PDA

View Full Version : Astoria



spirit
2 oktober 2007, 20:54
Ik had afgelopen weekend al een balletje opgegooid in het "ik ging naar Veenendaal en ik kocht" topic, maar omdat er zo ontzettend weinig over dit merk te vinden is, toch een apart topic gestart.

Het gaat dus om een Astoria stratocaster.

Ik heb de gitaar nu uit elkaar liggen, de body is idd van multiplex wel een nette SSS frezing en identiek aan de Fender maten. Onder de slagplaat een 3-way switch, en 500K pots, 2 van de PU's hebben een "black fiber" (karton-achtige) onderkant, welke mij orgineel lijken, aan de solderingen te zien. De neck PU heeft zo'n metalen onderzijde en is er waarschijnlijk later ingezet, van de 3 draatjes, zit er een aan de switch, de andere 2 hangen er los bij (een moet er aan aarde, maar waar moet het 3e draadje aan?).
De brug is uit een stuk gegoten en behoorlijk zwaar, ook de brugzadeltjes zijn gegoten.
Op de neckplate staat Made in Japan. Helaas geen stempels in de neckpocket en op de neck.
Hals is een 2 piece maple met bullet trushrod, stemmechanieken weet ik niet van welk merk ze zijn.

De vorige eigenaar had de body een re-finish gegeven, maar dit was erg slecht gedaan, leek net een sinasappel. Na een grondige polijst beurt is de lak mooi glad, en hier en daar komt de orginele kleur er weer door (olympic white). Erg relic en vintage :hippie:

Zal zometeen wat foto's posten en wat info die ik per mail heb gekregen

spirit
2 oktober 2007, 21:15
Hier de foto's:
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC02040.jpg
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC02039.jpg
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC02038.jpg

En de info, die ik van iemand heb gekregen.

De Astoria gitaren zouden afkomstig kunnen zijn van de TAMA ateliers die met deze merknaam actief waren in de periode 1970 – 1980. Wat er daarna met de merknaam gebeurd is weet ik niet. er zijn door vele firma’s uit het Oosten allerlei fantasienamen gebruikt en je kon zelfs bij voldoende afname je eigen merk op een model laten zetten.
Dat maakt alles extra moeilijk. Wel leuk is het TAMA verhaal, waaronder de eerste Ibanez Artwood series eigenlijk vallen, eens door te lezen. Het moet dan een gitaar van japanse oorsprong zijn wil hij tot deze groep behoren.
Misschien eens uit elkaar halen en onderdelen wat nader bekijken. Vaak staat er wel wat op de hals body bevestiging.
Ik geef je hierbij de site van een Duitser door die veel onderzoek heeft gedaan naar TAMA waaronder het merk Astoria aanvankelijk viel. Dit betreft het acoustische instrumenten. Misschien dat je met hen eens kunt mailen.
Meer dan ik hier vertel weet ik ook niet. Er is nu wel een firma uit Japan actief met acoustische gitaren (zowel spaanse gitaren: Asturias John Mills, als staalsnarige gitaren) onder de merknaam Asturias.
Deze gitaren zijn van ongelooflijke kwaliteit! Niet goedkoop maar wat ze te bieden hebben!

Mocht iemand nog meer informatie hebben, en mij kunnen vertellen waar het 3e draadje van het brug element aan vast hoort te zitten.... bedankt alvast

wietse
2 oktober 2007, 21:41
Mocht iemand nog meer informatie hebben, en mij kunnen vertellen waar het 3e draadje van het brug element aan vast hoort te zitten.... bedankt alvast

dat andere draadje hoort waarschijnlijk ook aan de massa, zal wel de aarding zijn van het elementhuis/plaatje.

spirit
2 oktober 2007, 21:55
dat andere draadje hoort waarschijnlijk ook aan de massa, zal wel de aarding zijn van het elementhuis/plaatje.

Okee, thanks, Het ene draadje zit idd. aan het plaatje vast gesoldeerd, de ander 2 komen uit het elemant zelf.

Quadrifoglio
3 oktober 2007, 15:47
Die stemmechanieken had ik ook ooit eens op mijn gitaar. Dat zijn niet de allerbeste ;)

squiertele
3 oktober 2007, 18:08
misschien is dit een hele domme vraag maar hoe herken je of een gitaar van multiplex is gemaakt, als ik naar die foto kijk zie ik het niet zo meteen. Ik vind het ook een beetje lijken op het hout van mijn squier. Is het bekend of squiers van multiplex gemaakt worden of normaal hout?

Lexvandoef
3 oktober 2007, 18:14
Sommige worden van multiplex gemaakt, dat hangt van het model af.

Als je in je squier, net als op de foto, allemaal horizontale evenwijdige lijnen ziet, dan is het een multiplex body.