PDA

View Full Version : soleren - vraagje over slag richting ?



RullyRulez
4 oktober 2007, 11:40
soleren - vraagje over slag richting ?

Na een dik jaar gitaarles ben ik een beetje gaan proberen te soleren
(boekjes over leadgitaar, pentatonische toonladders etc).

Wat ik in de boekjes mis is, hoe het plectrum te gebruiken (de slagrichting op
of neer)

Bij slaggitaar weet ik dat je probeert de slag continu hetzelfde te houden,
of je wel of niet de snaren aanslaat..... je slaat bijuvoorbeeld bij een slagritme van achste noten alles op de tel 'neer' en na de tel 'op', voorbeeld (gejat van dit forum)


1e maat 2e maat
1 e 2 e 3 e 4 e 1 e 2 e 3 e 4 e
n n v v n n n v v n

3e maat 4e maat
1 e 2 e 3 e 4 e 1 e 2 e 3 e 4 e
n n v v n v v n v v n

n = neer
v = op

1) geldt deze 'regel' ook voor soleren ?

2) en wat als je triolen, kwarten, zestiende noten (slides, bends etc)
met elkaar afwisselt. Hoe doe je dit dan met soleren qua slagrichting ?

gorgasm
4 oktober 2007, 12:39
ik "kan", wss net zoals zoveel anderen hier, ze allebei, zowel alternate als economy picking, of hoe heten die rotdingen ook:)

Als het snel moet gaan dan denk ik niet meer aan mn rechterhand, maar ik trek en duw hem naar boven en beneden. Bij tragere stukken speel ik vaak down up, maar altijd down op de tel. Vaak oefen ik ook mn down/up in toonladders.

taylor
4 oktober 2007, 12:42
als je puur ladders gaat leren dus recht op en neer spelen zou ik beginnen met alternate picking dus op en neer en dat de hele ladder door.dus je begint met downstroke en dan up met je plektrum enz maar dat ligt er ook aan hoeveel noten(t patroon of t aantal noten per snaar) je gaat spelen anders moet je misschien met up beginnen maar dat merk je wel.

er bestaan veel varianten op je kunt dus ook 1 keer aanslaan(de begin noot) en de rest met hammers en pulls maar dat is erg moeilijk voor beginners omdat nogal wat kracht vereist van je linkerhand, beter bekend als legato spelen.

sweeping kan ook nog ook moeilijk voor beginners

dan bestaat er nog economy picking een doordruk techniek wat ik je ook niet aanraad als beginner en combinatie's van alles wat hier boven staat.

EuroCinema
4 oktober 2007, 12:57
Er zijn heel wat boeken die vertellen hoe het "moet". Alternate picking wordt algemeen aangeraden en is waarschijnlijk het beste om mee te beginnen.

Ik kan zelf alternate picken en economy picken, maar ik speel het beste met een systeem dat ik heb afgekeken van een paar favoriete (jazz)gitaristen: zoveel mogelijk naar beneden aan slaan, legato gebruiken als het sneller moet en met een klein sweepje van snaren wisselen. Alternate picking alleen bij uitzondering. Eigenlijk zoals Wes Montgomery zijn duim gebruikte, dus, maar dan met een plectrum.

RullyRulez
4 oktober 2007, 13:19
Alternate picking is dus goed om te beginnen met soleren....Bedoelen jullie heermee

1) dat het altijd neer - op -neer -op is, als je de snaren WEL raakt ?

Zoiets dus, als



1 e 2 e 3 e 4 e
d u d u d

d = down
u = up


2) of hetzelfde als bij slaggitaar dat de beweging neer -op-neer-op blijft en dat afhankelijk van het ritme wel of geen snaren worden aangeslagen?

Zoiets dus, als



1 e 2 e 3 e 4 e
d u u d u

d = down
u = up


Is mijn vraag duidelijk ? Let wel ik heb het over soleren over 1 (of 2 snaren) en niet over slaggitaar (akkoorden)

Jeroensnake
4 oktober 2007, 19:57
Alternate picking is a guitar playing technique, necessarily used only by pick users, that employs strictly alternating downward and upward picking strokes in a continuous run, and is the most common method of plectrum playing. If this technique is performed on a single note at a high speed, then it may also be referred to as tremolo picking.

