PDA

View Full Version : "De buizenamp is overrated"



armageddon
1 oktober 2007, 00:35
Laatst wezen oefenen met een bandje en ik kwam daar puur met mijn GT8, omdat ik geen zin had mijn Powertone II + 4x12 mee te zeulen, en kreeg wat hoongelach over me heen, maar ik blies de gitarist op z'n mooie Mesa Recto wel mooi weg. Ik kwam er veel beter doorheen, terwijl hij keihard stond te blazen. En ik speelde clean stukjes door naar single-coil te schakelen en het volume terug te draaien op m'n gitaar.

Ik speel nu 6 jaar en ik kan onderhand veel beter mijn toon shapen op zowel m'n amp als nu ook op modellers. Het valt me op dat aardig wat gitaristen live zo'n ruk-geluid hebben uit hun mooie buizenamp, waar ik met mijn 400 euro kostenden GT-8 makkelijk een betere sound neer zal zetten. Deze gitaristen hebben dan vaak zo'n uitgesproken mening over modellers. Ze spelen er een weekje mee en krijgen er geen lekkere sound uit en geven dan dat ding de schuld. Maar van Mesa's is bekend dat je ze moet leren kennen en daar heeft dan niemand problemen mee? Na 1,5 jaar een goede buizenamp, de Powertone II, en een modeller, de GT8, te hebben, kan ik in 5 minuten vaak de sound maken die ik voor ogen heb op mijn GT8 én direct, zonder gezeik, opnemen. Dat moet ik op mijn Powertone II niet proberen.

Stelling: De buizenamp is door veel gitaristen overrated.
Aardig wat mensen kopen een buizenamp en willen niet accepteren dat ie wel eens kut kan klinken als ze hem slecht instellen. Aangezien hun amp 3x meer kostte dan zo'n GT-8 is het natuurlijk onmógelijk dat een goed ingestelde GT-8 veel beter klinkt. Er lopen hier ook aardig wat (semi-)pros rond die hun buizenamps helemaal tot het uiterste benutten en daar slaat dit ook niet op. Een goede, blazende, goedingestelde buizenamp klinkt mijn inziens nog altijd beter dan welke modeller dan ook. Maar de grootste modelling bashers zijn gitaristen die eigenlijk vaak hun buizenamp niet goed in kunnen stellen. Althans, dat valt mij op. Face it, live klinken sommige dure versterker vaak ontzettend kut, puur omdat al het mid eruit weggedraait is etc. Dat doen ze natuurlijk ook bij hun modellers en die klinken dan, vaak op lager volume, ontzettend ruk.

Lekkere provocerende titel, maar is het voor sommige gitaristen niet gewoon nuttig om modelling te pakken + een lesje instellen, in plaats van buizenamps direct hoog boven modellers te plaatsen?

En dan heb ik het nog niet eens over het gesjouw en het onderhoud :D
P.s. ik hou nog steeds van mijn Powertone II, maar hij gaat wellicht wel weg omdat ie overkill is ;)

Cheetoria
1 oktober 2007, 00:46
alles klinkt kut als je het verkeerd instelt. t gaat erom dat je met je EQ een goeie balans vind (met name met je mid) waardoor je niet hard hóeft.

en de GT-8 is gewoon underrated bij buizengebruikers.
ik speel zelf over een klein 75 watt transistor versterkertje, maar daar komt wel precies het geluid uit wat ik wil hebben. who needs tubes anyway?

zjanke
1 oktober 2007, 08:14
Een goede, blazende, goedingestelde buizenamp klinkt mijn inziens nog altijd beter dan welke modeller dan ook. Maar de grootste modelling bashers zijn gitaristen die eigenlijk vaak hun buizenamp niet goed in kunnen stellen.

Dus is een buizenamp niet overrated, maar kan het gros er niet mee omgaan.

pol
1 oktober 2007, 08:25
als het echt moet blazen schieten die moddelers toch te kort vind ik.

alhoewel ze steeds beter worden, revalver II bv is helemaal te gek, wat je daar allemaal in kan stellen...

Ik hou wel meer van amps die simpel in te stellen zijn, moddelers is me teveel gepruts om er iets goed uit te krijgen, maar ze zijn wel verdomd handig bij opnames.

jerome
1 oktober 2007, 08:58
Wat me opvalt met die modelling apparaten dat sommige op zich best wel goed klinken maar na een half uur spelen gaan ze me toch enorm tegenstaan.
Ik vind ze veel te synthetisch, te steriel klinken.
Live blijft dat geluid ook niet echt overeind
Uit m'n buizentop kan ik van die intense gitaarpatijen en tone halen waar ik een enorme kick van krijg en dat krijg ik niet uit die synthetische apparaten.
Een buizenbak is vaak ook onvoorspelbaarder maar dat geeft nu juist een stuk magie mee waar je gitaarspel alleen maar beter van wordt.
Ook het écht vette brullen en het diepe sustainjanken haal je uit een échte buizenbak en niet uit een print...:cooler:

morroow
1 oktober 2007, 08:58
Ik vind wel dat buizenversterker wat lastiger zijn in de omgang. Ik ben nu al een tijdje op zoek om de juiste te vinden. Heb al zeer goede in mijn bezit gehad maar die gingen weg om andere redenen. (verandering muzieksmaak, geldgebrek, stoppen van band).

Je moet maar net de versterker vinden die bij je past, en de juiste "feel" heeft.

Bij modeling mis ik zelf een beetje het pure en persoonlijke. Iedereen die over een line6 speelt klinkt in mijn oren een beetje hetzelfde. Terwijl bij buizenamps de toon ook nog uit de vingers kom. Laat Joe Perry en Billy Gibbons maar eens over dezelfde stratocaster en buizencombo spelen. Wedden dat ze allebei anders klinken.

Als het je niet veel uitmaakt zal zo'n modeling set-up niet storend zijn maar ik mis de juiste "feel".

Solidkick
1 oktober 2007, 08:58
Als je de tijd niet neemt om je gear te leren kennen blijft het altijd modderen.

Jimwoud
1 oktober 2007, 09:07
Hangt toch wel een beetje van de stijl af. Ik speel in een rnr/punkrock band, waar ik alleen distortion gebruik, die ik rechtstreeks uit m'n Sovtek haal, dat klinkt gewoon super, lekker rauw, overtuigend en reageert goed op m'n spel. Dit vind ik bij moddelers vaak te kort komen, voor opnemen prima, gebruik het zelf ook, maar voor live zou ik het nooit doen. Misschien als ik in een popbandje zou spelen ofzo.

Mitch
1 oktober 2007, 09:09
Als je de tijd niet neemt om je gear te leren kennen blijft het altijd modderen.

Waarmee dit topic, mocht het nog gaan uitmonden in pagina's lange discussie, toch echt mag worden samengevat. Ik ken zowel mensen die er geen bal van snappen hoe ze iets moeten instellen, mensen die er de tijd niet voor nemen, mensen die het wel kunnen maar het leuker vinden om te spelen (dan maar met een rukgeluid) en daar zitten zowel modelling- als buizengebruikers bij. Overigens: met een GT8 kun je inderdaad heel veel en je kunt er prima sounds mee neerzetten. Gecompliceerd, maar waardevol apparaat.
Het heeft niet met de apparatuur te maken, maar met de persoon.

Kim Wilson
1 oktober 2007, 09:11
Ik geloof best dat een modeller goed kan klinken in bepaalde genres. Hoewel ik laatst een coverbandje heb gezien die echt te beroerd voor woorden klonk. Bassist en gitarist allebei met modellers, er stond geen amp op het podium. Dat klonk echt nergens naar. Maar goed, dat zal ook wel een kwestie van afstellen zijn.

Ik kan me overigens nog niet echt voorstellen wat ik in onze band zonder buizenamp zou moeten. :satisfie:

Nocki
1 oktober 2007, 09:15
Als je de tijd niet neemt om je gear te leren kennen blijft het altijd modderen.

De term modderen kom uit het chinees waar die modelling amps gemaakt zijn. maar toen ze de naam uitlegden verstonden wij moddelen in plaats van modderen... :-)

Zelf ben ik een grote fan van modelling en zie er zeker voordelen in. momenteel heb ik niksop modelling gebied. ik wacht even de nieuwe generaties af om te kijken of dat wat voor me is. Het enige nadeel wat modelling tot nu to nog heeft is dat:
1. de dynamiek is nog niet 100%.
(er zit een curve vn hard naar zacht in die nog niet helemaal lekker loopt als is het goed onderweg.
2. ik wordt moe na een kwartier ernaar luisteren. op de een of andere manier wordt het gehoor moe van het spelen met modelling. kan het slecht uitleggen helaas

toch blijft het fantastisch! als zal het mnmark IV niet vervangen... :-)

Dick Wolkendeck
1 oktober 2007, 09:19
Aardig wat mensen kopen een buizenamp en willen niet accepteren dat ie wel eens kut kan klinken als ze hem slecht instellen.

Goed verhaal, maar ik denk dat als je deze factor eruithaalt, je uit een buizenversterker vooralsnog een beter geluid kan halen dan uit een modeler voor bepaalde sounds. Och, en andersom zal een modeler ook wel coole sounds kunnen produceren waar je anders weer een hele aparte amp voor nodig hebt. Tja, je kan spelen of je kan het niet. Een gitarist die zijn spullen niet kan afstellen kan niet spelen. Dat hoort er nu eenmaal bij.

armageddon
1 oktober 2007, 09:21
Dus is een buizenamp niet overrated, maar kan het gros er niet mee omgaan.

Maar wel door de mensen die hem niet kunnen gebruiken en er niet mee om kunnen gaan. Waarom een dure buizenamp hebben als ie toch nooit kan blazen. Dat heb ik eigenlijk ook ;) En daarom overweeg ik om een stapje terug te doen.

morroow
1 oktober 2007, 09:22
2. ik wordt moe na een kwartier ernaar luisteren. op de een of andere manier wordt het gehoor moe van het spelen met modelling. kan het slecht uitleggen helaas



Dat komt omdat je zo hard je best doet om het toch mooi te vinden klinken terwijl je het eigenlijk niet overtuigend vind ;)

Nocki
1 oktober 2007, 09:34
Dat komt omdat je zo hard je best doet om het toch mooi te vinden klinken terwijl je het eigenlijk niet overtuigend vind ;)


hihi... 6789

Rutger
1 oktober 2007, 09:43
Maar wel door de mensen die hem niet kunnen gebruiken en er niet mee om kunnen gaan. Waarom een dure buizenamp hebben als ie toch nooit kan blazen.
Ik snap wat je bedoelt. Dat is het soort muzikant dat denkt: als ik de gear heb, heb ik een goeie sound. Maar ze vergeten dat ze ermee moeten leren omgaan, het is een deel van je instrument.

Dat is ook mijn klacht over de sound van veel gitaristen, ook bij gerenomeerde bands: fantastische setup, bagger geluid...

Ik denk dat de therm 'overrated' alleen wat misplaatst is. Alsof die gitaristen een buizenamp niet waard is.

LCH
1 oktober 2007, 09:59
@ armageddon: had je je GT-8 rechtstreeks over een PA-systeem?

In grote lijnen kun je zeggen dat er twee soorten gitaristen zijn: enerzijds de knoppen-freaks die geweldige geluiden uit een GT-8 kunnen toveren en anderzijds de puristen die een hekel hebben aan knoppen en op een JCM800 spelen. En daar zit 'm ook meteen de crux in dit verhaal. Als je een gruwelijke hekel hebt aan knoppen dan is een GT-8 gewoon niks voor je, al hoe goed hij ook kan zijn.

Maar verder een prima verhaal waar ik me grotendeels in kan vinden. Een modeller is altijd een goede, rationele keuze. Goedkoper dan een dikke buizenbak en als je meer waarde hecht aan 100 goede geluiden dan 1 geweldig, dynamisch geluid, is een GT-8 je beste vriend.

armageddon
1 oktober 2007, 10:05
Jup, de GT-8 rechtstreeks de PA in. Heb hem ook wel eens door de poweramp van m'n Powertone heengejaagd. Klonk iets meer 'lowpass'.

Voor een GT-8 hoef je geen knoppenfreak te zijn hoor. Gewoon 1 amp instellen zoals je normaal bij een amp zou doen. Maarja...waarom zou je dan een GT-8 hebben?

Natuurlijk zal het ook zo zijn dat de sound die ik heerlijk vind uit mijn GT-8 door andere mensen als niet prettig wordt ervaren en andersom.

pol
1 oktober 2007, 10:11
dan moet er ook nog een goeie p.a. staan, kan dik tegenvallen op sommige plaatsen, met een goeie top + 4 x 12 daarentegen ben je altijd wel te horen.

j.augustus
1 oktober 2007, 10:35
Spelen doe je met je handen, je hoofd en je hart.

Als je speelt met de voor jou beste gitaar, versterker en speakers klink je op je best.Maar apperatuur blijft gereedschap.

Wanneer iemand niet goed is, zal hij niet beter worden door een dure exclusieve gitaar of andere apperatuur.Enkel zijn onkunde klikt dan sjieker, hihi.

Ik ken een gitaarbouwer, die bouwt dan een gitaar voor een paar duizend euro. Komt de koper het ding ophalen en speelt erop, denkt die bouwer heb ik daar nou zo mijn best voor gedaan.Dit zegt genoeg, denk ik.

Ik vind het gebrek aan dinamiek op een modeller wel shockend.Maar je kunt zeer makkelijk geluiden stapelen.Ik heb nog ergens iets van rockman een rp 100 of zo.Die waren als een van de eersten op de makt met die dinamiekloze spullen,maar toch kan het handig zijn in de studio.Je met een buizentop wel een supersound.Maar met wat effectjes kan een modeller ook goed klinken.
Alleen ,ga je hetzelfde spelen met een top en op hoog volume, dan klikt de tube amp beter.

Rormo
1 oktober 2007, 11:20
Nog even en we komen op het irritatie punt dat slechte gitaristen dure gitaren kopen, maar ze naar onze mening niet verdienen... :)

Ik heb zelf een DSL om 2 redenen. 1. Er komt een heerlijke geluid uit. 2. Hij heeft weinig knopjes en is dus erg makkelijk in te stellen.
Versterkers of modellers waar ik uren aan moet tweaken en draaien vind ik gewoon irritant. Ze kunnen inderdaad net zo goed klinken, maar ik hou van simpliciteit.

Solidkick
1 oktober 2007, 11:39
Nog even en we komen op het irritatie punt dat slechte gitaristen dure gitaren kopen, maar ze naar onze mening niet verdienen... :)


Bijna net zo erg als verzamelaars die zelf niet kunnen spelen :D

Negative K3 fan
1 oktober 2007, 13:58
voordeel van modellers als een gt8 is dat je ze rechtstreeks in de PA kunt drukken en dat het zaalgeluid dan meteen af is. Als jij een half stack hebt staan blazen dan wordt er vaak willekeurig een mic voorgezet, terwijl de plaatsing behoorlijk cruciaal is. Daarnaast projecteert een 4x12 ook een ontzettende bak lawaai naar voren en is het geluid wat daar uit komt weer verschillend op elke vierkante meter.

wat dat betreft kan ik me heel goed voorstellen dat een modeller heel goed kan werken.

Azrael
1 oktober 2007, 14:06
dan moet er ook nog een goeie p.a. staan, kan dik tegenvallen op sommige plaatsen, met een goeie top + 4 x 12 daarentegen ben je altijd wel te horen.

Als je een top mee kan zuilen van 4 X 12 dan kun je ook een PA meenemen. 'k Vind dit dus geen goede reden.

pol
1 oktober 2007, 14:31
is het voordeel van een modeller niet dat je niet meer hoeft te sleuren met zware cabs en versterkers ?
lijkt me helemaal onzinnig als je bij je modeller nog eens voor de p.a. moet zorgen...



Dan is een gewone top + 4 x 12 toch een heel stuk simpeler.

+ wat doe je als er geen monitors staan ? Ga je die ook allemaal meenemen ?

Rormo
1 oktober 2007, 14:40
Als je een top mee kan zuilen van 4 X 12 dan kun je ook een PA meenemen. 'k Vind dit dus geen goede reden.

Er is toch wel een heel groot aantal bands dat niet een eigen PA gebruikt....

Kim Wilson
1 oktober 2007, 14:42
Weet je wel wat een beetje PA kost? :confused:

pol
1 oktober 2007, 14:58
p.a. kun je ook maar beter overlaten aan mensen die er professioneel mee bezig zijn...

peter_heijnen
1 oktober 2007, 15:53
p.a. kun je ook maar beter overlaten aan mensen die er professioneel mee bezig zijn...
Nu betekent dat helaas in te veel gevallen niet meer dan dat die lui er geld mee verdienen ipv dat ze echt kennis van zaken hebben.

pol
1 oktober 2007, 16:05
bwa, de meeste p.a. mannen vallen nog wel redelijk mee vind ik.

Ik heb wel de indruk dat de meeste bands die hun beklag doen over de p.a. zonder p.a. evengoed een kutgeluid zouden hebben...

peter_heijnen
1 oktober 2007, 16:40
bwa, de meeste p.a. mannen vallen nog wel redelijk mee vind ik.
Je moest eens weten....

pikasso
1 oktober 2007, 17:04
die van ons is goed waard.
Ik speel met een Tonelabm rechtstreeks in de PA (live en oefenruimte), en voor mij werkt dat perfect, speel in een top 40 band.

Je mist echt wel iets, maar te weinig om steeds te moeten zeulen ;)

crapton
1 oktober 2007, 23:04
Zit t m er niet veel in dat veel mensen een buizentop hebben met een 4x12, en dan op flink volume?

Pak eens een modeller over een stel flinke speakers met een zware eindtrap en hoe klinkt het dan? Ik bedoel geen PA speakers, zit iets teveel hoog in ivm tweeters.

Ofwel klinkt een modeller nog steeds zo kut als je m goed afstelt en vergelijkbaar versterkt als een buizentop + 4x12? Ook qua dynamiek.

Lijkt me verder de bekende welles nietes discussie. Ik heb zelf een POD XTLive, prima ding - voor mij dan. Laatst een luxe buizenbak geprobeerd (Engl) en ik kon er geen enkele fatsoenlijk klinkende distortion uitkrijgen, zelfs niet met stompboxen (diverse geprobeerd).

Michael AE
1 oktober 2007, 23:24
Als je niet kan spelen, als gitarist of als band, heb je altijd een kutsound. Daar kan geen P.A. man iets aan doen. Als mensen dat eerst eens zouden beseffen, dan zouden er een stuk meer beter klinkende bandjes zijn.

Rocketman
2 oktober 2007, 00:52
Ik vervoer mijn amp op wielen; sjouw helemaal geen reet. Lulargument.

Bigfoot414
2 oktober 2007, 01:38
Ik denk dat het ongeoefende oor weinig merkt of er nu wel of geen buizenamp staat.
Ik speel zelf ook veel liever over een goeie buizenbak dan over een net-niet systeem.

stevie_vp
2 oktober 2007, 02:11
Moddeling is inderdaad makkelijker goed te laten klinken dan een buizenamp.
Waarom?
Alle sounds zijn al praktisch klaar. Bij het instellen van een buizenamp
gaat het om het effect van electronische onderdelen bepaalde voltages onder welke druk enzovoort..

Het heeft allebei ze voordelen maar het grootste gemis aan modeling is en blijft DYNAMIEK. Het is juist zo mooi met bijv. blues solos dat je zachter en harder speelt en dan de dynamiek en gain gevoeligheid van de amp voelt.

DUS: best makkelijk en leuk moddeling. Maar het blijft het nabootsen van...

pol
2 oktober 2007, 08:24
net omgekeerd vind ik, op een modeller heb je veel meer parameters, dus moet ze al goed kennen om er echt een fatsoenlijk geluid in te stellen, een buizenamp is toch veel simpeler op enkele uitzonderingen na.

Kim Wilson
2 oktober 2007, 08:29
Ik denk dat mijn amp vele malen simpeler is dan de meest simpele modeller:

Normal:
2 inputs, volume, Bass en Treble

Vibrato:
2 inputs, volume, Bass, mid en treble, Reverb en Depth en Speed voor de trem.

En achterop een mastervolume.

