PDA

View Full Version : Pre-amp voor de laaggestemden



Glim
3 oktober 2007, 18:31
Hi, zelf ben ik een B getunede gitarist en ik ben vast niet de enige dacht ik zo. Welke Pre-amps zijn interessant voor de laaggestemde onder ons?

Zelf heb ik een ESP met 1 EMG81 over een Mesa 2:ninety poweramp. Op het moment heb ik een Engl e530 pre-amp, maar ik vind hem meer iets om blackmetal mee te maken, and that's not me (most of the time anyway)
Zoek een lekker laag grommend geluid met dus flinke oversturing en het mag ook niet wollig gaan klinken, maar wel lekker vol met goede definitie. Een vereiste is wel dat er een aardige clean bij zit. (dus min. 2 kanaals)

Ik hoor wat dingen over de Mesa Quad en de Mesa Triaxis, maar ook een aantal nadelige dingen over deze twee. Zit overigens niet aan Mesa gebonden hoor, maar ben wel super tevreden over de 2:ninety. Ik hou van dat strakke en ruisloze.

Kunnen jullie misschien nog wat voor en nadelen roepen of nog een aantal andere pre-amps noemen die voor een B stemming goed werken?

Bedankt alvast! Gr, Glim. :hippie:

Magic Bean
3 oktober 2007, 19:36
Mesa Quad of Triaxis kan je denk ik niet verkeerd mee gaan (mits je hem kan vinden/betalen)
Evergrey speelt over triaxis en peavey 50/50, en zij stemmen in C, dus dat moet lukken. Nu speelt de resonance van de peavey daarin mee, maar je mesa moet dat zeker trekken.

Alternatieven:

- Mesa Studio pre-amp
- Peavey Rockmaster (feedback utrecht heeft er eentje liggen)
- JMP-1 (kan heel bruut klinken, maar in B?)

Raffel
3 oktober 2007, 21:56
ik speel zelf met een 7-snaar over een Quad, nix te klagen. Test er eens een zou ik zeggen.

AART
3 oktober 2007, 22:33
[Spam]

Ik weet iemand die een quad verkoopt. Dacht dat ie er 650 voor wil, is in superstaat incl footswitch(zelf ook wel eens aan de tand gevoelt).

[Spam]


Verder zou ik ook kijken naar de VHT GP-3. Staat er een op marktplaaats en dat ding schijnt het scheurkanaal van de VHT UL in zich te hebben, en daarvan weet ik ik dat het erg goed is.

Ik speel zelf op een Mark IV, en die lijkt qua OD wel op het leadkanaal van de studio preamp en waud(+-lead 1). Geschikt ie ie zeker, ook erg strak, maar je moet eer wel van houden. Denk dat de Studio of Quad en 2:90 een goede combi zouden zijn.

Magic Bean
3 oktober 2007, 23:23
Ns kijken naar je speakerkast kan ook geen kwaad.
Waar speel je momenteel op?

pol
4 oktober 2007, 15:43
Ik heb de quad ook even thuis gehad om te testen in combi met mijn mesa coliseum 300 (zwaardere versie van de 2:90), en vond het helemaal niks. Had altijd een raar middig karakter dat ik er maar niet uitkreeg, dan nog liever een jmp-1, die is strak.

Iceman
4 oktober 2007, 16:33
Diezel VH4.

Nee da's geen rack gear, maar wel een enorme dikke korrel en strak zonder pedaaltjes. En een goed clean. En midi.

Afgelopen maandag bezig geweest met het gitaargeluid voor de volgende cd van een (bekende) deathmetalband.
1 Engl cab, Diezel Vh4, 5150 en een Powerball. Gitaristen spelen in B. EMG-81.

Zowel de 5150 als de VH4 een lekkere dikke korrel, dat lompe en toch strak.

De Powerball was zo anoniem als de pest. Geen dikke korrel, niet strak. Had totaal geen karakter, een pedaal in amp-vorm.

