band komen spelen hoor. Ik speel nog altijd met diezelfde bassist trouwens....nu al 17 jaar.

glasbier
7 oktober 2007, 17:57
Ik snap nou werkelijk niet wat je probleem is.

Dan is het JUIST nodig de teugels strak te houden. kijk, als je 4 of 5 gelijkgestemden hebt in een band en iedereen is altijd netjes op tijd, heeft z'n partijen goed in de vingers en doet wat ie moet doen, dan is het waarschijnlijk niet nodig. Nou, bij ons was dat dus wel nodig. Je verdiende er goed mee, dan zorg je dat je goed werk levert......anders kan ik het niet zien.
Als je over je laat lopen, dan moet je zeker niet bij mij in een band komen spelen hoor. Ik speel nog altijd met diezelfde bassist trouwens....nu al 17 jaar.

Snap je werkelijk niet wat mijn probleem is? Misschien dat ik er niet van hou om mensen eruit te 'trappen' misschien? Maar ik ga proberen jou te begrijpen;je werkt iemand in en dan trap je de oude eruit omdat hij/zij niet bevalt om wat voor reden dan ook....klopt dit? Maar als ik jou goed begrijp(tenminste bovenstaand stukje) werk je wel met overeenkomsten....klopt dit ook? Zo ja,dan hoef je er toch niemand uit te 'trappen' maar gewoon de overeenkomst op zeggen?

Owkeyzz
7 oktober 2007, 18:53
Laf,, Laf..
Ook al trap je iemand er uit, dan doe je het niet op zo'n manier.
Dat is niet hip :p

Mitch
7 oktober 2007, 23:18
Ik zeg het niet snel, maar ik ben bang dat dit één van die situaties is waar je moet hebben ingezeten vóór je je er een beeld van kan vormen. Als de belangen groter worden werkt het gewoon anders. Dat betekent niet dat je ineens al je principes laat varen, maar dat je jezelf soms wel eens harder en zakelijker moet opstellen dan je anders zou doen.

Ik heb zowel in bands waar geen (financiële) belangen in zaten bandwisselingen meegemaakt als bands waar dat wel zo was en dat ligt gewoon anders. Je wil zo naadloos mogelijk door, want als je een maand of twee, drie er tussenuit moet om iemand volledig in te werken kun je wle eens naast een heleboel optredens grijpen. En ja, dat kan dan zowel artistiek als financieel erg vervelend zijn.

glasbier
7 oktober 2007, 23:29
Ik zeg het niet snel, maar ik ben bang dat dit één van die situaties is waar je moet hebben ingezeten vóór je je er een beeld van kan vormen. Als de belangen groter worden werkt het gewoon anders. Dat betekent niet dat je ineens al je principes laat varen, maar dat je jezelf soms wel eens harder en zakelijker moet opstellen dan je anders zou doen.

Ik heb zowel in bands waar geen (financiële) belangen in zaten bandwisselingen meegemaakt als bands waar dat wel zo was en dat ligt gewoon anders. Je wil zo naadloos mogelijk door, want als je een maand of twee, drie er tussenuit moet om iemand volledig in te werken kun je wle eens naast een heleboel optredens grijpen. En ja, dat kan dan zowel artistiek als financieel erg vervelend zijn.

Precies wat ik bedoel Mitch. Als er (financiële) belangen meetellen,werken er al veel bands met contracten. Dat werkt gewoon goed,ook al is het niet altijd even leuk. Maar als er iemand eruit moet,dan handhaaf je het opzegtermijn zodat er ook een ander ingewerkt kan worden. Nogmaals het is niet leuk,maar zo hoeft er niemand eruit 'getrapt' te worden!

Mitch
8 oktober 2007, 00:49
Ik bedoelde juist dat ik het me kon voorstellen omdat ik ook al eens zo'n situatie heb meegemaakt. Je bent als band geen BV of VOF, je werkt niet met contracten. Kan wel natuurlijk, maar dan heb je het over écht full profs. Juist de semi profs zitten met het punt dat ze weinig tot niets zwart op wit hebben staan, soms in de clinch kunnen liggen maar toch genoeg verplichtingen of ambities hebben om snel door te willen.
Vanaf dat punt snap ik dat je iets doet wat door de argeloze voorbijganger of de idealist gezien wordt als immoreel. En nogmaals: ik denk dat je zelf in zo'n situatie moet hebben gezeten om er over te kunnen oordelen. Het is héél makkelijk om politiek correct over zo'n punt te vallen en te roepen "Dat kan en mag niet" maar zo werkt het gewoon in de semi pro wereld. Dan zie je soms lui die het ook wel willen, maar met een amateur-instelling. Die moet je dan toch echt lozen.

Yamhammer_71
8 oktober 2007, 00:54
Gewoon af en toe met je bandleden overleggen en vragen hoe hij/zij het vindt hoe het tot dan toe gaat...daar kun je een boel info uit halen.
Eruit 'kicken' kan natuurlijk niet, zeker niet vanwege het principe dat je gezamelijk bezig bent muziek te maken en daarbij ook persoonlijke inbreng bij komt kijken. Daarmee kan je dus ook iemand kwetsen. Bij teleurstelling in de kwaliteit van een bandlid: hoop hebben, afwachten, positief denken en daarna bij eventueel blijvende kwaliteitscomplicaties eerlijk naar die persoon toestappen, lef hebben en het op een normale manier brengen. Niet als een stelletje wijven achter de rug om de zaken lopen te bestoken. Een echte kerel doet dat niet in ieder geval, vind ik.

marc_o
8 oktober 2007, 14:46
Snap je werkelijk niet wat mijn probleem is? Misschien dat ik er niet van hou om mensen eruit te 'trappen' misschien? Maar ik ga proberen jou te begrijpen;je werkt iemand in en dan trap je de oude eruit omdat hij/zij niet bevalt om wat voor reden dan ook....klopt dit? Maar als ik jou goed begrijp(tenminste bovenstaand stukje) werk je wel met overeenkomsten....klopt dit ook? Zo ja,dan hoef je er toch niemand uit te 'trappen' maar gewoon de overeenkomst op zeggen?


De overeenkomsten zijn niet met de bandleden, maar met de zalen en cafés.
daarbij speelt dit niet NU, maar 15 jaar geleden...


Ehm, je legt de klemtoon wel teveel op 'trappen", maar daar gaat het niet om.
Ja, ik heb er wel eens een paar uitgezet, of hoe je het ook noemen wil.
Hoe zie jij het dan?

Je hebt een bandje met 5 man....géén vriendenbandje, maar iedereen wilde ermee verdienen.
2 man regelen echt alles (setlist, teksten, muziek, optredens, telefoon, posters, contracten met cafés, geldstroom, bankzaken)
3 man wachten af en treden op.
1 van die 3 kan niet goed mee.......paar keer praten, geen verbetering >> exit.
Is dat nou zo raar, of ben je zo soft? Het is niks anders dan een piepklein bedrijfje.


Met mijn hobbybandjes ben ik niet zo streng hoor, maar wanneer zalen of cafe's je betalen, moet je gewoon kwaliteit leveren, en niet lanterfanteren, want voor jou, echt 10 andere bandjes..

JimiDylan
8 oktober 2007, 18:53
ik ben het helemaal met marc eens, je kan je eigen geld toch niet weg laten lopen (en daarmee vaak ook je plezier, let's face it.) doordat 1 iemand het loopt te verzieken. ik heb ook nog wel is een contract gehad van een van de muzikanten waarin stond dat mocht hij vertrekken door zijn eigen doen, dat hij dan zelf voor een evt opvolger moest zorgen mocht dat nodig zijn, maar dat is dan weer een ander verhaal

robby-C.rock
8 oktober 2007, 20:50
maar dan hoeft het nog niet achter zijn rug om...

vulvasonic
8 oktober 2007, 21:03
wat mij hier opvalt is dat bands op hoog niveau niet meer spelen om het spelen maar het meer als werk zien :S

Waar blijven de tijden van een vriendengroepje die doorbreken? waarom moet het allemaal zo zijn als een professioneel bedrijf? dan is de lol er toch uit?

Maar ook als amateuristisch vriendenclubje kun je wel eens noodgedwongen tot minder plezierige acties gedwongen worden.
Ik heb ooit mijn (toen nog) beste vriend uit de band moeten zetten, omdat ie simpelweg niet in staat was een beetje behoorlijk te spelen en ook geen enkele bereidheid toonde daar iets aan te willen doen. En ik had het er moeilijk mee, maar ik had echt geen andere keus.

En voor de lol in een bandje spelen met muzikanten die de eenvoudigste partijen na drie jaar nog niet foutloos door kunnen komen....., dat is niet mijn soort lol.

FrankC
8 oktober 2007, 23:38
Begrijp ik het nou goed dat het werven achter iemand`s rug om niet kan als het een hobby bandje is maar wel geoorloofd is als het een prof bandje is?
Of als er geld meegemoeid is?