Veel makkelijker krijg je ze niet. :D

'66 special
2 oktober 2007, 08:56
Wat ze ook verzinnen, het is en blijft een imitatie van een echte buizenversterker, en kan als zodanig nooit beter klinken, hoogstens gelijkwaardig (zie ik niet gebeuren, er zijn teveel parameters in de versterker die invloed hebben).
Wat voor mij belangrijk is: een buizenversterker is vrij eenvoudig repareren.
Het is niet meer dan een handvol condensatoren, weerstanden, trafo's en buizen in een metalen doosje. En dat alles zit dan weer in een houten doosje met een luidspreker(s).

Kim Wilson
2 oktober 2007, 09:00
Ja, het blijft een imitatie. Maar ik weet niet of een buizenamp per definitie beter klinkt. Een modeller klinkt anders, maar als je dat nou mooier vindt, of er beter mee om kunt gaan, is er IMO niks mis met een modeller. Als je een buizenamp zoekt, met al zijn eigenaardigheden, moet je een buizenamp kopen. Een modelling amp kan zoiets niet vervangen. Maar er is wel een goeie sound uit te halen.

'66 special
2 oktober 2007, 09:04
Ok:
Beter een goede modeller dan een slechte buizenbak....... die zijn er namelijk ook, helaas.

paulusdeBKB
2 oktober 2007, 09:09
Hmmm, buizenversterkers overrated? Misschien... Maar dan toch niet zo erg als sommige effectpedaaltjes.

sugarfish
2 oktober 2007, 09:11
Stelling: De buizenamp is door veel gitaristen overrated.
...en de modeller/multi underrated!!

Wat fijn om niet weer in de verdediging te hoeven, maar meteen een +1 kan geven.
Als ik dan weer zo'n topic voorbij zie komen waarin de multi/modeller wordt gebashed...om moe van te worden. (vaker de minder goed spelende gitarist die wat mee zit te lullen)...
En ja, ik ben het eens dat een buizenversterker super klinkt (kan klinken!).

Ik heb zelf ook de GT8, en voel me behoorlijk flexibel, zowel in spel als in sjouwwerk! Het kost wel inderdaad wel wat kruim om "het beest" (zoals deze wordt genoemd op het bossgtcentral forum) te doorgronden.

Maar volgens mij kan een eenvoudigere multi/modeller ook goed zijn werk doen (overtuigend zijn). Alleen doordat deze er vaak eenvoudiger uit ziet, denken mensen dat ze hem snel doorhebben en daarmee voldoende kunnen beoordelen. Ik bedoel; alleen al de manier van aansluiten op een versterker of PA en de EQ instellingen bepaald al een groot deel van het geluid.

Maar goed, dit kan uitmonden in een oeverloze discussie. Ik denk alleen dat men moet oppassen met uitspraken die meer mening/subjectief zijn dan een objectieve constatering!

peter_heijnen
2 oktober 2007, 09:17
Ok:
Beter een goede modeller dan een slechte buizenbak....... die zijn er namelijk ook, helaas.
En voor mij nog beter een goed buizenbak dan een goede modeler.

Modelers zijn te gek, maar buizenversterkers nog te gekker.

Harry
2 oktober 2007, 09:52
ik heb er ook aan gedacht om aan de moddeler te gaan, omdat de oefenruimte van Piggy & the Perverts te klein is om mijn Bedrock buizenbakkie lekker open te draaien. Is dus behelpen met het geluid. Maar laatst met de gebroeders Jansen (van het gelegenheidsfestivalbandje) in DB's in Utrecht heb ik mijn versterker weer flink open kunnen draaien, en dan weet ik weer dat een modelling apparaat ook behelpen is.

Kim Wilson
2 oktober 2007, 09:54
Die Bedrock is ook handzaam genoeg, daar hoef je geen modeller voor te hebben. En ik neem toch aan dat die op lagere volumes ook nog wel aanvaardbaar klinkt?

Piekhaar
2 oktober 2007, 09:59
Het is gewoon een kwestie van smaak. En dat is voor iedereen weer anders.

Verder vind ik de vergelijking tussen een goed ingestelde modeler en een slecht ingestelde buizenbak nergens op slaan. Hetzelfde als je dit andersom zou vergelijken. Met beide goed ingesteld kan je pas eerlijk vergelijken.

Ik heb graag mijn buizenbak, want hier krijg ik mijn sound wel uit. En uit een modeler niet, voor andere is dit weer precies andersom. Who cares! Zolang jij (en eventueel je publiek) het goed vinden klinken is het toch goed?

Rick trodat
2 oktober 2007, 10:03
een buizenversterker is vrij eenvoudig repareren

Weet wat je zegt, het is inderdaad zo dat je aan een buizenversterker vaak alleen de buizen moet vervangen en moet biasen. Maar als er iets anders aan kapot is, bijvoorbeeld de printplaat dan ben je net zo slecht af als de moddeler. Toch ligt het vaak aan de buizen. :satisfie:

'66 special
2 oktober 2007, 10:06
Het is gewoon een kwestie van smaak. En dat is voor iedereen weer anders.

Verder vind ik de vergelijking tussen een goed ingestelde modeler en een slecht ingestelde buizenbak nergens op slaan. Hetzelfde als je dit andersom zou vergelijken. Met beide goed ingesteld kan je pas eerlijk vergelijken.

Ik heb graag mijn buizenbak, want hier krijg ik mijn sound wel uit. En uit een modeler niet, voor andere is dit weer precies andersom. Who cares! Zolang jij (en eventueel je publiek) het goed vinden klinken is het toch goed?

De vergelijking was tussen een goede modeller en een slechte buizenbak, ervan uitgaande dat beiden goed afgeregeld zijn.
Ik heb zeer veel buizenversterkers geprobeerd en er zijn gewoon slechte versterkers te koop, dan kun je regelen wat je wil maar het blijft slecht.

Kim Wilson
2 oktober 2007, 10:07
Weet wat je zegt, het is inderdaad zo dat je aan een buizenversterker vaak alleen de buizen moet vervangen en moet biasen. Maar als er iets anders aan kapot is, bijvoorbeeld de printplaat dan ben je net zo slecht af als de moddeler. Toch ligt het vaak aan de buizen. :satisfie:
Buizen vervang je eens in de 3 tot 5 jaar. 10 minuten werk. :)


Oh, en ik heb geen printplaat. :cooler:

heinz3110
2 oktober 2007, 10:12
Als je weet hoe je een goed geluid instelt( en ook uit je vingers krijgt!), kom je vaak op de meeste apparaten wel weg hoor, of het nou modelling, buis of transistor is.

Persoonlijk vind ik (voor clean, scheur kan nog wel eens wisselen) het inprikken in een buizenbak vaak het minst bewerkelijk om de juiste toon te vinden, dan een transistor en dan pas modelling.Maar ja.

Tis eigenlijk ook een rare stelling, want zonder al die leuke buizenbakken was er ook geen behoefte geweest aan modelling.:)

'66 special
2 oktober 2007, 10:14
Buizen vervang je eens in de 3 tot 5 jaar. 10 minuten werk. :)


Oh, en ik heb geen printplaat. :cooler:
In mijn versterker ook niet, zelfs geen tag-board. Een echte point to point dus.

Kim Wilson
2 oktober 2007, 10:33
In mijn versterker ook niet, zelfs geen tag-board. Een echte point to point dus.
Die van mij ook, volgens mij (Fender van '71?).

LordRiffenstein
2 oktober 2007, 10:39
Buizen vervang je eens in de 3 tot 5 jaar. 10 minuten werk. :)

Als je buizen 3-5 jaar meekunnen moet je DRINGEND minder posten en meer gaan spelen!

pol
2 oktober 2007, 10:52
och, als je maar dikwijls genoeg van versterker wisselt hoef je zelf nooit buizen te vervangen :)

Kim Wilson
2 oktober 2007, 10:59
Als je buizen 3-5 jaar meekunnen moet je DRINGEND minder posten en meer gaan spelen!
:D

Van 1 optreden in de maand gaan ze niet zo gauw stuk. :)


En wie gebruikt zijn amp wekelijks tig uur op oorlogssterkte? En dan nog, laat het 2 jaar zijn. Of zelfs een jaar. 50 euro (gerekend met twee eindbuizen) en nog geen half uurtje werk, daar hoef je een buizenamp niet voor te laten.

'66 special
2 oktober 2007, 11:04
Het ligt eraan hoe 'vriendelijk' je versterker voor de buizen is..... In mij HiFi versterker zit al 10 jaar hetzelfde kwartet EL34's en dat met intensief gebruik.
Laatst nog per ongeluk een nacht aan laten staan :sneaky:

Dirkdewaard
2 oktober 2007, 11:18
Ik hou ervan als een versterker reageert op je aanslag en je volume knop. Als iemand een digitale versterker kan bouwen die dat goed kan ga ik hem kopen.

Tot dan blijf ik lekker bij buizen.

Han S
2 oktober 2007, 11:19
Een draadje als deze is om je een ongeluk te lachen, TS begint al met de opmerking dat buizen overrated zijn als hij bedoelt dat de meeste gebruikers underrated zijn.

Iemand vindt dat PA speakers te veel hoog geven vanwege de tweeters, heuh? :D (welke tweeters? Tad, JBL, RCF, ???)

En een ander kan zijn buizen amp in tien minuten biasen na nieuwe vuurflessen er in te hebben gestopt. Gitaristen zijn een bizonder volkje.

Kim Wilson
2 oktober 2007, 11:21
Mwoah, 10 minuten was misschien wat optimistisch. :D

Maar een half uurtje moet toch te doen zijn.

Harry
2 oktober 2007, 11:26
Die Bedrock is ook handzaam genoeg, daar hoef je geen modeller voor te hebben. En ik neem toch aan dat die op lagere volumes ook nog wel aanvaardbaar klinkt?

tja, wat is aanvaardbaar..... zo lekker als ie in die grotere ruimte klonk klinkt ie in de vaste oefenruimte niet.
Misschien moet ik dan toch aan de beamblockers?

Han S
2 oktober 2007, 11:30
Het is goed Hans, was maar een geintje. Ik moet altijd zo lachen om dit soort kansloze draadjes, hoewel de discussie op zich wel leuk is, maar niets oplevert.

Mijn Mercedes is een veel betere auto dan jouw BMW, nou en? Wat maakt het allemaal uit? Het geluid van een buizen Marshall haal je niet uit een Mesa en het geluid van een Mesa haal je niet uit een Fender.

Het is dus allemaal zo subjectief als maar kan en het boeit voor geen meter. Allemaal ook zo herkenbaar, ik heb gitaristen gezien die een wereldgeluid in hun vingers hadden zitten en op bijna elke versterker goed klinken. En ik heb hele goede gitaristen gezien die een kutgeluid halen uit een modeller (Jan A. te V.)

Wat je mooi vindt bepaal je zelf, of dat nou een buis is of een chip, doet er niet toe.

Dirkdewaard
2 oktober 2007, 11:51
........Het is dus allemaal zo subjectief als maar kan en het boeit voor geen meter.......

Dit zou je bij elk onderwerp kunnen antwoorden op een forum. Toch zijn er mensen met meer dan 7000 posts......

'66 special
2 oktober 2007, 11:54
Helemaal zinloos zijn dit soort dingen niet, ik zou normaal gesproken geen moment nadenken over modelling, terwijl ik nu denk dat het misschien een leuke optie is om (via de stereo) toch ook 's avonds wat electrisch te kunnen pielen.

Verder blijft het appels met peren vergelijken, maar tot op zekere hoogte. Het einddoel is voor iedereen gelijk: een goed geluid.

Het probleem zit 'm al in wat men verstaat onder een goed geluid. Dat is voor mij heel anders dan voor iemand die heavy metal speelt.

bass blom
2 oktober 2007, 12:01
volgens mij zitten veel gitaristen zich mega veel te focussen op hun geluid, of het nou buizen torren of modelling is, zoals het klinkt op hun slaap/zolder kamer.

als je het bij een complete band zet is alles ineens helemaal anders.

taylor
2 oktober 2007, 12:04
Het is goed Hans, was maar een geintje. Ik moet altijd zo lachen om dit soort kansloze draadjes, hoewel de discussie op zich wel leuk is, maar niets oplevert.


Het is dus allemaal zo subjectief als maar kan en het boeit voor geen meter. Allemaal ook zo herkenbaar

hmm dit van iemand die graag discussies heeft over analoog vs digitaal recording lijkt mij niet zo veel anders...en dan sterk naar de analoog kant trekt!

Kaboemba
2 oktober 2007, 12:11
Waarmee dit topic, mocht het nog gaan uitmonden in pagina's lange discussie, toch echt mag worden samengevat. Ik ken zowel mensen die er geen bal van snappen hoe ze iets moeten instellen, mensen die er de tijd niet voor nemen, mensen die het wel kunnen maar het leuker vinden om te spelen (dan maar met een rukgeluid) en daar zitten zowel modelling- als buizengebruikers bij. Overigens: met een GT8 kun je inderdaad heel veel en je kunt er prima sounds mee neerzetten. Gecompliceerd, maar waardevol apparaat.
Het heeft niet met de apparatuur te maken, maar met de persoon.

Idd het kost gewoon tijd en de moeite om de manual door te nemen is voor velen al te groot.
Pas een versterker bij iemand getest die duidelijk werk van zijn GT8 had gemaakt en dat klonk echt goed (wel over een buizenversterker overigens).

armageddon
2 oktober 2007, 12:16
Een draadje als deze is om je een ongeluk te lachen, TS begint al met de opmerking dat buizen overrated zijn als hij bedoelt dat de meeste gebruikers underrated zijn.

Je leest niet goed Han. Ik merk alleen op dat er een enorm vooroordeel is welke vaak onterecht is. Het is juist helemaal geen beter/slechter discussie. Daarnaast poneer ik een stelling. Geen mening.



Ik moet altijd zo lachen om dit soort kansloze draadjes, hoewel de discussie op zich wel leuk is, maar niets oplevert.

Mijn Mercedes is een veel betere auto dan jouw BMW, nou en? Wat maakt het allemaal uit? Het geluid van een buizen Marshall haal je niet uit een Mesa en het geluid van een Mesa haal je niet uit een Fender.

Het is dus allemaal zo subjectief als maar kan en het boeit voor geen meter. Allemaal ook zo herkenbaar, ik heb gitaristen gezien die een wereldgeluid in hun vingers hadden zitten en op bijna elke versterker goed klinken. En ik heb hele goede gitaristen gezien die een kutgeluid halen uit een modeller (Jan A. te V.)

Wat je mooi vindt bepaal je zelf, of dat nou een buis is of een chip, doet er niet toe.

Als je dit op elke thread toepast kan je elke discussie wel dood krijgen. Jij zit altijd over je tape-geluid te praten, maar wat nou als iemand digitaal nou lekkerder vind? Smaken verschillen right? Jouw opmerkingen maken de hele discussie dood en ik heb vrij weinig discussies gezien hier op GN (of in het algemeen) welke wat opleveren.

Beetje raar om te zeggen dat je je doodlacht om dit soort discussies terwijl je zelf net zo hard meedoet bij de digitaal vs. analoog discussies.....

Daarnaast ga je voorbij aan het punt. Ik stel niet dat het een mooier is dan het ander, ik meen alleen dat er bij de ene technologie direct vanuit wordt gegaan dat die superieur is, terwijl dat absoluut niet is.

Ook een beetje raar om een thread meteen kansloos te noemen als er gewoon een discussie bezig is. Hij is net zo kansloos als jouw "kijk nou wat die audiofielen nu weer voor peperdure apparatuur hebben"-threads in die zin. De opmerking van '66 Special geeft dan ook aan dat je fout zit.

Kaboemba
2 oktober 2007, 12:16
is het voordeel van een modeller niet dat je niet meer hoeft te sleuren met zware cabs en versterkers ?
lijkt me helemaal onzinnig als je bij je modeller nog eens voor de p.a. moet zorgen...



Dan is een gewone top + 4 x 12 toch een heel stuk simpeler.

+ wat doe je als er geen monitors staan ? Ga je die ook allemaal meenemen ?

nou allles is afhankelijk van het soort band.
Maar wij nemen alles mee en dat is wel erg makkelijk, maar wij hebben dan ook een minimale setup.
En je eerst zin snap ik niet echt, of je moet geen zang in de band hebben, of gaat die ook over de 4x12 ?.

Kaboemba
2 oktober 2007, 12:22
Wat ze ook verzinnen, het is en blijft een imitatie van een echte buizenversterker, en kan als zodanig nooit beter klinken, hoogstens gelijkwaardig (zie ik niet gebeuren, er zijn teveel parameters in de versterker die invloed hebben).
Wat voor mij belangrijk is: een buizenversterker is vrij eenvoudig repareren.
Het is niet meer dan een handvol condensatoren, weerstanden, trafo's en buizen in een metalen doosje. En dat alles zit dan weer in een houten doosje met een luidspreker(s).

Dat is als je er van uit gaat dat het een imitatie is en dat is de fout de oook de fabrikanten maken noem het een mesa en ze vergelijken het met een mesa. Noem het gewoon amp1 en het vergelijk is er niet.

Ook het reparatie deel is een beetje onzin, modeling is veel goedkoper en bovendien ken ik niet veel verhalen dat het zomaar kapot gaat.
Voor de prijs van een leuke top met cabinet koop je 5 of 6 modeling dingen, backups zat lijkt mij.

P.s. persoonlijk vind ik buizen oook mooier hoor maar daar gaat het eigenlijk niet om. Het gaat om de combinatie, optreden, ervaring publiek en gemak en dan scoort modeling hoog. Overigens sterk afhankel;ijk van het soort muziek.

Kaboemba
2 oktober 2007, 12:25
Ik hou ervan als een versterker reageert op je aanslag en je volume knop. Als iemand een digitale versterker kan bouwen die dat goed kan ga ik hem kopen.

Tot dan blijf ik lekker bij buizen.

Ik zou zeggen laat je is vewrrassen door een yamaha dg212.
Ik was verrast, juist oop het punt wat jij aanhaalt.

armageddon
2 oktober 2007, 12:30
Ik hou ervan als een versterker reageert op je aanslag en je volume knop. Als iemand een digitale versterker kan bouwen die dat goed kan ga ik hem kopen.

Tot dan blijf ik lekker bij buizen.

Bedoel je dat ie clean is als je zacht speelt en crunch als je hard speelt? Dat is geen probleem hoor op een GT-8 (en dan heb ik het niet over truucjes als dynamisch amp switchen enzo). Gewoon de gain niet te hoog en het gaat goed.

EuroCinema
2 oktober 2007, 12:50
Om even terug te kopen op de stelling: ja, buizenamps zijn overrated omdat er mensen zijn die denken dat:
1) alleen een buizenamp goed kan klinken
2) een buizenamp altijd goed klinkt

Het eerste is misschien wel waar voor bepaalde rockstijlen. Maar er zijn zoveel meer mooie gitaarsounds dan dat eeuwige "buizen-die-een-schop-krijgen-van een-booster". Het tweede is nonsens, hoe vaak je niet lelijke rotsounds uit mooie amps hoort komen... geldt trouwens ook voor boutique pedalen.

pol
2 oktober 2007, 13:13
nou allles is afhankelijk van het soort band.
Maar wij nemen alles mee en dat is wel erg makkelijk, maar wij hebben dan ook een minimale setup.
En je eerst zin snap ik niet echt, of je moet geen zang in de band hebben, of gaat die ook over de 4x12 ?.