'Good' alternate picking involves a continuous down-up or up-down motion of the picking hand, even when not picking a note (except when the gap lasts longer than one full up-down motion). In this manner, an up-beat (such as an even-numbered eighth note or, at faster tempos, sixteenth note) will always be played with an upward picking stroke, while the down-beats are always played with downward picking strokes. This allows for fluid incorporation of legato-based notes such as hammer-ons and/or pull-offs in the middle of picked phrases.


bron : http://en.wikipedia.org/wiki/Alternate_picking

Het is misschien handig om te leren, maar er is niets dat je verplicht tot deze manier. Het is waarschijnlijk wel een handige brug naar Economy picking (http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_picking).

taylor
5 oktober 2007, 10:52
vraag t anders aan je leraar in plaats van hier.. met pentatonisch kun je wel wat aardige dingen als beginner voor de rest zou ik me niet teveel mee bezig gaan houden nu komt allemaal wel..
je leraar kan je vast wel laten zien hoe dat moet en later wat kleine(blues) licks gaan oefenen en zo verder

RullyRulez
5 oktober 2007, 15:23
Ik snap dat ik dat aan mijn leraar moet vragen, maar ik ben een beetje nieuwsgierig
Ik heb eigenlijk pas een dik jaartje les op akkoestische gitaar

- eerste half : voornamelijk akkoorden + overgangen
- tweede helft : tokkelen (fingerpicking)
en natuurlijk af en toe eens een liedje. Met tokkelen ben ik nog bezig, en daarna gaan we weer andere dingen doen (soleren of spelen op electrisch ....)

Maar omdat ik wat nieuwsgierig ben en ook een electrische gitaar heb, probeer ik af en toe andere dingen, zoals proberen te soleren, en dat is vooral electrisch leuk met bends, slides ... hoewel akkoestich ook mogelijk is, maar een stuk moeilijker.

savale
5 oktober 2007, 15:58
waarom neem je dan geen elektrische gitaar les? :P

RullyRulez
5 oktober 2007, 16:11
Dat doe ik ook voor het soleren....Thuis vind ik het af en toe leuk om electrisch proberen lead gitaar te leren spelen ... althans een bescheiden poging daartoe....

Op de les concentreer ik me eerst op akkoestisch. (Is volgens mijn leraar ook het handigst als je beide wil spelen), maar ook daar kan ik na het 'tokkel' deel, ook electrisch soleren leren. De klant is koning.

-=JEROEN=-
6 oktober 2007, 14:10
solo is dus heel anders dan slag

zoals je al zei, bij slaggitaar sla je vaak 'door', je beweegt je hand ook al sla je geen snaar aan

met solo doe je dit juist niet, je 'picked' alleen de noten die je speelt

om alternate picking te oefenen raad ik aan om met deze ladder te beginnen:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get

omdat je dan per snaar maar 2 tonen speelt, waardoor je bij iedere wisseling van snaar een downstroke speelt

en daarna dezelfde ladder maar dan over heel je hals verdeeld:

http://www.putfile.com/pic.php?img=3415568

hierbij speel je dus soms een downstroke wanneer je van snaar wisselt en soms een upstroke

en doe het rustig aan, begin niet te snel, in een te snel tempo, snelheid komt vanzelf wanneer je de basis vd techniek eenmaal onder de knie hebt

oh en wat ook erg leerzaam is, om in groepjes van 3 te spelen, dus je speelt eerst de 1e, 2e en 3e toon van de ladder, en dan de 2e, 3e en 4e toon, en dan de 3e, 4e en 5e, enz

RullyRulez
8 oktober 2007, 11:32
Jeroen,

ik neem aan dat je bedoelt : onafhankelijk van het ritme (kwarten, 8sten,triolen, wel of niet op de tel, rusten etc...), je altijd down-up-down-up ... etc. blijft spelen bij "alternating picking"

-=JEROEN=-
11 oktober 2007, 13:13
juist :soul: