PDA

View Full Version : slagritme



Kinsing
1 oktober 2007, 17:17
hoi!

ik ben 3 weken geleden begonnen met gitaarspelen, en ben bezig met akkoorden te leren (heb al wat noten geleerd, maar ik wil toch heel graag akkoorden leren spelen) ik kan al de Am, A, E, Em, D, C, G spelen. noten: D tot en met de hoge G, met C# en F#

alleen loop ik nu een beetje vast. als ik gwn wat akkoorden speel, zonder een bestaand liedje ofzo te spelen, dan lukt het heel goed wat betreft de slag. maar als ik een akkoorden boekje pak, dan valt alles uit elkaar. heel raaar. natuurlijk, je slag verschilt per liedje, maar er zijn toch wel een paar standaard dingetjes, die je later weer uitbreidt?

de overgang van het ene akkoord nar het andere akkoord gaat prima, daar word ik steeds beter in. maar mijn slag is gwn nog bagger. kan iemand me hiermee helpen? tips?

bedankt!

grz

ps. ik heb en steelstring, beginnersgitaar.

Ash ketchum
1 oktober 2007, 18:02
Oefenen tot de macht 10 en meespelen met een metronoom of drumcomputer. Dat is het enige advies dat ik kan geven. Er zijn niet zoveel short-cuts om een goede gitarist te worden, of je moet over een berg talent beschikken.

remcol
1 oktober 2007, 18:57
Als je je akkoordenboek pakt, staan hier dan bestaande nummers (popnummers etc.) in? Zo ja, probeer dan eens goed naar het nummer te luisteren, en dan rustig aan beginnen. En begin zeker niet meteen met te moeilijke nummers!

Ik neem aan dat je moeite hebt met down- en upstrokes? Om die goed te timen? Het vergt gewoon veel oefenen zoals ash ook al zei, of idd spelen met metronoom.

En wanneer je je akkoordwissel een beetje onder de knie krijgt, zul je merken dat het dan ook al wel beter gaat omdat je dan je aandacht 'minder hoeft te verdelen.'

Kinsing
1 oktober 2007, 19:31
hmmz... goede tips! ik heb een half uur geleden mijn gitaar gepakt, het nummer gespeeld, en dan eerst heel veel uitproberen. nu heb ik een goed ritme te pakken. en nu gwn lekker heeeeel veel spelen!

gelukkig heb ik al aardig wat eelt gekweekt! speel nu gemiddeld 2 uur per dag. eenmaal mijn gitaar aangeraakt, en was gelijk verslaafd! wieej!

hebben jullie mss nog goede tips voor mij? voor het spelen enzo? klinkt mss heel dom, ben ik ook wel een beetje :P en die vraag hebben jullie vast ook wel 100x gehoord XD

alvast bedankt!

:B

Blend
1 oktober 2007, 19:48
Nooit opgeven! Op 'n gegeven moment zul je waarschijnlijk op een punt zijn waarbij je (ik noem maar een voorbeeld: ) heel erg moet oefenen om een barrée greep te kunnen spelen. Je leert voor je gevoel niets bij, en dat kan demotiverend werken. Iedere gitarist heeft last van zulk soort momenten. Zorg dus dat je gemotiveerd blijft!

spykie
1 oktober 2007, 19:50
paar tips :

houd je pols altijd omhoog !
speel met je pols / vingers , NOOIT met je arm
en oefen goed de akkoord - verwisselingen ... daar heb je heel veel aan !

voor de rest , kan je ook altijd tabs van liedjes op zoeken op internet , best handig

northernlake
1 oktober 2007, 19:55
En blijf altijd (altijd!) met je voet het ritme volgen, ook al je hand iets anders lijkt te willen.

grayfink
1 oktober 2007, 20:04
Mijn gitaarleraar zij altijd tegen mij: Veel en lang rukken. Goed voor je ritmegevoel en je aanslaghand.

