PDA

View Full Version : Fender FM100H Head



Henk F.
30 september 2007, 19:52
Hoi,

Wie heeft ervaring met de top Fender FM100 Head? Ik realiseer mij dat de ervaringen sterk afhankelijk zijn van het cabinet dat je gebruikt. Want als ik één ding geleerd heb in al die jaren (40) dan is of zijn het de speakers die het hem grotendeels doen. Ik heb een cabinet gebouwd (2x 12") met één Eminence "The Tonker" en één Fane 100D. Met het versterkergedeelte van een Sessionette 75 (transistor) doet deze combinatie niets onder voor een buizenversterker. Ik speel op een Telecaster en een Stratocaster.
Maar omdat ik er een top bij wil zou ik graag willen weten wie er dus ook een FM100 H gebruikt.

LCH
30 september 2007, 21:23
Een goede cab is natuurlijk belangrijk, maar dat neemt niet weg dat de versterker zélf verantwoordelijk is voor het grootste deel van je geluid. Gebruik de zoekfunctie maar eens, er is veel geschreven over de Fender FM-serie. De algemene ervaring is niet zo heel positief.

Eigen ervaring: kost niks, gaat knalhard, maar daar heb je het dan ook wel mee gezegd. De kwaliteit van het geluid houdt niet over, een schelle bak zonder warmte.

Als je al 40 jaar gitaar speelt weet je vast wel wat het Fender-clean inhoudt. Laat je daar niet door verleiden, deze ultra-goedkope-made-in-china-Fender heeft niks te maken met een mooie Twin Reverb.

Henk F.
1 oktober 2007, 09:27
Hallo LCH,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga met eigen cab, stompboxes en Strat/Tele naar de dealer om deze top eens uit te proberen.
Ik laat wel weten hoe mijn oordeel over deze top is in combinatie met cab enz.

Henk

Rormo
1 oktober 2007, 11:24
Wat voor muziek speel je eigenlijk?

Op een oefenruimte veel op deze versterker gespeeld. Hij is spotgoedkoop en uit dat opzicht vind ik hem goed. Hij heeft een degelijk geluid voor een zachte prijs en klinkt beter dan veel prijsgenoten.
Hij kan inderdaad verschrikkelijk hard zoals je van een Fender verwacht. Het geluid is ok. Het is niet slecht, maar het mist enige dynamiek. Ook kreeg ik er de ene keer wel een lekker geluid uit en de andere keer niet. Maar dat heb ik eigenlijk met elke amp en oefensessie en dat is dus meer een gevoelskwestie.

Het blijft een kwestie van smaak.

Joey Handsome
1 oktober 2007, 11:52
Ik heb alleen ervaring met de FM212 en kon er helemaal niks mee. Compleet dood en plat geluid en een toonregeling die niet meewerkt.

Henk F.
1 oktober 2007, 12:06
Hallo Rormo,

Ik speel met de band hoofdzakelijk Country (rock). Verder een selectie van de top-100 aller tijden.
Ik speel dus veel "droog" en hier en daar met een effectpedaal (Dist., Tremolo en Delay). Dat doe ik met een Tele en een Strat van Fender.
Ik denk dat de vingers van de gitarist, de gitaar (elementen), de stompboxes en niet in de laatste plaats de speakers een groter invloed op het geluid hebben dan een amp. Ik heb nogal wat duurdere amps uitgeprobeerd (combo's en tops met veel toeters en bellen en ingebouwde tuner). Geen van allen brachten ze het geluid dat ik wilde horen. Daarom heb ik een cabinet gebouwd en zoek daar nu een top bij, omdat mijn Session top (prima geluid) 20 jaar oud is en een reservetop dus nodig is. Ik ga dus die FM100 Head gewoon uitproberen. Dat die in China worden gemaakt in opdracht van Fender houdt alleen maar in dat ze goedkoper kunnen. Misschien werken ze daar voor een kopje rijst per dag. Dat is natuurlijk triest.

Jullie horen van me.

Joey Handsome
1 oktober 2007, 12:17
Waarom niet gewoon een Epiphone Valve Jr. head?

