PDA

View Full Version : Hoe creeer jij je perfecte sound?



Willson
30 september 2007, 23:08
Algemene vraag;

Ik zou graag willen weten wat jij doet om een perfect geluid te krijgen uit je guitar?

Wat voor effecten gebruik jij zoals en waarvoor ?
Maak je gebruik van een compressor ?

Etc

BLOK182
30 september 2007, 23:19
Volume op 10, een krat bier achterover slaan en keihard beuken op dat hout, zo kom ik bij een perfecte sound!

Dastard
30 september 2007, 23:24
Mijn Marshall JH-1 aangooien, daarachter mijn Boss DC-2, mijn JCM900 stack aan, en spelen maar...verder uitleg is niet nodig, ik ben blij met die sound, fuck iedereen die het niet mooi vindt.

interessander
30 september 2007, 23:30
Ik speel iets wat ik leuk vind, je kunt nog zo'n mooie sound hebben maar als je kutriffs speelt dan heb je er niks aan.

Mr.Bluesbreaker
30 september 2007, 23:34
Dat heeft bij mij met een hele hoop andere zaken te maken dan alleen effect/randapparatuur.

Sterker nog, het begint bij je gitaar, de afstelling, je versterker, je bekabeling, je luidspreker(s) en voor mij op de laatste plek: effecten.

Bij de koop van een gitaar speel ik unplugged om te luisteren naar de klankbalans, de sustain, het volume, enzovoorts. Als me dat niet bevalt, dan heeft het vaak weinig zin om er na aankoop nieuwe elementen in te zetten en laat ik dat exemplaar staan: echt dun klinkende strats heb ik nooit echt lekker kunnen laten klinken door andere pickups. Dat zit hem in het hout, constructie, etc.

Daarna plug ik in op een simpele buizenversterker die clean precies weergeeft wat je er in steekt, gewoon zonder galm, effecten of wat dan ook. Een die je goed kent en met veel gitaren met "alles op 5" al behoorlijk klinkt.
Toonregeling op neutraal, en dan kijken hoever je met tweaken om de balans tussen mid/hoog/laag ideaal te krijgen. Moet je nogal extreem ingrijpen dan kun je bv. voor te weinig druk/laag/output een paar dingen doen:

-dikker snarensetje
-element dichter bij de snaren voor wat meer output/element bij de dunne snaren naar beneden of bij de bas snaren omhoog
-als je een goedkope shitkabel gebruikt: betere kabel aanschafen tussen gitaar en versterker. Zorgt vaak voor strakker laag en meer definitie.
-dikkere plectrum gebruiken (met zo'n flabberding van 0.5 mm krijg ik echt geen lekker geluid en heb ik weinig controle over mijn dynamiek)

Daarnaast zit er ontzettend veel verschil in het gebruik van het soort en merk luidspreker dat je gebruikt. Ik vind een 12 inch lekkerder voor overdrive, maar anderen zweren bij 4 tien inch speakers in een fender super reverb op standje scheur.

Als dat ok is, dan wordt het tijd om je geluiden zegmaar aan te dikken/ aan te kleden met chorus, galm, delay, wah, weet ik het. Wat je maar nodig hebt. Maar dat doe ik pas als de basissound goed is, anders wordt het nooit wat.

Cheetoria
1 oktober 2007, 00:37
hm...dhr bluesbreaker maakt het wel heel technisch en ingewikkeld...hoeft voor mij niet.

als ik langs een gitaar loop, kijk ik hoe hij er uitziet, sla de snaren een keer aan, en als dat bevalt (sustain, gewoon mooi geluid) pak ik m ns op. als-ie dan in verhouding met het hout/groote van de gitaar niet te zwaar is, ga ik d'r op spelen.


maar: mijn geluid maak ik met m'n DeArmond, m'n BD-2 en m'n Session Amp.

Nitefly7
1 oktober 2007, 00:53
hm...dhr bluesbreaker maakt het wel heel technisch en ingewikkeld...hoeft voor mij niet.

als ik langs een gitaar loop, kijk ik hoe hij er uitziet, sla de snaren een keer aan, en als dat bevalt (sustain, gewoon mooi geluid) pak ik m ns op. als-ie dan in verhouding met het hout/groote van de gitaar niet te zwaar is, ga ik d'r op spelen.


maar: mijn geluid maak ik met m'n DeArmond, m'n BD-2 en m'n Session Amp.

juist! eerst altijd kijken hoe het ding uitziet!

ik heb ontdekt dat het 'eigene' van mijn (im)perfecte sound, op een 7snarige Music Man Petrucci, Godin LGX, Harley Benton HBT1500 (m'n THomann sjteun en toeverlaht in Schweden) vrijwel altijd uit m'n linkerhand + combinatie Jazz III + vingers komt...

dus ik let zeker op actie en fretbuzz (en ik ontwijk die buzzende 11e fret dan gewoon..!),maar ik vind 't ook heerlijk om gewoon m'n ding te doen op 'n gitaar die gewoon erg goed uitziet..!

ik maak 1 nummer per keer gebruik van 'n compressor tijden optreden, oefenen of wat dan ook; vaak voor funk, maar de laatste tijd vooral voor nummers van Fiction Plane...

mag ik je trouwens wel wijzen op de erg triviale vraagstelling?
-perfecte gitaarsound
- en dan ineens over compressors beginnen ?

EuroCinema
1 oktober 2007, 09:43
Bij mij werkt de volgende methode feilloos:
- koop een heleboel pedalen en/of multi-effecten
- klooi uren en uren met instellingen
- hang de hele dag op gitaarfora en beluister heel veel soundsamples op heel slechte speakertjes
- ruil de helft in voor andere pedalen
- krijg spijt en ruil de helft daarvan weer terug
- ga hiermee net zo lang door tot je het ideale pedalboard hebt
- plug op een dag even snel zonder pedalen in en VERDOMD! dat is de sound die je altijd al zocht :chicken: triest maar waar.

Daemon
1 oktober 2007, 09:46
Voor m'n eigen & favo sound (speel voornamelijk metal) heb ik:
- Gibson Les Paul studio. De brug heb ik vervangen door een betere met speciale voetjes die o.a. sustain nog verder verbeteren. Tsja, ik hoef verder niet in detail te gaan over hoe goed een lp is denk ik, try one on a good amp and you'll know :)
- Hughes & kettner triamp in combinatie met bogner 4x12 v30 cab. Goed afstellen en dat klinkt met m'n lp droog met clean, rhythem & leads fantastisch!! Oftewel: een uitstekende solide basis die voor mij perfect klinkt.
- Nu de basis goed staat heb ik voor clean : beetje delay, chorus & reverb eroverheen (afhankelijk van het nummer hoeveel effect eroverheen gaat).
Bij rythem: Eigenlijk vrijwel altijd puur en alleen m'n triamp zonder effects of wat dan ook eroverheen. Heel af en toe schakel ik een noisegate in voor stukjes waar dat nodig is (almost never).
- Leads: Eigenlijk zelfde kanaal op m'n triamp als voor m'n rythem sound + een heel klein beetje delay,chorus&reverb.

Dit is even heel kort en beknopt, aangezien je hier een gigantisch uitgebreidt topic van kunt maken waarin mensen ook bv gaan vertellen hoever de ze gain, treble etc allemaal open zetten + Perfect geluid verschilt ook voor iedereen.

Rutger
1 oktober 2007, 09:50
t Klinkt misschien heel cliche, maar ik realiseer me steeds meer dat jijzelf degene bent die de sound maakt. Ik denk nogal eens: als ik nou mijn huidige gitaar inruil voor een andere, als ik nu die amp koop... dan heb ik de sound die ik zoek.

En dan ben ik op een zaterdagmiddag lekker aan t spelen en wat creatief aan het doen, en denk ik: verrek, het lukt met deze gear ook!

Ik realiseer me steeds meer dat gear gewoon maar gereedschap is. Met goed gereedschap gaat het wel beter of makkelijker, maar je zult toch eerst moeten leren timmeren en dan jas je met elke willekeurige hamer een spijker op zn plek.

Mitch
1 oktober 2007, 10:07
Bij mij werkt de volgende methode feilloos:
- koop een heleboel pedalen en/of multi-effecten
- klooi uren en uren met instellingen
- hang de hele dag op gitaarfora en beluister heel veel soundsamples op heel slechte speakertjes
- ruil de helft in voor andere pedalen
- krijg spijt en ruil de helft daarvan weer terug
- ga hiermee net zo lang door tot je het ideale pedalboard hebt
- plug op een dag even snel zonder pedalen in en VERDOMD! dat is de sound die je altijd al zocht :chicken: triest maar waar.

Het is dat -ie te lang is, maar deze zou ik eignelijk in mijn sig willen zetten :D
Ik heb ook erg lang gezocht en kwam na twee goede gitaren eindelijk bij een amp zonder toeters en bellen maar met een heerlijke basissound, daarna goede speakers erbij en dat kan dan op twee manieren worden 'afgemaakt' met pedalen.
1. Op laag volume (repeteren of verplicht relatief zacht staan in de backline) drive pedalen, één voor milde drive en één voor steviger werk met meer sustain.
2. Op wat hoger volume: boosters/compressor voor meer scheur/sustain waar nodig en de volumepot van de gitaar voor cleaner.

In beide gevallen blijft de Barber Tone Press (een compressor, om bij je vraag te blijven) een heerlijk ding, omdat -ie een lekker vette boost heeft maar ook prima kan sustainen. Absoluut een belangrijk onderdeel voor mijn sound.

Aimé
1 oktober 2007, 10:16
Hier ongeveer hetzelfde: mijn uiteindelijke sound haal ik gewoon uit men hotrod -> telecaster. Ik moet er wel bijzeggen dat dit deels uit pure tamheid komt, ik zeul niet graag met al die pedaaltjes en er is meer kans dat er iets misloopt. Al die kabeltjes, bugh. Vooral als je moet zingen en gitaarspelen, is concentreren op een hoop pedaaltjes onder je neus niet echt comfortabel.

Kim Wilson
1 oktober 2007, 10:43
Ik ben nog een beetje op zoek naar mijn ideale sound. En dat zit hem op dit moment nog in de gitaren. Mijn Strat geeft niet helemaal de bite die ik perfect vind, en mijn Artcore klinkt ook nog een beetje plat. Maar ik red me er goed mee. Ik heb een goeie amp, een Bluesdriver voor de extra drive en een eq-pedaal om het nog een beetje te tweaken. Meer niet. Hoe minder, hoe mooier. :)

jimihattricks
1 oktober 2007, 10:58
mijn zoektocht is nooit voorbij, maar voorlopig is 'mijn sound' als volgt te beschrijven:

strat (alder body - maple neck, tex mex + TV Jones pickups) >> boss GE7 > MI Audio Blues Pro of TS-9 > Toadworks Meat > Digitech Digidelay >> Peavey Valveking 1x12 (geen preamp gain)

daar komt dan occasionally nog wat Flange, Phase, Trem en Chorus gedoe van Ibanez, Catalinbread en MXR bovenop, en af en toe een 535Q Wah, maar dat is sporadisch..

en tja, cliche maar waar, 'jouw' sound zit vooral in je vingers, dat blijft toch je signature

peter_heijnen
1 oktober 2007, 13:58
Bij mij werkt de volgende methode feilloos:
- koop een heleboel pedalen en/of multi-effecten
- klooi uren en uren met instellingen
- hang de hele dag op gitaarfora en beluister heel veel soundsamples op heel slechte speakertjes
- ruil de helft in voor andere pedalen
- krijg spijt en ruil de helft daarvan weer terug
- ga hiermee net zo lang door tot je het ideale pedalboard hebt
- plug op een dag even snel zonder pedalen in en VERDOMD! dat is de sound die je altijd al zocht :chicken: triest maar waar.
Waterdichte methode idd! Vreemd dat ie nog niet in boek of videovorm verkrijgbaar is. :)

