PDA

View Full Version : Extra noten bij scales ?



Stinoke
2 oktober 2007, 21:19
Hey,

Ik zit op dit moment volledig vast ivm m'n gitaarspel.
Ik kan wel iets na proberen spelen maar ik heb geen idee waar ik mee bezig ben en daar wil ik verandering in brengen.

Vandaar ben ik me eens probeer te verdiepen in scales...

Stel volgende scale :

------------------------------------------5---8---
----------------------------------5---8-----------
--------------------------5---7-------------------
------------------5---7---------------------------
----------5---7-----------------------------------
--5---8-------------------------------------------

Hierbij worden onderstaande 3 licks voorgesteld...

Hoe komt het dat er bij 2 ervan een aantal noten in die licks zitten die helemaal niet bij die scale horen ?

Dan heb ik echt zoiets van > waarom 'n scale leren als er in "bijhorende" licks zomaar willekeurige noten bij worden geflatst ?

Achja :) Ik ben overtuigd dat er een zeer logische oorzaak en uitleg hiervoor is. Kan iemand het me even uitleggen ?

LICK #1

-----------------|----------------|---------------|
--------5--8--5--|-------5--8--5-|--8--10--------|
--7--9-----------|-7--9----------|---------------|
-----------------|----------------|---------------|
-----------------|----------------|---------------|
-----------------|----------------|---------------|

LICK #2
----------------------------------|
----------------------------------|
--------7-----5-----------5-------|
--5--7-----7-----7--5--7---------|
----------------------------------|
----------------------------------|

LICK #3
---------------------------------------------------|
---------------------------------------------------|
--------------------------------5-----5--7--7--9---|
--------------------5-----5--7-----7---------------|
--------5-----5--7-----7---------------------------|
--5--8-----8---------------------------------------|

Mark-Fryslan
2 oktober 2007, 21:30
Ga eens kijken welke vijf noten je speelt. Je speelt nu het bekende 4e patroon van Am pentatonisch. Een hele goede start! In de licks zit een nootje die komt van het volgende patroon nummerje vijf. Maar het is netjes een van de vijf tonen uit de pentatonische ladder. Penta betekend in het grieks vijf. Vandaar die naam. Er zijn in totaal vijf patronen op je hals die allemaal dezelfde 5 noten omvatten. Dan herhaalt het patroon zich. Met 12 fretten op je gitaar ben je een octaaf verder. Zo kun je al heel wat variatie inbrengen in je spel. Anders klinkt het immers allemaal even hoog.

Mark

Wickerman
2 oktober 2007, 21:36
Yup, die licks zijn ook in Am pentatonisch, maar in een andere scale dan de nummer 4 die je postte :)

Stinoke
2 oktober 2007, 21:37
Hey ,

Bedankt voor het snelle antwoordje...
Ik heb even getest en het lijkt er inderdaad op dat deze 2 noten dezelfde zijn :)

-----------
---5-------
--------9--
-----------
-----------
-----------

Ik moet dus per scale alle bestaande posities leren om altijd goed te zitten en te weten welke noot nu kan en welke niet... ?

Gebeurd het echter dat er soms toch 'n vreemde noot bijkomt of veroorzaakt dat meestal maar 'n rare toon die er op "hinderlijke" wijze uitsteekt ?

Mark-Fryslan
2 oktober 2007, 21:46
Hey ,

Bedankt voor het snelle antwoordje...
Ik heb even getest en het lijkt er inderdaad op dat deze 2 noten dezelfde zijn :)

-----------
---5-------
--------9--
-----------
-----------
-----------

Ik moet dus per scale alle bestaande posities leren om altijd goed te zitten en te weten welke noot nu kan en welke niet... ?

Gebeurd het echter dat er soms toch 'n vreemde noot bijkomt of veroorzaakt dat meestal maar 'n rare toon die er op "hinderlijke" wijze uitsteekt ?

Tjee theorie blijft lastig en lijkt wel oneindig. Het is de kunst om je niet teveel te laten verwarren en stug door te blijven spelen op het niveau waarop je nu zit. Dan groei je vanzelf en ben je weer toe aan nieuwe informatie. Ik ben alweer een stuk verder als jou maar worstel ook nog veel met nieuwe dingen en theorie. Er zijn hier gitaristen die weer veel verder zijn als ik en ook weer worstelen met zaken waar ik nu gewoon nog even niet aan moet denken.

Stapje voor stapje. Neem gitaarles dat gaat het allemaal veel sneller. Dan krijg je de informatie netjes op de tijden dat je er aan toe bent. Als je maar hard genoeg oefend scheur je ons straks allemaal voorbij!

Mark

EuroCinema
3 oktober 2007, 14:50
Hey ,
Gebeurd het echter dat er soms toch 'n vreemde noot bijkomt of veroorzaakt dat meestal maar 'n rare toon die er op "hinderlijke" wijze uitsteekt ?

Yep, dat gebeurt heel vaak. Het kan zijn dat die noot dan hoort bij een akkoord dat gespeeld wordt in de begeleiding, dat er meer uitgebreide toonladder (van 7 of soms 8 noten) wordt gebruikt of dat die noot zomaar als versiering wordt gebruikt. De pentatonische patronen kun je zien als een skelet waar je straks als je wilt van alles aan kunt toevoegen. Vaak merk je ook dat naarmate je langer speelt, je steeds meer van die hinderlijke uitstekers leuk gaat vinden en gebruiken (zo ben ik van punk naar jazz gegaan in de 20+ jaar dat ik speel)
Succes!

Stinoke
3 oktober 2007, 19:09
Ik heb er zin in :)

jaspie
3 oktober 2007, 22:47
ja alvast een voor proefje van het toevoegen van noten(een hele simpele maargoed je moet ergens beginnen he)
als je blues speelt is er een blues note die je onder andere bij je pentatonische ladder kan doen, dit geeft een wat ruigere sound.



E-|-5-----8---------------------------------------------------|
B-|-5-----8---------------------------------------------------|
G-|-5---7-8---------------------------------------------------|
D-|-5---7-----------------------------------------------------|
A-|-5-4-7-----------------------------------------------------|
E-|-5-----8---------------------------------------------------|

Stinoke
4 oktober 2007, 20:51
ja alvast een voor proefje van het toevoegen van noten(een hele simpele maargoed je moet ergens beginnen he)
als je blues speelt is er een blues note die je onder andere bij je pentatonische ladder kan doen, dit geeft een wat ruigere sound.



E-|-5-----8---------------------------------------------------|
B-|-5-----8---------------------------------------------------|
G-|-5---7-8---------------------------------------------------|
D-|-5---7-----------------------------------------------------|
A-|-5-4-7-----------------------------------------------------|
E-|-5-----8---------------------------------------------------|


Tx,

Die ken ik ondertussen... maar ik zie 'n beetje op tegen de verschillende posities om deze scales te spelen.
Moet er nog eens aan beginnen :sssh:

ReinoutV
5 oktober 2007, 10:43
En als je er lol in begint te krijgen, probeer ook een wat andere toevoegingen aan de pentatonische scale, zoals de 9:



E-|---5---7-8---------------------------------------------------|
B-|---5-----8---------------------------------------------------|
G-|-4-5---7-----------------------------------------------------|
D-|---5---7-----------------------------------------------------|
A-|---5---7-----------------------------------------------------|
E-|---5---7-8---------------------------------------------------|


Of de grote (dorische) 6:



E-|---5-----8---------------------------------------------------|
B-|---5---7-8---------------------------------------------------|
G-|---5---7-----------------------------------------------------|
D-|-4-5---7-----------------------------------------------------|
A-|---5---7-----------------------------------------------------|
E-|---5-----8---------------------------------------------------|

Stinoke
5 oktober 2007, 22:04
Zeker zeker.

Nu nog even uitzoeken waarom het de 9de en 6de heet ... :) is dat de zoveelste noot ofzo die je bijzet ?

ReinoutV
6 oktober 2007, 11:36
Binnen de toonsoort wel. We zitten nu in A mineur. Je kunt de noten die je binnen die toonladder speelt een nummer geven:
a = 1
b = 2
c = 3
d = 4
e = 5
f = 6
g = 7

In pentatonisch mineur speel je alleen 1, 3, 4, 5 en 7 (dus a, c, d, e en g). De 2e toon uit de toonladder wordt ook wel de 9 genoemd (tel maar door) en de 6e spreekt voor zich. Ik noem het de dorische 6, omdat het niet een f, maar een fis is welke ik graag wil horen. Deze vind je niet in de toonladder van A aeolisch (oorspronkelijk mineur), maar in A dorisch. Ik hoop dat dit helpt.

-=JEROEN=-
6 oktober 2007, 13:56
@reinout
ik denk dat je uitleg iets te gevorderd is :satisfie:

@mark
pentatonisch heet zo omdat er maar 5 tonen in deze ladder zitten (heeft dus nix met posities te maken)

@stinoke
ik adviseer je om dit uit je hoofd te leren:
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=C&scchnam=Major&get2=Get

je kan dit per snaar doen, of per blok (eerst de tonen tussen fret 0 en 3, dan tussen fret 5 en 8, enz)

dan zie je meteen welke tonen je eigenlijk speelt in die licks, en dat helpt enorm om beter te begrijpen wat je aan het doen bent

Stinoke
6 oktober 2007, 15:27
Allemaal bedankt voor de info.

grtz