Pun
1 oktober 2007, 20:43
Nooit opgeven! Op 'n gegeven moment zul je waarschijnlijk op een punt zijn waarbij je (ik noem maar een voorbeeld: ) heel erg moet oefenen om een barrée greep te kunnen spelen. Je leert voor je gevoel niets bij, en dat kan demotiverend werken. Iedere gitarist heeft last van zulk soort momenten. Zorg dus dat je gemotiveerd blijft!

Inderdaad, en dan op een dag wordt je wakker, pakt je gitaar op en dan lukt het in een keer wel.
Heel vreemd is dat, maar zo gaat het wel.



Mijn gitaarleraar zij altijd tegen mij: Veel en lang rukken. Goed voor je ritmegevoel en je aanslaghand.

Alleen lullig als je niet met je aanslaghand rukt ;)

Mr. Ibanez
1 oktober 2007, 21:20
Waar ik veel baat bij heb gehad is gewoon tellen. Dus bij een 4-kwarts: 1 2e 3e 4e 1 2e 3e 4e enz. Het cijfer is de 'downstroke' de "e" de upstroke.
Alsmaar doortellen, ben je bij 4e, hup naar het volgende akkoord. Dus dan krijg in het geval van bijv. "Blowing in the wind" van Bob Dylan dit:
D 2e 3e 4e G 2e 3e 4e A 2e 3e 4e D 2e 3e 4e enz.
Ik hoop dat je het snapt, ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen.
PM me anders maar, desnoods maak ik effe een kort mp3-tje met wat ik bedoel.

peter_heijnen
1 oktober 2007, 22:41
Mijn gitaarleraar zij altijd tegen mij: Veel en lang rukken. Goed voor je ritmegevoel en je aanslaghand.
Kunnen we dit soort wijsheden aub voorbehouden aan het subforum offtopic?

Jammer dat een serieus gestelde vraag van een nieuw forumlid op deze manier beantwoord moet worden.

grayfink
1 oktober 2007, 22:53
Nou sorry dan. Maar het is serieus waar dat mijn leraar (George Kleefman, zeer bekend in Zuid-Oost Drenthe) dat altijd zei.

peter_heijnen
1 oktober 2007, 23:09
Tja, dat verandert de zaak wel.

En heeft het geholpen?

grayfink
1 oktober 2007, 23:18
Ik denk het niet, want zo'n geweldige slaggitarist ben ik niet en dat zou ik volgens de theorie wel moeten zijn. Eh.... :roll:

Makor1966
2 oktober 2007, 02:48
Wat ook misschien nog wel wil helpen is, de muziek langzamer afspelen, dan kun je beter horen wat er gebeurt.
Dit kan met Windows media speler op halve snelheid en anders moet je eens even googlen op BestPractice. Is een programma dat je als speedtrainer kunt gebruiken (traploos snelheid aanpassen) maar je kunt ook de toonsoort aanpassen, tegelijk.. :satisfie:
met de zoekfunctie kun je de link ook wel op dit forum vinden.

MurphyFan
2 oktober 2007, 10:32
Kheb zo ongeveer hetzelfde probleem met slagwerk. Ik doe voorlopig nog enkel de akkoorden. Tempo houden gaat wel goed, maar soms mis ik gewoon die upstrokes of downstrokes en daar erger ik me mateloos aan. 't klinkt ook niet natuurlijk.

peter_heijnen
2 oktober 2007, 11:46
Benader het eens als volgt: ER ZIJN GEEN UPSTROKES!

Speel nu achtermekaar en ritmisch in een tempo downstrokes. Je kunt iedere nieuwe downstroke alleen spelen als je op tijd terug bent van de vorige aanslag.

Als het spelen van alleen downstroke helemaal goed en natuurlijk voelt, speel je tussen al die downstrokes een enkele upstroke.