Tuurlijk niet, die gaat door de p.a. waar enkel zang op zit. (bij kleinere optredens dan)

modellers zullen wel leuk zijn als je kan samenwerken met een goeie p.a. man en zeker ben van goeie monitormix, maar het lijkt me niet echt praktisch in café's waar meestal enkel de zang versterkt wordt

qwertyuiop
2 oktober 2007, 13:46
he gezellig, weer eens een ouderwets subjectieve moddeling-discussie!! haha....de laatste keer dat ik zo'n topic startte, mondde dat uit in gezellige bans enzo. ben benieuwd waar deze eindigt...

maar goed, ff on-topic; buizen overrated? ja, ik denk het wel bij sommige gitaristen. maar dat is ook niet zo raar; gitaar spelen is een expressieve kunst, en een groot deel van de expressiemogelijkheden zit 'm in de dynamiek. De meeste gitaristen vinden toch nog steeds dat buizen versterkers beter zijn in het doorgeven van die dynamische expressie, dan moddelers (ikzelf inclusief overigens). En dat is dan dus gelijk het belangrijkste "probleem" aan moddeling.
maar dat neemt natuurlijk niet weg dat moddeling op andere gebieden weer hoog scoort; veel soorten geluiden, draagbaarheid, etc.
persoonlijk vind ik een buizenversterker dus toch lekkerder op een podium, maar ik ben er niet zo zeker van dat het ook beter klinkt in de zaal; als er ergens nuances in muziek verloren gaan, is het wel tijdens een live-concert; de bak pokkeherrie die geproduceerd wordt in een vaak acoustisch daarvoor niet geschikte ruimte, maakt het heel lastig om eender welke buizen- of moddelingbak dan ook, goed te laten klinken. Mijn ervaring is overigens dat de meeste PA-luitjes erg oke zijn, en zeker in staat om er iets moois van te maken.
als laatste kun je je nog afvragen in hoeverre het gemiddelde publiek hoort waar jij op speelt; ik denk dat het 99% werkelijk geen donder uitmaakt. Maar voor jezelf is het natuurlijk wel lekker om op je favo-amp of moddelingbak te spelen. dat is dan ook de enige reden dat ik live met buizen werk; vind het zelf gewoon lekker klinken; expressiever dan moddeling.
en als allerlaatste overweging; ja natuurlijk zijn er gitaristen die een goede sound uit het en een slechte sound uit het ander weten te halen.....so? er zijn ook gitaristen die denken dat het stoer is om te roepen dat ze moddeling niks vinden en buizen geweldig.....tja, daar valt niet mee te discussieren natuurlijk....die hebben geen verstand van zaken.....doe ik dus ook niet.

he, leuk topic! haha...

oh ja, voor alle duidelijkheid; voor mij zijn buizen en moddeling in principe equal; beide zeer goed bruikbaar in verschillende omstandigheden, t'is maar net wat je prefereert op dat moment....

Han S
2 oktober 2007, 15:42
Je leest niet goed Han. Ik merk alleen op dat er een enorm vooroordeel is welke vaak onterecht is. Het is juist helemaal geen beter/slechter discussie. Daarnaast poneer ik een stelling. Geen mening.


Als je dit op elke thread toepast kan je elke discussie wel dood krijgen. Jij zit altijd over je tape-geluid te praten, maar wat nou als iemand digitaal nou lekkerder vind? Smaken verschillen right? Jouw opmerkingen maken de hele discussie dood en ik heb vrij weinig discussies gezien hier op GN (of in het algemeen) welke wat opleveren.

Beetje raar om te zeggen dat je je doodlacht om dit soort discussies terwijl je zelf net zo hard meedoet bij de digitaal vs. analoog discussies.....

Daarnaast ga je voorbij aan het punt. Ik stel niet dat het een mooier is dan het ander, ik meen alleen dat er bij de ene technologie direct vanuit wordt gegaan dat die superieur is, terwijl dat absoluut niet is.

Ook een beetje raar om een thread meteen kansloos te noemen als er gewoon een discussie bezig is. Hij is net zo kansloos als jouw "kijk nou wat die audiofielen nu weer voor peperdure apparatuur hebben"-threads in die zin. De opmerking van '66 Special geeft dan ook aan dat je fout zit.

Sorry, maar het is niet de bedoeling om je draadje om zeep te helpen en ik heb ook gezegd dat ik de discussie leuk vind, maar we blijven toch in hetzelfde kringetje ronddraaien.

Wat ik dan wel weer leuk vind is dat de modellaars een amp op de markt brengen met buizen, dat is toch een duidelijk teken, oniedan?

Het wordt mij aangerekend dat ik analoog propageer en digitaal onderschuif, maar dan lees je niet goed. Digitaal is geweldig, maar klinkt niet als analoog, ondanks de nu wel ongeveer een miljoen plugins die allemaal een buizen en/of analoog geluid beloven. En dat vind ik het leukste er van, dat de digitaal ontwerpers toch vooral een geluid willen dat analoog klinkt en dat niet voor elkaar kunnen krijgen.

Ik heb het in een ander draadje over mic modelling gehad, is vrij jong overleden. Het geluid en de velocity van de Rhodes, ik heb het nog niet uit een synth horen komen, evenals het geluid van een concertvleugel. Het is allemaal prachtig en zeer bruikbaar, maar nog lang niet hetzelfde en dat geldt IMHO ook voor de gitaarversterker. Ik moet de eerste modelling amp nog horen die net zo bruut tekeer gaat als een goede buizenamp en dat is mijn subjectieve mening.

Mooier kunnen we het niet maken. :D

Jimwoud
2 oktober 2007, 15:50
Dat er buizen in modelling apparaten zitten is eigenlijk een logisch gevolg. Nog dichter bij het geluid van een echte buizenamp, maar nog wel steeds de (vele)mogelijkheden van modelling.

Ik vind het wel iets gaafs hoor, heb nu een pocket pod waar ik alleen niet echt over te spreken ben, maar ik heb bv hele vette sounds uit een flextone III gehoord.

Nocki
2 oktober 2007, 16:06
Wat mij ook een probleem lijkt is het volgende.

Dat gene wat de moeite waar is om de modelen is vaak oud, duur en onbereikbaar voor velen.
Modeling daarintegen is vaak wel bereikbaar maar stelt ook eisen aan de rest van de spullen. (bijvoorbeeld pod -> PA) als er al niet geinvesteerd kan worden in het echte werk kan er na de investering van een modeler vaak ook niet goed geinvesteerd worden in een pa. of andere uitversterkings middelen (zelfs kabels spelen een rol) waarmee het uiteindelijke kwaliteits verschil alleen maar groter wordt.

misschien iets om mee te nemen in de echt / kopie gedachten mee te nemen

heinz3110
2 oktober 2007, 16:35
Modelling blijft natuurlijk " modelling" anders was het "the real thing " , toch?
:) Het blijft emulatie. Dat betekend niet dat het daarom slecht zou zijn.

En , nog meer stof tot nadenken : Wat als de transistor eerder uitgevonden was dan de buis? Hadden we dan modelling van transistorbakkies gehad, en hadden we dan het geluid van buizen verfoeit omdat het niet lang niet zo "strak en helder" was dan transistor ? En zo worden we natuurlijk geprogrammeerd door de geschiedenis..

-Heineken-
2 oktober 2007, 16:39
Tjah slechts mijn mening hierover;
Veel van die nieuwe massaproductie dozijn kanalen + onboard effecten in een doosje buizenversterkers zitten zo vol met electronica dat ze inderdaad net zo (RUK) klinken als de gemiddelde transistorversterkers of moddelers. Dan heb je nog de mensen die zo'n dure kan alles buizenbak bak kopen, alleen het cleane kanaal gebruiken en alle vervorming uit een stuk of tig transistordoosjes halen. Zie ik dan ook de logica niet van in. Maar weet wel dat je van ze levensdagen niet zo'n mooi,warm en levendig geluid uit een transistorbak of modeller kan halen, dan uit een ouwe buizenbak als een AC30,JCM800, of Twin-reverb bijvoorbeeld. Deze klinken dan ook nog steeds lekker bruin als je er een pedaaltje voor zet om wat "dirt" uit je versterker te halen. Bij die modernere bakken of transistoramps klinkt dit al gauw veel te gecompressed, veel te "brittle" en gewoon fake. Aanslag op je trommelvliezen. Best OK voor bijvoorbeeld metal, lekker strak,kort en bruut, luister maar naar bv. Death of Pantera. Maar iets anders kan je er ook niet op spelen. Enige voordeel is dat er meestal een koptelefoonuitgang op zit, en ze op huiskamervolumes nog steeds redelijk klinken. Maar geef toch echt de voorkeur aan een echte ouwe 1 kanaals buizenbak of een wat duurdere boutique handgesoldeerde amp met gescheiden kanalen. Heb zelf ook zo'n Line6 podxt voor de late uurtjes en usb opnemen hoor, zeer OK voor dat, maar zou 'm NOOIT live gebruiken. Maar goed, ieder zijn ding.

Han S
2 oktober 2007, 17:36
Modelling blijft natuurlijk " modelling" anders was het "the real thing " , toch?
:) Het blijft emulatie. Dat betekend niet dat het daarom slecht zou zijn.

En , nog meer stof tot nadenken : Wat als de transistor eerder uitgevonden was dan de buis? Hadden we dan modelling van transistorbakkies gehad, en hadden we dan het geluid van buizen verfoeit omdat het niet lang niet zo "strak en helder" was dan transistor ? En zo worden we natuurlijk geprogrammeerd door de geschiedenis..

Nou Heinz, dat is nogal een veronderstelling. Weet je dat als je voor zo weinig mogelijk vervorming gaat (hifi) dat je dan hoegenaamd geen verschil hoort tussen de buis en de transistor? Het wordt pas leuk als je vervorming gaat genereren, dan worden de verschillen goed hoorbaar.

Dat buizen niet strak en helder klinken is dus niet waar, de buis klinkt kristalhelder. Problemen met strakheid en dan in het laag heeft denk ik meer te maken met de uitgangstransformator en minder met de buis zelf.

Geronimo
2 oktober 2007, 17:41
Dit is alweer het zoveelste topic over dit onderwerp.

Wat maakt het nou allemaal uit, iedereen moet toch lekker zelf weten wat ie beter vindt, met wat voor redenen dan ook.

Ik lees wel mee maar hou me verder op de zijlijn, want ik weet dat we er toch niet uitkomen.

LCH
2 oktober 2007, 17:59
Ik lees wel mee maar hou me verder op de zijlijn, want ik weet dat we er toch niet uitkomen.
We komen er ook niet uit, maar dat moeten we juist ook niet willen.

Ik blijf erbij dat het van jezelf afhangt. Ik vind modelling geweldig, als je iemand hebt die goed met dat spul om kan gaan klinkt het prachtig. Persoonlijk kan ik er helemaal niks mee. Als ik een middag met een GT-8 om ga pielen word ik gek. Dat gaat niet om dynamiek of wat dan ook, ik heb er gewoon een gruwelijke hekel aan als iets meer dan 6 knoppen heeft.

Doe mij dus maar gewoon een JCM800. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat buizen beter zijn. Ik heb alleen een pesthekel aan veel mogelijkheden en veel uitzoekerij.

armageddon
2 oktober 2007, 18:01
We gaan nu weer allemaal directe vergelijkingen trekken :) Uiteraard is een Rectifier beter dan een modelling rectifier etc. Waar het me om ging is de bias die er is jegens modelling. Het is toch gewoon zo dat het in bepaalde gevallen veel logischer en beter is? Waarom een buizenbak hebben als je hem bijna nooit vol kan laten klinken?

drap
2 oktober 2007, 18:05
Nou Heinz, dat is nogal een veronderstelling. Weet je dat als je voor zo weinig mogelijk vervorming gaat (hifi) dat je dan hoegenaamd geen verschil hoort tussen de buis en de transistor? Het wordt pas leuk als je vervorming gaat genereren, dan worden de verschillen goed hoorbaar.

En dit ervaar ik nu juist weer precies andersom. Juist qua clean wint de buizenversterker het wat mij betreft van elke modeler of transistorversterker. Meer punch, meer dynamiek, helderder, fijnere natuurlijke compressie. Daarin heeft tot op de dag van vandaag nog niet één modeling produkt of transistorversterker me in kunnen overtuigen. Qua scheur heb ik nog redelijk wat goed spul gehoord van modelers of transistorversterkers.

provisus
2 oktober 2007, 19:12
En dit ervaar ik nu juist weer precies andersom. Juist qua clean wint de buizenversterker het wat mij betreft van elke modeler of transistorversterker. Meer punch, meer dynamiek, helderder, fijnere natuurlijke compressie. Daarin heeft tot op de dag van vandaag nog niet één modeling produkt of transistorversterker me in kunnen overtuigen. Qua scheur heb ik nog redelijk wat goed spul gehoord van modelers of transistorversterkers.

Dit komt omdat de buizenversterker vaak warmer klinkt, en de warmte van het geluid word veroorzaakt doordat het signaal aan het clippen is. (en dit ervaren we als een warm geluid)

Han S
2 oktober 2007, 19:43
Dit komt omdat de buizenversterker vaak warmer klinkt, en de warmte van het geluid word veroorzaakt doordat het signaal aan het clippen is. (en dit ervaren we als een warm geluid)

Gozer, ik heb volgende week weer een luistersessie met zo'n 25 audiofielen en daar zitten jongens tussen met verdomd goede oortjes. En ook die gasten waren bij de vorige ABX test niet in staat om de buizen er uit te pikken, het ging over een CD speler met buizen.

Bij een eindversterker heb je in geval van buizen een uitgangstrafo nodig en die is cruciaal, als dat een barrel is ben je de lul. Als buizen niet vervormen zijn ze klankmatig nauwelijks van transistoren te onderscheiden en ik heb buizenversterkers gehoord in de hi fi die kraakhelder en fris klinken, niks warm en vervorming.

Men zegt in hi fi kringen dat buizen alleen anders klinken als je ze op straat laat vallen. Als je buizen laat clippen gaat het significant anders dan met de solid state electronica, de buis zal de topjes aftoppen en even harmonischen genereren. Solid state maakt er direkt een puinhoop van en genereert oneven harmonischen. Als digitale electronica clipt krijg je niet veel meer dan gekraak, probeer maar eens een baspod te oversturen, is niet om aan te horen.

Azrael
2 oktober 2007, 19:49
eldgeluid in hun vingers hadden zitten en op bijna elke versterker goed klinken. En ik heb hele goede gitaristen gezien die een kutgeluid halen uit een modeller (Jan A. te V.)


Haha, met zijn POD zeker? Ik heb me een optreden lang helemaal stuk gelachen hoe het voorprogramma leuker was dan Akkerman zelf. Wat een ontieglijk slecht geluid had hij. Het was echt niet om aan te horen. Aan de POD lag het echter niet want daar kun je als je wilt een redelijk geluid uit halen. Hij kon er echter totaal niet mee over weg.

drap
2 oktober 2007, 19:50
Met alle respect Han, maar het ging toch om gitaarversterkers? Vandaar namelijk ook dat ik reageerde, ook met betrekking tot het onderwerp, waarop Provisus dus weer reageerde. En qua clean ervaar ik het in ieder geval op een gitaarversterker met buizen anders dan jouw verhaal, maar ik begrijp nu dat het om een hifi versterker gaat in jouw stukkie.

Han S
2 oktober 2007, 19:59
Met alle respect Han, maar het ging toch om gitaarversterkers? Vandaar namelijk ook dat ik reageerde, ook met betrekking tot het onderwerp, waarop Provisus dus weer reageerde. En qua clean ervaar ik het in ieder geval op een gitaarversterker met buizen anders dan jouw verhaal, maar ik begrijp nu dat het om een hifi versterker gaat in jouw stukkie.

Accoord, maar in principe is er geen groot verschil tussen welke versterker dan ook, hij versterkt een klein spanninkje tot een grote en of het nu een PA bak is van 1500 watt, een basversterker van 350 watt, een gitaarversterker van 50 watt of een hi fi versterker van 50 watt, in principe doen ze dezelfde dingen.

Bij de gitaarversterker worden uiteraard heel andere eisen gesteld en we willen bepaald geen hi fi geluid horen. Maar ik denk dat als je twee JCM800's aansluit op je CD speler en je hangt er twee flinke hi fi speakers aan en zorgt dat hij niet gaat clippen, dat je dan nog helemaal niet zo'n slechte weergave zult hebben.

Wat jij zegt over clean daar kan ik me wel wat bij voorstellen, op de een of andere manier lijkt een buizenversterker wel krachtiger te klinken, ook als je hardstikke clean speelt. Mogelijk heeft dat wat met de snelheid te maken, ik heb begrepen dat een buis onwijs snel naar zijn maximum vliegt. Maar dat weet Chris vast beter dan ik.

'66 special
2 oktober 2007, 20:01
Han,

Wellicht vind je in dit artikel het antwoord:
http://www.stereophile.com/features/357/

Han S
2 oktober 2007, 20:14
Ik heb al zo veel van dat soort artikelen gelezen en voornamelijk in hi fi kringen worden dingen beweerd die pertinent onwaar zijn. En als ik dan de naam lees van Edwin van der Klei van Silltech, dan moet ik meestal binnen korte tijd kleien.

Klauwen met geld verdienen aan argeloze en goedgelovige audiofielen met teveel geld en te weinig hersencapaciteit, dat is wat dit soort fabrikanten naar mijn smaak voornamelijk bezighoudt.

Waar het om gaat beste man is de natuurwetten en die gelden ook voor de electronica. 100 watt is 100 watt en geen 101. De wet van Ohm laat geen enkele twijfel bestaan. Als je een speaker belast met 50 watt moet hij een bepaalde geluidsdruk leveren, of dat nou met buizen is of met transistoren, die 50 watt is bepalend.

Maar men zegt dat buizenversterkers krachtiger klinken dan transistors. Ik zou wel eens een onderzoeksrapport daarover willen lezen. Wat mensen beweren zoals in dat artikeltje op die site neem ik niet meer serieus.

Azrael
2 oktober 2007, 20:17
Ik heb al zo veel van dat soort artikelen gelezen en voornamelijk in hi fi kringen worden dingen beweerd die pertinent onwaar zijn. En als ik dan de naam lees van Edwin van der Klei van Silltech, dan moet ik meestal binnen korte tijd kleien.

Klauwen met geld verdienen aan argeloze en goedgelovige audiofielen met teveel geld en te weinig hersencapaciteit, dat is wat dit soort fabrikanten naar mijn smaak voornamelijk bezighoudt.

Waar het om gaat beste man is de natuurwetten en die gelden ook voor de electronica. 100 watt is 100 watt en geen 101. De wet van Ohm laat geen enkele twijfel bestaan. Als je een speaker belast met 50 watt moet hij een bepaalde geluidsdruk leveren, of dat nou met buizen is of met transistoren, die 50 watt is bepalend.

Maar men zegt dat buizenversterkers krachtiger klinken dan transistors. Ik zou wel eens een onderzoeksrapport daarover willen lezen. Wat mensen beweren zoals in dat artikeltje op die site neem ik niet meer serieus.

Je moet twee van die houten ronde schijfjes op je speakers plakken Han. Niet zo duur ook. Kost nog geen paar honderd euro. Dat zorgt voor meer definitie. 't Is speciaal geselecteerd hout dat er voor zorgt dat de hoge frequenties beter doorkomen en je bassen worden strakker. Heeft met het interferentieveld te maken natuurlijk.

:seriousf:

Han S
2 oktober 2007, 20:23
Je moet twee van die houten ronde schijfjes op je speakers plakken Han. Niet zo duur ook. Kost nog geen paar honderd euro. Dat zorgt voor meer definitie. 't Is speciaal geselecteerd hout dat er voor zorgt dat de hoge frequenties beter doorkomen en je bassen worden strakker. Heeft met het interferentieveld te maken natuurlijk.

:seriousf:

Man, breek me de bek niet open, steuntjes voor onder je kabels, onderzettertjes voor onder de CD speler, allemaal voor meer microdetail, stukjes masterbase, een rond dingetje van 500 euro wat je boven op je CD speler moet leggen. Houten volumeknop van 1400 dollar.

En om even bij Silltech te blijven: luidsprekerkabel van 1000 euro per meter welke nog beter gaan klinken na een speciale behandeling van 500 euro, waarbij de kabel boven de 700 graden wordt verhit (welke isolatie kan daar tegen?) en tot -70 wordt afgekoeld.

En dat kan met geen enkele wetenschap worden gestaafd. Gelukkig zijn gitaristen niet zo gruwelijk gestoord en luisteren naar wat ze horen en niet naar hoeveel het kost. :D

'66 special
2 oktober 2007, 20:24
Mij ontbreekt de kennis, maar ik kende toevallig het artikeltje. Mijn enige referentie is wat ik hoor, niet een verhaaltje. Klinkt iets goed, dan blijft het. klinkt het bagger dan gaat het.

drap
2 oktober 2007, 20:53
Gelukkig zijn gitaristen niet zo gruwelijk gestoord en luisteren naar wat ze horen en niet naar hoeveel het kost. :D

*kuch!* Jazeker! :D

Rocketman
2 oktober 2007, 21:05
Ik speel al 25 jaar electrisch en ik heb veul amps gehad. Transistor en buizen. Ik heb momenteel nog een Yamaha DG80 modeling amp, een Johnson J-station (beetje POD achtig), een flut Fender transistor, een VOX AC15, een VOX Pathfinder, en een Fender Dual Showman Reverb.

