PDA

View Full Version : Overgangsakkoorden



esthervant
1 oktober 2007, 13:33
Hoi ik wil een nummer in F laten overgaan in een nummer in E. Welke overgangsakkoorden moet ik dan gebruiken? Ik kom er zelf niet uit, ben niet zo'n held hierin. Ik hier een foefje/enige logica voor?

Alvast bedankt!

q-elvis-p
1 oktober 2007, 13:35
Hoi ik wil een nummer in F laten overgaan in een nummer in E. Welke overgangsakkoorden moet ik dan gebruiken? Ik kom er zelf niet uit, ben niet zo'n held hierin. Ik hier een foefje/enige logica voor?

Alvast bedankt!
ik vind c of g mooi!

pimmetje
1 oktober 2007, 13:40
Ik zou zeggen.... post 'ns een paar stukjes schema van wat je nu aan elkaar wilt lijmen....

Nocki
1 oktober 2007, 13:43
Was er geen leuk regeltje? via het 5e akkoord van de eerste toonsoort naar het 7e akkoord van de volgende toonsoort en dan de grondtoon?

er was zo'n heerlijk toepasbaar regeltje...

Squier4ever
1 oktober 2007, 13:55
Was er geen leuk regeltje? via het 5e akkoord van de eerste toonsoort naar het 7e akkoord van de volgende toonsoort en dan de grondtoon?

er was zo'n heerlijk toepasbaar regeltje...

1-4-5 geloof ik...

Nocki
1 oktober 2007, 14:00
Dat is een populair akkoorden schema. in ede jazz zie je vaak 2 5 1.

Maar voor het transponeren is een heel handig regeltje. ik zal eens zoeken...

Kim Wilson
1 oktober 2007, 14:01
Misschien even posten in Speeltechnieken. ;)

Helter Skelter
1 oktober 2007, 14:04
Misschien even posten in Speeltechnieken. ;)

inderdaad, hier zitten alleen de mindere speelgoden

Dick Wolkendeck
1 oktober 2007, 14:04
F, Fdim (zit een B in) en dan naar E lijkt mij olijk.

esthervant
2 oktober 2007, 00:23
hey bedankt voor jullie reacties. Ik ga morgen ff vogelen. Speel trouwens piano. Maar speel eigenlijk alleen maar op akkoorden. Vandaar...;-)

Nocki
2 oktober 2007, 07:55
Heb nog even nagevraagy. en je kan via het 5e akkoord in de nieuwe toonladder naar de nieuwe grondtoon toe. speel m als septiem of sus naar gelang de temperatuur van de muziek.
Ik probeer het net even maar ben er nog niet uit. ik zal het woensdag eens vragen aan onze pianist. dat is nogal een wondertje met dat soort dingen.

CommanderKeen
2 oktober 2007, 09:30
Alle dim7 akkoorden met een Eb erin zouden kunnen dus:

Ebdim7, Gbdim7, Adim7 en Cdim7. Deze akkoorden zijn in feite allemaal hetzelfde (zelfde noten erin in ieder geval). Welke inversie het beste past moet jezelf even uitproberen.

Een vermeerderd akkoord werkt misschien ook... F - Bb - Eb - Eb+ - E? Geen idee hoe dit klinkt, geen instrument bij de hand ;)

Andere opties:
F - C7 - Cmaj7 - Esus4 - E
F - C - B7 - E
F - Bb - B7 - E
F - C - G - B7 - E

Succes ermee, en laat even weten wat het geworden is, ben wel benieuwd ;)

ReinoutV
5 oktober 2007, 10:54
De standaard regel is inderdaad om via de 5e trap van de nieuwe toonsoort te gaan: F - B7 - E. Het kan echter zijn dat je deze op de een of andere manier wilt voorbereiden, omdat de gang van F naar B7 een beetje hard kan zijn. Je kunt zelfs F - F7 - E spelen, omdat F7 de tritonussubstituut van B7 is.

De tritonussubstituut is een vervanger van een dominantakkoord. De noten die bij het originele akkoord (B7) de terts en septiem zijn (D# en A) zijn in het nieuwe akkoord (F7) gelijk, maar van functie gewisseld (resp. A en Es (is D#)). Het heet een tritonussubstituut, omdat de grondtonen van de twee akkoorden een tritonus (3 hele noten) van elkaar af liggen.

-=JEROEN=-
6 oktober 2007, 14:18
klinkt bekend, F B7 E, stone temple pilots?

Dick Wolkendeck
7 oktober 2007, 18:44
klinkt bekend, F B7 E, stone temple pilots?

Jatten maar! Is een prima methode. De cd slip of the tongue van whitesnake is 50% gejat (nou ja...) van Led Zeppelin. Moet kunnen dus.

gorgasm
7 oktober 2007, 20:05
@reinhout; De standaard regel is inderdaad om via de 5e trap van de nieuwe toonsoort te gaan: F - B7 - E.=> speel je I V I hier?(in F zit geen B, en in E geen F)

Het kan echter zijn dat je deze op de een of andere manier wilt voorbereiden, omdat de gang van F naar B7 een beetje hard kan zijn.=>ik vind die best goed!
Je kunt zelfs F - F7 - E spelen, omdat F7 de tritonussubstituut van B7 is.=>dit vind ik al veel minder

De tritonussubstituut is een vervanger van een dominantakkoord. De noten die bij het originele akkoord (B7) de terts en septiem zijn (D# en A) zijn in het nieuwe akkoord (F7) gelijk, maar van functie gewisseld (resp. A en Es (is D#)). Het heet een tritonussubstituut, omdat de grondtonen van de twee akkoorden een tritonus (3 hele noten) van elkaar af liggen
zit zoiets in alle toonaarden in je hoofd, klaar voor toepassing, of moet je zoiets op voorhand uitgedokterd hebben?

Ik snap je uitleg wel, maar wat ben je ermee? Ev vlottere modulaties maken?

-=JEROEN=-
7 oktober 2007, 21:30
misschien handig om quotes (tekst door andere geschreven) tussen {i} {/i} tags te zetten
(vervang {} door [] uiteraard)

zo dus:

Ik snap je uitleg wel, maar wat ben je ermee?

nederlands aub? wat ben je ermee? je bedoelt: wat kan je er mee?

:hippie:

ReinoutV
7 oktober 2007, 23:55
Ik snap je uitleg wel, maar wat ben je ermee? Ev vlottere modulaties maken?

Het heeft uiteindelijk allemaal met smaak te maken. Je mag ieder dominant akkoord met zijn tritonussubstituut vervangen, als je dat mooi vindt klinken, maar het hoeft niet. Daarom mag F - B7 - E net zo goed als F - F7 - E. Als jij de een mooier vindt klinken dan de ander is dat natuurlijk prima, maar theoretisch mag het allebei.

-=JEROEN=-
8 oktober 2007, 00:25
is er een reden voor waarom dit kan?

is dit omdat de tritonus precies op de helft van het oktaaf zit?

ReinoutV
8 oktober 2007, 10:03
Dit is, omdat de belangrijke tonen van het akkoord gelijk blijven. De terts en septiem zijn hetzelfde, al zijn ze van plaats gewisseld. De nieuwe grondtoon is natuurlijk de ultieme leidtoon naar het akkoord waar dit naar oplost (halve toon naar beneden).

B7 - E
D# (terts) lost op naar E
A (septiem) lost op naar G#

F7 - E
A (terts) lost op naar G#
Eb (septiem) lost op naar E
F (prime, tonica) lost op naar E

En de bonusvraag van vandaag: vaak speel je op het tritonusakkoord de #11, waarom?

Jeroensnake
8 oktober 2007, 11:12
Omdat men dat zo geleerd heeft - gewend is ... ?

Voidhead
8 oktober 2007, 11:18
De #11 van het tritonus akkoord is de grondtoon van het akkoord wat je vervangen hebt. Bij F7 dus de B.

-=JEROEN=-
8 oktober 2007, 11:32
#11 = #4 = tritonus 8-)

bedankt voor je heldere uitleg, reinout

Nocki
8 oktober 2007, 11:38
Ik heb het ook even aan de buurvrouw gevraagd (degene die altijd op de muurmeedrumt als ik sta te spelen dus zij weet ook veel van muziek) en ze is niet akkoord met de overgang...






























tis eigenlijk te flauw voor woorden. maar ik ben wel blij met dit topic want ik heb er weer het een en ander vena geleerd!

gorgasm
8 oktober 2007, 16:24
je kan ook de b5 spelen!

Omdat als je die speelt toon je net aan dat je in DAT akkoord zit, dat je op een dominant zit. Je pakt 1 vna de guidenotes(de 7)