Qua rackgear ken ik geen preamp die die dikke korrel heeft, en ik heb toch wel ervaring met Quad, Studio Preamp, JMP-1 en Triaxis.

Sorry.

Jimwoud
4 oktober 2007, 16:39
Ik zatedag even (voor de lol, want ben er toch) een Jackson JX3 uitproberen, vond hem een tijd geleden wel ok, maar weet niet of ik dat nu nog vind, waarschijnlijk niet.

Dikke korrel en toch strak is ook moeilijk te vinden denk ik inderdaad. Vind het ook gaaf klinken en die 5150 heeft dat zeker, een powerball vind ik te fuzzy ofzo. Diezel ken ik niet. Waarschijnlijk dat zo'n VHT dicht in de buurt komt van zo'n geluid.

interessander
4 oktober 2007, 16:42
Heb zelf ervaring omlaag tot A met een 5150 en EMG 81, blijft strak, hoe lager je gaat, des te minder gain je er in hoeft te draaien om een lomp geluid te maken, en anders wil een tubescreamer nog wel eens helpen.

Maar qua rackgear zou ik ook zeggen: probeer eens een rockmaster.

interessander
4 oktober 2007, 16:45
Ik zatedag even (voor de lol, want ben er toch) een Jackson JX3 uitproberen, vond hem een tijd geleden wel ok, maar weet niet of ik dat nu nog vind, waarschijnlijk niet.

Dikke korrel en toch strak is ook moeilijk te vinden denk ik inderdaad. Vind het ook gaaf klinken en die 5150 heeft dat zeker, een powerball vind ik te fuzzy ofzo. Diezel ken ik niet. Waarschijnlijk dat zo'n VHT dicht in de buurt komt van zo'n geluid.

Is dat niet die jackson die alexi laiho gebruikt?

Jimwoud
4 oktober 2007, 16:53
ik heb het over een preamp van Jackson, geen gitaar, of bedoel je ook die preamp? dacht dat hun over 5150's speelden.

Nocki heeft hem gehad(wat niet..) en volgens mij heeft nog iemand op het forum hem.

interessander
4 oktober 2007, 16:59
ik heb het over een preamp van Jackson, geen gitaar, of bedoel je ook die preamp? dacht dat hun over 5150's speelden.

Nocki heeft hem gehad(wat niet..) en volgens mij heeft nog iemand op het forum hem.

Ik bedoel de preamp ook.
Edit: deze dus: http://img.photobucket.com/albums/v146/adadepot/duke/AlexisRig.jpg

Weet niet of het dezelfde is, er zijn niet zo heel veel jackson preamps geloof ik, je hebt ook nog zo een met felle gele letters volgens mij.

Glim
4 oktober 2007, 18:20
hey, bedankt voor jullie reacties!

Ben toch echt op zoek naar rack gear om mijn 2:ninety aan te vullen. Heb zelf ook nog de Marshall TSL100, maar zoek net ff dat strakkere, lompere, gewoon heavier en moderner.

- Mesa Triaxis
- Mesa Quad
- Mesa Studio pre-amp
- Peavey Rockmaster
- JMP-1
- VHT GP-3

De rockmaster ziet er erg leuk uit, maar hoe die nu precies klinkt??? hoop dat die niet te klassieke (80's) voicing heeft. iemand ervaring mee?

@ Magic Bean, ik heb twee Marshall kasten waar ik de speakers uit heb gesloopt en nieuwe Celestion T100 en Classic leads in heb gestopt (dat zit dus wel goed :cooler: )

Jimwoud
4 oktober 2007, 18:36
@Interesander: Dat is een andere, die Jackson die ik bedoel ziet er heel jaren 80 uit met leuke kleurtjes.

@Glim: Die Rockmaster heb ik ook gehad, en klinkt best modern, maar ik vond hem te saai klinken. Sommige vergelijken hem met een 5150, maar vind ik niet echt eigenlijk, die RM is ook best fuzzy btw. Maar wel een leuk ding voor het geld.

minoin
5 oktober 2007, 08:53
hey, bedankt voor jullie reacties!

Ben toch echt op zoek naar rack gear om mijn 2:ninety aan te vullen. Heb zelf ook nog de Marshall TSL100, maar zoek net ff dat strakkere, lompere, gewoon heavier en moderner.

- Mesa Triaxis
- Mesa Quad
- Mesa Studio pre-amp
- Peavey Rockmaster
- JMP-1
- VHT GP-3

De rockmaster ziet er erg leuk uit, maar hoe die nu precies klinkt??? hoop dat die niet te klassieke (80's) voicing heeft. iemand ervaring mee?

@ Magic Bean, ik heb twee Marshall kasten waar ik de speakers uit heb gesloopt en nieuwe Celestion T100 en Classic leads in heb gestopt (dat zit dus wel goed :cooler: )

Dan zou ik voor een Triaxis of Studio Pre-amp gaan, zeker modern en heavy!

Ibanez RuleZ
5 oktober 2007, 11:06
tja, ik heb ook wel een tijdje een 7snaar gebruikt ICM een MB Quad... gaat heel best. je kan m zo modern laten klinken als je wilt door de equaliser.

maar een studio gaat daar ook goed voor werken, maar ik denk dat je dan altijd een compromis hebt; of een heel goed clean of een hele vette drive. dat ding is tenslotte een opgeleukte 1 kanaalsamp. de quad is wat dat betreft beter: je kan een vette drive instellen en een supergoed clean; lekker compromisloos omdat hij gewoon echt 2kanaals is.


Harrald

pol
5 oktober 2007, 11:21
Ik weet het zo niet, vond de quad maar een vreemd ding, geraakte er niet verder mee dan een bruikbaar ritmegeluid, maar echt geweldig werd het nooit.

ding is ook wel enorm gevoelig voor instellingen, en de meeste instellingen erop klonken slecht, af en toe kwam ik iets tegen dat ergens op leek, en dan stelde het nog niet veel voor tegen mijn andere amps.

Glim
5 oktober 2007, 18:12
Humm,. zo te horen zijn studio, triaxis, quad toch de betere versterkers.
Ik zeg niet dat duurkoop per se altijd beter is, maar ik ben toch op zoek naar het betere werk. Die ENGL e530 is bv een hele aardige versterker,.. voor het geld.
Maar een beetje professioneel geluid? Zonder over the top te klinken (hedendaagse Korn bijvoorbeeld) (klinkt een beetje veel te overproduced)

Lekkere lage grom, maar dan wel strak en definitie. heheheh klinkt alsof ik iets onmogelijks wil :satisfie:

Alain
7 oktober 2007, 14:21
de enige amp die volgens mij echt laag echt recht houdt is een bogner uberschall.

Qua preamps vond ik de triaxis noch de quad dat doen.

De powerball fuzzy? De powerball niet strak? Als er iets is wat een powerball niet is, is het fuzzy, en de powerball is volgens mij, samen met een VHT de meest strakke amp die er ongeveer is.

Voor echt laag : bogner uber!

Iceman
7 oktober 2007, 14:53
De powerball fuzzy? De powerball niet strak? Als er iets is wat een powerball niet is, is het fuzzy, en de powerball is volgens mij, samen met een VHT de meest strakke amp die er ongeveer is.

Voor echt laag : bogner uber!


Vergeleken met een 5150 en een Diezel VH4 is een Powerball ontzetten vlak en karakterloos. Een Powerball is strak, zeker, maar de andere 2 versterkers zijn toch echt strakker.

Vorige week voor cd-opnamens deze amps uitgeprobeerd over dezelfde Engl cabinet met dezelfde mikes. Zelfde gitaar met EMG-81, gain zo laag mogelijk. Dus een gedegen a/b/c vergelijk.

