PDA

View Full Version : Snaar rammelt, maar niet op de frets



Ic3gl0vE
2 oktober 2007, 22:22
De lage b van mijn bas rammelt als ik 'm aansla, maar niet op de frets. Wanneer ik de open snaar aansla komt er een vervelende buzz uit mijn bas, zowel versterkt als onversterkt.
Wat is dit en belangrijker nog: hoe krijg ik het weg?

edit: de snaren op m'n bas zijn trouwens vrij nieuw (weekje oud, nog niet veel bespeeld), maar de andere snaren rammelen niet meer zoals nieuwe snaren dat wel eens doen. Moet ik misschien gewoon wat geduld hebben?

Gearjunkie
2 oktober 2007, 23:36
Kan er iets resoneren tegen de slagplaat (als je die hebt natuurlijk)???
Draadje, batterij......

schwalbe
3 oktober 2007, 02:00
Da's een slechte snaar: gewoon een productiefout.
Heb ik ook wel eens gehad bij rotosounds; gewoon terug naar de winkel ermee.

basswasp
3 oktober 2007, 09:39
Heb je een Fender of Fender-kopie? Dan zou het kunnen zijn dat de snaar niet genoeg naar beneden wordt gedrukt vanaf het stemmechaniek.
De snaar ligt dan heel losjes in de topkam en wanneer je (hard) aanslaat zal de snaar daar tegenaan gaan trillen.


Oplossing: nieuwe snaar erop zetten en meer windingen om het stemmechaniek gebruiken.

Ic3gl0vE
3 oktober 2007, 10:09
Andere snaar geprobeerd en het probleem leek opgelost. Echter na intoneren was het probleem er weer. Dat rode spul dat om de snaar zit, zit bij de B snaar over het brudzadeltje na intoneren. Zou dat de oorzaak van het rammelen kunnen zijn? Ik heb de 'oude' snaar er weer op gelegd en wanneer het brugzadeltje zover naar voren staat dat het rode spul niet over het zadel loopt, is er niks aan de hand. De intonatie van m'n bas is dan wel te hoog.


Ik heb overigens een Dean bass die niet op een fender lijkt... Er zitten 3 volle windingen om het stemmechaniek en de kop van de bas staat schuin naar achter ten opzichte van de hals.

B-bass
4 oktober 2007, 13:53
kan ook aan je brug liggen, ff je zadel stukkie naar achter

OJJVZ
4 oktober 2007, 16:22
ja maar dan is zn intonatie weer niet goed... scheelt het veel qua intonatie? en gebruik je de B veel?

B-bass
11 oktober 2007, 15:37
t zou ook je topkam kunnen zijn, mischien is ie een beetje uitgeschuurd zegmaar dat ie er te losjes in light zegmaar, ook weleens gehad

Unicron
14 oktober 2007, 17:43
Probeer eens wat extra wikkelingen op je stemmechaniek te krijgen (dus je snaar niet te kort afknippen), zodat deze wikkelingen de snaar naar 'beneden' duwen vanaf de topkam, waarmee je de hoek die de snaar maakt vanaf de topkam tov de hals kleiner maakt.

Als de snaar bijna 'rechtdoor' over de topkam loopt wil deze wel eens lelijk gaan rammelen....

buuck
18 oktober 2007, 19:14
topkam probleem.

Kijk even of je links en rechts ruimte ziet tussen de snaar en de goot(van de topkam).

Ik heb het probleem met mijn elixer snaren. De dikke winding begint na de topkam waar door de snaar dus klettert(fijn he zo'n extra long scale bass).

Maargoed, Je zou kunnen proberen om een longscale b snaar erop te leggen. Die zijn over het algemeen wat dikker bij de tuners.

Daarnaast kan het ook liggen dat je je snaren er niet goed op zitten. Misschien zitten ze er gedraaid op, dat komt niet ten goede van het geluid en het zorgt voor allerlei kwaaltjes.

succes!