PDA

View Full Version : Vintage cab, aparte bedrading?



yhcmarc
29 september 2007, 18:16
Hoi, ik heb vanmorgen een oude Sound city cab gekocht met 2 originele Sound city power speakers (Fane?) en 2 greenback celestions. Allemaal leuk en aardig, klinkt dikke prima, echter er zitten 3 inputs op, 2 voor 8Ohm (stereo) en eenmaal 16Ohm, mono. Iig dat is wat de stickers achterop zeggen. Met meten krijg ik echter vreemde waarden.

De 2 stereo input van 8 Ohm, ieder een stereo input, 2 speakers in parrallel geschakeld, een 15 en een 16Ohm speaker, kom ik op +- 8Ohm, andere kant het zelfde verhaal.

Nu komt het gekke: 2 inputs in serie, de 3e input.

Tip stereo 1 -> Tip Mono
Core Stereo 2 -> Core Mono

Nu loopt er ook een draad van de Tip van stereo 2 direct naar de core van stereo 1. Met andere woorden, wanneer ik de 2 stereo inputs gebruik loopt er een directe verbinding van de + van de ene input naar de - van de andere input, en dat lijkt me niet helemaal ok, vooral niet als ik met 2 amps op dat ding speel.

Heb ik nu gelijk en klopt dit van geen kant of snap ik er helemaal niks van? En als dit niet klopt, moet het dan niet zo zijn dat de tip van de mono input naar beide tips van de stereo inputs loopt en met de core hetzelfde?

Thanx

Antoon
29 september 2007, 19:47
Mij lijkt wel dat je de impedantie van een "kanaal" pas kan meten als de plug erin zit. Die functioneert waarschijnlijk ook meteen als schakelaar. Je weet dat de ohmse weerstand altijd lager is dan de impedantie?

yhcmarc
29 september 2007, 20:08
dat weet ik, en ik heb uiteraard ook gemeten op de plug. maar in een stereo situatie zou je 2 speaker kabels erin doen, nu weet ik zeker dat er geen enkele gitarist is die in zo een geval 2 stereo pluggen aan zijn speaker kabels heeft, want dan zou het schema gewerkt hebben. Maar met 2 mono speakerkabels, ieder op een van de 2 input maakt sluiting tussen die 2 inputs. Ik heb nu het hele mono deel er tussen uit geknipt zodat ik nu 2 inputs heb met ieder 2 speakers eraan en zeker weet dat er niks meer fout gaat.

Maar zonder waarschuwing, de verkoper wist het ook niet en betreft geen blaam, is het dus mogelijk dat je amp(s) gaan roken met dit schema ... er werd een brandluchtje geroken tijdens het spelen met 2 amps op die cab .. dus ik hoop dat ik er net op tijd bij was.

het was dus feitelijk onderstaand schema (zonder de schakelaar) waarbij de linker + direct was verbonden met de rechter -
http://colomar.com/Shavano/4sp_mono_stereo_16ohm.gif

Antoon
29 september 2007, 20:22
Is het niet zo dat de twee paren speakers in serie staan als je de kast mono gebruikt? Hij was dan toch 16 ohm? Zelf ben ik nooit zo'n voorstander van schakelaars om speakers te schakelen. De stromen zijn toch vrij hoog en je hebt dan al gauw wat schakelweerstand. Ik zou ze altijd 'hard wire-n'

yhcmarc
29 september 2007, 20:36
Is het niet zo dat de twee paren speakers in serie staan als je de kast mono gebruikt? Hij was dan toch 16 ohm? Zelf ben ik nooit zo'n voorstander van schakelaars om speakers te schakelen. De stromen zijn toch vrij hoog en je hebt dan al gauw wat schakelweerstand. Ik zou ze altijd 'hard wire-n'

Dat was ook zo, en er zat ook geen schakelaar in, maar alles was idd hardwired dmv. 3 inputs. Het probleem was bij het stereo aansluiten .. dan zat de + van de ene input direct op de - van de andere input gesoldeerd wat een redelijk probleem is met 2 mono pluggen erin. Ik kon die cab toch niet mono gebruiken met de head waar ik die cab voor heb gekocht (ampeg V4, gaat tot 8Ohm) .. dus ik gebruik nu 2 speakerkabels voor de 2 helften van de cab.

jerome
30 september 2007, 21:40
Je antwoordt bevestigend dat de 2 paren speakers in serie stonden maar in dat schemaatje staan ze parallel.
Vaak is het idd zo dat in mono-stand de speakers in serie-parallel staan, dus 2 x 2 speakers parallel en die 2 sets samen weer in serie.
Met 4 30watt/16 ohm-speakers krijg je dan in mono-stand 120 Watt/16 Ohm en in de stereostand 2 x 60 Watt/8 Ohm
Maar in dat schemaatje van jou staat alles parallel...
Ik heb btw het vermoeden dat er in een of meerdere van de 3 inputs (zoals al eerder gezegd) een schakelmechanisme zit ingebouwd en dat je helemaal geen schakelaar nodig hebt om een goede serie paralel schakeling te maken. Een schakelaar is hoe dan ook minder betrouwbaar. En ik vermoedt dat een van de vorige eigenaren de bedrading veranderd heeft en daar bij fouten heeft gemaakt
Kan je niet zo'n schemaatje maken zoals het origineel zat met die 3 inputs incl. eventueel interne schakelmechanismen?
Dan kunnen we kijken of er met die mogelijkheden een goed schema te maken is zonder extra schakelaar.

yhcmarc
1 oktober 2007, 00:27
ik heb die hele mono schakeling er tussenuit geknipt, nu heb ik gewoon 2 inputs van 8Ohm, werkt ook prima, dan maar een kabeltje extra aansluiten ;)

Mooi ding trouwens, en klinkt echt superruig !!
http://www.ymondhc.com/marc/guitars/sc-guts.jpg