PDA

View Full Version : Plaatsing versterker ten opzichte van radiespeakers



the_arod
2 oktober 2007, 07:13
ik speel wel eens met gitaar een liedje mee, terwijl ik dat liedje op de radio draai

op dit moment staan de speakers van mijn radio naast de versterker (Spider 30 Watt) één links ervan, de ander rechts. De boxen zijn wel vrij aardig afgeschermd.

Maar nu las ik ergens dat eventuele ruis afhankelijk kan zijn van storende apparaten en vroeg ik me af of dat bij mijn opstelling een probleem zou kunnen zijn, weet iemand dit?

tempo3
2 oktober 2007, 07:48
ruist ie dan?

peter_heijnen
2 oktober 2007, 08:58
De speakers in een combo zitten heel dicht bij de versterker en dat geeft geen preblemen. Radiospeakers doen in weze precies hetzelfde als de speakers van een gitaarversterker. Ga er dus maar vanuit dat je je versterker gewoon tussen je radiospeakers kunt laten staan.

the_arod
9 november 2007, 02:35
hi!!

sorry voor mijn extreem late reactie, maar in ieder geval bedankt voor de antwoorden. Ik had echter nog een vraagje:

de Spider II heeft niks van een effect send en return, want anders had ik er een Hush noise gate tussen gezet. Heeft het nut zo'n nise gate vóór de versterker te zetten, dus:

Gitaar >> HUSH >> Spider II

TimmU
9 november 2007, 02:41
hi!!

sorry voor mijn extreem late reactie, maar in ieder geval bedankt voor de antwoorden. Ik had echter nog een vraagje:

de Spider II heeft niks van een effect send en return, want anders had ik er een Hush noise gate tussen gezet. Heeft het nut zo'n nise gate vóór de versterker te zetten, dus:

Gitaar >> HUSH >> Spider II
Zou je dan niet beter gewoon die speakers van je radio op een andere plek kunnen zetten, als je er zo'n last van hebt? of je versterker?

DeiDRagonas
9 november 2007, 03:43
Timmu.. lees hierboven.. Dat klopt wat er gezegd wordt. Die speakers verplaatsen gaat niks helpen. Zal btw wel weer een aarding gevalletje zijn.

@topicstarter: Of die gate gaat helpen hangt er ook vanaf waar dan die brom/ruis weg komt. Je hebt nog niks verteld over je eigenlijke probleem he... Ruist er uberhaubt iets? En hoe erg? zonder een beetje info kan niemand je hier advies geven hoor.

Grt Roy.

the_arod
9 november 2007, 10:27
oke, ik heb me beseft dat de radiospeakers niet kunnen storen zolang ze uit staan, omdat dan de magneten die de luidsprekemaar een heel laag magnetisch veld hebben.

Wat er aan de hand is, is dat wanneer ik de versterker aan heb staan, op de instane stand (drive op ongeveer 6), dat dan alles als een gek gaat ruisen/kraken/piepen. Ik heb laatst een betere gitaarkabel gekocht en daarmee was al een hoop opgelost, maar nog steeds is er veel kraak/piep/ruis.

Ik heb 2 gitaren, een Hohner Arbor, en een LTD F-50. Vooral met de laatste is dit probleem aanwezig. Ik ben me ervan bewust dat de LTD geen super pick-ups aan boord heeft. Deze wil ik ook vervangen voor een set actieve pick-ups (heb in aantal reviews van mensen gelezen dat ze ontzettend tevreden waren over de combi LTD + act. pick-ups). Helaas heb ik niet zo 1,2, 3 een euro of 200 voor een setje nieuwe pick-ups.

Harry
9 november 2007, 11:01
als geld een probleem is zou ik zeker geen noisegate kopen om thuis een beetje met de radio mee te kunnen spelen....

'66 special
9 november 2007, 11:03
oke, ik heb me beseft dat de radiospeakers niet kunnen storen zolang ze uit staan, omdat dan de magneten die de luidsprekemaar een heel laag magnetisch veld hebben.

Wat er aan de hand is, is dat wanneer ik de versterker aan heb staan, op de instane stand (drive op ongeveer 6), dat dan alles als een gek gaat ruisen/kraken/piepen. Ik heb laatst een betere gitaarkabel gekocht en daarmee was al een hoop opgelost, maar nog steeds is er veel kraak/piep/ruis.

Ik heb 2 gitaren, een Hohner Arbor, en een LTD F-50. Vooral met de laatste is dit probleem aanwezig. Ik ben me ervan bewust dat de LTD geen super pick-ups aan boord heeft. Deze wil ik ook vervangen voor een set actieve pick-ups (heb in aantal reviews van mensen gelezen dat ze ontzettend tevreden waren over de combi LTD + act. pick-ups). Helaas heb ik niet zo 1,2, 3 een euro of 200 voor een setje nieuwe pick-ups.
Is er in die ruimte een tl buis?

JohnLord
9 november 2007, 11:10
Precies, TL lampen, single coils en computerbeelschermen zijn een bro(n)(m) van ergernis.

heinz3110
9 november 2007, 11:27
En het is BROM geen ruis.

Het zou anders raar klinken he, de ruisende zee.

Ga je naar het strand krijg je toch een 50 hertz lawaai joh!
En ik ga ook niet meer naar het bos. Al die ruisende bladeren.

the_arod
9 november 2007, 11:29
Is er in die ruimte een tl buis?
geen TL, wel een laptopscherm op een afstand van een meter of 3 a 4

'66 special
9 november 2007, 11:39
geen TL, wel een laptopscherm op een afstand van een meter of 3 a 4
Hmmm, dat zou geen probleem moeten zijn. Transformatoren hebben ook een redelijk strooiveld (afhankelijk van het formaat). Als ik te dicht bij de trafo van de delay of van de versterker zelf kom bromt het ook behoorlijk (P90 PU's).
Ik zou eerst uitsluiten dat het iets dergelijks is.

the_arod
9 november 2007, 11:59
ik ben eens zo ver mogelijk van de versterker vandaan gaan staan, das een meter of 3, en het is al een stuk minder

DeiDRagonas
9 november 2007, 14:22
(ff t zekere voor t onzekere...)

Het is niet gewoon feedback he?
(kleine ruimte, standje insane, geen waxed pu's...)

Want zo ja, dan krijg je juist meer feedback met actieve pu's denk ik.
Door de hogere gevoeligheid. Eh.. toch? Mn ervaring is wel dat actieve pu's vaak duizend keer strakker klinken dan passieve.

En heb je de aarding van je versterker gechecked?
Zit ie mss in een ongeaard stopcontact?

Grt Roy!!

the_arod
9 november 2007, 14:47
(ff t zekere voor t onzekere...)

Het is niet gewoon feedback he?
(kleine ruimte, standje insane, geen waxed pu's...)
feedback in de vorm van:

signaal pick-ups >> signaal versterker >> geluid >> beinvloedt pick-ups >> weer naar versterker, enz??

het wordt zeg maar steeds meer, het komt als het ware op en mondt uit in een enorme piep


Want zo ja, dan krijg je juist meer feedback met actieve pu's denk ik.
Door de hogere gevoeligheid. Eh.. toch? Mn ervaring is wel dat actieve pu's vaak duizend keer strakker klinken dan passieve.
Nee toch?? Althans, ene kerel bij de rockpalace vertelde dat EMG's een erg "schoon" signaal doorgeven naar je versterker, of lult de beste gozer uit z'n nek??

DeiDRagonas
10 november 2007, 03:34
feedback in de vorm van:

signaal pick-ups >> signaal versterker >> geluid >> beinvloedt pick-ups >> weer naar versterker, enz??

Dat soort feedback inderdaad... DAT is het niet?



Nee toch?? Althans, ene kerel bij de rockpalace vertelde dat EMG's een erg "schoon" signaal doorgeven naar je versterker, of lult de beste gozer uit z'n nek??

Ik denk dat wat hij "schoner" noemt, dat ik dat "strakker" noem. Hij lult niet uit zn nek in de zin van: Ja, je hebt een schoner/strakker geluid met iets minder ruis in je signaal. Dat klopt wel.

Maar Feedbacken doet een gitaar dan nog steeds. De gitarist van onze band heeft net 2 week geleden zn nwe EMG's erin gekregen en zn geluid is veel beter, maar de feedback bij high gain is hetzelfde gebleven. Niet minder, niet meer... gewoon exact gelijk. Maar ik kan me voorstellen dat je in een kleine ruimte door de toegenomen gevoeligheid meer feedback krijgt, maar da's iets wat ik zelf bedacht heb en niet zeker weet hoor. Het wordt er in elk geval niet minder op, thats for sure.

R.

the_arod
20 november 2007, 10:56
het geluid waar ik me aan stoor is alleen feedback op het moment dat ik dichtbij de versterker sta. Als ik op de bank zit, op een afstand van een meter of 3 van de versterker is er geen feedback meer. Wel nog de ruis/brom.

jw009
20 november 2007, 11:29
feedback kan je niet veel aan doen, gewoon niet te dicht op je versterker staan en iets minder gain en high in je geluid.

Die brom/ruis zal zijn omdat je een high gain versterker model aan hebt staan. Dat is vrij normaal. Je kan hier dus een noise gate voor gebruiken wat de ruis wel weg zal halen. Je kan ook gewoon blijven spelen want dan heb je ook geen brom/ruis, en je volume knop dicht draaien als je niet speelt (de goedkoopste oplossing lijkt mij).