PDA

View Full Version : Zwaar metal geluid voor de bas ?!



Eternal Despair
26 januari 2003, 15:19
Ik speel bas en zou graag willen weten met watvoor pedaal in zo'n zwaar metal geluid kan krijgen. IK BEDOEL DUS NIET DISTORTION. Maar echt zo heel zwaar (bijna ral) metal geluid. Vooral death metal bands gebruiken het.

basswasp
26 januari 2003, 18:16
crosspost

Phyrexian
27 januari 2003, 11:53
Hallo,

dit vind'k wel een interessante post... (i love death metal)

Maar ik weet niet goed wat ik me bij dit geluid moet voorstellen als je niet 'distortion' bedoelt.
Voorbeeldje?

En wat voor iets is die 'Crosspost?'

Shay
27 januari 2003, 11:55
Je kan je bas lager stemmen en dat is een erg goedkope oplossing maar of je elementen dan aankunnen is een vraag.

Negative K3 fan
27 januari 2003, 12:05
Op 2003-01-26 15:19, schreef Eternal Despair:
Ik speel bas en zou graag willen weten met watvoor pedaal in zo'n zwaar metal geluid kan krijgen. IK BEDOEL DUS NIET DISTORTION. Maar echt zo heel zwaar (bijna ral) metal geluid. Vooral death metal bands gebruiken het.


Probeer een hele grote bas stack te kopen met een 410 cabinet en een enorme (18"?) subwoofer. Kop ook een grote zware transistor versterker en prbeer de mids laag te houden (vooral de lage mids) en de bas hoog.

Eternal Despair
27 januari 2003, 13:53
Phyrexian ken jij Necrophobic (lijpe death metal band)? Bij het nummer Into Armageddon doet die bassist/zanger precies wat ik bedoel. Er zijn vast nog zat andere bands die dat hebben maar ik kan zo niet ff op een paar komen maar als het me te binnenschiet zal ik het je melden.

Eternal Despair
27 januari 2003, 13:54
Phyrexian speel jij gitaar of bass ?! zie net dat je een Ironbird heb.... heb ik ook :razz:

basswasp
27 januari 2003, 14:42
Een crosspost is als je hetzelfde bericht op meerdere plaatsen neerzet... Da's niet erg fijn om de discussie een beetje centraal te houden...

basswasp
27 januari 2003, 14:52
Op 2003-01-27 12:05, schreef Negative K3 fan:


Op 2003-01-26 15:19, schreef Eternal Despair:
Ik speel bas en zou graag willen weten met watvoor pedaal in zo'n zwaar metal geluid kan krijgen. IK BEDOEL DUS NIET DISTORTION. Maar echt zo heel zwaar (bijna ral) metal geluid. Vooral death metal bands gebruiken het.


Probeer een hele grote bas stack te kopen met een 410 cabinet en een enorme (18"?) subwoofer. Kop ook een grote zware transistor versterker en prbeer de mids laag te houden (vooral de lage mids) en de bas hoog.


Euh? Volgens mij heb jij 't niet echt begrepen...

1. Voor een zwaar basgeluid hoef je niet per sé een grote stack te hebben.
2. 18" speakers zijn waardeloos. Het geluid dat ze maken is pas volledig hoorbaar op meer dan 10 meter voor de speaker. Zover sta je dus bijna nooit voor je versterker. En dat terwijl er genoeg 10" speakers zijn die prima lage tonen weer kunnen geven.
3. Koop juist GEEN transistorversterker. Transistoren zorgen voor een helder, clean geluid. Voor het metalgeluid ben je beter af met een volledige buizenversterker.
4. Het is nogal te betwijfelen of je echt je mids moet filteren. Mids zorgen juist voor een gedifineerd geluid, iets wat een versterker met een metalgeluid meestal niet heeft. Nog meer mids wegdraaien leidt alleen maar tot een nog verder oncontroleerbaar geluid. Die paar mids die er nog inzitten heb je juist hard nodig...