In het verleden heb ik Marshalls gehad, transistor en buizen, en Peaveys, transistor en een 5150.

'S nachts in de huiskamer scheurende solo's opnemen gaat het best met een modeler, amp of pod. In de huiskamer spelen gaat het beste met die DG80, maar gaat ook goed op die flut Fender transistor. Of de Pathfinder.

Ik heb zelf een digitaal 16 sporen opneem ding en alle geslaagde opnames thuis zijn met digitaal en transistorspul.

In een studio bij iemand met kennis van zaken zijn de opnames van de buizenbakken echter veel geslaagder dan met de transistoramps.

En in in een band in de repetitieruimte winnen de buizenbakken makkelijk. Als ik sta te hakken op mijn AC15, master vol open en volume ver open, dan word ik er echt blij van. Dat is geen kwestie van luisteren meer maar het geeft gewoon een gevoel, niet eens omdat het hard is want zo hard is het nou ook weer niet. Maar het geeft je dat goede rock 'n roll gevoel en dat gevoel heb ik met een transistor amp in een repetitieruimte nooit.

Live kies ik ook voor de buizen. Vooral omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een geluidsman voor een goeie monitormix. Ik wil zelf echt lekker in mijn eigen sound kunnen kruipen om lekker te kunnen spelen.

Het publiek merkt daarentegen geen verschil. Die vinden de transistorsound net zo mooi. Ik had het een tijd terug toen opeens mijn AC15 ermee uitschee en ik nog een paar toegiften deed met de Pathfinder. Het was op een reunie van een of andere reusachtige motorclub in België en er waren in het publiek ook meerdere gitaristen van andere bands. En die zeiden dat ze het geluid prachtig vonden, zowel van de AC15 als van de Pathfinder. Zelf merkte ik dan natuurlijk wel veel verschil op het podium. Maar goed de mannen die dat zeiden hadden tientallen jaren ervaring in de live muziek. En dat zegt mij meer dan een willekeurige persoon die vertelt hoe geweldig het is.

Om een lang verhaal kort te maken; buizen.

En aan mijn verhaal kan je merken dat ik geen wetenschapper op amp gebied ben maar alleen een ervaringsdeskundige die afgaat op gevoel.

Ik ben ook zo iemand die grammofoonplaten mooier vindt klinken dan CD's, ook al produceert de platenspeler alleen maar extra frequenties die ik officieel niet kan horen of zoiets. Misschien ben ik een soort hond.

Spitfire
2 oktober 2007, 22:28
Misschien ben ik een soort hond.

die gaat in m'n sig :)

Rocketman
2 oktober 2007, 22:59
Da's een beetje uit de context rukken he zo.

heinz3110
3 oktober 2007, 07:06
Nou Heinz, dat is nogal een veronderstelling. Weet je dat als je voor zo weinig mogelijk vervorming gaat (hifi) dat je dan hoegenaamd geen verschil hoort tussen de buis en de transistor? Het wordt pas leuk als je vervorming gaat genereren, dan worden de verschillen goed hoorbaar.

Dat buizen niet strak en helder klinken is dus niet waar, de buis klinkt kristalhelder. Problemen met strakheid en dan in het laag heeft denk ik meer te maken met de uitgangstransformator en minder met de buis zelf.

Hoor je mij ook niet zeggen, ik weet ook wel dat je verdomd goede hifi kan maken met buizen( en nog veeeeeel meer ). Maar zo werkt het met een gitaarversterker ook niet. Die leeft van de charme van het "uitvergroten" van zg. nonlineariteit (zeg maar: niet-hifi). Als alle gitaarversterkers "hifi" en ultraclean zouden blijven klinken op volle oorlogssterkte zou er waarschijnlijk geen bal aan zijn .:)

(en voordat mensen komen met bv. een Roland Jazzchorus, dat dat clean zou zijn....niet volgens "hifi-normen" hoor, vergeet het maar gerust :) )

Duhus, voordat ik een complete electronische verhandeling daarover begin... mijn punt is alleen dat we dat zo gewend zijn dat de buis zo'n beetje als een de facto standaard is gebombardeerd, omdat

a) de buis eerder bestond (de transistor was wel uitgevonden in 1947, maar pas een beetje bruikbaar en betaalbaar eind jaren vijftig) en

b)leo fender een universeel schemaatje gebruikte voor zijn eerste versterkertjes, daar op voortborduurde, en daar vervolgens verdomd veel navolging mee kreeg. :)

Mijn verhaal ging dus over "wat als"

En voor de technofielen onder ons, hier de hobbelige geschiedenis (http://www.pbs.org/transistor/index.html) van de transistor.

peter_heijnen
3 oktober 2007, 09:18
Waarom een buizenbak hebben als je hem bijna nooit vol kan laten klinken?
Dat heeft niks met klankopwekking te maken maar met een uit onkunde verkeerd gekozen ampvermogen.

Voor de rest sluit ik me graag aan bij het verhaal van Rocketman, behalve dan dat van die hond.:)

Dark_Tranquillity
3 oktober 2007, 09:51
Ik moet zeggen dat ik niet het hele draadje heb doogelezen, maarre... Buizenbak & GT-8 ? ;) De buurjongen van een kameraad op school speelt ookmet een combinatie van die twee :D

armageddon
3 oktober 2007, 09:53
Dat heeft niks met klankopwekking te maken maar met een uit onkunde verkeerd gekozen ampvermogen.

Voor de rest sluit ik me graag aan bij het verhaal van Rocketman, behalve dan dat van die hond.:)

Ja, of het feit dat je hem eerst wel goed gebruikte maar de band gestopt is? :)

Solidkick
3 oktober 2007, 10:03
mocht het nog gaan uitmonden in pagina's lange discussie

En aldus geschiedde...

Han S
3 oktober 2007, 10:32
@ Armageddon: je kunt een miljoen (http://gizmodo.com/gadgets/calling-bullshit/james-randi-offers-1-million-if-audiophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better-305549.php)verdienen met waar we het (off topic) over hadden.

Nocki
3 oktober 2007, 11:22
blijft een leuk topic!

Harry
3 oktober 2007, 11:30
We gaan nu weer allemaal directe vergelijkingen trekken :) Uiteraard is een Rectifier beter dan een modelling rectifier etc. Waar het me om ging is de bias die er is jegens modelling. Het is toch gewoon zo dat het in bepaalde gevallen veel logischer en beter is? Waarom een buizenbak hebben als je hem bijna nooit vol kan laten klinken?

op de momenten dat die buizenbak wle vol open kan, bijvoorbeeld bij optredens, is het verschil wel erg duidelijk! En op andere momenten kan het behelpen zijn, bijv. tijdens repetities, maar dan is het weer minder belangrijk.....

tubeonly
3 oktober 2007, 11:56
Bij de gitaarversterker worden uiteraard heel andere eisen gesteld en we willen bepaald geen hi fi geluid horen. Maar ik denk dat als je twee JCM800's aansluit op je CD speler en je hangt er twee flinke hi fi speakers aan en zorgt dat hij niet gaat clippen, dat je dan nog helemaal niet zo'n slechte weergave zult hebben.


Gedaan, en dat klinkt echt voor geen meter ;-) (ik heb Kef speakers van 1 meter hoog gebruikt) Een buizen versterker voor goede muziek is echt heel wat anders dan een buizen gitaar versterker ;-)

'66 special
3 oktober 2007, 12:15
Gedaan, en dat klinkt echt voor geen meter ;-) (ik heb Kef speakers van 1 meter hoog gebruikt) Een buizen versterker voor goede muziek is echt heel wat anders dan een buizen gitaar versterker ;-)

Een gitaarversterker is wel te gebruiken maar dan moet de ingang aangepast worden en de toonregeling. Bij sommige modellen moet er dan ook nog een gain stage uit, maar ja dan is het geen gitaarversterker meer.......

Han S
3 oktober 2007, 12:38
Ik heb het nooit geprobeerd maar ik kan me voorstellen dat als je er vlak voor de eindversterker ingaat (poweramp in) dat het dan best goed kan klinken.

PeteRS
3 oktober 2007, 12:54
Ik heb het nooit geprobeerd maar ik kan me voorstellen dat als je er vlak voor de eindversterker ingaat (poweramp in) dat het dan best goed kan klinken.

Lijkt me stug. Gitaarspeakers zijn (in tegenstelling tot hifi speakers)toch in de eerste plaats ontworpen om een mooie weergave van middentonen te geven. Ik kan me voorstellen dat er geluid komt uit een hifispeaker (als je impedanties al matchend krijgt), maar dat het "best goed klinkt"...

Han S
3 oktober 2007, 13:13
We hadden het over een gitaarversterker op een hi fi speaker dacht ik.

'66 special
3 oktober 2007, 13:27
We hadden het over een gitaarversterker op een hi fi speaker dacht ik.
Klopt. Maar de eindtrafo's zijn in de meeste gitaarversterkers minimaal bemeten en zullen op bepaalde frequentie's tekort schieten.

Mijn ervaring is dat het geluid van een gitaar versterker grotendeels bepaald wordt door de toonregeling en de speaker.

Ik heb een oude (buizen) PA de toonregeling van een EchoSonic versterker gegeven en er een University UC-121 aangehangen (zit in een EchoSonic) en dat vergeleken met een echte EchoSonic, en het klonk bijna identiek.

Han S
3 oktober 2007, 13:34
Klopt. Maar de eindtrafo's zijn in de meeste gitaarversterkers minimaal bemeten en zullen op bepaalde frequentie's tekort schieten.

Mijn ervaring is dat het geluid van een gitaar versterker grotendeels bepaald wordt door de toonregeling en de speaker.

Ik heb een oude (buizen) PA de toonregeling van een EchoSonic versterker gegeven en er een University UC-121 aangehangen (zit in een EchoSonic) en dat vergeleken met een echte EchoSonic, en het klonk bijna identiek.