Gaat dat goed? Zo ja, speel er steeds meer. Zo nee, blijf je dan concentreren op die ene enkele upstroke tot ie wel goed is en je verder kunt.

liesje
2 oktober 2007, 12:48
Waar ik heel veel aan heb is muziekboeken van de "bieb"
Als je in een beetje leuke plaats woont hebben ze bladmuziek.
Niet alleen klassiek maar ook leuks van de beatles, eagles, supertramp.enz. Hebben ze het niet kun je het vaak uit een andere bieb laten komen.
Daarin vaak tabs en ook slagritmes aangegeven.
Ik vind het ook moeilijk.
Het is denk ik gewoon moeilijk.

Kinsing
2 oktober 2007, 17:34
wejooo! zooveel wijsheid, aah! bedankt!! wordt hier wel erg serieus genomen! hkep er veel bewondering voor!!

het gaat al een heel stuk beter. nja, was wss omdat ik net die akkoorden heb geleerd, en opeens kan ik ze niet spelen. ik heb heeeel veel gespeeld, en dan steeds Em, C, G, D.

C G D was volgens mij erg standaard als je popmuziek speelt. en Em was gwn een toevoeging eraan. ik ehb het nummer gedownload en heel veel gespeeld (o.a. vertraagd op de computer). ik heb ook geoefend met het wisselen van akkoorden: ik sloeg de snaren niet aan, maar ging steeds van akkoord naar akkoord op de muziek. ik dacht: als dit er gwn goed in zit, dan komt de slag vanzelf ook wel (mede omdat ik dan zooo vaak het nummer heb gehoord, en wss dan met de drum kan meespelen)

bedankt!! :D:D:D

Kinsing
3 oktober 2007, 17:26
kent mss iemand een (leuke) oefening om te wisselen van akkoorden? ik heb vooral moeite met de C. opzich geen moeilijk akkoord, mar ik vind het moeilijk om van Em naar C te gaan. maar van C naar G gaat erg goed.

kent iemand mss een oefening hiervoor?

btw, slagritme gaat al stukken beter! :D

grayfink
3 oktober 2007, 20:02
Gewoon veel doen. Op den duur gaat het automatisch.

Rinze
3 oktober 2007, 21:00
Gewoon veel doen. Op den duur gaat het automatisch.

Wat? Rukken? :chicken:

grayfink
4 oktober 2007, 23:31
Dat ook.:cooler: ..

Rinze
5 oktober 2007, 06:54
Blijven oefenen.

Kinsing
5 oktober 2007, 17:53
heeft iemand ook tips voor 't plectrum? het klinkt beetje raar op mijn gitaar (steelstring). komt wss omdat ik dat niet gewend bent, maar goed...

Danielovich
5 oktober 2007, 19:45
als je een scherper scheller geluid bedoelt kan dat kloppen;) als je met je vingers speelt krijg je een iets warmere gedempte klank.

Kinsing
6 oktober 2007, 11:24
wow jullie weten ook alles! :P hij is idd veel scherper als ik met plectrum speel, als ik met mijn hand speel, dan klinkt hiji erg gedempt. in het begin had ik dat nog niet zo goed door, toen ik eenmaal met plectrum ging spelen had ik opeens door hoe gedempt die klank was als ik met hand speel. hmz...

het gaat trouwens steeds beter :D maar ik heb ontdenkt dat als ik een G akkoord speel, ik eigenlijk alleen maar de derde fret van de hoge E moet pakken... terwijl er in boeken staan dat je de derde fret van de lage E, en de tweede fret van de A moet pakken... zo was dat ook met de C. hoe zit dat precies? de laagste toon die je speelt is toch je grondtoon?

ik heb nu een ontzettende eeltlaag op mijn vingers, wat eigenlijk best wel irritant is. is dat goed of hoe zit dat precies? ik heb nu geen pijn meer als ik speel, maar ik voel nu alles gewoon helemaal gedempt enzo, en dat is niet bepaald fijn :(

grayfink
7 oktober 2007, 07:38
Dit is een G:
http://www.acousticguitar.com/Media_Files/SLP%20Products/Other/Chords_Hands/GChord-300-0605.jpg

Als dat niet lukt, mag het ook zo:
http://www.forguitar.com/lessons/free/Lesson2Images/G_chord.jpg


