PDA

View Full Version : gauw een klein vraagje...



The red Strat.
1 oktober 2007, 21:36
ik vandaag een optredentje gegeven, ik gebruikte een blues deluxe.
de noob dat ik was, trek ik mn plug uit mn gitaar terwijl hij nog aanstond :mad:
een zeer luide lap(knal voor de nederlanders :) ) natuurlijk...
mn amp werkt wel nog, maar kan dit kwaad voor de versterker, zijn er dingen die ik moet checken voor ik em terug gebruik ?

bedankt !

Dirkdewaard
1 oktober 2007, 21:49
Ik geef altijd een ruk aan het snoer en dan trap ik hem om als ik klaar ben met spelen. Geen probleem. :)

ErikE
1 oktober 2007, 21:52
Alleen checken of er genoeg bier is na de gig...

The red Strat.
1 oktober 2007, 21:57
:)

ik bedoel dus da het een LUIDE knal gaf he...

Hallie
1 oktober 2007, 22:17
nou dat kan volgens mij geen kwaad!.

je hebt ook kabels waarbij je ze niet hoort.
dus dan mag je het ook doen.

maar als je de knal niet zo tof vindt kan je 'm beter eerst uit zetten

ColourofFire
1 oktober 2007, 22:25
Als je alleen de kabel uit je gitaar trok zou er niets aan de hand mogen zijn.

The red Strat.
1 oktober 2007, 22:50
wat zou er anders nog niet mogen gedaan worden misschien ?

Jimwoud
1 oktober 2007, 22:59
Ik zou gewoon lekker eerst je versterker uitzetten, lijkt me niet al teveel moeite

Hallie
1 oktober 2007, 22:59
mee gooien :satisfie: .

haha grapje!.

aangezien dat je een buizenversterker hebt en optreed, neem ik aan dat je wel verstand van zaken hebt. en kan ik je niet iets vertellen wat je nog niet weet;)

paulusdeBKB
1 oktober 2007, 23:01
- botsen met nog warme buizenversterkers
- de vrouw van je naaste begeren
- met je handen onder de dekens slapen
- Roxanne transponeren
... er mag zoveel niet...

Wat ik zelf wel een goeie don't vind: je instrument lang op het podium laten staan na een gig. Vervelend voor de geluidsman die de hele tijd voorzichtig om je gitaar heenmoet, en irritant voor jezelf als het ding toch omvalt, met standaard en al. Meestal omdat er iemand tegenaan botst die helemaal niets te zoeken heeft op het podium.

Metoshade
1 oktober 2007, 23:06
In principe kan het geen kwaad, maar ik zou het zeker proberen te voorkomen. Er zijn inderdaad diverse kabels die "stil" zijn op het moment dat je ze uitplugt. Zelf gebruik ik regelmatig de kabels van Planet Waves, daar zit een schakelsysteem op dat erg goed werkt. Het is ook mogelijk om een "silent neutrik" plug aan je eigen kabel te zetten. Het probleem bij die neutrik pluggen is alleen dat het schakelsysteem deels van glas is gemaakt. Ik heb er nog geen problemen mee gehad, maarja, glas....

En dan natuurlijk zitten er op je versterker een volume knop en/of en een stand-by schakelaar :)

Makor1966
1 oktober 2007, 23:19
Lijkt me niet helemaal gezond voor je speaker die knal, misschien beter even uitzetten voordat je kabels gaat verwijderen.

DeiDRagonas
1 oktober 2007, 23:38
Lijkt me niet helemaal gezond voor je speaker die knal, misschien beter even uitzetten voordat je kabels gaat verwijderen.

Behalve dat t erg irritant is zo'n harde knal, kan het geen kwaad volgens mij. Als het goed is zijn de eindversterker en speaker zo op elkaar afgesteld dat de amp de speaker er nooit uitblaast. En zo'n knal/plop lijkt misschien hard, maar als je gewoon je gitaar inplugt en es ff flink aan je volume draait haal je dat volume ook easy.

R.

Kim Wilson
2 oktober 2007, 08:16
Behalve dat t erg irritant is zo'n harde knal, kan het geen kwaad volgens mij. Als het goed is zijn de eindversterker en speaker zo op elkaar afgesteld dat de amp de speaker er nooit uitblaast. En zo'n knal/plop lijkt misschien hard, maar als je gewoon je gitaar inplugt en es ff flink aan je volume draait haal je dat volume ook easy.

R.
Daar zou ik maar niet zomaar vanuit gaan. :)

DeiDRagonas
2 oktober 2007, 08:36
Daar zou ik maar niet zomaar vanuit gaan. :)

Niet??
Bij de meeste amps waar geen andere speaker ingegooid is wel toch?

Zo'n knal kan nooit harder zijn als wat jij met je gitaar kan produceren en dus moet een amp dat gewoon kunnen hebben. Komt nog eens bij dat een amp meestal al niet helemaal op tien staat, wat de kans dat je met zoiets als t eruit trekken van een plug je amp beschadigt alweer aanzienlijk verkleind.

R.

The red Strat.
2 oktober 2007, 19:45
Ik zou gewoon lekker eerst je versterker uitzetten, lijkt me niet al teveel moeite
het is niet omdat ik te lui ofzo was ze, ik dacht dat hij op standby stond :(


mee gooien.

haha grapje!.

aangezien dat je een buizenversterker hebt en optreed, neem ik aan dat je wel verstand van zaken hebt. en kan ik je niet iets vertellen wat je nog niet weet;)
ik ben nu niet meer echt een complete beginner, maar zeg het toch maar ze.
beter 3 keer horen dan nooit.