Kim Wilson
1 oktober 2007, 12:26
Waarom niet gewoon een Epiphone Valve Jr. head?
Waarom wel? Nogal een verschil zeg, een 100 watt Fender transistor of een 5 watt buizentopje...

Joey Handsome
1 oktober 2007, 12:29
Als je toch enkel clean nodig hebt. Die Epiphone gaat maar de helft zachter en die FM100 klinkt kut. Alsof je voor country zo'n hoog wattage nodig hebt. Kan me niet voorstellen dat country drummers van die harde meppers zijn.

Kim Wilson
1 oktober 2007, 12:47
Als je echt alleen clean wilt, is een Epi VJ echt te licht. Onze drummer is ook een zachte drummer, maar ik kon echt bij lange na niet meekomen.

Henk F.
1 oktober 2007, 12:50
Joey,

Ik ga hem uitproberen met mijn eigen setup.
Als hij echt "kut" klinkt zal ik je dat eerlijk mededelen. Maar als hij voldoet aan mijn verwachtingen maak ik een demootje (MP3) die ik wil laten horen. Kan dat hier op dit forum ook? Maar mailen kan ook.

Deze week ga ik naar Tonika.

Ash ketchum
1 oktober 2007, 12:51
Volgens mij is het lang zo slecht niet zo'n fender transistorbak. Ikzelf heb er ook eentje uit de jaren 80 (fender deluxe 85) en dat ding is echt onverwoestbaar en heeft een acceptabele clean geluid icm de reverb.

Kim Wilson
1 oktober 2007, 12:54
Ik heb een Fender Performer gehad, en die klonk ook meer dan acceptabel voor een torrenbak. Tuurlijk, niet zo dynamisch als een buizenamp, maar dat moet je ook niet verwachten. Ze blijven iig veel langer clean dan een Epi VJ.

Mr.Bluesbreaker
1 oktober 2007, 14:16
Een studio 85 van Fender is nog wel goed te doen clean.
De FM (frontman) series in combovorm vond ik echt verschrikkelijk, geen land mee te bezeilen. Maar nog niet getest met een fatsoenlijke cab.

Eerlijk gezegd, als je zelf een cab hebt gebouwd met een mooi stel speakers, dan zou ik er ook een dito versterkertop bijzoeken. Voor iets meer of hetzelfde geld vind je 2e hands een hoop andere opties die echt een stuk beter kunnen klinken. Vaak is er alleen in combovorm veel meer keuze rond die prijsklasse.

Henk F.
1 oktober 2007, 15:55
Ik kom zojuist van de dealer. Jammer genoeg had hij de FM100H niet staan. Over een week wel en dan ga ik er weer naar toe.
Wel heb ik de Epiphone VJ kunnen testen. Dat wordt hem niet, die viel mij nogal tegen. Op mijn eigen cab viel het enigszins mee, maar via die bak van Epiphone die er ook bij stond vond ik het bagger.
Al met al, wachten op de FM100H en als die niet bevalt nog verder zoeken.

LCH
1 oktober 2007, 19:16
Daarom heb ik een cabinet gebouwd en zoek daar nu een top bij, omdat mijn Session top (prima geluid) 20 jaar oud is en een reservetop dus nodig is. Ik ga dus die FM100 Head gewoon uitproberen.
Als ik het goed begrijp zoek je dus voor weinig geld een degelijke top met een acceptabel geluid?

Je kunt dan ook tweedehands gaan kijken. Oude London City buizentops kosten niks en zijn vreselijk sterk. Voor een euro of 300 zou je wel zoiets moeten kunnen krijgen.

Henk F.
11 oktober 2007, 19:18
Angesloten op mijn eigenbouw 2x12 cab (1x Eminence "The Tonker" + 1x Fane Classic 100) verraste de FM 100 Head mij positief. Op de clean channel kreeg ik het cleane, crispy Fender geluid welke ik wilde (Stratocaster + Telecaster). Maar ook de "Drive" en "more drive" verrasten mij. Lekker knarsend en een goede sustain en tevens power genoeg. De toonregelingen werken prima. De reverb is ook alleszins acceptabel, hoewel ik zelden een galmveer gebruik.
Ik ga nog even verder kijken, maar denk dat ik voor deze prijs niet gauw een betere zal vinden.