Mee eens, ik heb wel eens een floormonitor met een 12"full range speaker en een hoorntweeter op een JCM800 aangesloten, zo'n gitaargeluid wil niemand.

De Celestion speaker is een essentieeel onderdeel van het karakteristieke Marshall geluid, maar volgens hi fi normen is het een speaker van niks.

pol
3 oktober 2007, 15:12
zal toch nog wel meevallen als je de tweeter uitschakelt ?

die EV speaker die mesa gebruikt in sommige combo's waar toch gewoon een 12" p.a. speaker ?

'66 special
3 oktober 2007, 17:24
zal toch nog wel meevallen als je de tweeter uitschakelt ?

die EV speaker die mesa gebruikt in sommige combo's waar toch gewoon een 12" p.a. speaker ?
Sterker nog, de eerste gitaarversterkers gebruikten dat wat destijds voorhanden was: luidsprekers bedoeld voor gewone audio. Iets anders was er niet.
In een Standel 25L15 zit gewoon een JBL D130 (ver voor dat Fender dat ging doen btw) die ontworpen is voor HiFi (bijvoorbeeld in de JBL Paragon luidspreker).

peter_heijnen
3 oktober 2007, 17:48
We hadden het over een gitaarversterker op een hi fi speaker dacht ik.
Heb zelf een reussenzehn slave 100 ( 2x50watt uit 4xel34) gitaar poweramp gehad die slechts minimaal kleurde als de presence helemaal dicht stond.

Heb dat ding een tijdje aan de dynaudio's in mijn homestudiootje gehangen en vond het prima klinken.

Chris Winsemius
3 oktober 2007, 18:41
't Is woensdag maar toch 'n posting van mij. :)

In het algemeen kun je dit stellen:
- hifi/pa/keyboard-versterkers moeten alléén versterken (ingangssignaal luider maken)
- gitaarversterkers voor elektrische gitaren versterken en kleuren, en de bijbehorende guitar-speaker-kleuring is "noodzakelijk" (vandaar bijvoorbeeld speaker-simulated line-outs, Peavey had dat trouwens al in de jaren 80 in wat versterkers)

'n Amp die goed "gevoiced" is voor elektrisch gitaar zal absoluut minder klinken voor hifi en pa doeleinden.

TimoSomers
3 oktober 2007, 22:15
Kweet niet of het al is gezegt, vast wel maar; waarom gebruik je je GT8 niet gewoon alleen als effectenshit? Of voor bijv alleen een delay of chorus + je octave pedal aan? En dan dat over een buizenversterker. Doe ik regelmatig, en klinkt echt helemaal kicke.

Azrael
3 oktober 2007, 22:23
Kweet niet of het al is gezegt, vast wel maar; waarom gebruik je je GT8 niet gewoon alleen als effectenshit? Of voor bijv alleen een delay of chorus + je octave pedal aan? En dan dat over een buizenversterker. Doe ik regelmatig, en klinkt echt helemaal kicke.

Omdat de GT8 zonder gitaaramp natuurlijk al gewoon kicke klinkt. Maar 'k heb het thuis ook met de gitaaramp vaak gedaan hoor. Klinkt ook lekker. Blaast wat meer maar dat hangt meer van je boxen af.
Ik ben dol op GT8 op headphone mode in hifi-versterker met mooie boxen. Geeft een goddelijk clean en kan hard hard hard hard zonder op te breken als je dat wilt. Dus gewoon knallen met een ultiem cleane sound. Dat vind ik heerlijk.

Plantje
5 oktober 2007, 14:39
Kweet niet of het al is gezegt, vast wel maar; waarom gebruik je je GT8 niet gewoon alleen als effectenshit? Of voor bijv alleen een delay of chorus + je octave pedal aan? En dan dat over een buizenversterker. Doe ik regelmatig, en klinkt echt helemaal kicke.

Nee, dat was nog niet echt genoemd. De reden ervoor is simpel: daar gaat de hele thread niet over. Lees anders even de eerste post. (Ik heb het hele draadje doorgelezen en dat is ook wel een aanrader, maar goed).

Op zich vind ik dat er wel wat voor te zeggen valt dat een buizenamp overrated is. Toch zit ik er wel over te denken om bij mijn GT-Pro een buizen poweramp te halen. Een buizen preamp kan ik er nog altijd bij zetten. Maar die neiging heb ik dus een beetje onder het motto: je weet maar nooit.

Ik denk dat je ook twee zaken moet onderscheiden:
1) Een buizenamp is door gitaristen overrated omdat ze denken er gemakkelijker het geluid uit kunnen halen dat ze willen
2) Een buizenamp is door luisteraars (gitaristen en niet gitaristen) overrated omdat ze denken dat het direct hoorbaar is wanneer het géén buizenamp zou zijn.

dml
5 oktober 2007, 14:52
Een modeler is niet voorbehouden aan bepaalde genres.
In bluesland is modeling natuurlijk helemaal uit den boze maar er is eens een bluesgitarist geweest die zijn hele plaat met een Yamaha DG had ingespeeld, ik ben de naam van de beste man kwijt. Zijn geluid werd bejubeld, pas later liet hij los dat zijn sound alleen maar bestond uit modeling.
Ik ben ervan overtuigd dat je met modeling alle genres aankan, maar je moet er wel mee om kunnen gaan en het ook durven. Zie je het al voor je, dat je als bluesgitarist op een festival komt spelen, en met GT-8 en Steinberger Synapse het podium op komt?

Een buizenamp kan op bepaalde podia klote klinken, maar dat geldt evenzo voor modeling. Het gemak van een (buizen)amp is natuurlijk dat je live even wat kan bijregelen, dat gaat met modeling iets minder makkelijk, maar het is zeker wel te doen. Gewoon ieder voor zich, maar ik kan me met beide prima redden.

dml
5 oktober 2007, 14:56
Kweet niet of het al is gezegt, vast wel maar; waarom gebruik je je GT8 niet gewoon alleen als effectenshit? Of voor bijv alleen een delay of chorus + je octave pedal aan? En dan dat over een buizenversterker. Doe ik regelmatig, en klinkt echt helemaal kicke.

Grappig, ik heb net mijn GT-Pro verkocht, die gebruikte ik middels de 4CM i.c.m. m'n Triple Recto. Ik gebruikte de GT alleen voor effecten, het hele modelinggedeelte liet ik links liggen. De hele set had ik ook in één keer gekocht en in één keer live ingezet. Totdat ik twee weken geleden alleen met de Triple Recto speelde. Vanaf dat moment heb ik de GT-Pro te koop gezet en zal ik nooit meer de FX-loop 100% wet gebruiken..........

Plantje
5 oktober 2007, 15:11
Grappig, ik heb net mijn GT-Pro verkocht, die gebruikte ik middels de 4CM i.c.m. m'n Triple Recto. Ik gebruikte de GT alleen voor effecten, het hele modelinggedeelte liet ik links liggen. De hele set had ik ook in één keer gekocht en in één keer live ingezet. Totdat ik twee weken geleden alleen met de Triple Recto speelde. Vanaf dat moment heb ik de GT-Pro te koop gezet en zal ik nooit meer de FX-loop 100% wet gebruiken..........

Weet je dat heeeeel zeker? Noooooooit meer? :satisfie:

Ik denk dat een GT Pro ook aardig wat van je geluid weghaalt als je hem in een effects loop zet of niet? Tenminste...als je het vergelijkt met ook het modelinggedeelte van de GT Pro gebruiken.

Nocki
5 oktober 2007, 15:14
Mesa gear heeft helaas een vreselijke fxloop. ik heb er nog nooit iets goed in laten klinken. wat wel goed klinkt in de mesa loop is de intellifex maar dan mis je wel wat fx.
Mensen met een koch schijnen deze problemen nooit te hebben.

dml
5 oktober 2007, 15:16
Vroegah, heel vroegah, had ik (o.a.) een GP100 waar ik mijn totale geluid mee maakte en dat stuurde ik een Peavey Classic 50/50 in. Echt een te gek geluid. Ik ben er ook zeker van overtuigd dat de GT-Pro waanzinnig klinkt als stand alone apparaat in combinatie met een goede eindtrap. Of dat nou een buizen- of een transistoreindtrap is, laat ik in het midden, anders krijg je weer zo'n discussie. Maar puur als effectsprocessor snoept hij gewoon teveel van je geluid af. En helaas zit er geen kill dry functie op, anders had ik 'm misschien wel gehouden........

dml
5 oktober 2007, 15:19
Mesa gear heeft helaas een vreselijke fxloop. ik heb er nog nooit iets goed in laten klinken. wat wel goed klinkt in de mesa loop is de intellifex maar dan mis je wel wat fx.
Mensen met een koch schijnen deze problemen nooit te hebben.

Ik heb beide, dus zowel een Koch als een Mesa. Ik had vorige week een TC Nova Delay in de FX-loop van de Mesa zitten (Mesa FX-loop wederom op 100%) maar de TC is toch zeker geen tonesucker in vergelijking met de GT-Pro. De Koch lijkt wat minder gevoelig voor wat je aan de FX-loop hangt maar heb ook een GT-8 gehad, ook via 4CM op de Koch aangesloten. Bleek toch ook wel een aardige tonesucker. Niet zo erg als de GT-6, maar toch......

Plantje
5 oktober 2007, 17:17
Ik heb beide, dus zowel een Koch als een Mesa. Ik had vorige week een TC Nova Delay in de FX-loop van de Mesa zitten (Mesa FX-loop wederom op 100%) maar de TC is toch zeker geen tonesucker in vergelijking met de GT-Pro. De Koch lijkt wat minder gevoelig voor wat je aan de FX-loop hangt maar heb ook een GT-8 gehad, ook via 4CM op de Koch aangesloten. Bleek toch ook wel een aardige tonesucker. Niet zo erg als de GT-6, maar toch......

Maar hoe zou het zijn als je bijvoorbeeld een JMP-1 in de FX loop van de GT Pro hangt en de GT-Pro weer aan een buizen eindtrap? Of zeg ik nou hele domme dingen? :chicken: (Daar ben ik namelijk goed in :))
Zou de JMP-1 dan net zo'n strak-niet-tone-gesucked-geluid geven als dat ie rechstreeks aan de poweramp hangt?

Ik zit ook weer lekker offtopic :)