Eternal Despair
27 januari 2003, 15:32
ZO he... ja dat je het maar ff weet ! Jij hebt er wel verstand van of niet ? :grin:

Phyrexian
27 januari 2003, 15:49
Op 2003-01-27 13:53, schreef Eternal Despair:
Phyrexian ken jij Necrophobic (lijpe death metal band)? Bij het nummer Into Armageddon doet die bassist/zanger precies wat ik bedoel. Er zijn vast nog zat andere bands die dat hebben maar ik kan zo niet ff op een paar komen maar als het me te binnenschiet zal ik het je melden.




necrophobic ken'k van naam, nooit gehoord. enigste dat'k weet is dat het blackmetal is... c'est tout.

hahahaha,
jij hebt ook een ironbird of wat??? en ook bassist??? yes pé, ik ook... haha
ik speel zowel bas als gitaar eigenlijk, maar ontdekte onlangs da'k liever bas (voelt lekkerder en gaat me beter af)
Ik speel op Warwick. Versterker ben ik dringend naar op zoek.
Ik gebruik trouwens een DOD Bass Overdrive pedaal om m'n basgeluid rauwer te krijgen in m'n heavy stonermetalrockband

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-01-27 15:51 ]</font>

Eternal Despair
27 januari 2003, 16:01
Ok dan das wel lijp. Ja ik speel bas in een DEATH METAL band. Ik ben laatst nog naar NECROPHOBIC concert geweest. Ze zitten trouwens net tussen death en black in maar is wel vet lijp. Maar zou ik zon ral geluid ook uit mijn Boss Bassoverdrive ODB 3 kunnen halen. Want daar zit ook zon distortion functie op :grin:

Phyrexian
27 januari 2003, 18:05
Op 2003-01-27 16:01, schreef Eternal Despair:
Ok dan das wel lijp. Ja ik speel bas in een DEATH METAL band. Ik ben laatst nog naar NECROPHOBIC concert geweest. Ze zitten trouwens net tussen death en black in maar is wel vet lijp. Maar zou ik zon ral geluid ook uit mijn Boss Bassoverdrive ODB 3 kunnen halen. Want daar zit ook zon distortion functie op :grin:


metaaaaaaaal! hehe
btw, mijn ironbird is wel een gitaar, geen bass :smile:

trouwens, leg me eens uit wat de woorden 'lijp' en 'ral' betekenen man...
nog nooit van gehoord... of zijn dat typische hollandse woorden? (ik ben belg :wink: )

Negative K3 fan
27 januari 2003, 18:20
Op 2003-01-27 14:52, schreef basswasp:


Op 2003-01-27 12:05, schreef Negative K3 fan:


Op 2003-01-26 15:19, schreef Eternal Despair:
Ik speel bas en zou graag willen weten met watvoor pedaal in zo'n zwaar metal geluid kan krijgen. IK BEDOEL DUS NIET DISTORTION. Maar echt zo heel zwaar (bijna ral) metal geluid. Vooral death metal bands gebruiken het.


Probeer een hele grote bas stack te kopen met een 410 cabinet en een enorme (18"?) subwoofer. Kop ook een grote zware transistor versterker en prbeer de mids laag te houden (vooral de lage mids) en de bas hoog.


Euh? Volgens mij heb jij 't niet echt begrepen...

1. Voor een zwaar basgeluid hoef je niet per sé een grote stack te hebben.

dat hoeft niet per sé maar hoe grroter hoe harder je broekpijpen gaan fladderen

2. 18" speakers zijn waardeloos. Het geluid dat ze maken is pas volledig hoorbaar op meer dan 10 meter voor de speaker. Zover sta je dus bijna nooit voor je versterker. En dat terwijl er genoeg 10" speakers zijn die prima lage tonen weer kunnen geven.

maar ze geven wel die ultra diepe zware bas


3. Koop juist GEEN transistorversterker. Transistoren zorgen voor een helder, clean geluid. Voor het metalgeluid ben je beter af met een volledige buizenversterker.

ik dedenk juist dat je voor die extremen als death metal wél transistor nodig hebt omdat je zo een hard en heldeer en vooral zwaar geluid krijgt, terwijl je met buizen een wat warmer geluid krijgt (en daar is ded echte death metaller niet naar op zoek)


4. Het is nogal te betwijfelen of je echt je mids moet filteren. Mids zorgen juist voor een gedifineerd geluid, iets wat een versterker met een metalgeluid meestal niet heeft. Nog meer mids wegdraaien leidt alleen maar tot een nog verder oncontroleerbaar geluid. Die paar mids die er nog inzitten heb je juist hard nodig...


dat is jusit het punt, het is death metal...

basswasp
27 januari 2003, 20:26
1. Ja, leuk dat je broekspijpen fladderen... maar daar gaat 't nou niet echt om bij een goed basgeluid.

2. Als je mijn punt even nog een keer leest dan zie je dat 18 inchers niet praktisch zijn omdat 't geluid ver voor de speaker er pas echt 'is'. Aangezien er ook 10 inchers zijn die een goed, zwaar basgeluid weer kunnen geven, kun je die beter kopen. Ook geven 10 inchers meer luchtverplaatsing waardoor je geluid veel voller is.

3. Hierbij vraag ik me af of je het verschil weleens gehoord hebt... Transistorversterkers hebben een superclean geluid. Buizenversterkers hebben niet op de eerste plaats een warmer en voller geluid, maar eerder een geluid met een randje distortion. Vergelijk maar eens een Peavey Nitrobass met een Ampeg SVT (full tube), dan hoor je het verschil. De combinatie van een vol geluid met een randje distortion is nu precies het zware metalgeluid.

En in de praktijk blijkt het ook zo te zijn dat veel metallers op Ampegs of wannabe-Ampeg versterkers spelen. Cleane versterkers als SWR en Eden vind je weer terug in rock, Reggae, pop en meer van dat soort muziek.

4. Extremen instellen is nooit goed. Als je versterker van nature al weinig mids heeft, en je de paar mids daarna ook nog weghaalt, raak je al je regelmogelijkheden kwijt. Verder heeft je geluid gewoon mids nodig, want anders klinkt het ontzettend ongecontroleerd. Als je met je bas de band wil ondersteunen heb je zeker een beetje basis nodig in je geluid.

Eternal Despair
28 januari 2003, 12:09
Lijp = stoer, bruut enzo
Ral = vaag enzo

Negative K3 fan
28 januari 2003, 15:12
Op 2003-01-27 20:26, schreef basswasp:
1. Ja, leuk dat je broekspijpen fladderen... maar daar gaat 't nou niet echt om bij een goed basgeluid.

2. Als je mijn punt even nog een keer leest dan zie je dat 18 inchers niet praktisch zijn omdat 't geluid ver voor de speaker er pas echt 'is'. Aangezien er ook 10 inchers zijn die een goed, zwaar basgeluid weer kunnen geven, kun je die beter kopen. Ook geven 10 inchers meer luchtverplaatsing waardoor je geluid veel voller is.

3. Hierbij vraag ik me af of je het verschil weleens gehoord hebt... Transistorversterkers hebben een superclean geluid. Buizenversterkers hebben niet op de eerste plaats een warmer en voller geluid, maar eerder een geluid met een randje distortion. Vergelijk maar eens een Peavey Nitrobass met een Ampeg SVT (full tube), dan hoor je het verschil. De combinatie van een vol geluid met een randje distortion is nu precies het zware metalgeluid.

En in de praktijk blijkt het ook zo te zijn dat veel metallers op Ampegs of wannabe-Ampeg versterkers spelen. Cleane versterkers als SWR en Eden vind je weer terug in rock, Reggae, pop en meer van dat soort muziek.

4. Extremen instellen is nooit goed. Als je versterker van nature al weinig mids heeft, en je de paar mids daarna ook nog weghaalt, raak je al je regelmogelijkheden kwijt. Verder heeft je geluid gewoon mids nodig, want anders klinkt het ontzettend ongecontroleerd. Als je met je bas de band wil ondersteunen heb je zeker een beetje basis nodig in je geluid.


je hebt wel gelijk over die speaker. Maar over dat randje distortion niet, als ik aan metal denk, deenk ik aan hoog hard en laag en koud etc. Zon supercleane sound is volgens mij jusit nodig voor dat extra zware diepe bas. Extreme settings ook want het blijft metal hè. Als je gewoond eath metal wilt, dan wil je natuurlijk extreem en hard en laag en diep (en natuurlijk ook nog een beetje over de gitaar heenkomen). Dus dan meot je maar zorgen dat je nog lager zit in het frequentie gebied dan de gitaar :grin:

Phyrexian
28 januari 2003, 17:08
Op 2003-01-28 12:09, schreef Eternal Despair:
Lijp = stoer, bruut enzo
Ral = vaag enzo


waarom gebruik je dan niet meteen 'stoer, bruut, ...' en 'vaag, ...' in de eerste plaats; dan verstaat meteen iedereen wat je net bedoelt... :grin:

Phyrexian
28 januari 2003, 17:11
Op 2003-01-27 20:26, schreef basswasp:
En in de praktijk blijkt het ook zo te zijn dat veel metallers op Ampegs of wannabe-Ampeg versterkers spelen. Cleane versterkers als SWR en Eden vind je weer terug in rock, Reggae, pop en meer van dat soort muziek.


