PDA

View Full Version : Chorus



kuk
1 oktober 2007, 17:10
Ik twijfel tss. de small clone(electro harmonix) en de Boss Chorus-pedaal.
Help...

Rouzy
1 oktober 2007, 17:46
Heb je ze al geprobeerd?

kuk
1 oktober 2007, 18:45
nope,heb u ervaring ermee,

DeiDRagonas
1 oktober 2007, 19:14
Hoe kun je dan twijfelen? Ben je uberhaubt al wel wezen testen in een winkel? Serieus, NOOIT zomaar een pedaal (of wat dan ook) kopen op basis van bijv wat recensies.

R.

EuroCinema
1 oktober 2007, 19:50
Vraag 1 is: wat wil je met dat ding? Een leslie-achtig vibrato effect of een 80s-style langzame 'shimmer'?

kuk
1 oktober 2007, 20:48
Ik zoek een jaren 90's grungy-sound(Melvins,Nirvana,Flipper,Dinosaur Jr enz...).
Na wat goog'len zag ik dat cobain door een chorus en distortion speelde, vandaar.....

Ash ketchum
1 oktober 2007, 20:58
Met de smallclone zit je goed voor de Nirvana sound.

kuk
1 oktober 2007, 21:03
Ok,
naast het bassen(zo'n 8jaar),ben ik in mei dit jaar begonnen met de gitaar.
Ik heb een tele en een klein vox'ken.
Qua pedalen heb ik nog niets....vandaar dat wat info welkom is.

Naast een chorus zal ik ook een distortion willen.
DS1......DS2 wat zijn de grote verschillen tss. deze pedaaltjes?

Thks

paulusdeBKB
1 oktober 2007, 22:53
De verschillen zitten hem vooral in de klank. De ene klinkt nogal scheur en de andere klinkt, tja... anders.

Probeer de zoekfunctie eens. Die helpt je wel vooruit denk ik.

Brent Ray Vaughan
1 oktober 2007, 23:05
Hello,

Kurt Cobain speelde op verschillende distortion pedalen; Boss DS1, Boss DS2, Big Muff, RAT, Sansamp,...

Het langst heeft hij gespeeld op een Boss DS1. Heb dit pedaal ook gekocht, zowel een made in Taiwan als een made in Japan (die normaal gezien beter moeten zijn volgens sommigen). Ik kreeg er echter geen Nirvana geluid uit, veel te dun en te schel. Dit kan zijn door mijn standard Fender pu's. Met een humbucker heb ik het pedaaltje nooit getest. Daarna overgeschakeld op een DS2 met het gewenste resultaat. Volgens mij is dit een erg veelzijdig pedaaltje. Voor Nirvana geluid perfect, maar ook bijvoorbeeld John Frusciante gebruikt hem.

De Nirvana Chorus bij uitstek is de Small Clone. Zalig geluid, alleen maakte de mijne een plofgeluid wanneer ik hem aan - of afzette. Heb hem verkocht en een Marshall Chorus gekocht die me tot nu toe nog steeds goed bevalt.


Maar wil je een Nirvana geluid: Boss DS-2 gecombineerd met een Small Clone. Heb je nog geld te veel, dan kun je misschien er nog een polychorus bijkopen, dan kun je samen met de Small Clone een Radio Unit Friendly Shifter geluid verkrijgen.

Succes in elk geval

Fuhgawz
1 oktober 2007, 23:11
1) Cobain gebruikte zelf een Small Clone. Deze zijn nieuw niet zo duur en klinken goed. Nadeel is de constructie die bij veel EHX pedalen te wensen over laat. Ik heb de mijne nu twee jaar en heb de switch al eens moeten vervangen. Het geluid is mijns inziens wel prachtig.
2) Er zijn VEEL verschillende Boss chorussen. Check http://www.bossarea.com eens. De CE-1 schijnt de beste te zijn, maar daar is moeilijk aan te komen en als je er al aan kunt komen betaal je de hoofdprijs. Velen vinden de opvolger, de CE-2 ook een prachtige chorus die voor minder geld te krijgen is. De opvolgers schijnen dan weer wat killer te klinken, wat niet perse slecht hoeft te zijn als je dat geluid ook zoekt uiteraard, maar wat ik aan wil geven is dat Boss veel chorussen heeft geproduceerd (CE, CH en DC serie) die allemaal weer iets anders klinken.
3) De 'normale' stand van de DS-2 zou een zelfde geluid moeten geven als de DS-1. Ik heb ze echter nooit naast elkaar gehad dus kan dit niet definitief bevestigen, maar dat is wat Boss zelf zegt. Daarnaast heeft de DS-2 nog een Turbo stand die volgens mij meer scheur geeft. De DS-1 heeft naar verluid vrij weinig volume, waardoor de volumeknop van dat ding altijd volledig open moet. Over de DS-2 heb ik dit nooit gehoord. Cobain gebruikte eerst de DS-1, is daarna overgestapt op de DS-2 (hij gebruikte deze in de 'standaard' DS-1 modus overigens) en vervolgens op een Sansamp distortion.
4) Voor een grungy sound a la the Melvins zou ook kijken naar een ProCo RAT, aangezien dit is wat Buzz zelf gebruikt. Ikzelf vind dit ook een heel fijn pedaal en prefereer dit boven de Boss distortions. J Mascis van Dinosaur Jr. staat erom bekend dat hij een X aantal fuzz pedalen tegelijkertijd aanheeft door zijn drie volledige full stacks om zijn over the top geluid te creëren, dus daar zou ik verder niet naar kijken.
5) Met behulp van de zoekfunctie in de grijze balk bovenaan de pagina kun je meer informatie vinden over deze en vergelijkbare pedalen. Denk eraan dat er meer is dan enkel de Boss pedalen!
6) Succes ermee! ;)

EuroCinema
2 oktober 2007, 09:43
DS1 vs DS2 (ik heb beide jarenlang gehad)

- DS1 is een enorm veelzijdig scheurkastje met heel mooie sounds. Je moet echter wel begrijpen hoe de toonknop werkt. Niet klakkeloos opendraaien of op 12 uur zetten, dan krijg je een soort schelle fuzz. Draai hem helemaal dicht (op zijn dofst), stel de mate van gain die je wilt in en draai dan rustig een beetje hoog erbij tot je genoeg hebt.

- DS2 is een totaal ander beestje dan DS-1. Eigenlijk een mooie overdrive met opvallend weinig sustain en een rare midboost functie. Prince gebruikte die laatste stand in combinatie met (heel veel) andere pedalen voor zijn supermiddy jaren 90 sounds.

Over Cobain weet ik niet zoveel en bij Mascis ben ik afgehaakt na het geniale Bug (volgens mij alleen maar heul veul fuzz), dus verder kan ik niet helpen. Succes!

kuk
2 oktober 2007, 11:47
Many thanks voor de reply guy's!

MarkS
2 oktober 2007, 14:04
Korte vergelijking verschillende Boss chorus pedalen.
http://www.elisanet.fi/flaser_phanger/chorus_ensemble.htm

Rutger
2 oktober 2007, 14:37
Voor de aardigheid kun je ook nog een Danelectro CoolCat proberen.
Zelfde prijsklasse en erg goed.

stratestic
2 oktober 2007, 19:31
Er is zelfs een hele website waarop de spullen die Nirvana gebruikte beschreven staat. http://www.kurtsequipment.com/. Dat is misschien ook handig voor de instellingen van bepaalde pedalen. Bovendien kun je makkelijk zien voor welk nummer hij welke effecten gebruikte.