PDA

View Full Version : adapters voor pedalen



Rick trodat
3 oktober 2007, 11:03
Er zijn al een aantal topics over geweest maar er is iets raars wat ik niet begrijp.

Ik ging laatst naar de muziekwinkel waar ik vroeg om 5 adapters 9v. Toen zei de verkoper, je moet dezelfde adapter van het hetzelfde merk kopen. Dus een boss pedaal heeft een adpter van boss nodig, ibanez van ibanez...

Ik zei dat ik daar nog nooit van gehoord had. Maar goed is het niet mogelijk om een universele adapter aan te schaffen voor elk van mijn pedalen?

Ik heb een boss dd6
boss ds-1
jim dunlop Wah cry baby
Fender blender
ibanez tube scremaer

almarvk
3 oktober 2007, 11:05
Ligt er even aan of ze allemaal gewoon 9volt zijn. Anders kan je gewoon bijvoorbeeld een Boss PSA adapter kopen met een daisy chain.

Piekhaar
3 oktober 2007, 11:06
Bullshit, verkoperspraatje of onkunde. Wanneer het voltage de +-, en het Amperage overeenkomen (of het amperage van de adapter meer is) werkt het gewoon.

Ik heb aan mijn CryBaby Wah ook gewoon een boss adapter hangen.

Maar als je zoveel apparaten hebt, is het dan niet handiger om zo'n multi-adapterding te kopen. Waar je meteen al je pedalen op kan aansluiten?

Edit: Zoiets bedoel ik dus (http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=286&pmh=products/p_and_e_detail)

almarvk
3 oktober 2007, 11:08
Dat kan ook en werkt prima. Vooral als je steeds meer pedalen erbij krijgt :)


En nee; ik verwijs niet naar m'n sig...

EuroCinema
3 oktober 2007, 11:29
Een 1spot is m.i. de allerbeste en makkelijkste oplossing, en ook niet zo duur.
http://www.visualsound.net/1spot.htm

Rick trodat
3 oktober 2007, 11:34
Jah is misschien wel handig om dat te doen maar die dingen zijn toch belachelijk duur of niet?

Rick trodat
3 oktober 2007, 11:34
iets van 200,- eur ofzoiets

Nielsje
3 oktober 2007, 11:40
mwah, vergeet niet dat je polariteit er toe doet!

Gelukkig zijn de meeste pedalen gewoon 9 volt, maar de polariteit wil nog wel eens verschillen. Je kan hiervoor een andere adapter nemen, of gewoon even zelf iets in elkaar solderen, kleine moeite.
Onespot + daisychain is een goede en goedkope oplossing. Ook lekker klein en praktisch. Let, een onespot zal een klein beetje bijgeluiden geven (zoek ff op onespot + speeddemon, remco heeft daar laatst een review over gegeven).

Die 'bricks' zullen dat ongetwijfeld minder hebben, maar dat zijn wel iets duurdere oplossingen. Als je alleen drive's gebruikt en een wah, stemapparaat e.d. dan zul je niet snel behoefte hebben aan zo'n dure brick, mocht je veel aan de digitale effecten zitten, en pedalen die ook 12 of 18 volt nodig hebben, dan is zo'n brick een hele goeie oplossing.

ponq
3 oktober 2007, 11:41
uhm ff research doen mss?

1spot 2 tientjes
almarvk biedt zijn voedingsblok aan voor 75 euro.

Pedalpower (2) is er voor rond de 100 euro meen ik

Top voeding Burkey Flatliner is 235.


Fender Blender, gebruikt die AC (wisselspanning)? In dat geval moet je daar zeker rekening mee houden. 1 Spot is alleen DC (gelijkspanning).

Nielsje
3 oktober 2007, 11:42
uhm ff research doen mss?

1spot 2 tientjes
almarvk biedt zijn voedingsblok aan voor 75 euro.

Pedalpower (2) is er voor rond de 100 euro meen ik

Top voeding Burkey Flatliner is 235.


