PDA

View Full Version : simpele vraag; Air Norton (n) + Super Distortion (b) > goeie combo?



jimihattricks
30 september 2007, 14:21
korte vraag (misschien is het antwoord obvious);

een Dimarzio Air Norton in de halspositie van een Les Paul, combineert dat goed met een Superdistortion in de brugpositie (output-, sound- en veelzijdigheidswise)?

DiMarzio adviseert zelf een Tone Zone, Steve's Special of Air Zone in de brugpositie icm de Air Norton, maar ik kan me herinneren dat ik de Superdistortion in de brug op die Ace Frehley Les Paul erg lekker vond klinken, dus vandaar mijn keuze..

glasbier
30 september 2007, 14:43
Op mijn PRS zitten in beide posities AirZones,en die bevallen mij erg goed!Misschien heb je er wat aan.

jimihattricks
30 september 2007, 15:42
en hoe klinkt dat dan?

kijk, ik weet dat die Air Norton een zeer geliefde halspickup is, en de Superdistortion is gewoon een klassieker van DiMarzio..

ik wil eigenlijk een setje pickups dat gericht is op een progressieve solo-sound (met veel mids en veel sustain) met wel een klein vleugje 'vintage' PAF

Pepe
30 september 2007, 15:53
ik wil eigenlijk een setje pickups dat gericht is op een progressieve solo-sound (met veel mids en veel sustain) met wel een klein vleugje 'vintage' PAF

Als je het zo beschrijft.. Dimarzio heeft (ooit?) een humbucker op de markt gebracht die tussen een Dimarzio paf en de SD inzat onder de naam paf+, deze pickup werd ook gebruikt door Ibanez onder de naam "V2".

Ik weet niet of de paf+ nog te verkrijgen is, de V2 is vaak voor peanuts te scoren

crapton
30 september 2007, 19:52
Ik heb een Air Norton in de brug (!) en een Virtual PAF in de nek op een Ibanez SZ 520. Zeer mooie heldere duidelijke humbucker tone. Omdat het beide geen high-output elementen zijn blijven de nuances intact, dit heet wellicht vintage PAF toon. Air Norton heeft duidelijk een goede drive en leent zich uitstekend voor solo's. De Virtual PAF is door de positie op de gitaar al warmer, maar blijft toch vrij helder.

Heb zelf ook een ToneZone gehad met Air Norton in de nek en vond dat duidelijk minder. Waarom: Tonezone is meer brulboei met nogal heavy geluid en ik vond de Air Norton daar wat te vlak klinken.

iwamoto
30 september 2007, 20:20
ik heb in mijn RG een tonezone gehad, en in mijn S7 heb ik nu een air norton, die air norton is duidelijk wel de favoriet, klinkt echt geweldig bij solo's zoals eroosh al zei, echt een top element, met de Super dist. heb ik helaas geen ervaring

Orpheo
30 september 2007, 21:53
ik heb die combo gehad, ik vind het een waanzinnig goeie combi!!! ik raad echter aan de air norton in brug EN hals. die is imo NOG beter.

Anders Destium
30 september 2007, 22:04
Het outputverschil wordt goed gecompenseerd omdat je snaren bij de halspup altijd een luider signaal geven dan bij de brug, dus ik zou niet weten waarom je het niet zou doen!

Ik ben ook wel benieuwd naar je ervaringen. Zelf heb ik erg goede ervaringen met zowel Tonezone/AN als Steve's Special/AN. Een Superdistortion/AN heb ik nog niet mogen ervaringen, kom je naar de meeting op 18 november toevallig?

maestro_nl
30 september 2007, 22:33
AirNorton is beetje middig en droog, maar articuleert erg goed met high gain.
Super Distortion klinkt gedateerd. Ook plat in vergelijk met alle ander 'air' humbuckers. De 'air' klinkt idd 3d-achtig zoals DiMarzio dat zelf ook schrijft.
AirZone/ToneZone ligt erg voor de hand als alternatief voor de Super Distortion. De ToneZone klinkt in mijn oren wel erg lomp overigens.
Zelf zou ik voor de D-Sonic gaan! I.c.m. Paf Joe m'n favoriete rock combo.
Is AirNorton + D-Sonic overigens niet de nieuwe Petrucci combo?

