PDA

View Full Version : preamps aanraders



pol
2 oktober 2007, 14:47
welke preamps zijn tof voor een lekkere metalsound, vereiste is strak + vet kunnen klinken, niet te ingewikkeld qua bediening, midi is niet nodig.

Helaas hebben ze in de meeste muziekwinkels bijzonder weinig liggen om te testen, dus ik vraag het hier even.

mesa Quad heb ik hier al liggen om te testen, vond ik niks, wel leuke clean + crunch, high gain niet echt super, moeilijk af te regelen, zat een schelheid in die ik er niet uitkreeg, ook niet met de 5 bands EQ.

Wat is verder nog goed ? Custom Audio SE3 ofzo, VHT, of de Engl SE preamp ?

Laat maar horen.

Poweramp is een Mesa coliseum three hundred btw.

Jimwoud
2 oktober 2007, 14:57
Ik zoek ook nog woor erbij een leuke preamp voor clean en metal.(voor weinig), heb zelf de gehad en geprobeerd: Engl e530, Peavey Rockmaster, Jackson JX3, Hafler Triple Giant, Soldano SP77.

Maar geen van allen vond ik echt super, wel ok. Maar sprongen er niet uit, sommige zijn ook al weer een tijdje geleden.

Welke ik nog zou willen proberen: Mesa Studio, Rocktron diverse, Soldano SP77 nogmaals.

Wat is je budget btw?

pol
2 oktober 2007, 15:06
rond de 1000 €, mag ook goedkoper zijn natuurlijk.

Die soldano heb ik vroeger es gehad, was niet echt high-gain, en had ook als nadeel dat het cleane kanaal lang niet zo luid ging als de distortion.

qua klank vond ik die ook maar matig, nogal ongedefinieerd + niet vol genoeg.

Jimwoud
2 oktober 2007, 15:27
rond de 1000 €, mag ook goedkoper zijn natuurlijk.

Die soldano heb ik vroeger es gehad, was niet echt high-gain, en had ook als nadeel dat het cleane kanaal lang niet zo luid ging als de distortion.

qua klank vond ik die ook maar matig, nogal ongedefinieerd + niet vol genoeg.

Ik weet niet wat je aan die Laboga niet goed vond maar anders een triaxis of een rectifier preamp, misschien alleen niet strak genoeg.

Albertj
2 oktober 2007, 17:49
Is een VHT GP3 preamp niet iets voor jou?

pol
2 oktober 2007, 17:50
friesland is nu wel wat ver om eens te komen testen . Anders dadelijk

Plantje
2 oktober 2007, 18:13
En een JMP-1 van Marshall dan? Ik weet niet zeker of je tevreden gaat zijn over het clean geluid, maar scheuren doet ie wel! 8-)

pol
2 oktober 2007, 18:58
ik heb em gehad, is wel strak en scheurt wel, maar mist toch wat body vond ik.
is verder wel een ok preamp voor de prijs.

Nitefly7
9 oktober 2007, 15:51
Ada Mp-1 ?

BartT5R
9 oktober 2007, 18:54
Sorry hoor,
maar als je uit een Mesa Quad geen vet strak metalsound krijgt is ie ofwel kapot, ofwel heb je te weinig tijd genomen om hem te leren kennen.
Alle pots hebben effect op de andere pots, haal je der bv alle high uit, heb je ook geen distortion meer.
Heel subtiel instellen.

De Peavey Rockmaster is heel goed, en simpel.
Verder is een Roland GP100 ook super. Maar da's transistor.

JMP1 vond ik niks.

pol
9 oktober 2007, 19:02
Ik heb ruim de tijd genomen voor die quad, en vond het 2 keer niks voor metal, ieder zijn ding zeker.

rjong999
9 oktober 2007, 21:34
Ik heb ruim de tijd genomen voor die quad, en vond het 2 keer niks voor metal, ieder zijn ding zeker.
Dan moet je toch echt een vrij aparte definitie van 'metal' hebben, lijkt me. Of gebruik je een rare gitaar ofzo ? De Quad is zo ongeveer de de-facto standaard preamp voor metal-geluiden. Maar probeer anders eens een triaxis, en als het daar niet mee lukt een GT8 (of GTPro als het in een rack moet), daarvan weet ik zeker dat je een superstrak en mooi vol metal geluid kunt krijgen.

Kaboemba
9 oktober 2007, 21:47
Sorry maar wat is HET metal geluid, alsof er maar 1 geluid is.Hij zoekt gewoon een bepaalde sound en kan dat niet vinden, alsof de quad het alleen recht op metal heeft.

"De Quad is zo ongeveer de de-facto standaard preamp voor metal-geluiden"

Ik snap hem niet, speelt 80% van de metalbands op dat ding ?

AART
9 oktober 2007, 22:09
De quad is een mark series preamp en ik kan goed begrijpend at pol daar niet zo van houdt, en dat terwijl ik ontzettende mark fan ben. marks zijn erg crunchy en niet heel erg verzadigd en nadrukkelijk aanwezig in het midden.

Als je op zoek bent naar een modernere sound is het niet je ding. Schelheid kan te maken hebben met 'verkeerde' speakers.

Mocht je hem nog hebben liggen, draai deze settings er eens in(lead 1):

bass 2
middle 4
treble 8

Gain(volume) 8
Drive 7-8

GEQ:

-||||
|-|--
||-||

Oftewel een V met afgekapt hoog(onder de middelste streep houden).

Het blijft echter een mark sound hebben.


Ik raad je de VHT GP3 aan. Strak als een mark maar VHT's hebben zo'n lekker smooth middengebied, erg lekker imo en totaal anders dan de mark. Echter nog steeds geen ontzettend gesatureerde amp, dan moet je naar de recto's denk ik.

Daemon
9 oktober 2007, 22:40
Gewoon een keertje de special edition preamp van engl proberen :)

Jimwoud
10 oktober 2007, 09:52
Heb gister John Petrucci weer live bezig gezien, en ga denk ik eens kijken voor een mesa studio preamp. Ik zoek gewoon een mooi clean, en een lekker ritme geluid. Denk dat ik dan wel goed zit of nie dan? Kan ik hem mooi in mn poweramp in van mn sovtek gooien.

wat kosten ze? 300 euro?

paulusdeBKB
10 oktober 2007, 10:20
Heb hem zelf nooit geprobeerd, maar de Rocktron Gainiac schijnt erg heavy en strak te zijn. Rocktron Piranha, hetzelfde verhaal.

caliban
10 oktober 2007, 10:53
De quad is een mark series preamp en ik kan goed begrijpend at pol daar niet zo van houdt, en dat terwijl ik ontzettende mark fan ben. marks zijn erg crunchy en niet heel erg verzadigd en nadrukkelijk aanwezig in het midden.

Als je op zoek bent naar een modernere sound is het niet je ding. Schelheid kan te maken hebben met 'verkeerde' speakers.

Mocht je hem nog hebben liggen, draai deze settings er eens in(lead 1):

bass 2
middle 4
treble 8

Gain(volume) 8
Drive 7-8

GEQ:

-||||
|-|--
||-||

Oftewel een V met afgekapt hoog(onder de middelste streep houden).

Het blijft echter een mark sound hebben.


Ik raad je de VHT GP3 aan. Strak als een mark maar VHT's hebben zo'n lekker smooth middengebied, erg lekker imo en totaal anders dan de mark. Echter nog steeds geen ontzettend gesatureerde amp, dan moet je naar de recto's denk ik.

Naar mijn mening kan je een quad toch redelijk hard laten satureren. Ik kan het me ook moeilijk voorstellen dat je daar geen leuke metalsound uitkrijgt. Dat niet iedereen houdt van de lamb of god sound kan ik wel snappen, maar er is veel meer uit een markseries type amp te krijgen.
Veel hangt natuurlijk af van de gebruikte speakers.

Ibanez RuleZ
10 oktober 2007, 23:40
ik wilde net zeggen: lead 2 op de quad heeft erg veel saturatie...

Harrald

minoin
11 oktober 2007, 16:01
Heb hem zelf nooit geprobeerd, maar de Rocktron Gainiac schijnt erg heavy en strak te zijn. Rocktron Piranha, hetzelfde verhaal.

Heel veel slechte reacties over gehoord!
Kijk maar eens op Harmony Central (Ok, redelijk subjectief maar toch..):

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/Rocktron/Gainiac/10/1

Maar ja, wat wil je voor nog geen 200 eutjes..

pol
11 oktober 2007, 16:06
ik wilde net zeggen: lead 2 op de quad heeft erg veel saturatie...

Harrald

erg veel ruis en feedback ook....

jw009
11 oktober 2007, 16:14
Pol waar woon je? Ik heb hier een VHT GP3 die ik verkoop, ik woon in naast R'dam als je wilt kun je een keer komen testen. PM me anders maar.

pol
11 oktober 2007, 16:19
Ik woon vlakbij Maastricht. Da's een heel eindje dus.

jw009
11 oktober 2007, 16:25
Ik woon vlakbij Maastricht. Da's een heel eindje dus.

Hahaha ja das niet echt in de buurt nee. Nou ieder geval als je wilt kan je altijd ff mailen, ieder geval succes met je zoektocht.

Ibanez RuleZ
11 oktober 2007, 17:44
erg veel ruis en feedback ook....


not mine...

Harrald