PDA

View Full Version : Ideale layout van een pedaal



Nielsje
1 oktober 2007, 18:24
Wat is jullie ideale layout van een pedaal? Ik heb niet de meeste pedaal ervaring hier, het aantal pedalen wat ik heb/gehad is nog op 2 handjes te tellen. Zelf heb ik al wel het een en ander gebouwd, en iedere keer leer je dingen qua layout, maar dan heb je de gaten al geboord..

Mijn ideale groote van pedaal is op het moment nog het mxr formaat. Heerlijk handzaam en klein. Dit formaat houd wel in dat je niet te grote effecten kan hebben. Vroeger was ik nogal van de symetrische opbouw, mogelijkheid van batterij en geen led.

Tegenwoordig heb ik niet zoveel moeite meer met het a-symmetrische, zo'n schakelaar in de hoek is verrekte handig qua binnenruimte! Bovendien vind ik het plezierig wanneer het ledje zo ver mogelijk bij de schakelaar vandaan is, zo zie ik nog steeds of ie aan of uit staat wanneer ik met m'n hoef boven de schakelaar hang. De DC jack heb ik het liefst op de kopse kant van het pedaal (zoals boss heeft o.a.) Dit is in mijn ogen het meest praktische met aansluiten. De input jacks heb ik het liefst aan de zijkant, aangezien ik van die hele platte haakse pluggen gebruik op m'n pedalboard. Dit allemaal nog steeds bij een mxr behuizing. Bij een grotere behuizing zoals een phase 100 of whatever, heb ik de jacks het liefste ook op de kopse kant. Maar dan niet helemaal op de buitenste hoeken, aangezien dat weer niet praktisch als het snoertje wel de hoek om moet. Batterij mogelijkheid doe ik niet meer aan, aangezien m'n main geluid altijd uit m'n versterker komt. 't enige pedaal wat wel eens een batterij erbij krijgt is m'n tuner, want die gebruik ik wel eens als standalone.

Zo, dat is alles wat me zo te binnen schiet. Hebben jullie nog bepaalde voorkeuren voor de layout van een pedaal?

Wouter!
1 oktober 2007, 18:45
De boss pedaaltjes hebben wel een fijne grootte, wat ik niet fijn vind zijn de pedaaltjes met rare hoeken (zoals een wiebertje oid)

Erikt
1 oktober 2007, 21:53
Ik bouw geen pedaaltje, maar gebruik ze alleen heelvaak ;)

Het handigste als gitarist vind ik toch wel dat je een wat groter pedaal hebt waarvan de aansluitingen (stroom, input en uitput) aan de achterkant hebt. Zodat je ze strak tegenmekaar kan zetten op je pedalboard.

Moeten ze dus wel wat groter zijn, anders trap je 2 pedaaltjes tegelijk in (wat ook handig kan zijn).

Ik zoek er even een plaatje bij..

http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/ikebe/cabinet/amp/img52724407.jpg

natuurlijk wel even netjes het schakelaartje in het midden ;)

up-guitarman
2 oktober 2007, 21:51
Jup, alles aan de bovenkant, vind ik ook het leukste werken...