Jimwoud
7 oktober 2007, 15:24
Met fuzzy bedoel ik dat de gainstructuur heel fijn is, waardoor het heel erg rommelig en cirkelzaag-achtig klinkt. En hij heeft heel veel boventonen, teveel naar mijn mening. Ik houd gewoon meer van een dikke sound wat niet altijd te maken heeft met veel bas, maar ook een grovere gainstructuur/ korrel. Een Rectifier vind ik dan weer het andere uiterste, dis is te grof, vandaar dat die veel geboost worden met een lichte overdrive of booster.

Alain
7 oktober 2007, 16:55
hij is karakterloos omdat je er met EMG 81's op zit. Een powerball en een EMG81 gaan niet samen. Goeie passieve elementen, liefst met redelijk wat laag werken veel beter op een powerball. Probeer eens een dimarzio D-sonic of zo, en je gaat je ogen open trekken.

Ik heb nog een 5150 samen met de powerball gehad, en ik vond de 5150 zeker niet strakker dan een powerball, integendeel, ik vond de 5150 vrij los klinken.Ik vond de gain ook veel korreliger. Dus wat Jimwoud bedoelt kan ik wel in komen, maar dat is niet mijn definitie van een fuzzy geluid.

De powerball heeft een heel erg mid voicing, waar een recto en een 5150 meer low-voiced zijn, vandaar dat er ook zoveel zever rond het niet in de mix zitten van de powerball is. Die heeft heel veel mid nodig, en dat is ook een reden waarom die niet met een EMG81 werkt trouwens. De powerball met zijn mids, en een element met laag! Niet met hoog zoals een actieve EMG 81.

Een EMG81 werkt dan wel super op recto, uber en 5150.

Ik kan er dan inderdaad in komen dat je een 5150 strakker vindt klinken dan de powerball met EMG's. Maar dat ligt eerder aan de EMG's dan aan de powerball.

Iceman
7 oktober 2007, 17:35
hij is karakterloos omdat je er met EMG 81's op zit. Een powerball en een EMG81 gaan niet samen. Goeie passieve elementen, liefst met redelijk wat laag werken veel beter op een powerball. Probeer eens een dimarzio D-sonic of zo, en je gaat je ogen open trekken.

Ik heb nog een 5150 samen met de powerball gehad, en ik vond de 5150 zeker niet strakker dan een powerball, integendeel, ik vond de 5150 vrij los klinken.Ik vond de gain ook veel korreliger. Dus wat Jimwoud bedoelt kan ik wel in komen, maar dat is niet mijn definitie van een fuzzy geluid.

De powerball heeft een heel erg mid voicing, waar een recto en een 5150 meer low-voiced zijn, vandaar dat er ook zoveel zever rond het niet in de mix zitten van de powerball is. Die heeft heel veel mid nodig, en dat is ook een reden waarom die niet met een EMG81 werkt trouwens. De powerball met zijn mids, en een element met laag! Niet met hoog zoals een actieve EMG 81.

Een EMG81 werkt dan wel super op recto, uber en 5150.

Ik kan er dan inderdaad in komen dat je een 5150 strakker vindt klinken dan de powerball met EMG's. Maar dat ligt eerder aan de EMG's dan aan de powerball.

Oke, kan ik inkomen.

Hulde overigens voor je goed beargumenteerde reactie.
De 5150 heeft inderdaad een hele groffe korrel. heb zelf een powerball gehad en vond die ook het beste klinken met passieve elementen. Alleen bij het vergelijk (cd opnamens, niet mijn band) wilde de gitarist op zijn eigen EMG-gitaar spelen. Ben zelf ook geen EMG fan (meer).
EMG's + Powerball is te veel over the top. Een goed PAF element zal ie graag lusten.

Glim
15 oktober 2007, 17:50
Ik hoorde iemand zeggen dat een Quad een beetje op een 5150 lijkt, zou dat zo zijn?

En is een Triaxis echt noisy?

Ibanez RuleZ
15 oktober 2007, 18:44
een quad lijkt absoluut niet op een 5150... appels en peren.

harrald

Marc Oblivian
16 oktober 2007, 17:10
Oke, kan ik inkomen.

