PDA

View Full Version : wat voor kindergitaar??????



vallandil
2 oktober 2007, 02:40
hoi lieve mensen.

Hopelijk drop ik dit in de goede topic.
Zelf speel ik al jaren gitaar, en zing er een beetje bij.
Maar daar gaat het nu even niet om.
Mijn probleem is als volgt.

Mijn oudste dochter word over 3 weken 4...... (En ja ik ben jong moeder geworden, wil daar ook geen commentaar op)
Zij toont steeds meer interesse in mijn gitaar.
Echter ik vind mijn gitaar te duur als speelgoed voor dochterlief. Wat allen hier wel zullen begrijpen.
Nou zitten mijn man en ik te denken der een gitaar te geven voor der verjaardag.
Nou zijn wij echt niet van mening dat onze dochter 1 van de weinige natuur talenten is.
Maar we willen der wel graag een kindergitaar halen waar ze ook wat mee kan.
En die ook een beetje klinkt.
Ja we hebben het al eens geprobeerd op te vangen met een speelgoedgitaar, maar daar trapt ze echt niet in.
Ze mag nu soms op mijn gitaar wat pingellen, alleen als ik erbij ben.
En daar geniet ze echt van.
Ik ben alleen helemaal niet thuis in de merken betreffende kindergitaren.

Wie owh wie kan me advies geven?
We zoeken dus een redelijk klinkende kindergitaar, hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar ook niet de 1e de beste.
Ze zal er toch voorlopig nog geen les in gaan krijgen gezien haar leeftijd.
Alvast bedankt voor de tips.

Liefs vallandil

Makor1966
2 oktober 2007, 02:56
Ik speel zelf electro-akoestisch en electrisch, en had mijn zoontje eerst een nylonsnarige akoestische gegeven om mee te beginnen maar omdat hij mijn electrische altijd veel interessanter bleef vinden en er toch ook een kleine oefenversterker staat heb ik hem een maand geleden een electrische Volcano (kinder)stratocaster gegeven. Niet dat ie al kan spelen hoor, zit alleen op dat ding te raggen, dat komt wel tegen de tijd dat ie een jaar of 5-6 is, but it's a start.. :satisfie:

vallandil
2 oktober 2007, 03:01
hey
thanx voor je snelle antwoord:D

Ik speel zelf acoestisch, dus wouden we ook kijken voor een acoestische
En mijn dochter kan ook niet spelen hoor
Maar net wat je zegt, het is een begin he.

Speulert
2 oktober 2007, 06:30
Hoi kijk even bij de kinderafdeling van musik-produktiv.
http://www.musik-produktiv.de/shop/Artikelliste.aspx?wg_id=29&poempel=10

RolandT
2 oktober 2007, 09:04
Mijn oudste dochter word over 3 weken 4Mijn zoontje is bijna 5, kan je ze zo jong al gitaar leren? Hij heeft ook wel een kindergitaar maar enkel om lawaai te maken :)

FriXy
2 oktober 2007, 10:04
Onze zoon kreeg van jongsaf aan, een gitaar in z'n handen gedrukt:
http://img363.imageshack.us/img363/5089/scan10050mj5.jpg

We kochten destijds ook een akoestische 'kindergitaar' (iets kleiner formaat).
Inmiddels is hij 11 en vertoont (nog) geen enkele interesse om hem uit zichzelf op te pakken (terwijl hij er waarschijnlijk bijzonder veel feeling voor heeft). Onze dochter (9) vertoont wat meer interesse, terwijl zij juist wat minder muzikaal aangelegd is. Wat we er i.i.g. uit geleerd hebben, is dat het niet valt (af) te dwingen, of er uiteindelijk gitaar gespeeld zal gaan worden of niet.. ;)

'66 special
2 oktober 2007, 10:09
Volgens mij kan het, net zoals met viool, vanaf 4 of 5 jaar. Maar dan moet de docent hier wel geschikt voor zijn. Op die leeftijd zijn ze eigenlijk nog wat te 'speels'. Vanaf 6 jaar kan het wel.
Ik heb zelf een gitaar gekocht (ik was geloof ik 13) en heb het mezelf geleerd.
Als het erin zit, komt het er toch wel uit denk ik.

Kim Wilson
2 oktober 2007, 10:13
Nee, dwingen kun je het denk ik niet idd. Je kunt het stimuleren, je kunt proberen het plezier van het muziek maken over proberen te brengen, maar je kunt ze moeilijk verplichten om een instrument te gaan spelen.

Mijn dochter van bijna 16 maand vindt het tot nu toe allemaal nog prachtig. Ze staat helemaal te swingen en te dansen als ik zit te spelen, en als de gitaar in de standaard staat, gaat ze zelf met haar vingers langs de snaren. We hebben haar zo'n klein speelgoedgitaartje gekocht, zo'n ding van 50 cm of zo. Daar vermaakt ze zich al aardig mee. :)

FriXy
2 oktober 2007, 12:01
Nee, dwingen kun je het denk ik niet idd. Je kunt het stimuleren, je kunt proberen het plezier van het muziek maken over proberen te brengen, maar je kunt ze moeilijk verplichten om een instrument te gaan spelen.
Ik vermoed dat de meeste (jonge) kinderen het leuk vinden om te bewegen op muziek en zelf proberen wat uit zo'n gitaar te 'raggen'. Bij mijn zoon sloeg de animo om, toen het echte oefenen om de hoek kwam kijken, zoiets duurt hem allemaal te lang, hij is namelijk meer iemand van grote stappen, snel thuis.. :D
Dus heeft het inderdaad vrij weinig zin om daar een strijd van te maken, en inderdaad, zoals '66 special zegt: Als het erin zit, komt het er toch wel uit.

'66 special
2 oktober 2007, 12:08
Bij mijn zoon sloeg de animo om, toen het echte oefenen om de hoek kwam kijken, zoiets duurt hem allemaal te lang, hij is namelijk meer iemand van grote stappen, snel thuis.. :D

Volgens mij heb je een drummer in huis......... :eek:

FriXy
2 oktober 2007, 12:15
Volgens mij heb je een drummer in huis......... :eek:


Laat 'ie nou onlangs hebben aangegeven dat 'ie - net als z'n vriendje - wil gaan drummen.. :D
Wie weet...


(maar ja, inmiddels hebben alle instrumenten, dieren, vecht-en of andere sporten de revu wel gepasseerd, dus we houden even een slag om de arm ;))

NickG
2 oktober 2007, 12:44
maar omdat hij mijn electrische altijd veel interessanter bleef vinden en er toch ook een kleine oefenversterker staat heb ik hem een maand geleden een electrische Volcano (kinder)stratocaster gegeven.

Ja die Volcano's zien er niet slecht uit; ze hebben een aantal modellen. Zelfs een zwarte voor metalheads in spe. Je kan ze zien/kopen bij Correct. Voor akoustisch kan je het beste naar Yamaha kijken denk ik, die hebben verschillende scales. Misschien ook leuk om je kind mee te nemen naar de winkel, dan ziet ze dat het echt geen speelgoed(winkel) is...

Maar inderdaad, pas rond de 12 ga je zien wat ze echt willen (waarschijnlijk iets heel anders: DJ of smartlappen-zanger bv ;)).

http://www2.correct.com/artimages/14/5/40.jpghttp://www2.correct.com/artimages/16/5/40.jpghttp://www2.correct.com/artimages/12/5/40.jpg

Makor1966
2 oktober 2007, 14:28
Ja, mijn zoontje heeft de sunburst stratversie :)
heeft er vanmorgen nog "papegaaitje leef je nog?" op zitten raggen,
beetje harken op de snaren en ondertussen het liedje zingen :D
een jaar geleden zijn we begonnen met onderstaande akoestische.

http://www.justmusic.nl/img_shop/large/2342.jpg

hij heeft trouwens ook een minidrumstel want dat is ook helemaal geweldig..

FriXy
2 oktober 2007, 14:51
Is hier ook jarenlang een zware tophit geweest ja, dat 'papegaaitje leef je nog'.. :rockon: :D

vallandil
2 oktober 2007, 14:54
Hey mensen
Thanx voor jullie antwoorden......ik heb er veel aan.
En om me even in de discussie te gooien of een kind van mijn dochters leeftijd (bijna 4 dus:wink:) gitaar kan spelen.
Nee dat ken ik ook niet......dat staat ook in mijn 1e berichtje.
Het gaat mij erom dat ze niet mijn gitaar als speelgoed gebruikt daar vind ik hem toch wat te duur voor, gezien haar manier van gitaar spelen :satisfie: Ik zal jullie als de knoop is doorgehakt zeker even komen meedelen wat voor gitaar ik heb gehaald voor.....maar oei wat een keuze.
Heb er dank zij jullie de twijfel bij om der evt een elektrische te kopen gezien de lovende reacties over de vulcano (hoe de kids die vinden)
Gellukkig is ze nog even niet jarig en duurt dat nog 3 weekjes :cooler:

Liefs vallandil

Basbigje
2 oktober 2007, 15:23
Ik heb voor mijn dochter destijds bij Feedback (ze hebben ze nog steeds, zag ik vorige week) een akoestische Dean Playmate (1/2) gekocht voor ongeveer €60,00, meen ik. Het was een westerngitaartje, maar ik heb er zelf nylon snaren opgezet. Ging prima en ze heeft er 2 jaar leuk op/mee gespeeld.

Succes!

Rutger
2 oktober 2007, 15:31
Ze hebben die zelfs voor E30 bij Feedback R'dam :)
Zowel nylon- als staalsnarig

Die Volcano's staan vlg mij bij Correct, een paar 100 meter verderop

Dus misschien even naar R'dam afreizen?

G.G.
2 oktober 2007, 16:16
Als je maar geen Blokker gitaar koopt. Dat deed een collega van me, en nu staat ie bij mij voor reparatie & afstelwerk. Wat een rotzooi is dat. Werkelijk de slechtste gitaar die ik ooit in mijn handen heb gehad.

Mark1990
2 oktober 2007, 16:33
ik had een blokker startersset elektrisch gekocht, en ik moet zeggen, zo slecht issie niet, en bij gebrek aan beter speel ik nog steeds op die versterker. de gitaar zelf gebruik ik voor alternatieve stemming.
ik heb inderdaad wel veel slechte dingen gehoord erover, zal wel geluk gehad hebben denk ik

DeiDRagonas
3 oktober 2007, 00:37
Mijn dochter van bijna 16 maand vindt het tot nu toe allemaal nog prachtig. Ze staat helemaal te swingen en te dansen als ik zit te spelen, en als de gitaar in de standaard staat, gaat ze zelf met haar vingers langs de snaren.

Ge-wel-dig is dat he? Mijn kleine crimineeltje is ook alweer 17 maand. En die doet precies hetzelfde. En hoe t kan weet ik niet, maar mevrouw weet heeel goed op welke gitaar ze wil "spelen!!" Mn Crafters hoef je haar echt niet te geven... Laat ik haar dan pingelen op mn Gibbie is er niks aan de hand.

Ben helemaal verliefd, zal eens kijken of ik wat foto's kan uploaden in t daarvoor bestemde topic.

Wel jammer dat ik verder eigenlijk geen info heb over de kwaliteit van eventuele kindergitaartjes, maar ik kon t gewoon niet laten ff te reageren.

Grt Roy!

Kim Wilson
3 oktober 2007, 08:26
Ge-wel-dig is dat he? Mijn kleine crimineeltje is ook alweer 17 maand. En die doet precies hetzelfde. En hoe t kan weet ik niet, maar mevrouw weet heeel goed op welke gitaar ze wil "spelen!!" Mn Crafters hoef je haar echt niet te geven... Laat ik haar dan pingelen op mn Gibbie is er niks aan de hand.

...
Mijn dochter vindt mijn Ibanez Artcore het mooist. Die maakt unplugged de meeste herrie. Van mijn elektrische gitaren dan. Mijn akoestische raakt ze niet aan. :)

Blend
3 oktober 2007, 20:02
Probeer eens een ukelele ?

Of zeg ik nu iets heel geks?

G.G.
4 oktober 2007, 11:04
ik had een blokker startersset elektrisch gekocht, en ik moet zeggen, zo slecht issie niet, en bij gebrek aan beter speel ik nog steeds op die versterker. de gitaar zelf gebruik ik voor alternatieve stemming.
ik heb inderdaad wel veel slechte dingen gehoord erover, zal wel geluk gehad hebben denk ik

Die accoustische gitaar is echt een drama. Wat een slecht ding. Maar aan de andere kant, ik heb een paar maanden geleden bijeen vriendin op een andere Blokkergitaar gespeeld. Was een Jaysound stratocasterimitatie, en die was eigenlijk best wel goed (misschien heeft ze gewoon geluk gehad).

Dootch
4 oktober 2007, 11:15
Toen mijn zoontje twee of drie was wou hou mijn gitaar hebben. Heb hem dan een oud akoestisch gitaartje van 40-50 cm gegeven. (zoals bvb oktaafgitaartje)
Kwaliteit speelt dan echt geen rol.
Wat wel helpt voor uw eigen pezier en dat van het kind is om de gitaar te stemmen in een open stemming (open D bvb). Dat heeft het enorme voordeel dat het tenminste niet vals klinkt als ze zo maar wat zitten rammen op de gitaar. Om akkoorden te spelen had hij toch niet genoeg kracht en vinger coordinatie. Je kan dan meespelen met het kind op dezelfde gitaar door slechts een vinger als barré te verschuiven. dit is heel eenvoudig en de kleuter voelt zich een echte muzikant.
Wat je zo een kind wel kan leren is een eenvoudig wijsje op de hoge snaar.
Toen hij 4 was een ietwat betere en grotere gitaar gekocht.
Toen hij zes was een 3/4 gekocht (150 Euro). mooie klank. Toen heb ik hem leren nootjes lezen en eenvoudige stukjes spelen.

Op zijn 8 is hij naar de academie getrokken.

Nu is hij 12 en rockt hij de pannen van het dak, zowel klassiekakoestisch als elektrisch :rockon:

Tip van de dag: probeer dus eens een open stemming EN zie u niet op de kosten om gitaren te kopen die KLEIN genoeg zijn. Gitaarspelen is ZEER moeilijk. Maak het dan ook niet nog moeilijker door het kind een containerschip in zijn handjes te geven.

erwin_ve
4 oktober 2007, 11:28
Die Volcano mini elektrische gitaren moet je laten staan, frets staan op de verkeerde plaats. Zodra je hoger op de gitaar komt-->>>>VALS!!

Betere keuze: ak 3/4 gitaar Motion TC-601. Klinkt voor zo' n kleine gitaar verrassend goed en heeft een verstelbare halspen (zodat je kleine na een aantal jaar niet op een pijl en boog aan het spelen is).

Pootao
6 november 2007, 15:40
Hoi

Als je me even een PM stuurt kun je een gratis nieuwe Encore 3/4 krijgen
Niet allemaal tegelijk reageren alleen voor startster van deze discussie !

Hellsbellsnl
6 november 2007, 16:03
Die kleine van mij is nu 2 en ragt het liefst en alleen maar op mijn epi lp.
Mijn akoestische kijkt hij niet aan.
Volgens mij houd hij wel van THE WHO:
Zijn eigen "gitaartje" je weet wel zo een van de speelgoedzaak met visdraad als snaren heeft ie al compleet weggeramt.
"papa hietah phuehe" = papa gitaar spelen
:lp:

Silco
6 november 2007, 23:32
Bij Feedback (4 locaties in NL) verkopen ze spullen van Playmate (ik geloof dat dit van Dean is). Playmate maakt namelijk de ze gehete junior gitaren.
De gitaren voor de kleintjes onder ons.

Neem hier even een kijkje:
http://feedback.nl/?id=52&q=playmate

Het gaat van een euro of 29(nylon snarig) tot 59 (staal snarig).

Succes!!

Hellsbellsnl
6 november 2007, 23:35
Bij Feedback (4 locaties in NL) verkopen ze spullen van Playmate (ik geloof dat dit van Dean is). Playmate maakt namelijk de ze gehete junior gitaren.
De gitaren voor de kleintjes onder ons.

Playmate????
Daar is die van mij toch nog iets te klein voor geloof ik...........:seriousf: :seriousf: