PDA

View Full Version : wat gebruikt the edge van u2



spike67
3 oktober 2007, 17:36
Ik ben op zoek naar het geluid van de the edge van u2.

volgens mij gebruikt die een delay

wat is een geschikt apparaat op zijn geluid te benaderen.

gibson les paul+ engl thunder gebruik ik.

B_2_the_a
3 oktober 2007, 17:44
the edge gebruikt meer apparatuur dan nasa

Spitfire
3 oktober 2007, 17:46
the edge gebruikt meer apparatuur dan nasa

En dat is een understatement, zoek eens bij google naar 'edge gear' of 'u2 effects' of een combinatie daarvan.

peter_heijnen
3 oktober 2007, 17:52
Hij schijnt ook de H2O van visual sound te gebruiken, maar of je daar nu zijn specifieke sound uit kunt halen?

BeeJee
3 oktober 2007, 17:58
Veel Gaaaaaaaaaaalm en modulated delay zijn essentiele basis ingredienten van zijn sound. En Vox AC30 natuurlijk.

Nitefly7
3 oktober 2007, 18:02
Ik ben op zoek naar het geluid van de the edge van u2.

volgens mij gebruikt die een delay


...hij gebruikt inderdaad een delay..!


ik schrok even toen ik las 'wat gebruikt The Edge ?'
.. een paar gram Unforgettable Fire misschien...

Tristan
3 oktober 2007, 18:08
In het begin gebruikte hij een Electro Harmonix Deluxe Memory Man, fantastische analoge delay...
Natuurlijk ook een Fender Strat door een Vox AC30, zeer kenmerkend voor zijn sound...
Nu voornamelijk een TC Electronics 2290 als delay denk ik...

squiertele
3 oktober 2007, 18:17
The Edge gebruikt idd een heleboel effecten, ik vind zelfs dat het moeilijker is om de goeie sound te krijgen bij een U2 nummer dan om het nummer te spelen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
De bekendste effecten die hij gebruikt zijn zn delays, die gebruikte hij tot ongeveer 1988 ook het meeste (denk aan where the streets have no name, still havent found what im looking for, bad, pride (in the name of love) dat soort nummers) Na 1988 ging U2 een hele andere richting op met muziekstijl en gebruikte hij veel phasers, flangers, whammy, wah dat soort effecten.

Misschien kan je zeggen welk nummer(s) je van U2 probeert te spelen?

yhcmarc
3 oktober 2007, 19:19
dit ongeveer:
http://www.guitarraonline.com.ar/set-ups/the%20edge/Edge02.jpg

succes ;)

squiertele
3 oktober 2007, 20:00
dit ongeveer:
http://www.guitarraonline.com.ar/set-ups/the%20edge/Edge02.jpg

succes ;)

ongeveer ja, normaal zit dat ding helemaal vol met effecten ;)

AutoStatic
3 oktober 2007, 20:37
Is dat links vooraan bovenop die plank met stompboksies nou de befaamde FA-1?

Lexvandoef
3 oktober 2007, 21:24
Is dat links vooraan bovenop die plank met stompboksies nou de befaamde FA-1?

Volgens mij is die groen, en ik zie links alleen maar gele pedalen.

Helter Skelter
3 oktober 2007, 21:45
bij U2-gigs zit er als het nodig is onder het podium ook nog een vent mee te spelen, Edge heeft ook (oog)contact met hem met een soort doorzichtig scherm

The Edge doet daar verder niet geheimzinnig over, het is zelfs onderdeel van een U2-DVD

peter_heijnen
3 oktober 2007, 21:48
Volgens mij kan ts hier nog wat mee:

http://www.geocities.com/bbbruce5/page5.htm

AutoStatic
3 oktober 2007, 21:52
Volgens mij is die groen, en ik zie links alleen maar gele pedalen.Komt door het licht, het is 'm echt wel!



Of moet ik nou stoppen met de bokkies http://gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_confused2.gif

En de tergin, wat een hoop spul gebruikt die man, brrrr..... ;)

Tristan
3 oktober 2007, 22:27
Hmm, die MXR 129 Pitch Transposer lijkt me cool... :D
Speeddemon bouwt een clone van de FA-1 en die vond ik in ieder geval geweldig lekker klinken...

Mitch
3 oktober 2007, 22:49
Over deze vraag zijn heel veel (dedicated) sites, inderdaad is googlen hier op zijn plaats. Voor het oudere werk is het inderdaad strat, AC30 en Memory Man of SDD3000 en/of Boss FA1, maar ja.... allemaal verzamelaarsobjecten. Echter, ná 1987 heeft -ie ook nog muziek gemaakt :satisfie:
Voor Achtung Baby heft -ie veel gewerkt met een Korg A3, voor het laatste album bijvoorbeeld heeft -ie ook veel gebruik gemaakt van een gepimpte Line6 distortion modeller. Maar goed, de gitarist in onze U2 band gebruikt momenteel een GT8 en kan daarmee erg goede benaderingen maken. Sterker nog, hiervoor lukte 'm zelfs een flink aantal sounds met een simpele ME50, ik bedoel maar...

Een leuke truuk is ook het gebruik van twee delaypedalen in serie, eerste wat korter zetten en tweede wat langer, werkt prima.

EuroCinema
4 oktober 2007, 09:34
Als je zijn sounds precies wilt hebben ben je dus wel eventje bezig :-)
Maar wil je voor een paar nummers iets dat zo'n typische ouwe Edge-sound aardig benadert, begin dan met een MXR dynacomp en een delay.

Einzeln
4 oktober 2007, 09:56
Is dat links vooraan bovenop die plank met stompboksies nou de befaamde FA-1?

Kloppend, en volgens alle verhalen ook zijn schuld.

JorikDekkers
4 oktober 2007, 10:16
het makkelijkste is dus een multifx

mogelijkheid 1: een flink vloerpedaal
mogelijkheid 2: een multieffect in een rack met midi (en een flink vloerpedaal :hippie: )

1: alle Boss GT's, alle Line6PODs, alle Vox Tonelabs, Alle Digitech modelers, Alle Zooms, etc etc
2: alle TC Electronics, alle Lexicons, Alle Rocktrons, etc etc

succes.

squiertele
4 oktober 2007, 13:19
bij U2-gigs zit er als het nodig is onder het podium ook nog een vent mee te spelen, Edge heeft ook (oog)contact met hem met een soort doorzichtig scherm

The Edge doet daar verder niet geheimzinnig over, het is zelfs onderdeel van een U2-DVD
Op welke U2-DVD is dat te zien? Ik dacht dat ik alle dvds van u2 wel heb gezien, maar ik heb dat wat jij zegt nog nooit gezien :confused:

Onder het podium staat alleen een keyboard om wat vioolachtige dingen te spelen, en soms een stukje piano.
Verder staat er onder het podium ook nog een pedaalboard waarmee zijn gitaartech de effecten kan bedienen als The Edge effe ergens anders op het podium is en niet bij zijn pedaalboard kan.

JeroenSchaaf
4 oktober 2007, 13:32
Dat mannetje onder dat doorzichtige doek is Dallas , de gitaar technicus van ''het randje'' als hij bv bij zijn pedal board weg loopt. trapt Dallas de effecten aan en uit! hij speelt zelf niet mee.

voor filmpjes check:
Linkje!! (http://www.youtube.com/results?search_query=u2+gear+dallas&search=Search)

EuroCinema
4 oktober 2007, 13:56
Je hoort toch tijdens liveshows (ken het alleen van TV) duidelijk toetsen die Edge niet aan het spelen is, of leadlijntjes terwijl je hem power chords ziet spelen. Ik heb weleens van een grote U2-fan gehoord dat er idd mensen meespelen, maar het zouden ook sequencers kunnen zijn natuurlijk.

Mitch
4 oktober 2007, 14:05
Ik heb weleens van een grote U2-fan gehoord dat er idd mensen meespelen, maar het zouden ook sequencers kunnen zijn natuurlijk.

Beide. Sommige synth stukken worden extra meegespeeld, rhythm stukjes en een eventuele extra gitaarlijn worden uit een sequencer gehaald. Er wordt zeker de laatste jaren veel met sequencers (en dus ook click) gewerkt.

En als je wil zien hoe je het op een podium met zowel een tweede gitarist, toetsenist én samples kan doen met je vrijdag naar Vlaardingen komen ;)

B_2_the_a
4 oktober 2007, 14:19
dallas die onder het podium is er niet om te schakelen als the edge te ver van z'n board is hoor...
Hij schakelt alleen welke gitaar the edge gebruikt en welk nummer...

Verder gebruiken ze voornamelijk synths die met midi aan z'n gitaarsignaal hangen, dus als hij 1 noot speelt hoor je die eerst een paar keer met delay en dan komt er een heel orkest op... erg gaaf :D


edit:
ik denk ook niet dat ze met clicktracks en samples werken, want bono is nogal van het uit rekken en improviseren enzo... dat werkt meestal niet goed samen!

squiertele
4 oktober 2007, 15:55
zn gitaartech schakelt zeker weten zijn effecten, het is bij de nieuwste popmart dvd zelfs te zien; als ze op de b-stage staan te spelen zie je iemand op de grond voor zn board zitten om te schakelen.

JeroenSchaaf
4 oktober 2007, 16:19
Wat squier tele zegt! ik kan het wel opzoeken voor je een filmpje! dan vertelt dallas dat trots!:D

spike67
4 oktober 2007, 17:19
het gaat mij vooral om deze nummer

with or without you

all along the watchtower

alvast bedankt.

is een digitech rp80-ps geschikt om te gebruiken?

het gaat mij om een betaalbare oplossing die het geluid van de edge benaderd.

jimihattricks
4 oktober 2007, 17:23
nee, laat ik het nu nog 1x uitleggen:

onder het podium zit een klein legertje kabouters op gitaren en keyboards te spelen terwijl een ander groepje aan een reeks effecten draait: de pedalen op de pedalenplank van the Edge zijn bedoeld om die kabouters aan te sturen..

overigens kom je met een delay en een sustainer al een heel eind..

Mitch
4 oktober 2007, 20:06
Verder gebruiken ze voornamelijk synths die met midi aan z'n gitaarsignaal hangen, dus als hij 1 noot speelt hoor je die eerst een paar keer met delay en dan komt er een heel orkest op... erg gaaf :D


Dat heet shimmer, is niet midi en bestaan ook complete sites over. Erg mooie, maar lastig te maken sound.



edit:
ik denk ook niet dat ze met clicktracks en samples werken, want bono is nogal van het uit rekken en improviseren enzo... dat werkt meestal niet goed samen!
Dat kun je 'niet denken', maar het is wel zo ;) De plaatsen en nummers waar gerekt en geïmproviseerd kunnen worden zijn dus ook gewoon duidelijk afgesproken.
Samples bij de vleet, ik denk aan "Bad", "Beautiful Day", afijn... wat al niet.


@Spike: wat bedoel je precies met de sound van With or Without You ? De lang sustainende noten bij de intro of de slag zoals die later invalt ?

Ik heb ooit eens een RP100 gehad. Het enige dat daar goed aan was waren de delays (en de ruis en de herrie...) dus als de RP80 daar een broertje van is zou je daar in ieder geval een fatsoenlijke delay uit moeten kunnen halen.

B_2_the_a
5 oktober 2007, 02:28
Dat heet shimmer, is niet midi en bestaan ook complete sites over. Erg mooie, maar lastig te maken sound.


vertel me meer!

JeroenSchaaf
5 oktober 2007, 06:34
ja ik ben ook benieuwd! ik meende dat het shimmer effect wordt gebruikt voor een bepaald nummer. en wat die kon instellen met een soort van Wah Wah pedaal.

Einzeln
5 oktober 2007, 07:56
ja ik ben ook benieuwd! ik meende dat het shimmer effect wordt gebruikt voor een bepaald nummer. en wat die kon instellen met een soort van Wah Wah pedaal.
Nee jij hebt het over een fuzz

Mitch
5 oktober 2007, 09:13
Sterker nog: volume pedaal :D
Daar regelt -ie inderdaad het effect mee, of beter: de mix van het effect. Shimmer is een aantal in serie gezette effecten die bij elkaar een heel sterk synthesizer-achtig geluid geven. Bekendste gebruik o.a. in "All I want is You", maar tegenwoordig bijvorbeeld ook in de intro van "City of Blinding Lights''. Bij dat nummer zie je 'm op de DVD van Chicago duidelijk zijn volumepedaal terughalen aan het eind van de shimmer-intro.
Het is delay, een (ik dacht) enkel én dubbel geoactaveerde pitch shifter en een berg galm erachteraan. De half 19" Digitech IPS33b staat erom bekend dat -ie voor een goeie shimmer kan zorgen, maar onze gitarist haalt momenteel een overtuigende shimmer uit een.......Boss GS10.
In een compact pedaal is de Line6 Octo (reverb) momenteel de enige die redelijk in de buurt komt van het geluid.

Einzeln
5 oktober 2007, 09:30
Sterker nog: volume pedaal :D
Daar regelt -ie inderdaad het effect mee, of beter: de mix van het effect. Shimmer is een aantal in serie gezette effecten die bij elkaar een heel sterk synthesizer-achtig geluid geven. Bekendste gebruik o.a. in "All I want is You", maar tegenwoordig bijvorbeeld ook in de intro van "City of Blinding Lights''. Bij dat nummer zie je 'm op de DVD van Chicago duidelijk zijn volumepedaal terughalen aan het eind van de shimmer-intro.
Het is delay, een (ik dacht) enkel én dubbel geoactaveerde pitch shifter en een berg galm erachteraan. De half 19" Digitech IPS33b staat erom bekend dat -ie voor een goeie shimmer kan zorgen, maar onze gitarist haalt momenteel een overtuigende shimmer uit een.......Boss GS10.
In een compact pedaal is de Line6 Octo (reverb) momenteel de enige die redelijk in de buurt komt van het geluid.

ok dat wist ik niet van dat mix pedaal, ik dacht dat hij het kay fuzz pedaal bedoelde.
http://www.youtube.com/watch?v=kUgH0VEMtHI

JeroenSchaaf
5 oktober 2007, 11:06
Owke dan ! zo leer je nog eens wat.!

thanks!

JorikDekkers
5 oktober 2007, 13:52
over shimmers:

http://www.youtube.com/watch?v=7IVCsC61uns

die kerel legt uit hoe het ongeveer werkt met een tonelab en een laptop met guitarrig...
klinkt wel echt geweldig! zeker als je nagaat dat je er meer geluien mee kan shimmeren dan
die afgezaagde kerkorgel sounds :)

vinni
5 oktober 2007, 21:06
instant shimmer :
http://www.digitech.com/products/EX7/

Vinni

Einzeln
6 oktober 2007, 10:20
instant shimmer :
http://www.digitech.com/products/EX7/

Vinni
Volgens mij alleen de xp 300 patch. Maar dan krijg je nog niet het geluid van de shimmer die wordt gestuurd door de delay.

vinni
6 oktober 2007, 10:51
Uhuh....

Ik zou dit filmpje van Michael Thompson maar eens bekijken...
http://youtube.com/watch?v=v6T5PHNuCpc

Vinni

Mitch
6 oktober 2007, 13:21
De klank komt aardig in de buurt inderdaad.

Aca Ilic
6 oktober 2007, 20:19
Wat gebruikt Edge van U2 ??!!!!???
ik denk dat je beter kon vragen wat 'ie niet gebruikt.....

-Heineken-
8 oktober 2007, 23:05
Tegenwoordig heeft ie meer op het podium staan dan bij Feedback in de winkel staat. Maar tijdens de jaren '80 draaide zijn rig toch vooral rond natuurlijk een vintage Vox AC30, zo'n Boss FA-1 pre-amp boxje en vooral een (paar) Korg SDD-3000 digital 19"delay. Die laatste heb ik ook gehad. Behalve de meest waanzinnige modulated delay geluiden heeft die ook nog eens een heel warm pre-amp gedeelte, met dat apparaat kom je dus écht heel dicht in de buurt van z'n geluid. Maar deze kom je maar zelden meer tegen, en ze vragen vaak veel te veel geld ervoor. Worden al heel lang niet meer gemaakt. Heb de mijne toen voor een hele mooie prijs weggedaan omdat ie gewoon, net als alle die je nog gaat tegen gaat komen, versleten was. Staan erom bekend dat na zoveel jaar gewoon alle elko's die erin zitten gaan lekken, dit vreet de printplaat aan en hij gaat steeds meer ruisen, steeds meer functie's vallen uit etc. Dit zijn ontzettend dure reparaties die de gemiddelde muziekwinkel niet voor je kan uitvoeren. The Edge gebruikt deze trouwens nog steeds in z'n rig.

B_2_the_a
8 oktober 2007, 23:19
damn...
ik wil echt een verbzilla!!!