PDA

View Full Version : Sovtek Mig 50 zelf biassen.



guitarguru
29 september 2007, 15:24
Hoi, een muziek vriend van me heeft net de bias ingesteld voor een nieuw setje EL34's. Ik heb hierbij een paar vragen.

Wij maten een rustspanning van 570 volt, is dit niet aan de hoge kant?

Wij vonden ook andere waarden voor de beide buizen, zat een verschil in van
6 mA. Is dit normaal? Overigens tijdens het spelen en opwarmen kropen beide waarden naar elkaar toe (31 en 33 mA). Er is maar één biaspotmeter, dus voor beide buizen samen. Vandaar ook een matched paar kopen?

In eerste instantie gebruikten we een ouder setje EL34's, waarvan er eentje geen waarde had. Hij brandde wel, maar de meter sloeg niet uit. Kan dit?

Bedankt voor jullie meedenken en antwoorden.

Negative K3 fan
29 september 2007, 15:50
570 volt anode spanning kan met el34s, officieel gaan ze tot 800V, verschil van 6 mA kan, hangt er vanaf hoe netjes ze zijn gematcht door degen van wie je ze kocht, 31 en 33 mA lijkt me prima

Ton_R
30 september 2007, 22:37
Wij maten een rustspanning van 570 volt, is dit niet aan de hoge kant?

Zoals NK3 zegt mag de anodespanning op een EL34 max 800V zijn. Maar minstens zo belangrijk is dat de schermroosterspanning (pen 4) niet meer dan 450V bedraagt.

Gr Ton

guitarguru
1 oktober 2007, 12:18
Zoals NK3 zegt mag de anodespanning op een EL34 max 800V zijn. Maar minstens zo belangrijk is dat de schermroosterspanning (pen 4) niet meer dan 450V bedraagt.

Gr Ton


Mmmmmm, hebben we niet gemeten, wist ik ook het bestaan niet van. Ik ben een pas gestarte doe-het-zelver. Zo leer ik nog eens wat..... :chicken: