PDA

View Full Version : Tweede eenheid weerstand



Judith
1 oktober 2007, 16:25
hallo,

weet iemand toevallig de 2 eenheiden van weerstand? de eerste is natuurlijk ohm. Maar de 2de weet ik niet. kan iemand mij misschien helpen?

alvast bedankt,

pimmetje
1 oktober 2007, 16:59
Ik heb 'm ff van de weerstand-FAQ losgekoppeld, omdat het onderwerp waarschijnlijk niet echt enorm veel van doen gaat hebben met vintage amps...
Ik laat 'm ff staan, omdat hier toch veel sleutelaars langs komen... en als er geen reactie komt, gooi ik 'm wel ff in Off Topic.

blindmouse
1 oktober 2007, 18:13
Ohm en Watt bijv. een 100K / 1W weerstand.

Powerchordschuiver
1 oktober 2007, 18:13
Euhh, eeeh, Henry geloof ik.
Maar ik heb er zelf de ballen verstand nog niet van, dus schiet me niet af als het fout is

Ash ketchum
1 oktober 2007, 18:19
Kilo-Ohm?!?!

Negative K3 fan
1 oktober 2007, 18:48
bedoel je 2 eenheden van weerstand
of 2 eenheden die weerstanden hebben?

voor zover ik weet is de enige eenheid voor de grootheid weerstand ohm.

bij weerstandjes komt daar vaak nog een vermogens rating bij, die is in Watts en dat staat voor de maximale hoeveelheid energie per seconde die omgezet kan worden in warmte. Stel je hebt een weerstand van 1000 ohm, daarop zet je 100 volt. Volgens U = I * R loopt er dan een stroom van 0,1 ampere. Het vermogen wat de weerstand dissipeert is 10 watt (0,1 * 100).

Geronimo
1 oktober 2007, 19:17
Je hebt ook de impedantie, dat is wisselstroomweerstand, maar dat is de grootheid Z en de eenheid ervan is ook Ohm.

Misschien bedoelde je dat?

Geronimo
1 oktober 2007, 19:24
Euhh, eeeh, Henry geloof ik.
Maar ik heb er zelf de ballen verstand nog niet van, dus schiet me niet af als het fout is

Oke we sparen je. Maar Henry is de eenheid van magnetische inductie, wat slaat op het magnetisch worden van een geleider waar stroom doorheen loopt.
Je zit wel in de richting, want door dat een geleider magnetisch wordt gaat ie in zichzelf weer een stroom opwekken welke tegenovergesteld is aan de stroom die je er doorheen stuurt en dat levert bij een wisselende stroom weerstand op, die impedantie Z in ohms.

JER00N
1 oktober 2007, 20:18
Beetje vreemde vraag. Het tegenovergestelde van weerstand is geleiding (G met eenheid siemens, G = 1/R) maar dat wordt amper gebruikt.

Wat je misschien zou kunnen bedoelen is de maximale afwijking, maar dat is gewoon in procenten.

chocorookie
1 oktober 2007, 21:27
Z= X + R

Impedantie = Reactantie + Weerstand

Dit voor de wisselstroom techniek welke je vaak in kabels (90MM^2 en hoger) te maken hebt met het capacitieve gedrag van kabels Xc en en een inductief gedrag van componenten welke er aan hangen Xl.
Dus vergeet dit in de bedrading van je versterker.
Let wel, heb je te dunne bedrading dan kan je PT z'n vermogen niet goed transporteren. Dit in het volgende:

R is de zuiver ohms benadering welke voort komt uit R = soortelijk geleidingscoefficient van het materiaal * de lengte / diameter van de geleider,
R = rho * l/A

Wat voor een normale weerstand betreft in een versterker, tja, een flinke draadgwonden weerstand zal iets L(inductief) ohms laten zien, haast verwaarloosbaar, je hebt hier dan zeker over een weerstand welke laagohmig is -100ohm met een 200 watt dissipatie-----> straalkachel.

De normale gebruikte weerstanden van 1 watt of 0,5 watt zijn zuiver ohms.

Aanduiding bijv. 1k5 / 1 watt / 10%---->

1500 ohm, 1 watt dissipatie en 10% = tolerantie: de weerstand mag opgegeven tussen + en - 10% van de 1500ohm zitten dus 1350ohm en 1650 ohm fabriek af.

eh, tja.......aanvulling welkom