PDA

View Full Version : brug in 6 delen



Fingerpick
3 oktober 2007, 14:19
Kan iemand mij vertellen of een (benen) brug, die verdeeld wordt in 6 stukjes - voor iedere snaar één stukje - een invloed heeft op de klank van een steelstring in tegenstelling tot eenzelfde brug uit één stuk?

Mr.Fingers
3 oktober 2007, 14:28
Kan iemand mij vertellen of een (benen) brug, die verdeeld wordt in 6 stukjes - voor iedere snaar één stukje - een invloed heeft op de klank van een steelstring in tegenstelling tot eenzelfde brug uit één stuk?

niet zozeer op de klank, maar vooral op de intonatie. Iedere snaar heeft eigenlijk een andere lengte nodig om zuiver te spelen, aangezien een gewone kam een recht stuk is, is dit nooit helemaal correct, omdat omwonden snaren een langere mensuur nodig hebben als niet omwonden. Een brug uit 1 stuk is goedkoper, maar een 6-delige klinkt veel zuiverder

Mattia
3 oktober 2007, 14:50
Vast wel iets, afhankelijk van hoe je het allemaal doet. Verder, 'zuiverder' is betrekkelijk, aangezien je prima een eendelige kam goed kan intoneren. Het heeft ook bitter weining met 'goedkoper' of 'duurder' te maken; de enige akoestische gitaarbruggen die ik ken met eendelige saddles (productieinstrumenten, niet iets met een RMC systeem, dan) zijn de niet-al-te-hoog-aangeschreven Gibsons met zo'n lomp aanpasbaare kamconstructie in de brug genesteld.'

Maargoed, goedkoop zat om eens een testje te doen, eerst een 1-delige saddle, geintoneerd en al isntalleren, dan in 6 stukjes zagen.