PDA

View Full Version : mesa boogie: help mij aub kiezen



sjefke
1 oktober 2007, 01:39
4Hoi,

Ik ben van plan een nieuwe versterker te kopen maar weet niet goed welk type het best bij mij past. Even een kleine schets:
- stijl: grunge/alternative rock (QOTSA, foofighters, nirvana,...)
- om vooral live te gebruiken, maar ook af en toe in studio.
- liefst een combo, rack of halstack is lastig om te vervoeren.
- moet echt scheuren, wil een rauwe donkere mysterieuze klank
- een volle warme clean sound
- budget: ongeveer €600 à €800 (zal dus tweedehands worden)

Welk type mesa kan het beste deze sound benaderen?
studio preamp .22, studio preamp .22+, blue angel, DC-2, DC-3 of DC-5

Of beter toch voor Marshall JCM kiezen? Welke type is daar goed? De 800, 900 of 2000?

Ik hoop dat ik hier iemand heb gevonden die me raad kan geven, alleen geraak ik er echt niet uit.

Alvast bedankt!

Greetz Jef

AART
1 oktober 2007, 08:09
Ik denk dat je dan toch uitkomt bij een DC-3 of 5. Verder zou een rectoverb of tremoverb wel geschikt zijn maar die overstijgen je budget een beetje.

De studio en DC-2 hebben misschien net te weinig vermogen bij de grotere gigs.

pol
1 oktober 2007, 08:30
marshall jcm800 zijn goed, maar je betaalt er eigenlijk teveel voor tegenwoordig vind ik, ik zou eerder uitkijken voor een occasie sovtek mig of laney, zeker voor dat budget.

en waarom combo ? je kan toch ook een 2 x 12 cab nemen, is nog altijd gemakkelijk te vervoeren + als er al een backline staat waar je moet spelen kan je alleen je top meenemen.

Jcm900 Sl-x is ook een tof ding voor van die muziek, en die gaan niet zo duur, heb je wel voor een 500 €

Nocki
1 oktober 2007, 08:53
Weet je zeker dat je Mesa wilt hebben?
Als ik je zo hoor herken ik daar geen Mesa sound in. Misschien toch eerst eens wat winkels in om te testen... De amps die je opnoemt vershillen ook nog al in klank...
succes

ErikE
1 oktober 2007, 12:01
Ik heb zelf een Mesa Nomad 45 212, en die voldoet zeker aan die eisen. Zal je alleen niet snel voor die prijs vinden...

ColourofFire
1 oktober 2007, 12:48
Ik zou niet weten waarom je met die muzieksmaak en zo'n budget naar een mesa kijkt. Ik zou eerder naar een laney ofzo kijken.

caliban
1 oktober 2007, 13:35
Foo fighters is mesa, nirvana is gewoon distortionpedaal, maar ook door een mesa dacht ik toch. En QOTSA is gewoon je geluid zo crappy mogelijk maken, maar een wall van geluid maken met die verrotte sound.
Ook heeft mesa over het algemeen een vrij goede cleansound

SimonS
1 oktober 2007, 13:59
De studio en DC-2 hebben misschien net te weinig vermogen bij de grotere gigs.
:nervous: jemig die amps blaaaazen man... zaalvulling is geen probleem. Denk trouwens dat de Studio en DC beide erg geschikt zijn.

Squier4ever
1 oktober 2007, 14:03
ik wou dat ik het geld had dan zou ik die mesa van je kopen, maar helaas.

CasB
1 oktober 2007, 14:07
Ik dacht dat nirvana over Marshall speelde...

Ohnee ik zie het al, alleen door Marshall cabs, een studio .22 pre-amp en een crown power amp...

ColourofFire
1 oktober 2007, 14:54
Ik dacht dat nirvana over Marshall speelde...

Ohnee ik zie het al, alleen door Marshall cabs, een studio .22 pre-amp en een crown power amp...

Nirvana speelde over alles wat voorhanden was. Er zijn ook dingen opgenomen met DS1's in SS fenders enzo.

AART
1 oktober 2007, 14:55
:nervous: jemig die amps blaaaazen man... zaalvulling is geen probleem. Denk trouwens dat de Studio en DC beide erg geschikt zijn.


Heb je er wel ene 4x12 bij nodig. Tussen 4 en 10 voegt de volume knop bij die bakken weinig toe.

sjefke
1 oktober 2007, 16:54
Dan gaan we best niet voor Marshall? Behalve misschien een JCM 800 combo dan?

Of... Ne maat van mij belde mij daarnet op dat hij iemand kent die zijn marshall 6101 misschien wil verkopen voor 800€... Iemand ervaring mee, met welk type marshall is deze ongeveer te vergelijken? Is €800 ne goede deal?Precies wel tof dat je hem zowel op 100, als op 50 en 25watt kan zetten maar klink hij ook zo goed als een JCM 800?

Heb eens de JCM 800 (100w)geleend van onze vorige gitarist. Echt vette combo, maar ik merk dat je hem toch redelijk hard moet zetten om de sound tot zijn recht te laten komen... voor thuis/studio is het misschien wel handig dat je je vermogen kan aanpassen?

En anders toch mesa, maar het lastige is dat ik die niet kan testen want er zijn geen dual caliber-modellen in de winkels. Heb wel eens op een blue angel gespeeld en qua sound vond ik die toch geschikt voor alternatieve rock hoor. Mesa klinkt wel warmer en is minder chaotisch dan Marshall... maar weet niet goed of dat net een voordeel of een nadeel is voor de stijl dat ik speel...

Pfff... wat een kruistocht, niet simpel

Wat denken jullie?

duckman
1 oktober 2007, 17:36
Dan gaan we best niet voor Marshall? Behalve misschien een JCM 800 combo dan?