'66 special
1 oktober 2007, 16:07
Standel 25L15, bandecho, hollow body.

hoofd
1 oktober 2007, 17:49
Cheap-ass telecaster + tweedehands Pignose.. De rest is just for show.

strat58
1 oktober 2007, 18:49
Bij mij werkt de volgende methode feilloos:
- koop een heleboel pedalen en/of multi-effecten
- klooi uren en uren met instellingen
- hang de hele dag op gitaarfora en beluister heel veel soundsamples op heel slechte speakertjes
- ruil de helft in voor andere pedalen
- krijg spijt en ruil de helft daarvan weer terug
- ga hiermee net zo lang door tot je het ideale pedalboard hebt
- plug op een dag even snel zonder pedalen in en VERDOMD! dat is de sound die je altijd al zocht :chicken: triest maar waar.

Hi Je hebt helemaal gelijk helaas ben nu met een TS9 aan het optreden.
Ben weer terug naar af heb alleen nu veel te veel pedalen.
Peace Strat58

Negative K3 fan
1 oktober 2007, 18:51
gewoon een goede buizenbak en die heel hard zetten

Joey Handsome
1 oktober 2007, 19:03
gewoon een goede buizenbak en die heel hard zetten

Zo ongeveer ja.

Piekhaar
2 oktober 2007, 10:07
Mijn ideale sound berijk ik door mijn gitaar mee te nemen, een goede buizenversterker te gebruiken (of de mijne dus gewoon) en die in te stellen naar mijn zin (ik zie echt veel bandjes die wanneer er een back-line staat gewoon inpluggen, nergens aan draaien en dan klagen dat ze geen fijne sound hadden). En ook heel belangrijk, niet te veel bier drinken voor/tijdens dat ik speel.

Dan komt het allemaal goed.

Robin.ke
2 oktober 2007, 23:04
Mijn methode:
verschillende effecten/gitaren/pickups/amps/speakers aanschaffen en proberen, een deel vervolgens weer verkopen. Daarvoor weer wat nieuws kopen en als ik eindelijk dichtbij m'n ideale sound zit veranderd mijn smaak :( en kan ik weer van vooraf aan beginnen. Volgens mij bestaat mijn ideale sound niet.

Azrael
2 oktober 2007, 23:20
Ik schakel mijn GT8 in en begin te spelen. Ik vind mijn clean met lekker chorus perfect en mijn scheur ook. Grappig genoeg een rectifier setting op een telecaster maar het heeft BALLEN! Kwestie van goed EQ (en low-pass) werk. Ook een humbuck simulator en what-not maar het klinkt heerlijk.

Henri H
3 oktober 2007, 09:01
BOSS GT-8, erg veelzijdig en als je zorgt dat je de Line/Phones output gebruikt ook nagenoeg geen toonzuig (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97830&highlight=tonekiller).
Let er wel op dat je eerst je basissound (=Gitaar+Amp+Cab+kabels) op orde hebt.
Ik vind de Acoustic Simulator op mijn Musicman Axis (humbucker enkelspoelig!!! geschakeld) echt te gek klinken.
De Chorus, Phaser, Delay etc. klinken ook zeer goed.
De distortions en preamps gebruik ik alleen op laag volume (thuis) of een randje over het scheur kanaal van de Amp.
De GT-8 is geen eenvoudig apparaat, neem er de tijd voor!
Het heeft mij een jaar (1 x per week) gekost om de effecten dusdanig in te regelen en af te stellen zodat het voor mij echt goed was.
Hiervoor had ik een GT-5. Iets minder veelzijdig maar ook erg goed.
De GT-8 heb ik speciaal gekocht omdat ik hiermee de kanalen van m'n Amp kon schakelen.