Hallie
11 oktober 2007, 22:50
Klinkt positief :).

superken_nl
12 oktober 2007, 00:09
Deze uitspraak slaat de spijker op zn kop.....


Als je al 40 jaar gitaar speelt weet je vast wel wat het Fender-clean inhoudt. Laat je daar niet door verleiden, deze ultra-goedkope-made-in-china-Fender heeft niks te maken met een mooie Twin Reverb.

Ik heb er een uurtje op gepield bij feedback rotterdam. Het geluid is erg vlak, weinig dynamiek, gaat wel hard Het is goed te horen dat het een stuk bagger uit china is, wat inderdaad niks met fender te maken heeft behalve het logo.....

Ik weet niet wat je motieven zijn, maar als je per sé voor een transistorbak wilt gaan, kan je beter op zoek gaan naar een Valvestate uit de Marshall reeks. Van de transistorbakken is dat de enige die een beetje redelijk is.

Rock on!! :rockon:

Ash ketchum
12 oktober 2007, 12:10
Deze uitspraak slaat de spijker op zn kop.....



Ik heb er een uurtje op gepield bij feedback rotterdam. Het geluid is erg vlak, weinig dynamiek, gaat wel hard Het is goed te horen dat het een stuk bagger uit china is, wat inderdaad niks met fender te maken heeft behalve het logo.....

Ik weet niet wat je motieven zijn, maar als je per sé voor een transistorbak wilt gaan, kan je beter op zoek gaan naar een Valvestate uit de Marshall reeks. Van de transistorbakken is dat de enige die een beetje redelijk is.

Rock on!! :rockon:

Die bakken hebben toch geen lekker clean geluid? Ik denk dat de TS daar eerder naar op zoek is nl.

Rormo
12 oktober 2007, 13:01
Ik zou die Fender altijd verkiezen boven een Valvestate hoor. Dat vind ik nou helemaal niets. Bovendien zocht de TS idd naar Fender clean als ik mij niet vergis.

Joey Handsome
12 oktober 2007, 15:13
Toch verbaas ik me er over dat de TS zo positief over dit ding is. Het geluid is inderdaad erg vlak. Mooi Fender clean komt niet uit een transistor, maar goed, zal wel aan mij liggen.

Kim Wilson
12 oktober 2007, 15:15
De Performer van Fender heeft toch best een mooie sound, hoor. En die is ook in 100 watt gemaakt. Misschien is dat wat. Is alleen geen top, geloof ik.

almarvk
12 oktober 2007, 15:15
Ik snap niet dat mensen hierover positief kunnen zijn? Ik heb 'm gehad (doodzonde...) en ik vond het waardeloos.

Je kan beter een andere bak met minder vermogen halen. Ik zou er ver weg van blijven!

Joey Handsome
12 oktober 2007, 15:26
Ik snap niet dat mensen hierover positief kunnen zijn? Ik heb 'm gehad (doodzonde...) en ik vond het waardeloos.

Je kan beter een andere bak met minder vermogen halen. Ik zou er ver weg van blijven!

Echt, helemaal met je eens. Ik kan het gewoon niet begrijpen.

Rormo
12 oktober 2007, 17:53
kwestie van smaak he...

Henk F.
12 oktober 2007, 18:32
Ja,

Het blijft een kwestie van smaak toch?
Enne, ik blijf van mening dat dat een goed cabinet minstens zo belangrijk is als de amp, want via de 4 x 12 van Fender welke bij de dealer stond kon hij mij niet overtuigen. Als je tijd steekt in het aanpassen van je cab aan de amp kom je tot opzienbarende ontdekkingen. Zelfs een strook gaatjesboard van 75 x 10 centimeter kan een wereld van verschil betekenen.
Ik heb een opname (MP3) gemaakt van de FM100 Head + eigen cab + Fender Telecaster. Hoe kan ik jullie die hier laten horen? Of als er iemand hem via de mail wil krijgen, geef je mailadres dan door en oordeel zelf.

Ik hoor wel van jullie.

Henk

Rormo
12 oktober 2007, 18:58
moet je hem ff ergens uploaden en dan hier de link plaatsen.