PDA

View Full Version : gitaarelement stuk door versterker?



jerome
29 september 2007, 14:39
Dit is nu de 2e keer dat er in mijn gitaar een gitaarelement stuk gaat in 2 jaar tijd! :angry:
Het zijn allebei Dimarzio Dual Sound elementen en bij beide elementen is de spoel met de witte en groene draad stuk. De andere spoel met de rode en zwarte draad doen het van beide elementen nog wel.
Ik snap er geen donder van!:???:
Dit kan toch eigenlijk geen toeval zijn?
Ik speel over een Marshall JMP 2203 100 watt buizentop met Master Volume (voorloper van de JCM800)
Kan een gitaarelement stuk gaan door bijvoorbeeld een defect in de versterker?
Dat er bijvoorbeeld een stroomstoot of zo iets over de input naar de gitaarelementen kan lopen?

Negative K3 fan
29 september 2007, 14:45
dan moet hij wel op een heel bijzondere manier kapotzijn... lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk.

Eko
29 september 2007, 17:38
Nee , kan niet. Tenzij er 220 op de kabel komt, maar dat merk je snel genoeg. Heb je geen last van zweten tijdens het spelen? Sommigen spelen zo hard dat het zweet over de elementen loopt en de boel aantast.

pol
29 september 2007, 18:08
stroom via de kabel heb ik wel al eens gehad, was wel een beetje een rampscenario.

1 van mijn gitaren stond met een snaar over, die gebroken snaar lag in een plas water, en ik wou die gitaar verzetten terwijl ik nog een andere gitaar vasthad die ingeplugd was.

Resultaat : 220 volt van mijn linkerhand naar mijn rechterhand, , ik heb de gitaren toch nog kunnen neerzetten, en ben toen wel even moeten gaan zitten om bij te komen. was geen prettige ervaring.

Achteraf zag ik nog dat de snaren van 1 van die gitaren in mijn hand gebrand stonden.

Toch niks om vaker te proberen :)

guitartub
29 september 2007, 18:13
Pol,

Wees blij dat je het nog na kunt vertellen. Met een beetje pech loopt zoiets rampzalig af.

Robin.ke
29 september 2007, 21:45
Als je het zeker willt weten moet je het defecte element even ontleden. Zwartgeblakert koperdraad duid duidelijk op een spanning vanuit je versterker naar je element (wat mij niet waarschijnlijk lijkt). Kopercorrosie is groen/blauw achtige aanslag. Misschien is alleen je koperdraad losgeraakt van je aansluitpunt en kun je hem nog repareren.

jerome
30 september 2007, 08:43
Ja het vorige elementje heb ik uit elkaar gehaald, geen zwartgeblakerde of groen-geoxideerde draden....
Element dat nu stuk is ga ik ook nog even voorzichtig ontleden.

En voor de rest doe ik niets raars met m'n gitaren.
Maar zo'n element gaat toch niet zo maar stuk?

caliban
30 september 2007, 14:37
Pol,

Wees blij dat je het nog na kunt vertellen. Met een beetje pech loopt zoiets rampzalig af.
Valt de stroom in principe niet gewoon uit.

Robin.ke
30 september 2007, 18:46
Valt de stroom in principe niet gewoon uit.

Als alles netjes achter een 30mA aardlekschakelaar zit wel, maar dat is in de praktijk volgens mij in bijna geen enkele oefenruimte.

Waarschijnlijk is het element door trilling defect geraakt, alhoewel ik het zelf nog nooit heb meegemaakt. 2x is al helemaal uniek. Ik zou eens contact opnemen met je leverancier, misschien is er iets te regelen onder garantie/coulance.

pol
1 oktober 2007, 15:10
was ook geen aarding toen, nu ondertussen wel

-Heineken-
2 oktober 2007, 16:54
Tjah ben echt niet zo'n technicus hoor, maar je geluid gaat toch VAN je elementen NAAR je versterker? Lijkt me sterk dat het aan je versterker ligt.