wel,
ik speel metal / death metal / heavy rock. voor overdrive/distortion uit een pedaal en de rest is gewoon de amp.
onlangs speelde ik op een SWR350x (die nieuwe metallic looks) en ik vond hem fantastisch klinken. het leek me nu juist ideaal voor metal/rock. lekker vet en punchy clean. in m'n band vind'k clean en laag er altijd zwaarder doorklinken dan smerig en laag (aka distortion)
dit was even een randopmerking, het komt er gewoon op neer dat je maar speelt met wat je zelf goed vind klinken. al de rest is bullshit :wink:

basswasp
29 januari 2003, 16:45
Op 2003-01-28 15:12, schreef Negative K3 fan:


Op 2003-01-27 20:26, schreef basswasp:
1. Ja, leuk dat je broekspijpen fladderen... maar daar gaat 't nou niet echt om bij een goed basgeluid.

2. Als je mijn punt even nog een keer leest dan zie je dat 18 inchers niet praktisch zijn omdat 't geluid ver voor de speaker er pas echt 'is'. Aangezien er ook 10 inchers zijn die een goed, zwaar basgeluid weer kunnen geven, kun je die beter kopen. Ook geven 10 inchers meer luchtverplaatsing waardoor je geluid veel voller is.

3. Hierbij vraag ik me af of je het verschil weleens gehoord hebt... Transistorversterkers hebben een superclean geluid. Buizenversterkers hebben niet op de eerste plaats een warmer en voller geluid, maar eerder een geluid met een randje distortion. Vergelijk maar eens een Peavey Nitrobass met een Ampeg SVT (full tube), dan hoor je het verschil. De combinatie van een vol geluid met een randje distortion is nu precies het zware metalgeluid.

En in de praktijk blijkt het ook zo te zijn dat veel metallers op Ampegs of wannabe-Ampeg versterkers spelen. Cleane versterkers als SWR en Eden vind je weer terug in rock, Reggae, pop en meer van dat soort muziek.

4. Extremen instellen is nooit goed. Als je versterker van nature al weinig mids heeft, en je de paar mids daarna ook nog weghaalt, raak je al je regelmogelijkheden kwijt. Verder heeft je geluid gewoon mids nodig, want anders klinkt het ontzettend ongecontroleerd. Als je met je bas de band wil ondersteunen heb je zeker een beetje basis nodig in je geluid.


je hebt wel gelijk over die speaker. Maar over dat randje distortion niet, als ik aan metal denk, deenk ik aan hoog hard en laag en koud etc. Zon supercleane sound is volgens mij jusit nodig voor dat extra zware diepe bas. Extreme settings ook want het blijft metal hè. Als je gewoond eath metal wilt, dan wil je natuurlijk extreem en hard en laag en diep (en natuurlijk ook nog een beetje over de gitaar heenkomen). Dus dan meot je maar zorgen dat je nog lager zit in het frequentie gebied dan de gitaar :grin:


Goed, dan snap ik 't... 't is gewoon hoe je over het metalgeluid denkt :smile:

basswasp
29 januari 2003, 16:46
Op 2003-01-28 17:11, schreef Phyrexian:


Op 2003-01-27 20:26, schreef basswasp:
En in de praktijk blijkt het ook zo te zijn dat veel metallers op Ampegs of wannabe-Ampeg versterkers spelen. Cleane versterkers als SWR en Eden vind je weer terug in rock, Reggae, pop en meer van dat soort muziek.


wel,
ik speel metal / death metal / heavy rock. voor overdrive/distortion uit een pedaal en de rest is gewoon de amp.
onlangs speelde ik op een SWR350x (die nieuwe metallic looks) en ik vond hem fantastisch klinken. het leek me nu juist ideaal voor metal/rock. lekker vet en punchy clean. in m'n band vind'k clean en laag er altijd zwaarder doorklinken dan smerig en laag (aka distortion)
dit was even een randopmerking, het komt er gewoon op neer dat je maar speelt met wat je zelf goed vind klinken. al de rest is bullshit :wink:


Natuurlijk heb je ook metallers op SWR's en poppers over Ampegs... maar over 't algemeen...

Negative K3 fan
29 januari 2003, 17:05
Op 2003-01-29 16:45, schreef basswasp:


Op 2003-01-28 15:12, schreef Negative K3 fan:


Op 2003-01-27 20:26, schreef basswasp:
1. Ja, leuk dat je broekspijpen fladderen... maar daar gaat 't nou niet echt om bij een goed basgeluid.