Orpheo
30 september 2007, 23:16
AirNorton is beetje middig en droog, maar articuleert erg goed met high gain.
Super Distortion klinkt gedateerd. Ook plat in vergelijk met alle ander 'air' humbuckers. De 'air' klinkt idd 3d-achtig zoals DiMarzio dat zelf ook schrijft.
AirZone/ToneZone ligt erg voor de hand als alternatief voor de Super Distortion. De ToneZone klinkt in mijn oren wel erg lomp overigens.
Zelf zou ik voor de D-Sonic gaan! I.c.m. Paf Joe m'n favoriete rock combo.
Is AirNorton + D-Sonic overigens niet de nieuwe Petrucci combo?

in een basswood gitaar ja. de ace frehley tone (maar ook die van zakk wylde, of page, om maar 2 uitersten te noemen) red je makkelijk met een air norton in brug EN hals. ik kan die combi niet genoeg aanprijsen :)

Pepe
1 oktober 2007, 00:37
Orph, ik ken de AirN niet (ik dacht dat je trouwens Bareknucklefan was?)
ik zoek een brugpickup voor mijn 335.. de Gibson pat die er nu inzit is net even te zacht voor de neckhumbucker (beide 7.6 kohm of zoiets) en de fralin die ik hier heb liggen is 8.0 dus dat is ook te weinig. Is die AirN een geschikte partij denk je? Ik dacht anders aan een Duncan Antiquity.. een levendige toon met een wat rauw midden.
Ik ging ervan uit dat Dimarzio's over het algemeen te chunky en compressed zijn voor een vintage geluid

jimihattricks
1 oktober 2007, 10:00
ik heb die combo gehad, ik vind het een waanzinnig goeie combi!!! ik raad echter aan de air norton in brug EN hals. die is imo NOG beter.

ja, daar dacht ik zelf ook al aan, ook omdat jij het al vaker hebt gezegd - en je hebt nogal wat les pauls staan thuis :) alleen;

klinktie in de brug dan niet wat ielig t.o.v. de halspositie..? naar mijn weten maakt DiMarzio nl. geen aparte brug- of neck-variant (dus een gematchte output-set) van de AN..

ik dacht dus dat de Superdistortion met zijn wat hogere output beter zou matchen als brugelement.. of kan ik de AN in de neck gewoon naar beneden draaien?

je hebt toevallig niet een soundsampletje van de AN/AN combo..?


ik heb in mijn RG een tonezone gehad, en in mijn S7 heb ik nu een air norton, die air norton is duidelijk wel de favoriet, klinkt echt geweldig bij solo's zoals eroosh al zei, echt een top element, met de Super dist. heb ik helaas geen ervaring

waar heb je die Air Norton zitten; brug of neck?


kom je naar de meeting op 18 november toevallig?

nee dan ben ik elders (in the UK)

Orpheo
1 oktober 2007, 10:15
ja, daar dacht ik zelf ook al aan, ook omdat jij het al vaker hebt gezegd - en je hebt nogal wat les pauls staan thuis :) alleen;

klinktie in de brug dan niet wat ielig t.o.v. de halspositie..? naar mijn weten maakt DiMarzio nl. geen aparte brug- of neck-variant (dus een gematchte output-set) van de AN..

ik dacht dus dat de Superdistortion met zijn wat hogere output beter zou matchen als brugelement.. of kan ik de AN in de neck gewoon naar beneden draaien?

je hebt toevallig niet een soundsampletje van de AN/AN combo..?


nee, ik heb geen soundsamples, maar je kan wel eens langskomen om het te proberen. dat is imo toch de beste optie als je n pickup wilt hebben.

Maar het klinkt absoluut niet ielig. Juist brullend, dik, vol kloten, scheurend, en gesplit heerlijk funky. de AN neck heb ik gewoon IETS lager zitten dan de brug, maar niet veel; ik gebruik het halselement voor solos, en omdat ze beiden even sterk zijn, kan ik de AN neck nu gebruiken als soloelement (natural booster). Het knappe van de AN is dat ie strakker lijkt te worden met de mate van gain die je in je sound toevoert. Clean is ie lekker open en los, en met od is ie waanzinnig brullend en strak. pinch harmonics komen er supermakkelijk uit (beter dan met de superD.) zelfs op de hals krijg je toffe pinches eruit. het middenstandje is heel tof; je kan gewoon er heel leuke dingen mee doen. het komt dan zelfs wel wat in de buurt van een p90 als je goed je pickups split en blend. dit is DE gitaar die ik gebruik voor echt alles; rock, metal, blues, jazz; t kan.

wat ik je aanraad is eerst een air norton kopen, en die in de brugpositie stoppen, en daarna in de hals. kijken hoe ie bevalt op beide plekken. als dat ok is, koop je een AN erbij voor de brug. het element is waanzinnig gevoelig voor je aanslag, en bij sommigen werkt t minder goed, maar ik vind t geweldig. Hoe het kan dat ie bij een LP heel goed werkt, maar bij een basswood RG ook; ik weet t niet. wat ik WEL weet is dat het een geweldig element is voor classic rock ala the darkness, zakk wylde achtige geintjes, maar ook voor het redelijk strakke werk van metallica (old days), of iron maiden.

jimihattricks
1 oktober 2007, 10:32
ok ik ga t maar s proberen dan.. heb de customer support bij DiMarzio ook nog ff een mailtje gestuurd, die kunnen doorgaans erg goed hulp bieden.

btw; gooi je overal gewoon 500K pots in dan? DiMarzio adviseert nl. een 500K vol en 250K tone als je de Air Norton in de brug installeert (om het hoog wat aan te dikken)..?

tnx

Orpheo
1 oktober 2007, 12:18
ik raad zeker aan 500k voor volume, maar ook 500k voor tone. in een LP althans. anders word het te donker. ik vind zelf de 1meg ohm pot iets lekkerder, iets feller en scherper, maar dat is smaak.

jimihattricks
1 oktober 2007, 12:20
ik raad zeker aan 500k voor volume, maar ook 500k voor tone. in een LP althans. anders word het te donker. ik vind zelf de 1meg ohm pot iets lekkerder, iets feller en scherper, maar dat is smaak.

ok dan zal ik het eerst eens proberen met 500K pots, kan nog altijd een megohm pot in.. het zal op z'n vroegst eind deze maand worden, maar als ik ze erin heb zitten zal ik een updateje posten..

maestro_nl
1 oktober 2007, 15:31
In neck- en bridgepositie gelijke elementen werkt bij mij niet.
Zowel niet in strats (3x singlecoil) als in LP's (bv 2x PAF).
Neckpickup klinkt te donker en bassig t.o.v. bridgepickup.
Of andersom: bridgepickup klinkt te dun t.o.v. neckpickup.
Niet voor niets dat de huidige pickupmakers positiegecorrigeerde output aanbieden van hetzelfde type pickup.

Orpheo
1 oktober 2007, 15:33
In neck- en bridgepositie gelijke elementen werkt bij mij niet.
Zowel niet in strats (3x singlecoil) als in LP's (bv 2x PAF).
Neckpickup klinkt te donker en bassig t.o.v. bridgepickup.
Of andersom: bridgepickup klinkt te dun t.o.v. neckpickup.
Niet voor niets dat de huidige pickupmakers positiegecorrigeerde output aanbieden van hetzelfde type pickup.

dacht ik ook. toch geld dat niet voor de air norton. het voelt aan als 2 totaal verschillende elementen.

Ibanez RuleZ
1 oktober 2007, 17:55
er komt bij mij een ibanezje aan en ik ga die ook voorzien van een dubbele air norton denk ik; in de halspositie weet ik dat hij geweldig lekker klinkt en de specs lijken te zeggen dat hij dat ook in de brug zal doen.

Harrald