PDA

View Full Version : Amp met 'groot' geluid



SonofDestiny
2 oktober 2007, 23:04
Vandaag is mijn beginnersversterker officieel overleden. Ik wil nu - na vier jaar gitaar spelen - een versterker kopen in de prijsklasse 400-500 euro. Het belangrijkste is dat de amp een 'groot' of vol geluid heeft, zowel met distortion als clean. Het gaat met niet zozeer om het wattage, maar ik wil wel over een drum, bas, zang, tweede gitaar te horen zijn :) (Ligt er natuurlijk aan hoe hard zij spelen, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.)
Ik wil geen modelling amp, aangezien ik al een effectenpedaal heb en een beetje teveel negatieve geluiden erover heb gehoord.

Ik luister vooral moderne rock (Linkin Park, Lostprophets, Funeral for a Friend, Atreyu, Avenged Sevenfold), maar ook de sound van Iron Maiden, Metallica, Bon Jovi, Motörhead en vooral het gitaargeluid van Machine Head kan ik waarderen.

Welke versterkers raden jullie me aan?

ReinoutV
2 oktober 2007, 23:26
Voor een veelzijdig en goed buizengeluid: zonder twijfel de Peavey Valveking.

caliban
3 oktober 2007, 00:19
Als ik de stijl lees dat je wil, denk ik direct mesa/boogie. Ik vrees wel dat dan het budget een beetje te klein is. Peavey Valveking heb ik zelf nooit over gespeeld, maar al veel goed over gehoord. Die zit in de buurt van je budget. Zelf testen gaan lijkt me een goede optie.
Enkele bands die je opnoemt zijn eerder marshallgericht, maar ik denk dat je dan tekort gaat komen voor strakke highgain, tenzij de nieuwe JVM, maar die is wel veel boven het budget en ga je waarschijnlijk occasie nog niet vinden.

CasB
3 oktober 2007, 09:21
Peavey Valveking zal zeker een goede keus zijn, maar zal misschien voor sommige dingen wat gain tekort komen, dus misschien heb je er nog een scheurpedaaltje voor nodig.

In mijn band speelt 1 van de gitaristen over een Valveking, en hij heeft iig genoeg gain voor punkrock :)

ateng
3 oktober 2007, 09:24
Voor een veelzijdig en goed buizengeluid: zonder twijfel de Peavey Valveking.
Van de combo was ik er niet kapot van dus die zou ik niet doen. Wat head betreft weet ik niet.

SonofDestiny
3 oktober 2007, 09:45
Ik heb totaal geen verstand van heads en speakers (of cabinets..? Nou ja, ik bewijs het voorgaande maar weer even), dus vergeef me als dit een domme vraag is: kan ik gewoon een head kopen en daarmee spelen - totdat ik eens genoeg geld heb voor een speaker?

Ik ga in ieder geval die Valveking eens uitproberen. :) Bedankt!

Jimwoud
3 oktober 2007, 09:50
Ik heb totaal geen verstand van heads en speakers (of cabinets..? Nou ja, ik bewijs het voorgaande maar weer even), dus vergeef me als dit een domme vraag is: kan ik gewoon een head kopen en daarmee spelen - totdat ik eens genoeg geld heb voor een speaker?

Ik ga in ieder geval die Valveking eens uitproberen. :) Bedankt!
Nee dat kan niet, is het zelfde als een Mp3 speler zonder koptelefoon/ speakers. Heb je niks aan.

guitarguru
3 oktober 2007, 09:53
Ik heb totaal geen verstand van heads en speakers (of cabinets..? Nou ja, ik bewijs het voorgaande maar weer even), dus vergeef me als dit een domme vraag is: kan ik gewoon een head kopen en daarmee spelen - totdat ik eens genoeg geld heb voor een speaker?

Ik ga in ieder geval die Valveking eens uitproberen. :) Bedankt!

Nee, in principe moet je geluid natuurlijk uit een of meerdere speakers komen om gehoord te kunnen worden.
Al zijn er versterkertops die zonder kunnen, zoals de Koch Twintone. Die kun je gewoon in de PA of zanginstallatie in de oefenruimte prikken, hoeft zelfs geen speaker aan te hangen, iets wat je bij de meeste versterkers niet moet doen!!!

SonofDestiny
3 oktober 2007, 09:53
Wat is trouwens het verschil tussen een Valveking 212 en 112, behalve de 50 euro in de prijs?

Kim Wilson
3 oktober 2007, 09:54
Nee dat kan niet, is het zelfde als een Mp3 speler zonder koptelefoon/ speakers. Heb je niks aan.
Buiten dat, zonder speakers gaat een buizenamp naar z'n grootje. NOOIT DOEN DUS!!!!

tjeabele
3 oktober 2007, 10:00
De 112 heeft een 12 inch speaker, de 212 heeft er twee. Eigenlijk best logisch! Die 212 zal een "groter"geluid hebben.

SonofDestiny
3 oktober 2007, 10:02
Hahaha ja hallo, weet je hoe vroeg het nog is :p (Je hebt wel gelijk, daar niet van ;))