Hulde overigens voor je goed beargumenteerde reactie.
De 5150 heeft inderdaad een hele groffe korrel. heb zelf een powerball gehad en vond die ook het beste klinken met passieve elementen. Alleen bij het vergelijk (cd opnamens, niet mijn band) wilde de gitarist op zijn eigen EMG-gitaar spelen. Ben zelf ook geen EMG fan (meer).
EMG's + Powerball is te veel over the top. Een goed PAF element zal ie graag lusten.

Mijn ervaring met de Powerball is ook dat die niet zo'n grove korrel heeft als bv de 5150. die klinken meer alsof zie iets kapot scheuren in de speakers (in goede zin...ik vind ze goed klinken..). Meer een lage voicing is hier debet aan denk ik.
Powerball heeft dat grove niet, maar daarentegen zitten er ook weer bakken laag in (kan zelfs teveel zijn is mijn ervaring...heheh).
Hij is wel weer strak...zo strak dat je netjes moet spelen...foutjes hoor je snel (waarom heb ik deze amp dan, I wonder:-)
Vind hem ook gevoelig voor speakercabinetten. Hij komt IMO voor xtreme metal het allebeste tot zijn recht (scheelt echt veel met andere cabs) op een 4x12 met g12-k100. Superbruut, zeer strak en een basrespons waar oma d'r kunstgebit een rondje van omgaat.

Maarja...een 5150 (of beter nog Triple Rectifier) voor erbij zie je mij niet afslaan...lekker varieren.
Ze hebben allemaal hun charme, die amps...

En inderdaad: ik speel ook op passieve elementen op de Powerball....klinkt daardoor zelfs een beetje donker...kan je nagaan...tis ook wat je erin stuurt...:-).

Nog even ontopic: voor bruut laag icm een laaggestemde gitaar denk je toch snel aan Mesa en Peavey 5150 vanwege hun voicing. De Powerball kan het IMO ook aan (geen rack uiteraard).
Wel oppassen dat laaggestemd met lage voicing geen modder gaat opleveren waardoor je sound helemaal wegvalt in de mix!!

Glim
16 oktober 2007, 18:55
Wel oppassen dat laaggestemd met lage voicing geen modder gaat opleveren waardoor je sound helemaal wegvalt in de mix!!

Dat is dus precies de reden waarom ik deze topic aan heb gemaakt, alle versterkers kunnen in principe een lage stemming aan, maar moet je dan ook nog es een versterker nemen die zelf ook een lage voicing heeft? Of dan juist een iets hogere voicing om de boel toch weer soort van gelijk te trekken.

Welke (RACK) versterkers zijn uitmuntend in een lekkere lage metal grom, rekening houdend dat je gitaar in -B- staat? Wat zijn jullie ervaringen?

Magic Bean
16 oktober 2007, 22:15
Ik zou opnieuw zeggen: Peavey Rockmaster...

Marc Oblivian
17 oktober 2007, 09:11
Ik denk dat een Mesa het wel aankan.
Maar: let op met je instellingen.
Daarnaast is het uiteraard ook afhankelijk van de soort pickups en gitaar die je gebruikt.
Klinkt die op zich al laag/dof/donker, dan zal je sneller wat met je instellingen moeten doen om nog een beetje door de bandmix te prikken.
Het is dus IMO niet zo snel zo dat je een bepaalde versterker beter niet kan nemen: de knoppen voor het instellen van je sound zitten er niet voor niks op, dus daar zal je een eind mee komen (je kan bijna elke versterker schel of dof instellen).
Het gaat meer om de voicing: welke versterker spreekt jou qua sound aan?
dan zou ik gewoon die proberen...

Einzeln
17 oktober 2007, 09:49
Met een studio-pre lukt dat prikken echt wel. Je draait vooral je mid knop omhoog en op de grafisch maak je een mooie smile of een v. Als ik op de studio-pre met 2-90 van mijn bandgenoot speel, moet ik altijd even wat Foo- fighters spelen. Dat apparaat vraagt erom. Hij heeft er overigens een koch 212 onder en dat wil prima.

pol
17 oktober 2007, 09:56
Foo Fighters is toch niet laag, hooguit drop D dacht ik.

Einzeln
17 oktober 2007, 10:04
Kloppend. Ik zal me er verder niet mee bemoeien.

rjong999
17 oktober 2007, 11:20
Drop-C lukt mij netjes met een Triaxis icm een 20/20 en een 1936 cab, met de stock 490's uit in mijn Les Paul Custom. Nog mooier, hele vette korrels, niet ongelijk de eerder genoemde Diezel, krijg ik met mijn Bogner The Fish, en dat is wel een 19" oplossing. Maar of je daar aan kunt komen, je ziet ze haast nooit of voor fantasierijke vraagprijzen.

The Chief
17 oktober 2007, 16:56
ikzelf speel ook in B, met een Engl Savage120

Ik heb die preamp nog niet kunnen checken, maar misschien moet je't bij Engl houden en eens kijken naar de special edition preamp E570

Glim
18 oktober 2007, 17:58
Special edition preamp E570? Wat is daar zo speciaal aan?

Ik heb al een Marshall Tsl100 en zelf vind ik die een erg goed geluid geven, maar ik mis gewoon dat strakke in de sound. Vandaar de aankoop van de 2:ninety.... Misschien toch een JMP-1 uitproberen?

Met EMG81 brugelement en non-marshall speakers kwam ik gelukkig al wel af van dat standaard wollige Marshall geluid. En ik kreeg een lekker scheur geluid ervoor terug. (Celestion Classic Lead heerst.)

Opties die volgens jullie voor mij geschikt zouden zijn:

Alle Mesa Pre-amps: Quad, studio, triaxis.
Engl SE E570
Marshall JMP-1

En nog vele andere waarvan niet duidelijk was of ze nou alleen goed waren in prijs-kwaliteits verhouding of dat ze uberhaupt goed zouden kunnen zijn naar wat ik zoek. Graag je aanbeveling onderbouwen, als je kan.

Bedankt in ieder geval voor de vele reacties :) :)

caliban
18 oktober 2007, 19:58
Ik vind de e530 anders wel een heel leuke preamp.
Ik heb de mijne een beetje laten modden waardoor de gain wat toegenomen is en een beetje lowend.


Hier zijn twee clipjes voor liefhebbers
Eerst e530 (niet gemod)
http://rocksolidamps.com/mp3/engl%20e530%20banda.mp3
Dan e570
http://www.lifewithoutshame.com/sounds/sepre.mp3

Iceman
18 oktober 2007, 21:52
Glim, check Hatesphere - The Sickness within

Schecter guitars with EMG81 pu's
JMP1 Marshall pre-amp
MESA 2x90 power amp
Marshall 4x12 and MESA BOOGIE 4x12 cabs

Glim
22 oktober 2007, 18:32
@ Iceman, thanks voor de tip. Ik ga em binnenkort dld (hoop ik)

Anders zou mijn bassist misschien nog wel ergens een cd hebben liggen.


@caliban. De e530 is ook een leuke pre-amp, maar ik miste idd de gain en vooral de low-end, een mod zou dan misschien wel wat voor mij zijn. Hij was eerst ook behoorlijk noisy, maar mijn gehele rack staat nu bij de reparateur en alles wordt nagekeken. Hopelijk ben ik er dan straks van af. (het zou ook aan de buisjes kunnen hebben gelegen.

Thanks voor de clips, wat voor poweramp zit hier achter?

caliban
23 oktober 2007, 00:54
Bij mij?? Gewoon de poweramp van mijn mark III coliseum. Dus sowieso valt er superveel te doen met de grafische equaliser van mijn mesa, als het geluid mij niet helemaal zou aanstaan.