Fender Blender, gebruikt die AC (wisselspanning)? In dat geval moet je daar zeker rekening mee houden. 1 Spot is alleen DC (gelijkspanning).

ibanez had volgens mij de polariteit trouwens andersom dacht ik. Staat meestal gewoon op je pedaal.
Pedalpower 2 voor maar 100 euro? Was het maar zo'n feest! Of weten jullie meer dan ik?

ponq
3 oktober 2007, 11:50
Je hebt gelijk, mijn post is wat onduidelijk.

PP1 is goedkoper en ik zat met 2e hands prijzen in mn hoofd ;)

nieuw is pp1 160 en pp2 200.

Ibanez666
3 oktober 2007, 11:50
Een 1spot is m.i. de allerbeste en makkelijkste oplossing, en ook niet zo duur.
http://www.visualsound.net/1spot.htm


Heb ik ook, geweldig ding! Ik snap ook niet waarom deze discussie voort duurt

Rick trodat
3 oktober 2007, 11:50
die pedalpower is 200 eur

ponq
3 oktober 2007, 11:54
Heb ik ook, geweldig ding! Ik snap ook niet waarom deze discussie voort duurt

1spot is niet een totaal oplossing omdat ook AC nodig is.

Toch?

peter_heijnen
3 oktober 2007, 12:12
Dan neem je naast de onespot toch een ac adapter erbij?

Ik gebruik zelf een onespot achtige van het merk power-all en die geeft in mijn setup geen enkel probleem mbt bijgeluiden. Ook heb ik een onespot als reserve en zal die binnenkort toch maar eens ab-en met de power-all.

almarvk
3 oktober 2007, 12:16
Die 1Spot is idd een erg goede en simpele voeding!

ponq
3 oktober 2007, 12:18
Ik gebruik zelf ook een 1Spot zonder problemen en bijgeluiden.

Ben wel bezig met een DIY voeding, maar da's omdat de 1spot alleen 9V DC levert(wat bij mij eigenlijk altijd 9.5V is trouwens). Hij heeft wel een insane 1700mA!

Maar ik zou zeggen +1 voor P_H. 1spot voor de 9v DC's en een aparte adapter voor je AC pedaal.

Hoe voedt je die nu trouwens?

pol
3 oktober 2007, 13:07
opletten met die kleine switching supply adapters, ik had ook es zo een universele gekocht bij musicstore, zou normaal toch voor gitaareffecten moeten zijn, en die gaf een hoge fluittoon bij sommige pedaaltjes.

Rick trodat
4 oktober 2007, 09:42
ik voed nu alles met batterijen....tja ik weet het. Maar na 30 uur branden is het hele zooitje op.

Maar op mijn pedalen staan allemaal ac pedalen. Op de achterkant tenminste.

Op mijn boss ds1 staat ac, ibanez ac, en mijn dunlop wah staat ac, op mijn boss dd6 staat psa230 adapter, op mijn fender blender ook.

dus ik heb meer ac dan dc's. Is het dan wel handig zo'n 1spot te kopen?

pol
4 oktober 2007, 09:52
die bosspedalen + ibanez werken gewoon op 9v dc, net zoals alles wat op batterijen werkt...

een AC adapter zet dan ook 220 V Ac om naar 9V dc.


pedalen die AC nodig hebben komen niet zo heel dikwijls voor, dan moet er al een voeding in het pedaal zelf zitten dat ac omzet naar dc.

ponq
4 oktober 2007, 09:52
het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die Boss pedalen echt AC zijn. Mss, om misverstanden te voorkomen, kan je een foto maken van elke pedaal, zodat we met zn allen voor je kunnen kijken welke voeding er in moet?

(dat je ze met batterijen kunt voeden geeft voor mij al een beetje aan dat we met DC te maken hebben. batterijen zijn DC. natuurlijk kan een pedaal zelf ac naar Dc zetten (mijn TC Electronics SCF doet dat), maar dat gebeurt niet veel).

Rick trodat
4 oktober 2007, 10:20
Ja, jullie hebben gelijk ik zat helemaal verkeerd te kijken, alle pedalen zeggen dc. Dus 5 aansluitingen op dc's.

ponq
4 oktober 2007, 10:26
Als je zeker weet dat de fender blender ook DC is, dan rest nog 1 vraag.

-welke adapterplugjes moeten er in de pedalen? Als die allemaal hetzelfde zijn ga je gelukkig worden met een 1Spot ;)

Kim Wilson
4 oktober 2007, 10:29
Voor de 1Spot zijn ook diverse verloopkabeltjes te koop, dus dat gaat altijd goed werken.

EuroCinema
4 oktober 2007, 10:30
1spot heeft ook verloopplugjes voor andere types trouwens. Hoewel mijn verlopje voor mijn Rat al maanden in besteling is, bedenk ik me nu.

ponq
4 oktober 2007, 11:56
goed punt!

Toch handig om van te voren uit te zoeken of je die nodig hebt ;)

Nielsje
4 oktober 2007, 12:08
Ik heb zelf een wat ouder syteem. een boss adapter, met een daisy chain van boss, die destijds werd gebruikt in combinatie met dat 'voedingspedaal' van boss. Nadeel: Kleine afstanden tussen de plugjes, en alleen maar mannetjes!
Gevolg: Knippen, plakken en solderen.
Kan er wel mee leven, ik heb overigens allemaal mannetjes en vrouwtjes bij newtone besteld, en daarmee maak ik zelf m'n verloopjes om polariteit te wisselen of whatever. Voordeel is dat nu wel m'n verloopjes op de gewenste lengte heb.

Zelf wil ik wel over een tijdje zo'n voedingsbrick aanschaffen, puur omdat het praktischer wegwerken is op je pedalboard (geen stekkerdoos nodig) en past mooi onder een subtiele verhoging :)

EuroCinema
4 oktober 2007, 12:31
Zelf wil ik wel over een tijdje zo'n voedingsbrick aanschaffen, puur omdat het praktischer wegwerken is op je pedalboard (geen stekkerdoos nodig) en past mooi onder een subtiele verhoging :)
Ik lijk de PR-afdeling van 1spot wel, maar bij 1spot heb je ook geen stekkerdoos nodig, er zit een heel lang stevig snoer aan.

Nielsje
4 oktober 2007, 12:54
Ik lijk de PR-afdeling van 1spot wel, maar bij 1spot heb je ook geen stekkerdoos nodig, er zit een heel lang stevig snoer aan.

zo lang ook dat je er bij een gig voldoende lengte aan hebt? Ik vind het altijd wat tricky, zo'n dun snoertje. Ik heb liever gewoon een netstroomsnoer naar m'n pedalboard liggen. Die vertrouw ik toch iets meer qua stevigheid. Maar m'n bandlid heeft een onespot, zal er vanavond even op dansen en testen :)

Lexvandoef
4 oktober 2007, 12:59
Maar m'n bandlid heeft een onespot, zal er vanavond even op dansen en testen :)

Euhm, dacht het niet Niels :stop:

Ik gebruik overigens om mijn toekomstige board ook een stekkerdoos voor mijn 1spot. Kan ik idd de kabel op de gewenste lengte maken en kunnen gelijk mijn 2 amps ook gelijk van stroom worden voorzien.

Nielsje
4 oktober 2007, 13:11
Euhm, dacht het niet Niels :stop:

Ik gebruik overigens om mijn toekomstige board ook een stekkerdoos voor mijn 1spot. Kan ik idd de kabel op de gewenste lengte maken en kunnen gelijk mijn 2 amps ook gelijk van stroom worden voorzien.

Wil je dat? De stroomkabels van je amps via je board laten lopen? wordt volgens mij een warboel van hier tot gunder.

Lexvandoef
4 oktober 2007, 13:15
Wil je dat? De stroomkabels van je amps via je board laten lopen? wordt volgens mij een warboel van hier tot gunder.

Euh nee toch?

Dan heb je 1 centraal punt waar al je stroomkabels vandaam komen. Heb je ook maar 1 aansluitpunt van buitenaf nodig.