PDA

View Full Version : Wat is efficienter qua tijd?



NickG
3 oktober 2007, 22:19
Op een dag, kan je het beste 4 x een kwartier oefenen of 1 x een uur? In andere woorden, heeft een toegevoegde waarde als je verspreid over de dag hetzelfde oefen dan in hetzelfde in 1 keer (met dezelfde hoeveelheid tijd)? Net zoals leren voor een tentamen lijkt me het beter voor het zogenaamde spier geheugen om het gespreid te doen?

EricSw
3 oktober 2007, 23:09
Ik ben al bijna een kwartier kwijt met lekker opwarmen.
Als ik dus 4 maal een kwartier speel kom ik niet veel verder als wat opwarmoefeningetjes.

Daemon
3 oktober 2007, 23:49
Same here, ik speel ook altijd ff 10-15 min in. En daarna speel ik nog 1+ uur, net zolang als dat ik tijd heb(zin is almost never the issue).

sofa
4 oktober 2007, 00:16
Gouden regel: vaker kort oefenen heeft veel meer effect dan 1 keer lang oefenen. 4 x een kwartier levert meer op dan 1 x een uur.

Intensief gitaar oefenen is best wel vermoeiend, na een kwartier zal je opnamecapaciteit al snel dalen en elke minuut langer voegt steeds minder toe. Dus waarom doorgaan? Beter om te stoppen en later weer en kwartier oefenen dan maar stug doorgaan om het uur te vullen. Geldt niet alleen voor gitaarspelen maar voor alles wat je moet leren.

Is natuurlijk wel de vraag wat 'oefenen' is. Ik zit regelmatig een uur of langer te pielen maar dat beschouw ik niet echt als oefenen. Oefenen is voor mij dan echt vaste patronen herhalen, zoals een bepaald ritme, een toonladder, een techniek or whatever. Overigens bevordert lekker lang pielen natuurlijk wel de souplesse van je vingers en voor mensen van mijn leeftijd vergt dat nu eenmaal wat onderhoud, dus ik piel vaak lekker lang

Mark-Fryslan
4 oktober 2007, 00:27
Ik merk dat ik steeds langer zit te pielen. Bepaalde toonladders en van daaruit proberen een leuke melodie te vinden. Eerder was ik na tien minuten door mijn repertoire heen. het intro van stairway to heaven en nog wat cliches. Dan verviel ik in herhaling. Nu zit ik domweg wat te pielen en schrik op als er opeens alweer een uur of 1,5uur voorbij is.

Mark

G.G.
4 oktober 2007, 10:16
Ik merk dat ik steeds langer zit te pielen. Bepaalde toonladders en van daaruit proberen een leuke melodie te vinden. Eerder was ik na tien minuten door mijn repertoire heen. het intro van stairway to heaven en nog wat cliches. Dan verviel ik in herhaling. Nu zit ik domweg wat te pielen en schrik op als er opeens alweer een uur of 1,5uur voorbij is.

Mark

Dat vind ik persoonlijk een van de leukste oefeningen. Gewoon youtube aanzetten en gaaaaannnnnn.

gorgasm
4 oktober 2007, 12:40
4x een kwartier per dag spelen, EN een uur oefenen!

EuroCinema
4 oktober 2007, 12:49
Het belangrijkste is dat je wat zinnigs doet in die tijd. Mijn tips (door schade en schande):
- oefen met een cd of metronoom of een programma als band in a box om je timing goed te houden.
- leer steeds nieuwe nummers (melodie en akkoorden) en leer daar dan over improviseren. Zo voorkom je dat je in hetzelfde cirkeltje blijft draaien.
- je kunt beter 1 mooie lick goed leren spelen en leren toepassen op allerlei situaties, dan een hele uitgeschreven solo die je toch na een paar maanden weer vergeten bent.
- Speel netjes en rustig als je oefent. Voorom dat je jezelf aanleert om slordig te spelen.

just my 2cts....