PDA

View Full Version : "schuine" kop



tabmaniac
3 oktober 2007, 16:18
Hey!

heb helaas geen foto kunnen maken ivm kapotte digicamera, maar.....

ik heb een ibanez rgr, epi sg, richwood strat en een galaxis custom.
gister viel me opeens op dat bij de ibanez en de epi de kop iets naar achteren staat (als je kijkt van de zijkant) bij de richwood en de galaxis is dit niet het geval.

wat is hier het nut van en heeft dit ook invloed op de klank?

misschien rare vraag, maar vroeg het me gewoon af :satisfie:

LP_CL
3 oktober 2007, 16:25
Met een gebogen headstock krijg je betere sustain en je snaren blijven langer gestemd.
Ik weet nu niet of de klank er zodanig wordt door beinvloedt dat het echt hoorbaar is...

Orpheo
3 oktober 2007, 16:54
Met een gebogen headstock krijg je betere sustain en je snaren blijven langer gestemd.
Ik weet nu niet of de klank er zodanig wordt door beinvloedt dat het echt hoorbaar is...

beter gestemd? daar zijn de meningen over verdeeld. Hoe meer hoeken je snaar maakt, hoe meer wrijving, dus hoe meer mogelijkheden tot ontstemmen. feit is wel dat de hoek de stringretainers overbodig maakt, omdat er al genoeg druk op de topkam word gegenereerd door die hoek. Die druk is nodig, omdat anders je snaar uit de topkam floept.

Lexvandoef
3 oktober 2007, 17:11
Hmm, over dat beter op stemming blijven ben ik ook nog niet uit. Vooralsnog lijken mijn les paul en sorrento vaker te ontstemmen dan mijn strat en tele.

G.G.
3 oktober 2007, 18:41
Orpheo zegt het eigenlijk al: qua stemming maakt het weinig uit, omdat een rechte kop stringtrees nodig heeft.

de rechte kop kwam vooral omdat fender dat gemakkleijk vond. Scheelt weer een scarfjoint, dus een lijm en afwerkklusje.

tabmaniac
9 oktober 2007, 21:40
bedankt jongens! weer wat wijzer:)