PDA

View Full Version : Hondo Akoestische gitaar.



Chris90
29 september 2007, 23:08
Ik speel al een poosje op een oude akoestische gitaar van m'n vader..
Het merk is Hondo, en er staat aan de binnenzijde verder geen type op.
M'n vader vertelde me dat hij deze gitaar 25 jaar geleden 2ehands heeft gekocht..
Kan iemand mij meer vertellen?

Mvg,
Chris

eldec
30 september 2007, 10:50
Google is your friend! (http://en.wikipedia.org/wiki/Hondo_(guitar_company))

guitartub
30 september 2007, 12:24
Hondo = Koreaans C merk uit de 70er jaren. De electrische gitaren van dat merk waren in die tijd niet veel soeps. Misschien dat de accoustische wat beter zijn, zeker als je er nu nog goed op kan spelen.

Chris90
30 september 2007, 12:28
Hmmm, ik kan er nu nog wel redelijk op spelen.
Dat op wikipedia heb ik al gezien :P

chris c
30 september 2007, 23:34
Mijn eerste staalsnarige (of was het mijn tweede ?) was een Hondo, zo'n wijnrode (we spreken eerste helft jaren 80). Een vriend heeft die nu nog, ik heb er laatst nog op gespeeld... tja, goedkoop asiatisch spul uit die jaren, bespeelbaar, dat wel, en leuk vanwege het jeugdsentiment, maar verder niet echt om over naar huis te schrijven...

Cheetoria
1 oktober 2007, 00:47
een maat van me heeft er een. een zwarte. niet te bespelen, en t koste hem iets van 100 euro ofzo. verwacht er niet te veel van, maar t is leuk om op te pingelen:)

jimihattricks
1 oktober 2007, 13:25
ik heb er eentje voor 25 gulden overgekocht van een bekende..

de hals is tja, VIERKANT haha.. een echte boomstam! de tuners zijn prut, maar het hout is wel ok (wat ik zo kan zien).. actie is dermate hoog dat ik hem alleen voor slide gebruik, maar daarvoor istie dan ook echt wel geschikt, klinkt beter dan menige 100E budget-akoestische van stagg

Han S
4 oktober 2007, 11:56
Ik heb eind jaren 60 een Hondo II klassieke gitaar gekocht voor iets van 138 gulden, nylon snaren dus en die klinkt hardstikke goed en speelt heerlijk licht.

Hij staat op veel CD's van metal bands en ook het intro van 'Frozen' op de eerste CD van de band die nu Within Temptation heet (Voyage) is met deze gitaar gespeeld.

Er kwam eens een gitarist met een dure handgebouwde gitaar en ook hij gebruikte de Hondo omdat hij beter klonk.

Niet zo lang geleden kom ik in een muziekwinkel en daar hangt een akoestische gitaar met stalen snaren voor 197 euro, die dus ook fantastisch klonk en eigenlijk had ik die moeten kopen. Dat zijn toevalstreffers en ik vermoed dat mijn Hondo ook zo'n goedkoop barrel is die toevallig goed klinkt.

Saf
4 oktober 2007, 20:32
hondo heeft veel bagger gemaakt maar ik weet dat er onder de elektrische gitaren echte goede planken bij waren dus. je moet er geluk mee hebben. Een vriendin van ons heeft een stagg western uit de allergoedkoopste serie en dat ding klinkt werkelijk ontzettend mooi. Geloof het nog steeds niet.

Danto
17 januari 2013, 01:07
Ik heb mijn Hondo al 30 jaar en ik vind het nog de moeite waard om er nieuwe stemmechanieken en snaren op te zetten!
Het is de gitaar waar ik op heb leren spelen en nu spelen mijn kinderen ermee. :rockon:

gitaargerrit
19 januari 2013, 11:41
als een gitaar de 25 jarige leeftijd heeft gehaald, en nog goed bespeelbaar is, zegt dat wel wat over de kwaliteit.....

zoon van Piet
19 januari 2013, 12:46
Niet per se..
In het verleden zijn mn door Eko en Framus gitaren gemaakt die ze nog gaan tegenkomen als deze beschaving ooit opgegraven wordt. Onverwoestbaar, van triplex met dikke zangbalken en bij de Duitsers ook nog de vielschichthals die bijna nooit krom trekt. Door de geschroefde hals en verstelbare brug zijn ze vaak goed bespeelbaar (te maken).
Maar ze klinken nergens naar..
en wat is dan kwaliteit?

gitaargerrit
22 januari 2013, 10:01
ik bedoelde de kwaliteit van de constructie, niet de geluidskwaliteit.

zoon van Piet
22 januari 2013, 10:38
Ik ook! :)
Die twee hangen samen.. :)
In de loop der jaren hebben gelamineerde gitaren als de Hondo een grotere kans om 'goed' te blijven.
En ik heb er wel eens een bespeeld en moet idd toegeven dat ze beter klinken dan zo'n goedkopere Framus..