.
En dan natuurlijk zitten er op je versterker een volume knop en/of en een stand-by schakelaar.
ik heb het int begin dat ik mn amp had ook al is voorgehad, volume op 0 op de amp + gitaar, en BANG ! toen wist ik het nog niet...
ik denk dat da was omdat ik die omringing van de jack bij mn strat had geraakt ofzo... geeft een verdomd luide knal op volume nul hoor ;)

voor alle duidelijkheid, ik wist niet da hij nog opstond he !
bedankt voor alle antwoorden !
nog een klein vraagje...
als er mogelijk iets zou beschadigt kunne zijn, is dan alleen de speaker een mogelijkheid (want die ga ik toch vervangen) of kan er nog iets anders mogelijk kapot zijn...
ik zweer dat dit mn laatste vraag is :D

DeiDRagonas
2 oktober 2007, 19:50
ik zweer dat dit mn laatste vraag is :D


Je mag zoveel vragen als je wil hoor.
En ALS er al iets stuk gaat is het inderdaad waarschijnlijk je speaker, maar maak je niet te druk joh... Dat valt allemaal wel mee, hij scheurt je echt niet zomaar uit je amp hoor.

Roy.

The red Strat.
2 oktober 2007, 20:11
ok bedankt !

Mitch
2 oktober 2007, 20:36
Een andere mogelijkheid is het snoer uit de versterker te halen, dat geeft geen bijgeluiden.

DeiDRagonas
2 oktober 2007, 21:20
Een andere mogelijkheid is het snoer uit de versterker te halen, dat geeft geen bijgeluiden.

Dat is me nog eens een eureka momentje zeg!
Dat ik dat gewoon nooit zelf bedacht heb!!!

Grt Roy.

Mitch
2 oktober 2007, 21:27
De eerste keer dat ik dat iemand zag doen dacht ik bij mezelf: "even mijn n00b mond houden, dit nooit meer vergeten en voortaan niet zo stresserig die standby switch elke keer overhalen bij het gitaar wisselen" :D

DeiDRagonas
2 oktober 2007, 21:33
De eerste keer dat ik dat iemand zag doen dacht ik bij mezelf: "even mijn n00b mond houden, dit nooit meer vergeten en voortaan niet zo stresserig die standby switch elke keer overhalen bij het gitaar wisselen" :D


Een beetje zoals ik me nu voel zeg maar... En dan speel ik gvd al meer dan tien jaar optredens! Schaam.

drap
2 oktober 2007, 21:39
Ik gebruik er gewoon m'n tuner voor om te muten. Ff intrappen om een momentje te kunnen wisselen, haast niemand ziet het en daarna kun je direkt nog ff snel je stemming checken en beginnen maarrrr!!!...

Kim Wilson
3 oktober 2007, 08:01
Met wisselen van gitaren zet ik niks uit. Ik trek de plug uit de ene gitaar, zet hem weg, pak de andere en steek daar de plug weer in. Ja, het knettert iets, maar ach, na 1 set is iedereen toch al gewend aan wat lawaai. :satisfie:

ieme
3 oktober 2007, 09:05
ach... je versterker in 1 keer uit doen en meteen in de koude auto flikkeren is schadelijker!

guitarguru
3 oktober 2007, 09:47
Met wisselen van gitaren zet ik niks uit. Ik trek de plug uit de ene gitaar, zet hem weg, pak de andere en steek daar de plug weer in. Ja, het knettert iets, maar ach, na 1 set is iedereen toch al gewend aan wat lawaai. :satisfie:

Hier heb ik dus een handig apparaatje voor gekocht, de Radial Big Shot i/o instrument selector. Beide gitaren blijven gewoon ingeplugd en ik kan via schakelaar intrappen wisselen. Een kanaal is zelfs het ingangsvolume instelbaar. Voor mijn Les Paul draai ik die ietsje omlaag, zodat de Strat en de LP goed matchen. Hoef ik niet aan mijn versterker en pedalen te lopen draaien.

Kim Wilson
3 oktober 2007, 09:49
Hier heb ik dus een handig apparaatje voor gekocht, de Radial Big Shot i/o instrument selector. Beide gitaren blijven gewoon ingeplugd en ik kan via schakelaar intrappen wisselen. Een kanaal is zelfs het ingangsvolume instelbaar. Voor mijn Les Paul draai ik die ietsje omlaag, zodat de Strat en de LP goed matchen. Hoef ik niet aan mijn versterker en pedalen te lopen draaien.
Dat is idd ook wel handig. Maar mijn gitaren matchen toevallig erg goed, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. En het scheelt weer een kabel. Het lijkt me dat ze nog wel eens in de war kunnen raken als je de snoeren in beide gitaren laat zitten...

q-elvis-p
3 oktober 2007, 09:50
trek eerst je kabel uit je versterker... of inderdaad uitzetten

guitarguru
3 oktober 2007, 10:11
Met wisselen van gitaren zet ik niks uit. Ik trek de plug uit de ene gitaar, zet hem weg, pak de andere en steek daar de plug weer in. Ja, het knettert iets, maar ach, na 1 set is iedereen toch al gewend aan wat lawaai. :satisfie:

Of gewoon een AB kastje gebruiken, naar overige pedalen en naar je tuner. Op tuner mute (standje B) je gitaar wisselen.

tjeabele
3 oktober 2007, 10:45
met het volumepedaal gaat het ook prima hoor!

Kim Wilson
3 oktober 2007, 10:49
Met de tuner muten zou ook kunnen. Maar ik stem het liefst met geluid, dus dat werkt ook niet. En het geknetter bij mij is niet van de wereldschokkende, ik vind het nog wel wat hebben ook. KRRRKKGGGGRRRKKRRRR-POK. :D