Of... Ne maat van mij belde mij daarnet op dat hij iemand kent die zijn marshall 6101 misschien wil verkopen voor 800€... Iemand ervaring mee, met welk type marshall is deze ongeveer te vergelijken? Is €800 ne goede deal?Precies wel tof dat je hem zowel op 100, als op 50 en 25watt kan zetten maar klink hij ook zo goed als een JCM 800?

Heb eens de JCM 800 (100w)geleend van onze vorige gitarist. Echt vette combo, maar ik merk dat je hem toch redelijk hard moet zetten om de sound tot zijn recht te laten komen... voor thuis/studio is het misschien wel handig dat je je vermogen kan aanpassen?

En anders toch mesa, maar het lastige is dat ik die niet kan testen want er zijn geen dual caliber-modellen in de winkels. Heb wel eens op een blue angel gespeeld en qua sound vond ik die toch geschikt voor alternatieve rock hoor. Mesa klinkt wel warmer en is minder chaotisch dan Marshall... maar weet niet goed of dat net een voordeel of een nadeel is voor de stijl dat ik speel...

Pfff... wat een kruistocht, niet simpel

Wat denken jullie?

de 6101 is de 30th anniversary amp.Ik zelf heb de 6100 top en deze bevalt me erg goed.Zo goed dat nadat ik hem ooit had verkocht met mijn stomme kop een paar jaar geleden weer terug heb gekocht.

http://www.marshallamps.com/heritage/anniversary/30_anniversary.asp

samengevat:
3 kanalen met verschillende settings, midi, schakelbaar van 100/50/25 watt en gescheiden EQ.Kanaal drie is niet echt marshall, meer een moderne high gain klank.
800 euro is een goede prijs.
maar altijd uitporoberen met je eigen gitaar.

zjanke
1 oktober 2007, 19:50
Heb eens de JCM 800 (100w)geleend van onze vorige gitarist. Echt vette combo, maar ik merk dat je hem toch redelijk hard moet zetten om de sound tot zijn recht te laten komen... voor thuis/studio is het misschien wel handig dat je je vermogen kan aanpassen?

Klopt, da's een marshall kwaaltje. Maar als ie open staat is het o zo lekker.



Heb wel eens op een blue angel gespeeld en qua sound vond ik die toch geschikt voor alternatieve rock hoor. Mesa klinkt wel warmer en is minder chaotisch dan Marshall... maar weet niet goed of dat net een voordeel of een nadeel is voor de stijl dat ik speel...

Ik gebruik een Blue angel voor mijn clean. Afhankelijk van mijn stemming op de 6V6 of combi stand. Echt scheuren kun je niet zonder pedaaltje, maar daar heb ik dan ook een jcm800 voor. Een randje kan wel, maar dat is voor mij geen rock :hippie:

Daddy D
8 oktober 2007, 20:36
Als je vuige stoner wilt krenken, dan adviseer ik je om eens een 'big muff' van Electro Harmonix te proberen. Maakt van veel combo's ontzettende stoner-gromberen.

sjefke
26 oktober 2007, 11:10
Hoi,

De kogel is door de kerk, de teerling is geworpen! Na lange twijfel en veel verschillende lampenversterkers te checken kwam ik uiteindelijk uit bij een mesa boogie DC-5 of een Marshall JCM 800.

Voor de geïnteresseerden onder ons:
Het is de Mesa geworden, ik ben hem gisteren gaan oppikken. Heb er €700 voor betaald en hij is nog zo goed als nieuw. Zowel qua prijs als qua sound vond ik de Mesa net iets beter werken voor wat ik daarmee ga doen.

HET IS EEN BEEST, vanavond optreden... ik ben benieuwd hoe hij klinkt als ik hem live&loud kan checken met de band.

Nu nog enkel ergens een goed tweedehands big muff scoren om het lead-gedeelte nog wat meer donkerder en mysterieuzer te maken.

Allemaal bedankt voor jullie hulp en commentaar,

Greetz Jef

Nocki
26 oktober 2007, 13:44
Mooi! van harte gefeliciteerd! Leuke amp voor leuke prijs!
veel succes!

CardioClash
23 oktober 2009, 13:25
Sorry dat ik zo'n ouwe thread omhoog haal maar ik vond het niet waard een nieuwe te openen.

Een kennis van me biedt een tweede hands Mesa DC-3 aan voor 400 euro. Doen?

Nocki
23 oktober 2009, 14:31
wat is zn mailadres? Ik bedoel: Doen!

CardioClash
23 oktober 2009, 14:34
Ok, maandag ga ik hem testen :)

Dit is best wel een goeie deal geloof ik :cheerup:
Het schijnt wel een ouwetje te zijn maar wel helemaal opgeknapt.

CardioClash
29 oktober 2009, 15:27
Hij staat inmiddels bij me thuis, heerlijk ding. Moet hem nog wel 'officieel' kopen maar goed dat is een formaliteit :soinnocent:

Nu alleen nog ff dat H&K bakkie ergens kwijtraken.

caliban
30 oktober 2009, 22:15
Hij staat inmiddels bij me thuis, heerlijk ding. Moet hem nog wel 'officieel' kopen maar goed dat is een formaliteit :soinnocent:



Geweldig :seriousf:

MaartenGibson
9 november 2009, 13:59
Laney's zijn leuk geprijsd en hebben een krachtig clean geluid vind ik. Ik zou alleen nooit een laney kopen voor zijn distortion...
Maar voor een mesa boogie zou ik gaan voor een stiletto, die hebben ook zo'n krachtige clean en lekkere distortion... alleen zijn ze zo duur :(

even
9 november 2009, 17:49
Ik heb een mesa 22+, helder, strak etc. dus niet jou sound lijkt me.