Jij slaat waarschijnlijk gewoon de hoogste 4 snaren aan. Dat is dan nog steeds een G, maar klinkt gewoon een stuk minder zonder G in de bas.
Gewoon oefenen tot je het goed kunt.
Die eeltlaag verdwijnt wel weer, of wordt zachter. Ik heb er in elk geval al 25 jaar geen last meer van.

fredericks
8 oktober 2007, 18:02
hoi ik kijk de laatste tijd op you tube bij rinkie gitaarlessen en heb daar veel aan gehad ,
volgens mij spoort die vent niet helemaal maar hij geeft zeer duidelijk les .
ik heb de videos bekeken en hij heeft tokkelen maar ook een uitleg voor slag bv guus meeuwis erop staan hij isbest leuk om te kijken en te leren mischien heb je hier iets aan .het heeft mij wel geweldig geholpen groetjes frederick

Kinsing
11 oktober 2007, 13:58
nja, ik heb niet zoveel aan die tokkie gast.

ik speel nu "when you're gone" van Avril lavigne. (G, D, Am, C) erg makkelijk nummer qua akkoorden. kan ik zo doen. maar ik heb nog steeds dat grote probleem met het slagritme. ik heb 1 2e 3e 4e geprobeerd, maar dat lukt gwn niet. als ik naar het liedje luister, dan verandert dat steeds. als ik met het liedje meespeel, dan lukt dat heel goed, soms een halve seconde te laat ofzo, of te snel. maar dat is op zich niet zo erg. maar als ik zelf ga zingen (wat ik uiteindelijk toch wil), dan tik ik helemaal niet meer op maat, en het klinkt dan nergens naar.
maar als ik zelf met muziek erbij speel, dan gaat dat ook niet altjid goed. heel irritant!

iemand tips?

Rocketman
16 oktober 2007, 02:17
keyboardje kopen en dan midi files downloaden.

Nee hoor geintje.

Maar zonder naar jouw voorbeelden te hebben geluisterd de volgende tips voor slag;

Als het electrisch is: max 2 snaren tegelijk aanslaan.

Bij acoustisch doe ik het altijd als volgt; ik sla een basnoot aan, of 2, en daarna de hogere snaren.

Dus laag hoog laag hoog laag hoog laag hoog. Waarbij laag 1 a 2 snaren is en hoog 3 a 4 snaren.

Het beste in zo'n geval is dan om in plaats van 2 snaren tegelijk, deze 2 bas snaren om en om te spelen.

Bij een D akkoord of C akkoord NOOIT de losse E spelen, en bij het A akkoord nooit met de E snaar beginnen, die komt dan als 2e.

Ten slotte als je plectrum te hard klinkt dan kan je eens proberen om de snaren te bespelen met je plectrum op, of vlak onder het fretbord.

Slag is cool, ik ben altijd sologitarist maar zou het liefst slaggitarist zijn.

Slag zonder plectrum kan ook heel cool zijn. Als je 3 klassieke flamengo gitaarlessen neemt heb je dat helemaal door.

Have fun

Kinsing
17 oktober 2007, 13:14
bedankt! dus met het plectrum wat meer richting het fretbord gaan spelen? dus links van het gat?

wat is een flamengo les?

Don Capo
17 oktober 2007, 13:26
waarschijnlijk een kruising tussen flamingo en flamenco

Blend
17 oktober 2007, 13:46
Hoevaak moet ik de term Flamengo nog aanhoren?? Het is flamenco of flamingo, waarbij de laatste een grote vogel is die z'n roze kleur krijgt omdat hij zoveel garnalen eet!


(of zoiets, weet niet meer wie hem bedacht had)

Kinsing
17 oktober 2007, 14:22
ok ok :p flamenco. wat is dat?

Don Capo
17 oktober 2007, 14:24
eeehm......

tja. misschien dat je dit even moet bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=2BCoZiSbGtY&eurl=

Kinsing
17 oktober 2007, 16:38
wejooooo! die kerel kan mie goed spelen :p