PDA

View Full Version : Versterker naar... 3 boxen?



nielsje777
2 oktober 2007, 15:29
Hallo iedereen :satisfie:

Ik heb hier een gewoon huis/tuin/keuken -versterkertje van 400 watt.
Deze heeft een A en een B uitgang.
Ik heb 3 boxen staan. 2 van 150 watt en 1 van 300 watt.

Hoe moet ik deze aansluiten?
Hoeveel watt kan ik er dan uithalen?
Kan ik een bassversterker ook gebruiken om gewoon muziek af te spelen?

Alvast bedankt :cooler:

Niels :hippie:

Ries89
2 oktober 2007, 18:21
Hallo iedereen :satisfie:

Ik heb hier een gewoon huis/tuin/keuken -versterkertje van 400 watt.
Deze heeft een A en een B uitgang.
Ik heb 3 boxen staan. 2 van 150 watt en 1 van 300 watt.

Hoe moet ik deze aansluiten?

Je kan die 2 van 150 in serie op uitgang a doen en die van 300 op uitgang b


Hoeveel watt kan ik er dan uithalen?

geen idee.


Kan ik een bassversterker ook gebruiken om gewoon muziek af te spelen?



Ja.

Begrijp ik goed dat je het over een hifi versterker en hifi speakers hebt? Dan zijn de vermogens namelijk pure bullsh*t, alleen opgegeven als verkoop praatje. Bovendien verteld het vermogen van je speakers vrijwel niets over hoe hard het geluid word.

Zou je iets meer kunnen vertellen over watvoor speakers/versterker. En wat je bedoeling ermee is, bassen, gitaar spelen, muziek afspelen? Gitaar gaat wel over een hifi setje (via een di-box of effect pedaaltje), klinkt niet geweldig, bassen kunnen je speakers waarschijnlijk niet aan.

nielsje777
2 oktober 2007, 18:38
Hee, super bedankt :)

Het was de bedoeling om op een feestje muziek te kunnen draaien, en de boxen ook als zanginstallatie te gebruiken. ( En eventueel de gitaarversterkers aan te sluiten op het mengpaneel)

Die van 150 zijn gewone boxen van een muziekinstallatie, die van 300 is een bassbox.

Groetjes,
Niels :hippie:

Ries89
2 oktober 2007, 19:02
Oke :), dan zou ik het idd doen zoals ik het net zei, dan heb je ook een beetje controle over laag en hoog.
Wees wel voorzichtig met het volume, zodra je je speakers hoort oversturen meteen zachter zetten. Kijk vooral uit dat je versterker niet clipt, ik weet niet of er een indicator opzit, je kan het niet horen in ieder geval. Als je versterker clipt, geeft hij meer vermogen dat hij eigenlijk kan (gebeurt snel als je hifi versterkers hard wilt zetten), waardoor er gelijkspanning op de spoel van je speaker komt te staan, en de spoel doorbrand.

En wat betreft de gitaar en basversterker, het is te doen, maar het frequentie bereik is aangepast op het instrument, dus zal het een beetje raar klinken met muziek. Maar als je een beetje speeld met de verschillende volumes kan het goed genoeg zijn voor een feestje.

Misschien een schopje naar offtopic btw, heeft niets met gitaarsystemen te maken :P.

Graag gedaan!

marter544
2 oktober 2007, 19:32
Beetje verkeerde subforum, maar ach. Ik zou als ik jou was, die hele 300 watt bassbox gewoon niet aansluiten, vraag me af of het daar beter van word. En verder, je kan niet zomaar die 2 andere speakers in serie aansluiten, dan krijg je problemen met de impedantie waarschijnlijk.

DeiDRagonas
2 oktober 2007, 19:45
Inderdaad... Da's wel de domste tip die ik gehoord heb... Zonder de impedantie te kennen gewoon maar te adviseren van "joh, sluit ze lekker in serie aan bla bla bla"

Not dus he... Eerst impedantie checken en dan maar es kijken of t allemaal uberhaubt wel mogelijk zonder iets te beschadigen!

Roy.

willum
2 oktober 2007, 19:49
dit is altijd een lastige materie omdat vermogen en impendatie erg aan alkaar hangen.

maar de impendatie (ohmage) is veel belangrijker omdat het wattage is gekoppeld aan een bepaalde impendatie.
als je bv een bassspeaker met een impendatie van 4 ohm,bij 200 watt is ,
dan is de wattage bij een andere impendatie weer compleet anders .
en dan is het ook nog eens erg belangrijk om te weten of de speakers dan in serie of parallel geschakeld staan,dit heeft weer met de vervangingsweerstand te maken.

maar de kans dat er van alles wordt opgeblazen is erg groot aanwezig als je niet precies weet wat je aan het doen bent.dus doe vooral voorzichtig
wiliam

nielsje777
2 oktober 2007, 20:09
Ik snap er niets meer van :P

Ik zal morgen alle informatie posten over 't mengpaneel, de versterker en de boxen die ik kan vinden en misschien kunnen jullie me dan helpen?
Alvast bedankt!

Niels :satisfie:

DeiDRagonas
2 oktober 2007, 21:04
Is goed.. Dan kijk ik er wel ff naar...

Geef me in elk geval van alle apparatuur dan:

-merk en model/type
-ohm (impedantie)
-wattage

Hoe wilde je btw die bassbox aansluiten, welke uitgang? Is dat alleen een box of echt een versterker (soort combo ofzo)?? Wilde je die doorlussen vanaf een van die andere speakers ofzo? Als ie actief, dus incl amp, is zou ik hem vanaf de mengtafel halen desnoods. Maar anders gewoon lekker weglaten als t toch maar om een simpel feestje gaat.

Roy.

DeiDRagonas
2 oktober 2007, 21:08
...En eventueel de gitaarversterkers aan te sluiten op het mengpaneel

Of wil je een soort optreden doen ofzo?
Als dat het geval is zou ik die gitaarversterkers niet op t mengpaneel pluggen. Dat klinkt vaak niet echt lekker en echt heel veel harder wordt het er waarschijnlijk ook niet van. Dus dan zou ik doen: Die versterker en speakers aansluiten voor de cd-tjes en de microfoons voor de zang. En dan gewoon je gitaarversterker een beetje verder open tot alles een beetje lekker klinkt samen.

Ries89
3 oktober 2007, 00:18
Inderdaad... Da's wel de domste tip die ik gehoord heb... Zonder de impedantie te kennen gewoon maar te adviseren van "joh, sluit ze lekker in serie aan bla bla bla"

Not dus he... Eerst impedantie checken en dan maar es kijken of t allemaal uberhaubt wel mogelijk zonder iets te beschadigen!

Roy.

Uit z'n post begreep ik dat het om hifi speakers ging, 2x4 of 2x8 ohm in serie kan geen kwaad. Bij parralel moet je uit gaan kijken omdat een hifi amp vrijwel nooit 2 ohm overleeft, en met 4 ohm moeite heeft.


dit is altijd een lastige materie omdat vermogen en impendatie erg aan alkaar hangen.

maar de impendatie (ohmage) is veel belangrijker omdat het wattage is gekoppeld aan een bepaalde impendatie.
als je bv een bassspeaker met een impendatie van 4 ohm,bij 200 watt is ,
dan is de wattage bij een andere impendatie weer compleet anders .
en dan is het ook nog eens erg belangrijk om te weten of de speakers dan in serie of parallel geschakeld staan,dit heeft weer met de vervangingsweerstand te maken.

maar de kans dat er van alles wordt opgeblazen is erg groot aanwezig als je niet precies weet wat je aan het doen bent.dus doe vooral voorzichtig
wiliam

Het vermogen van een speaker zegt alleen hoeveel energie hij om kan zetten zonder stuk te gaan (max vermogen de pieken, continu vermogen zoals het staat, continu). De impedantie heeft hier niet mee te maken.
Voor een versterker is dit wel belangrijk, Bij een speaker met een impedantie van 8 ohm kan een versterker minder vermogen geven dan bij 4 of 2 ohm. Hierdoor moet de versterker wel harder werken en dat kunnen ze niet allemaal aan.


Edit, 2x 8 ohm aan 1 uitgang in serie word dus 16 ohm, waardoor je wel vermogen kwijtraakt!

DeiDRagonas
3 oktober 2007, 00:52
2x4 of 2x8 ohm in serie kan geen kwaad. Bij parralel moet je uit gaan kijken omdat een hifi amp vrijwel nooit 2 ohm overleeft, en met 4 ohm moeite heeft.

Wat dat betreft heb je zeker wel gelijk hoor, maar omdat TS het vermoed ik best kan redden met 2 speakers op n feestje en die basskast mss niet eens nodig heeft lijkt t me het beste dat ie niet twee speakers gaat samenknopen op uitgang A en bijv de basskast op B. En al helemaal niet als je niet zeker bent van wat je doet, want als hij dus wel uitkomt op 2 Ohm en het is een 8 Ohm amp, is t einde muziek op t feestje waarschijnlijk.

Toch?

edit: Maar we zullen eens kijken wat voor spul ie heeft staan en mss wil het ook best wat je zegt. We zienn t wel..

Ries89
3 oktober 2007, 15:49
Wat dat betreft heb je zeker wel gelijk hoor, maar omdat TS het vermoed ik best kan redden met 2 speakers op n feestje en die basskast mss niet eens nodig heeft lijkt t me het beste dat ie niet twee speakers gaat samenknopen op uitgang A en bijv de basskast op B. En al helemaal niet als je niet zeker bent van wat je doet, want als hij dus wel uitkomt op 2 Ohm en het is een 8 Ohm amp, is t einde muziek op t feestje waarschijnlijk.

Toch?

edit: Maar we zullen eens kijken wat voor spul ie heeft staan en mss wil het ook best wat je zegt. We zienn t wel..


als hij parralel ipv in serie aansluit word het geen leuk feestje idd :P. Als er niet teveel mensen komen zijn 2 misschien ook al genoeg. Ben ook wel benieuwd waar hij mee komt. Ik heb zelf hele slechte ervaringen met feestjes met hifi spul (zie mijn verhaaltje over clippende versterkers). Werk nu gelukkig met mooier spul.

nielsje777
3 oktober 2007, 17:34
Hallo iedereen

Hierbij de info die hopelijk alles verduidelijkt. :satisfie:

Boxen:
2x Michaëls Speakers (150 watts/ 8 ohms)
1x Hughes & Kettner BR410 (300 watts/ 8 ohms)

Versterker:
1x Tytech megapower 400 (400 watt)

Mengpaneel:
1x Stanford silver shadow

Nog even voor de duidelijkheid:
Het is dus mijn bedoeling om op een feest muziek te kunnen draaien.
Daarnaast wil ik ook m'n bandje laten spelen en de installatie voor de zang gebruiken, en eventueel om de gitaren uit te versterken.

Hopelijk kunnen jullie hiermee mijn vragen beantwoorden... :cooler:

Niels :hippie:

pol
3 oktober 2007, 18:01
ga toch gewoon een deftige installatie huren bij een p.a. firma.
kost niet zo veel en je hebt tenminste deftig materiaal.

nielsje777
3 oktober 2007, 18:06
Niet veel is nog altijd meer dan helemaal niks.. :satisfie:
Bovenstaande gear heb ik allemaal voor niets :cooler:

Ries89
3 oktober 2007, 18:08
Hallo iedereen

Hierbij de info die hopelijk alles verduidelijkt. :satisfie:

Boxen:
2x Michaëls Speakers (150 watts/ 8 ohms)
1x Hughes & Kettner BR410 (300 watts/ 8 ohms)

Versterker:
1x Tytech megapower 400 (400 watt)

Mengpaneel:
1x Stanford silver shadow

Nog even voor de duidelijkheid:
Het is dus mijn bedoeling om op een feest muziek te kunnen draaien.
Daarnaast wil ik ook m'n bandje laten spelen en de installatie voor de zang gebruiken, en eventueel om de gitaren uit te versterken.

Hopelijk kunnen jullie hiermee mijn vragen beantwoorden... :cooler:

Niels :hippie:

hmm... dit lijkt me niet zoon geschikte combinatie. Als zangsetje moet je wel wel uitkomen met die 2 speakertjes, gitaren zou ik gewoon met de gitaarversterkers doen, niet via het zangsetje. Muziekdraaien kan ermee, maar verwacht niet echt goed geluid. Zou het ook niet al te hard zetten. Die baskast zou ik achterwege laten, gaat het geluid in deze combinatie geen goed doen.

Mocht je echt wat serieuzer feestjes gaan doen. Kijk dan voor een setje met een 2 weg crossover (die haalt frequentie gebieden uit elkaar, dus bijv tot 400 hz naar je versterker voor het laag, en 300 + hz naar je versterker voor het mid/hoog). 2 versterkers en een leuk setje bas en mid/top kasten. Maar dat word pas interessant als je ook wat wilt verdienen met die feestjes. (en als je een budget van 1500+ hebt).

edit: of inderdaad een setje huren (en iemand om alles ff af te stellen). Hoeveel personen zouden er eigenlijk moeten komen? is ook niet onbelangrijk in dit geval :P.

DeiDRagonas
4 oktober 2007, 03:29
Hoi N,

Ik heb even naar dat spul van je gekeken. Die Stanford is een oud dj mengtafeltje. Dat moet prima gaan wat betreft cd muziek, maar nu even over t aansluiten van gitaarversterkers op dat ding...

Ten eerste denk ik dat de mogelijkheden daar niet voor opzitten (heb eerlijk gezegd niet heel goed naar de mogelijkheden gekeken hoor, maar het is een DJ mixer en die hebben gewoon vaak niet de benodigde ingangen.)

En ten tweede... Dat gaat waarschijnlijk niet lekker klinken! Het direct aansluiten van een gitaarversterker op een mengtafel geeft een slecht geluid en moet eigenlijk via een microfoon. Daar komt nog eens bij dat dit maar een klein setje is en als je dan buiten vocalen ook nog gitaar op die speakers gaat zetten hoor je die vocalen waarschijnlijk niet meer.

Dus... Wat ik zou doen... Z.s.m. alle aansluitingen controleren, want niks is zo lastig als op het laatste moment erachter komen dat je toch andere kabeltjes of pluggen nodig had!

Dan sluit je dus de mengtafel aan op de versterker (duh) en die beide speakers komen op uitgangen A en B. Ik geloof dat de Tytech (klinkt als een mediamarkt merk, maar schijnt nog best redelijk spul te zijn) in bridge-mode (mono dus) 4 Ohm is. De Megapower 650 wel tenminste. Maar die 8 Ohm speakers, op elke uitgang 1, dat moet ie gewoon redden hoor.

Die basscab van H&K kun je aan de kant zetten of even testen op een van de uitgangen. Dus: H&K op A en andere speaker op B en kijken of dat beter klinkt dan met die andere (ik denk t niet!). Omdat die ook 8 Ohm is kan daarbij niet veel misgaan denk ik. Zolang je maar niet probeert alle drie de speakers aan te sluiten. Met wat aanpassingen zal dat mss wel kunnen, maar als noob... Doe maar niet.

En dus even testen een dag of wat van te voren he! Als dat hifi speakers (en ook nog 150 watt!) zijn vermoed ik dat je met die versterker niet heel ver kunt gaan in volume. Dus VOORZICHTIG even testen hoever je kunt gaan en als de boel begint te kraken (ook al is het maar een klein beetje!!) zet je hem iets terug...

Als dat bij het testen niet hard genoeg gaat kun je idd beter een setje huren. Op marktplaats zijn vaak al vogels te vinden die voor slechts 100,- a 150,- eu op komen draven met een installatie waar je ruim een optreden mee kunt doen!

Veel plezier!

Groeten Roy.

nielsje777
4 oktober 2007, 13:54
Super bedankt! :satisfie:
Ik denk dat ik nu genoeg weet.

Over dat kraken:
De boxen kraken heel vaak, als ik de master omhoog of omlaag schuif.
Maar dit komt denk ik door het mengpaneel zelf.. (Heeft 10 jaar op een stoffige zolder gestaan..)

Iig super bedankt.
Ik weet nu alles wat ik moet weten, en ik denk wel dat het gaat lukken.

Niels. :hippie:

Ries89
5 oktober 2007, 14:48
Dat Kraken bij het bewegen van faders komt door versleten of vieze koolbaantjes, kan je tijdelijk oplossen door het goed schoon te maken met perslucht en.. contact 50? en dan smeren met contact 51? (1 Was om te reinigen, en de andere was contact spray om te smeren, weet ff niet meer wat wat nou was).

Wat ik bedoelde is echt dat je de speaker hoord kraken omdat hij tever uitslaat.