Ik begrijp de motieven dat je iemand die niet wil of kan in overleg eruit moet zetten maar daar gaat het hier niet over.

drap
8 oktober 2007, 23:49
Maar ook als amateuristisch vriendenclubje kun je wel eens noodgedwongen tot minder plezierige acties gedwongen worden.
Ik heb ooit mijn (toen nog) beste vriend uit de band moeten zetten, omdat ie simpelweg niet in staat was een beetje behoorlijk te spelen en ook geen enkele bereidheid toonde daar iets aan te willen doen. En ik had het er moeilijk mee, maar ik had echt geen andere keus.

En voor de lol in een bandje spelen met muzikanten die de eenvoudigste partijen na drie jaar nog niet foutloos door kunnen komen....., dat is niet mijn soort lol.

Maar je was in dit geval dan wel gewoon eerlijk en hebt het de persoon gewoon verteld. Dat ligt een beetje anders in het geval wat bijvoorbeeld Marc Odijk vertelt. Op zo'n manier iemand uit de band werken, ongeacht om een hoop poen of niet, ik zou dat niet kunnen. Ik denk nog eerder dat ik uit de band zou stappen zelfs, omdat ik er altijd moeite mee heb één persoon te moeten teleurstellen. Dat kan ik gewoon niet op de één of andere manier.

Hoewel ik bij een vorig bandje ook een drummer de wacht aan heb gezegd. Alleen was dat meer omdat juist deze persoon het er moeilijk mee had om zelf op te stappen door allerlei problemen tussen de oortjes. Ik heb dan ook helemaal geen ruzie met die gozer verder, verre van zelfs. We waren een behoorlijk vriendenclubje op een gegeven moment. Zeer kort daarna ben ik er trouwens wel zelf mee gestopt. Het voelde gewoon niet goed meer en daar was de rest het ook wel over eens.

Han S
9 oktober 2007, 00:08
Hoe je het ook wendt of keert, je moet gewoon eerlijk zijn en als iemand niet functioneert hem dat recht in zijn gezicht buitengewoon duidelijk vertellen. Dat weet Marc als geen ander vanuit zijn beroep. Een team functioneert niet met een zwakke schakel, maximale inzet of opzouten, geen tussenwegen want die leiden nergens naar.

Maar wel recht door zee en dan niet als Rita. :D

FrankC
9 oktober 2007, 00:14
Hoe je het ook wendt of keert, je moet gewoon eerlijk zijn en als iemand niet functioneert hem dat recht in zijn gezicht buitengewoon duidelijk vertellen. Dat weet Marc als geen ander vanuit zijn beroep. Een team functioneert niet met een zwakke schakel, maximale inzet of opzouten, geen tussenwegen want die leiden nergens naar.

Maar wel recht door zee en dan niet als Rita. :D

Stinkend mee eens!

marc_o
9 oktober 2007, 13:16
Hela,

Iedereen gaat er maar aan voorbij dat de persoon in kwestie al enkele malen geconfronteerd was met de situatie, er op verbetering is gewacht en dan, ja, bij geen verbetering ging ik op zoek en werkte ik in.
Daarbij ben ik waarschijnlijk een stuk directer en helderder van stof dan de meesten hier en ik zal er voor zorgen dat je weet waar je aan toe bent. nogmaals, ik moest er tijdens mijn studie wel van leven en dat ging meer dan goed, en dat liet ik me niet afnemen door een ander....ik ben geen hippie die alles pikt en alles goed vind, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres....

Voor de rest ben ik trouwens een bijzonder aardig persoon.

Quink
9 oktober 2007, 13:26
Iedereen gaat er maar aan voorbij dat de persoon in kwestie al enkele malen geconfronteerd was met de situatie, er op verbetering is gewacht en dan, ja, bij geen verbetering ging ik op zoek en werkte ik in.


Er is natuurlijk wel een verschil tussen tegen iemand zeggen: sorry, het werkt niet, over een maand ga je er uit, ik ga iig op zoek naar iemand anders, en: hé, je ligt er toch uit, en je opvolger is al ingewerkt.

In het 1e geval loop je natuurlijk het risico dat iemand dan meteen zijn biezen pakt.

marc_o
9 oktober 2007, 13:34
Er is natuurlijk wel een verschil tussen tegen iemand zeggen: sorry, het werkt niet, over een maand ga je er uit, ik ga iig op zoek naar iemand anders, en: hé, je ligt er toch uit, en je opvolger is al ingewerkt.

In het 1e geval loop je natuurlijk het risico dat iemand dan meteen zijn biezen pakt.

Juist, ook gebeurd en daar leer je dus van. Het is echt geen kinderspel iemand 45 nummers in te laten spelen op korte termijn, en dan heb je nog maar een basisset van een avondvullende coverband, de set telde uiteindelijk rond de 100 nummers, voor de variatie dan, en om aan te passen waar je geboekt werd. lekker als er eentje weggaat, dan heb je een serieus probleem.

Quink
9 oktober 2007, 14:46
En je kunt de boel natuurlijk ook omdraaien, als iemand een paar keer wordt gewezen op het feit dat hij/zij de kantjes er af loopt, harder moet oefenen, wat dan ook, en ze merken aan zichzelf dat ze de motivatie niet kunnen opbrengen, of door tijdgebrek er niet aan toe komen, moeten ze zelf hun verantwoordelijkheid nemen, en opstappen!

Eigenlijk help je ze gewoon door ze er uit te kiepen! Marc O., verantwoordelijkheidsdeskundige en knopendoorhakker! :D

Joey Handsome
9 oktober 2007, 17:39
Jongens die Marc Odijk, dat is gewoon een harde klootzak. Zo dat is gezegd.























































:chicken: :hippie:

drap
9 oktober 2007, 17:45
Marc is absoluut een toffe gozer (ik moet wel, ik heb m'n SG aan hem te danken), maar de manier van handelen is zeker niet de mijne. Maar nou zal ik ook nooit een professioneel artiest worden, mocht ik die kwaliteiten al hebben. Dat wereldje ligt mij voor geen meter.

Mitch
9 oktober 2007, 21:44
Juist, ook gebeurd en daar leer je dus van. Het is echt geen kinderspel iemand 45 nummers in te laten spelen op korte termijn, en dan heb je nog maar een basisset van een avondvullende coverband, de set telde uiteindelijk rond de 100 nummers, voor de variatie dan, en om aan te passen waar je geboekt werd. lekker als er eentje weggaat, dan heb je een serieus probleem.
Juist en daar gaat iedereen aan voorbij, want het was immoreel en achterbaks, oh boehoe ! :roll: Zó'n berg materiaal instuderen kan je als band maanden uit de roulatie halen. Dat kan dus niet in de situatie zoals marc beschreef.

Stelletje politiek correcte jankmuilen, ga lekker in een Praise band spelen :jam:

Gast
9 oktober 2007, 22:03
Juist en daar gaat iedereen aan voorbij, want het was immoreel en achterbaks, oh boehoe ! :roll: Zó'n berg materiaal instuderen kan je als band maanden uit de roulatie halen. Dat kan dus niet in de situatie zoals marc beschreef.

Stelletje politiek correcte jankmuilen, ga lekker in een Praise band spelen :jam:
Hulde!
Ik heb ook in 4 jaar dezelfde coverband o.a. drie toetsenisten meegemaakt.
Kijk, je wilt met iets leuks ook nog eens geld verdienen, dan worden bepaalde dingen ondergeschikt aan de eeuwige romantiek van een bandje.

Bij een eigennummerbandje is het iets anders vind ik.

robby-C.rock
10 oktober 2007, 16:45
maar dan hoef je nog steeds niet achter iemands rug om al een ander te zoeken, daar kun je diegene toch ook wel even over inlichten!

Mitch
10 oktober 2007, 17:03
Ja, inderdaad. In a perfect world. :hippie:

Gast
10 oktober 2007, 17:35
maar dan hoef je nog steeds niet achter iemands rug om al een ander te zoeken, daar kun je diegene toch ook wel even over inlichten!
Heb je wel het hele topic gelezen?
Doorgaans wordt er eerst een paar keer met de "zwakke schakel" gepraat over wat er beter kan. Als er weinig tot niets verandert ga je op zoek naar een ander.
Bij dit alles moet je ervoor zorgen dat je je band draaiende houdt, ander gooi je je reputatie als band te grabbel.

marc_o
10 oktober 2007, 20:10
maar dan hoef je nog steeds niet achter iemands rug om al een ander te zoeken, daar kun je diegene toch ook wel even over inlichten!

Misschien kan ik ze nog bellen om mijn excuses te maken na 15 jaar......zou dat beter zijn?












Ik zou graag zien hoe lang jij het met ons uithoudt, hahahahahaha....ik geef je een uurtje, want in mijn huidige band ben ik bijna de mildste..

robby-C.rock
10 oktober 2007, 20:22
moet jij weten;)