PDA

View Full Version : Welke 1x12 cab?



Jimwoud
3 oktober 2007, 13:20
dag gitaarvrienden,

Ik zoek voor thuis en om af en toe eens makkelijk mee te nemen een 1x12 cabinet, voor onder m'n Sovtek Midget 50 watt. Het hoeft geen super kwaliteit te zijn. Zat zelf te denken aan een Marshall 1912. Maar heb mijn ogen ook laten vallen op die Kool & Elfring(is toch wel gaaf met snakeskin voor 345 euro), Brunetti V30 1x12, Engl V30 1x12 en de Bogner Cube 1x12. Hoewel de laatste cab erg prijzig zijn, zal dat wel niks worden misschien toch nog eens DIY. 2de hands is geen probleem.

Hebben jullie nog andere ideeën. Wil er waarschijnlijk toch wel een V30 in hebben, of iig iets van Celestion of een ander gelijkwaardig merk.

Stijl: Rock, Metal.

Check btw m'n sig. Bedankt.

Thunders1988
3 oktober 2007, 13:25
als je DIY gaat, moet je eens naar de musicstoresite surfen... greenback voor maar 66 euro!
ga ik ook doen. ;)

grts

almarvk
3 oktober 2007, 13:26
Mitch had er (dacht ik) een DIY te koop staan.

Trouwens; een 1x12 zelf bouwen is leuk werk en kost (afgezien van dure tolex en de speaker) niet zo heel veel.

Jimwoud
3 oktober 2007, 13:37
Tenx voor reacties, heb er ook over nagedacht om een Bogner cube na te maken. Kan wel goedkoop aan hout komen, maar het tolexen lijkt me een klote klusje. 1x12 met een Greenback lijkt me een beetje link alleen vanwege het lage wattage, hoewel ik m'n amp nooit op vol vermogen zal gebruiken. Op een kwart staat dat ding al gigantich hard tijdens optredens.

Maar zijn die Marshall 1912 dingen watt, zit volgens mij niet echt een topspeaker in standaard?

Marc Oblivian
3 oktober 2007, 13:50
Heuy jim,

Leeg je inbox effe: wilde je een berichtje sturen, maar hij zit blijkbaar overvol!
13 oktober mee naar K&E vind ik iig best!
Grts,

Marc

Jimwoud
3 oktober 2007, 14:06
Heuy jim,

Leeg je inbox effe: wilde je een berichtje sturen, maar hij zit blijkbaar overvol!
13 oktober mee naar K&E vind ik iig best!
Grts,

Marc
hey Marc hij is weer leeg. Ok, ik heb het er druk momenteel vanwege mn studie, maar ik laat het even weten. Lijkt me wel interessant iig.

JKO
3 oktober 2007, 19:40
Ik heb die 1912 gehad, die met die 150 watt speaker en vind hem niet echt top voor metal. Ik had hem naast een Marshall 1936 zelfbouw kopie en die klonk een stuk strakker (kan het niet beter beschrijven). Ik heb beide verkocht en heb nu een Orange PPC112. Deze kwam standaard met een V30 itt die speaker die ze vermelden op hun site. Deze klinkt wel lekker voor metal.

Jimwoud
3 oktober 2007, 19:44
tenx voor de info,

Die Orange is wel duur dacht ik he?

Hoe zijn die bekende Hughes & Kettner 1x12 met V30's, er staan er 2 op MP, misschien nog iemand interesse? hehe

gr Jim

Tristan
3 oktober 2007, 19:58
Die Bogner Cubes klinken in ieder geval echt helemaal te gek...

Jimwoud
3 oktober 2007, 20:47
Die Bogner Cubes klinken in ieder geval echt helemaal te gek...
Heb ik veel gelezen en geloof het graag, alleen voor 'erbij' zijn ze helaas een beetje duur. Ben benieuwd hoe die klinken naast een Kool & Elfring

Tristan
3 oktober 2007, 20:59
Erbij?
Ach, misschien is 'ie wel zo goed dat je al je andere cabs gaat verkopen... :D

JKO
3 oktober 2007, 21:08
Die Orange koste mij 279, best wel prijzig. Moet toegeven dat ik hem ook een beetje voor de looks gekocht heb (staat wel aardig onder mijn Tiny Terror), hoewel het geluid de doorslag gaf. Ik had achteraf gezien ook een V30 in die 1912 kunnen doen, maar die had ik ondertussen al verkocht.

Wilde eerst een Bogner Cube nabouwen, maar ik zag het tolexen niet zitten

Jimwoud
3 oktober 2007, 22:01
@Tristan: Die 1x12 is met name om te jammen en voor thuis. Wil daarnaast ook nog een goede 4x12(buikkast) hebben om op te treden. Maar het heeft allemaal niet echt haast heb nu nog een 4x12 valvestate ding staan maar, is wel ok maar niet echt levendig.

@JKO: waar heb je die Orange vandaan? 279 euro met een V30 is echt geen geld voor die dingen dacht ik.

Mitch
3 oktober 2007, 22:41
Tja, mijn advies: zelf combineren. Gewoon ergens een kast op de kop tikken, desnoods met flut speaker en er daarna een goeie inknallen. Voor het budget van een Orange 1x12 (momenteel zo ongeveer de goedkoopste van een redelijk merk) had ik via eBay Duitsland een lege Marshall JTM 1x12 en via Marktplaats een deftige Heritage H30 gescoord. We-reld-ding !
Het ding in mijn sig is trouwens erg simpel hoor, inderdaad leuk voor thuis, is wel zwart maar zonder tolex. Kost dan ook wèhnag ;)

JKO
4 oktober 2007, 12:44
Ik heb mijn Orange bij Mupo Music in Zwaag (Hoorn) gekocht. Volgens mij verkoopt Feedback hem voor hetzelfde bedrag. Bij Mupo hebben ze een V30 erin, dat heb ik zelf gecheckt. Ik weet niet of dat ook voor Feedback geldt. Orange vermeldt op hun site nog steeds dat hij met een andere type speaker gemaakt wordt. Misschien dat de wat oudere stock inderdaad die andere speaker heeft en dat de nieuwe productie met de V30 is.

JohnLord
4 oktober 2007, 13:00
Op MP staan er wel een paar ENGL 112V30 kastjes, zijn absoluut de beste IMO

Jimwoud
4 oktober 2007, 13:37
Ik heb de kans om mijn Laney LC15 te ruilen tegen een oud Koch 1x12 kastje. weet alleen niet wat voor speaker erin zit, dacht een Claccis lead 80 ofzo, maar kan ook een G12K85. Iemand ervaringen mee, en is die een goede deal?

zo'n Engl 1x12 lijkt mij ook heel vet, maar is toch te duur voor erbij.