2. Als je mijn punt even nog een keer leest dan zie je dat 18 inchers niet praktisch zijn omdat 't geluid ver voor de speaker er pas echt 'is'. Aangezien er ook 10 inchers zijn die een goed, zwaar basgeluid weer kunnen geven, kun je die beter kopen. Ook geven 10 inchers meer luchtverplaatsing waardoor je geluid veel voller is.

3. Hierbij vraag ik me af of je het verschil weleens gehoord hebt... Transistorversterkers hebben een superclean geluid. Buizenversterkers hebben niet op de eerste plaats een warmer en voller geluid, maar eerder een geluid met een randje distortion. Vergelijk maar eens een Peavey Nitrobass met een Ampeg SVT (full tube), dan hoor je het verschil. De combinatie van een vol geluid met een randje distortion is nu precies het zware metalgeluid.

En in de praktijk blijkt het ook zo te zijn dat veel metallers op Ampegs of wannabe-Ampeg versterkers spelen. Cleane versterkers als SWR en Eden vind je weer terug in rock, Reggae, pop en meer van dat soort muziek.

4. Extremen instellen is nooit goed. Als je versterker van nature al weinig mids heeft, en je de paar mids daarna ook nog weghaalt, raak je al je regelmogelijkheden kwijt. Verder heeft je geluid gewoon mids nodig, want anders klinkt het ontzettend ongecontroleerd. Als je met je bas de band wil ondersteunen heb je zeker een beetje basis nodig in je geluid.


je hebt wel gelijk over die speaker. Maar over dat randje distortion niet, als ik aan metal denk, deenk ik aan hoog hard en laag en koud etc. Zon supercleane sound is volgens mij jusit nodig voor dat extra zware diepe bas. Extreme settings ook want het blijft metal hè. Als je gewoond eath metal wilt, dan wil je natuurlijk extreem en hard en laag en diep (en natuurlijk ook nog een beetje over de gitaar heenkomen). Dus dan meot je maar zorgen dat je nog lager zit in het frequentie gebied dan de gitaar :grin:


Goed, dan snap ik 't... 't is gewoon hoe je over het metalgeluid denkt :smile:


dat denk ik dan maar... :grin:

Eternal Despair
9 februari 2003, 12:08
Kan je dat ding ook op het internet kopen ? Ik heb wel een site gevonden van een amerikaans bedrijf waar je hem kan kopen maar dan zullen er wel veel extra kosten bij komen ofniet ?

Weet iemand een site waar ik hem kan kopen in de buurt (duitsland ofzo)?

basswasp
9 februari 2003, 13:59
Over welk 'ding' heb je het nu precies?

Eternal Despair
9 februari 2003, 14:54
Oow ehehe blijkbaar niet alles gelezen ? Ergens zei iemand dat de dod meatbox het geluid voortbrengt wat ik zoek. Maar nou wil ik weten of iemand een site weet waar ik hem kan bestellen.

Heb wel naar een gitaar zaak waar ik vaak kom gemailt of ze hem hebben en ze zouden me terug mailen als ze hem hadden of zouden bestellen maar heb nog steeds niets van ze gehoord.

basswasp
9 februari 2003, 16:39
Volgens mij was dat in een andere topic... maar goed...

Staar je iig niet blind op die DOD dingen. Als 't er niet is, is 't er niet en de kwaliteit schijnt ook niet erg bijzonder te zijn (prijs/kwaliteit-verhouding trouwens weer wel... komt door de lage prijs)

Phyrexian
17 februari 2003, 16:31
De kwaliteit van DOD pedalen op vlak van afwerking en stevigheid is in ieder geval niet erg hoog (vergeleken met Boss bv.).
De on/off button is in plastic en het klepje voor de batterij is ook in zo'n fragiel plastic dat me snel lijkt af te breken (geen probleem want ik speel toch altijd met adaptor).

Ik heb sinds een maand of twee een Bass Overdrive pedaal van DOD. Soundwise is het meer dan in orde, maar de bovenvermelde mankementen kunnen op lange termijn wel eens problemen geven denk'k.

Dit weekend heb'k zon 'DOD MeatBox' zien liggen. 35euro (tweedehands). Ik dacht: 'dit moet ik proberen'.... Ik was ontgoocheld. Meer dan fuzz/ruis/onduidelijkheid/vreemde distortion kreeg ik er niet uit. Erg rare pedaal. Voor zo'n extreem geluid zoals Eternal Despair wil kan het interessant zijn of een speciaal effectje hier en daar. Ik vond de knoppen een rare en onduidelijke benaming hebben... wie weet er nu wat een knop als 'Meat' doet??? :grin: