PDA

View Full Version : Op zoek naar een lekkere blues strat, Squier genoeg?



SaferSephy
1 oktober 2007, 12:27
Ik ben op zoek naar een lekker "rond" klinkende strat voor het stevige texas blues (SRV) werk. Verder speel ik voornamelijk hendrixs achtig spul.

Nu wilde ik eerst een fender usa strat kopen...maar laatst stond ik op een blues festival te kijken hoe een gitarist zwaar de tent afbrak op een Squier strat. Nu dacht ik, waarom koop ik geen Squier (een Vintage Modified) voor 400/500 euro en gooi ik daar texas special pickups in...in plaats dat ik tussen de 900 - 1250 uitgeef aan een standaard strat waar ik dan uiteindelijk toch Texas specials in wil.

De vraag nu is natuurlijk is het verschil van playability en sound tussen een duurdere squier en een standaard strat dermate groot dat het 't extra geld waard is?

Specificaties van zo'n Vintage Modified zijn als volgt:

Model Name Vintage Modified Strat®
Model Number 030-1200-(Color#)
Series Vintage Modified Series
Colors (500) 3-Color Sunburst,
(505) Olympic White,
(525) Metallic Red,
(530) Cherry Sunburst FMT,
(Polyurethane Finish)
Body Indian Red Cedar (Cedro)
Neck Maple, C-Shape,
(Polyurethane Finish)
Fingerboard Rosewood, 9.5” Radius (241 mm)
No. of Frets 21 Medium Jumbo
Pickups 3 Duncan Designed™ SC-101 Single-Coil Pickups
Controls Master Volume,
Tone 1. (Neck Pickup),
Tone 2. (Middle Pickup)
Pickup Switching 5-Position Blade:
Position 1. Bridge Pickup
Position 2. Bridge and Middle Pickup
Position 3. Middle Pickup
Position 4. Middle and Neck Pickup
Position 5. Neck Pickup
Bridge Vintage Style Synchronous Tremolo
Machine Heads Standard Die-Cast Tuners
Hardware Chrome
Pickguard 3-Ply Parchment on: 30,
4-Ply Red Shell on: 25,
4-Ply Tortoise Shell on: 05,
3-Ply Black on: 00
Scale Length 25.5” (648 mm)
Width at Nut 1.650” (42 mm)
Unique Features Vintage Style Tremolo,
Custom Pickguards by Color,
Gold and Black Squier Logo,
Engraved Neckplate,
White Plastic Parts,
Dot Position Inlays
Strings Fender Super 250L, (.009 to .042) Nickel Plated Steel p/n 073-0250-003
Accessories None
Introduced 1/2007
Notice Product Prices, Features, Specifications and Availability Are Subject To Change Without Notice

B_2_the_a
1 oktober 2007, 12:41
ik heb zelf op een aantal vm modellen gespeeld, ze waren allemaal fijner in de hand dan standaard mexicaanjes (die het laatste tijd overigens erg zwaar hebben door goedkope usa's en goeie squiers)

Ash ketchum
1 oktober 2007, 12:49
Squiers zijn verdeeld in vele gradaties. De clou is om "jouw" gitaar er tussen uit te zoeken die jou bevalt. Zelf heb ik naast mijn gibson en enkele fenders een squier de mij zeer goed bevalt. Ook bij andere gitaristen, want ik heb h'm al verscheidene keren uitgeleend en kreeg niks dan complimenten en de vraag of ze h'm mochten overnemen. Nu is er ook niks origineel aan dat ding meer behalve de body en neck. Als kaal chassis om te pimpen is een squier ideaal IMHO.

nopster
1 oktober 2007, 13:36
Weet je zeker dat het een Vintage serie was die Squier en geen JV of Pro Tone ofzo? Welke gitarist heb je gezien?

hansoonk
1 oktober 2007, 13:55
Red Cedar body? Niet de meest voorkomende keus. Zelf nooit eerder gezien. Wel normaal ceder als bovenblad op spaanse gitaren.
Ik ken red cedar vooral als timmerhout voor kozijnen en windveren aan huis. Ik dacht dat het vooral weersbestendig was doordat het veel hars bevat. Is het dan wel zo'n geschikte houtsoort voor een gitaarbody?

Rormo
1 oktober 2007, 14:39
Of je koopt een London city Spitfire en gooit daar Texas Specials in...

Balthazar
1 oktober 2007, 14:49
blues zit in je vingers.
als je het goed speelt, en je hebt een redelijk amp, maakt het niet zo heel veel uit of er squire of fender of birdland op staat. mits de gitaar goed geintoneerd en afgesteld enzo is ( hoewel dat met blues ook nog niet eens cruciaal is.)
fender korea, mex of japan zou ik zeggen, goede tussenoptie

G.G.
1 oktober 2007, 14:50
Als kaal chassis om te pimpen is een squier ideaal IMHO.

Dat dacht ik ook. Kale body en hals kopen, setje goeie tuners, goeie brug en een setje overwound non-RWRP 1960 repro's van GFS. Dan ben je voor < €300 klaar.

ReinoutV
1 oktober 2007, 15:02
Ik heb 2 ouwe Squiers (80-er jaren Japan, JV en E serie), die bevallen me prima. De elementen van de JV ga ik vervangen, de huidige zijn microfonisch en het brugelement van de E serie gaat er ook uit, is me te zwak. In de JV komt een set Fender 57/62, in de E een Suhr V60, goeie keuze?

@G.G.: waarom non-RWRP?

G.G.
1 oktober 2007, 15:04
Ik heb 2 ouwe Squiers (80-er jaren Japan, JV en E serie), die bevallen me prima. De elementen van de JV ga ik vervangen, de huidige zijn microfonisch en het brugelement van de E serie gaat er ook uit, is me te zwak. In de JV komt een set Fender 57/62, in de E een Suhr V60, goeie keuze?

@G.G.: waarom non-RWRP?

Meer ruis op stand 2 en 4 maar ook een veel dikkere sound in die standen.

Lexvandoef
1 oktober 2007, 15:04
Ik heb 2 ouwe Squiers (80-er jaren Japan, JV en E serie), die bevallen me prima. De elementen van de JV ga ik vervangen, de huidige zijn microfonisch en het brugelement van de E serie gaat er ook uit, is me te zwak. In de JV komt een set Fender 57/62, in de E een Suhr V60, goeie keuze?

@G.G.: waarom non-RWRP?

Goeie keuze, als je ze hebt geinstalleerd, reviewtje alstublieft? Ik ben ook nog aant tobben over nieuwe elementen voor mijn strat.

Blend
1 oktober 2007, 15:56
Of je koopt een London city Spitfire en gooit daar Texas Specials in...

Hoeft niet, als je het brugelement vervangt heb je al voldoende. Maar 'n LC is idd een optie!