PDA

View Full Version : electro/alt rock synths



savale
2 oktober 2007, 14:16
Ik vind het leuk om nummers te componeren. Dan speel ik zelf de gitaardelen in en eventueel de zang. De rest componeer ik met behulp van vsti instrumenten. Een goede bass / drumkit heb ik al, maar ik zou er graag nog wat aan toevoegen.
Nu ben ik gaan zoeken naar synthesizers, maar er zijn er echt zoooo veel. De meeste zijn helaas vooral gericht op trance/dance muziek, maar dat zoek ik dus niet.
Ik wil me laten inspireren door : http://youtube.com/watch?v=3Oec8RuwVVs
(the killers - read my mind)
New Order heeft ook leuke synth geluiden in hun nummers zitten.
Dus als iemand suggesties heeft dan zijn die zeer welkom!

Ic3gl0vE
2 oktober 2007, 20:01
De presets van de meeste synths zijn op dance of R&B/hiphop gebaseerd, maar dat betekent niet dat ze niet voor andere stijlen geschikt zijn.
In de basis werken bijna alle VA's (virtueel analoog) met substractieve synthesis en daar kun je gewoon heel veel mee.
Die strings aan het begin van dat nummer van the killers kun je met elke VA wel maken: neem 2 saw oscs, detune ze iets, chorus erop, lfo over de pitch en je moet al aardig in de buurt komen. Lowpass filter wat terugdraaien om het scherpe eraf te krijgen en daar heb de je basis van je sound.
Dat gaat prima met een 'trancebak' hoor :)

savale
2 oktober 2007, 20:21
okee ik liet me wat misleiden door de samples die je op sites kon vinden. Ik heb reaktor al dus daar ga ik het eens mee proberen. Bedankt!

Ic3gl0vE
2 oktober 2007, 20:58
Synths zijn toch het populairst in de dance scene en daarom zijn die demo's er allemaal op gericht. Maar ach, synths zijn over het algemeen erg veelzijdig en kunnen bijna overal wel ingezet worden.
Reaktor is niet de makkelijkste om mee te beginnen trouwens. Ik ken reaktor niet goed, maar ik weet wel dat er heeeeel veel mogelijkheden zijn en dan raak je makkelijk de weg kwijt.

STW
2 oktober 2007, 21:24
andere synths die mij wel eens aangeraden zijn, zijn Vanguard en Pro53 (geloof ik)
hier geldt weer t zelfde verhaal, de presets zijn kut, maar je kunt er wel wat van maken