PDA

View Full Version : Twijfel tussen gitaren voor beginner



axis303
2 oktober 2007, 16:47
Hallo mensen,

Ik heb redelijk wat onderwerpen doorgelezen hier en ik als beginnend gitarist twijfel tussen 2 merken:

London City, met name de Spitfire II
Squier, nog niet helemaal uit welk model.

Heb jullie advies t.o.v. andere merken ter harte genomen zoals dat Stagg (?) en complete beginner-setjes. Schijnen dus not done te zijn.

Mijn muziekstijl ligt in de classic sound. Ik ben een fan van het werk van Clapton, qua geluid een beetje in de Derek & the Dominos hoek, Cream-sound.

Een aantal vragen:

1.) Ik besef natuurlijk dat het geluid van bovenstaande stijlen niet echt te benaderen is, maar welke van mijn 2 voorkeuren is vrij compleet qua sound? Als je betere ideen hebt, laat horen. Budget tot ongeveer 350-400 Euro.

2.) Ik hoor conflicterende verhalen over wel of niet hebben van een Tremolo bar voor beginners. Mijn gevoel zegt niet, maar is dat waar?

3.) Qua versterker heb ik mijn oog laten vallen op de Alesis Wildfire-30. Klein, compact en goed merk. Schijnt een goede oefen-versterker te zijn. Koptelefoon-aansluiting moet ik zeker hebben omdat ik niet alleen woon hier.

Alvast hartelijk dank!

Quadrifoglio
2 oktober 2007, 16:49
Zoals ik het nu lees zeg ik: Goede Squier en een Roland Cube

Goeiemorguh
2 oktober 2007, 17:02
Ik zou voor een LC spitfire II gaan met een vox ad15vt of ad30vt, vind ik persoonlijk meer geschikt voor clean, blues en rock geluiden dan een roland cube. Denk ook dat je met een LC een betere prijs prestatie verhouding hebt dan met een squier maar als iemand je helpt zoeken naar een goede squier heb je daar ook een prima gitaar aan.

pannekoek
2 oktober 2007, 17:04
gewoon een stratocaster van squier en een roland cube 30 watt ofzo daar zitten een hoop mooie effecten bij die je goed kan gebruiken in tegenstelling tot de kleine 15 watt versie

en natuurlijk de hoofdtelefoon aansluiting

Kim Wilson
2 oktober 2007, 17:04
Ik zou voor een LC spitfire II gaan met een vox ad15vt of ad30vt, vind ik persoonlijk meer geschikt voor clean, blues en rock geluiden dan een roland cube. Denk ook dat je met een LC een betere prijs prestatie verhouding hebt dan met een squier maar als iemand je helpt zoeken naar een goede squier heb je daar ook een prima gitaar aan.
Hier wil ik me graag bij aansluiten. :)

jimihattricks
2 oktober 2007, 17:15
en laten we nu ook eens een compliment maken aan de topicstarter vanwege het gebruik maken van de zoekfunctie > laat dit een voorbeeld zijn voor anderen!

wat betreft Clapton: uiteraard in zijn solo-carriere vooral bekend vanwege het gebruik van Stratocasters met Lace pickups.. ook bekend vanwege zijn Les Paul + Bluesbreaker combo bij Cream

Ik denk dus dat je met een H-S-S (1 humbucker, 2 single-coils) stratocaster een heel eind komt (helaas worden spitfires alleen geleverd met drie single-coils - dus dan zul je bij Squier moeten gaan kijken); maar met een S-S-S configuratie zit je ook wel goed hoor..

De Roland cube heb ik zelf ook gehad, en ik denk dat je er als beginner veel plezier aan kunt beleven.. Moest ik het nog eens doen, zou ik toch eerder neigen naar een 5W buizenampje, maar die hebben meestal geen koptelefoon uitgang..

Spitfire
2 oktober 2007, 17:16
Ik zou voor een LC spitfire II gaan met een vox ad15vt of ad30vt, vind ik persoonlijk meer geschikt voor clean, blues en rock geluiden dan een roland cube. Denk ook dat je met een LC een betere prijs prestatie verhouding hebt dan met een squier maar als iemand je helpt zoeken naar een goede squier heb je daar ook een prima gitaar aan.

Volkomen mee eens

axis303
2 oktober 2007, 17:18
Hehe ok mensen, bedankt voor de adviezen. Zoveel mensen, zoveel meningen inderdaad hehe.

Ik heb btw even op ultimate-guitar naar de reviews gekeken betreffende een squier model.

Deze is de hoogst scorende en heeft een hele redelijke prijs in Nederland: http://ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/squier/deluxe_stratocaster_fmt/index.html

Ik zal dus moeten gaan vergelijken, wat advies gaan vragen in een winkel etc. Moeilijk, moeilijk. ;)

Rormo
2 oktober 2007, 17:22
Hulde idd voor de topic starter.

Mijn keuze zou zijn LC spitfire en een Roland Cube 20 of hoger (dus niet de 15). Ik denk ook dat de tremolo op die LC nog een stukje beter is dan op de Squiers (die zijn niet zo goed voor zo ver ik die getest heb).

Spitfire
2 oktober 2007, 17:31
Nog even terug komen op de clash Roland Cube <> Vox AD, ik zou zeker voor die Vox gaan, naar mijn smaak een veel betere clean en crunch dan op een Cube.

axis303
3 oktober 2007, 00:46
Hulde idd voor de topic starter.

Mijn keuze zou zijn LC spitfire en een Roland Cube 20 of hoger (dus niet de 15). Ik denk ook dat de tremolo op die LC nog een stukje beter is dan op de Squiers (die zijn niet zo goed voor zo ver ik die getest heb).

Is een Tremolo handig voor beginnende gitaristen? Zie namelijk weleens zoiets voorbij komen dat je beter eentje zonder kan kopen.

Speulert
3 oktober 2007, 06:15
Is een Tremolo handig voor beginnende gitaristen? Zie namelijk weleens zoiets voorbij komen dat je beter eentje zonder kan kopen.

Dat komt inderdaad wel eens voorbij,maar dan gaat het doorgaans over een zwevende trem/floyd rose systeem.Dat kan nogal lastig zijn met stemmen.

Maar op de gitaren waar jij tussen twijfelt zit niet zo'n systeem.
Dus geen problem (vind ik)

jimihattricks
3 oktober 2007, 10:02
Is een Tremolo handig voor beginnende gitaristen? Zie namelijk weleens zoiets voorbij komen dat je beter eentje zonder kan kopen.

we hebben het dan idd over zwevende tremolo-systemen:
http://www.musicyo.com/news/1984floyd.jpg

een vintage synchronized tremolo
http://www.proguitar.de/ReadMe/Guitars/Hardware/TremoloFender.jpg
zoals op de (meeste) squiers en london city's kan bij veelvuldig gebruik wel tot ontstemmen van de gitaar leiden (zeker vanwege de non-locking tuners op beide gitaren), maar je kunt dan nog altijd besluiten een dergelijke tremolo vast of bijna vast te zetten.. maar bij gematigd (of geen) gebruik zul je met een vintage tremolo geen problemen krijgen..

q-elvis-p
3 oktober 2007, 10:22
Nog even terug komen op de clash Roland Cube <> Vox AD, ik zou zeker voor die Vox gaan, naar mijn smaak een veel betere clean en crunch dan op een Cube.

Zeker waar! Heb je meteen wat leuke effecten. De 30vt klinkt tch wat voller dan de 15vt en is voor een redelijke prijs op marktplaats te vinden.

Je zult ook aan de strat moeten. Squier heeft zeker goede gitaartjes, schijnt dat de kwaliteit nogal verschilt per model. Als het hout goed aanvoelt is het meeatl wel prima, de elektronica is makkelijk vervangbaar.