PDA

View Full Version : kan niet kiezen!



vierkant_blokhoofd
29 september 2007, 13:51
ik ben al naar verschillende muziekwinkels geweest om op een paar gitaren te spelen.
de verkopers daar zeggen dat elke gitaar goed is die je maar pakt.

ik heb geen idee waar ik op moet letten als ik een gitaar koop. ook al speel ik al een paar jaar:P

dus ik vraag hier naar jullie adviezen.

info:
ik speel rock en metal
ik ben bereid om max 1000 euro aan de gitaar uit te geven, omdat ik dit keer een goede gitaar wil hebben ( speel 3 jaar op een stagg les paul ), en vind het wel tijd worden voor een nieuwe goede gitaar.

alle adviezen zijn welkom behalve als het over een les paul gaat.


grz Leon

Blend
29 september 2007, 13:52
Jackson heeft aardige gitaren die wel in jouw genre passen denk ik zo. Verder zou ik ook een goede versterker kopen. 50% zit in je versterker, 50% in je gitaar.

Ritch
29 september 2007, 14:03
Jackson heeft aardige gitaren die wel in jouw genre passen denk ik zo. Verder zou ik ook een goede versterker kopen. 50% zit in je versterker, 50% in je gitaar.

Ik denk dat de versterker in hogere mate je sound bepaalt dan de gitaar. Als je een goede gitaar hebt, maar een crappy versterker zal je een kutsound hebben. Als je een goede versterker hebt en een minder kwalitatieve gitaar heb je meer kans op een betere sound. Ik zeg 70% voor de versterker en 30% gitaar.

Wickerman
29 september 2007, 14:08
Zeker, de amp is net iets belangrijker dan de gitaar. Welke versterker heb je nu ? Als je het zware metaal of harde rots wilt spelen is Jackson idd perfect, of LTD; daar heb je natuurlijk iets 'klassiekere' vormen zoals de les paul ;)

vierkant_blokhoofd
29 september 2007, 14:10
Zeker, de amp is net iets belangrijker dan de gitaar. Welke versterker heb je nu ? Als je het zware metaal of harde rots wilt spelen is Jackson idd perfect, of LTD; daar heb je natuurlijk iets 'klassiekere' vormen zoals de les paul ;)


ik heb nog een roland cube 15 maar ik denk eraan om een marshall avt50 of 100 te kopen

q-elvis-p
29 september 2007, 14:10
gibson sg of tweedehands een gibson les paul studio van voor 2004.

Gitaristje 18
29 september 2007, 14:23
Waarom de LP studio voor 2004 eigenlijk?

Als je een echt sheurmonster wilt hebben met een LP model voor 1000 euro, dan moet je eens kijken naar de LTD EC-1000. Ik heb een keer op de LTD Ec-1000 BLK gespeeld. Hij speelde echt goddelijk, klonk heerlijk strak en scheurde als een wild beest. En de gitaar is ook echt een plaatje om naar te kijken. :satisfie:

Als je dan nog een dikke verterker erbij wilt, dan moet je eens kijken naar de Peavy Valveking 112 (50 watt) of 212 (100 watt). De eerste kost 449 en de 2e kost 499 euro. Deze zijn dus niet extreem duur voor een buizen amp, maar ze klinken echt super.

Nobilta
29 september 2007, 14:25
gibson sg of tweedehands een gibson les paul studio van voor 2004.



"alle adviezen zijn welkom behalve als het over een les paul gaat."

Gitaristje 18
29 september 2007, 14:27
Ooh ik las zelf kennelijk ff te snel, ik dacht juist dat ie over de LP adviezen wilde hebben.

jasper159
29 september 2007, 14:34
Waarom geen Les pauls?
Volgens mij heb je nu echt een verkeerd beeld over een les paul door die stagg prullen.


Wat stagg allemaal niet kan aanrichten :sneaky:

Blend
29 september 2007, 14:37
Waarom geen Les pauls?
Volgens mij heb je nu echt een verkeerd beeld over een les paul door die stagg prullen.


Wat stagg allemaal niet kan aanrichten :sneaky:

Of misschien is-tie er juist tevreden mee, en wil die er een gitaar bij?

PRS is misschien ook iets?

jasper159
29 september 2007, 14:40
"omdat ik dit keer een goede gitaar wil hebben ( speel 3 jaar op een stagg les paul )"

Hmm..
Rock en metal zijn zeeeeeeeeer ruime begrippen.
Kijk ook eens naar een leuk stratje ofzo.

q-elvis-p
29 september 2007, 14:41
Waarom de LP studio voor 2004 eigenlijk?

Als je een echt sheurmonster wilt hebben met een LP model voor 1000 euro, dan moet je eens kijken naar de LTD EC-1000. Ik heb een keer op de LTD Ec-1000 BLK gespeeld. Hij speelde echt goddelijk, klonk heerlijk strak en scheurde als een wild beest. En de gitaar is ook echt een plaatje om naar te kijken. :satisfie:

Als je dan nog een dikke verterker erbij wilt, dan moet je eens kijken naar de Peavy Valveking 112 (50 watt) of 212 (100 watt). De eerste kost 449 en de 2e kost 499 euro. Deze zijn dus niet extreem duur voor een buizen amp, maar ze klinken echt super.

De studio vanaf 2004 (kan ook 2005 zijn) heeft een holte onder de toplaag waar veel klachten over zijn, om je al die zorge te besparen raad ik er een aan van voor die tijd.

robthg1
29 september 2007, 14:44
Ik denk dat de versterker in hogere mate je sound bepaalt dan de gitaar. Als je een goede gitaar hebt, maar een crappy versterker zal je een kutsound hebben. Als je een goede versterker hebt en een minder kwalitatieve gitaar heb je meer kans op een betere sound. Ik zeg 70% voor de versterker en 30% gitaar.

Ik ben het niet met je eens. Ik heb een crappy versterker maar een Fender 60th anniversary US stratocaster. Ik speel nu een klein jaartje en merk sinds ik de gitaar vorige maand heb gekocht, duidelijke vooruitgang.

Ik kan je geen advies geven over de gitaar zelf, maar spendeer het gehele bedrag aan je nieuwe gitaar. Ga vervolgens sparen voor een nieuwe versterker. Done.

wiegersma
29 september 2007, 14:45
Koop voor rock & metal een gitaar met een humbucker. Vergelijk in de winkel verschillende gitaren met elkaar en luister naar welk geluid jou het meest aanspreekt. Voel ook welke gitaar je het lekkerste ligt (staat, hangt, wat dan ook maar), ligt de hals lekker in je handen. Is de gitaar in evenwicht wanneer je ermee staat. Als je een tremolo wilt, ga dan lekker wieberen met dat ding en kijk of de gitaar elke keer erg ontstemt wanneer je deze gebruikt.
of koop gewoon een Les Paul

manu
29 september 2007, 14:47
ik kan alleen zeggen
dat je denk ik veel plezier zou hebben
in een Dean.daar heb je verschillende types
die wel in jou genre passen...qua sound zou ik
zelf dan gaan voor een ML of een Razorback..
de Z past ook nog bij de gitaren die in jou
bugded zou passen...de vormen van de gitaren,tja
daar moet je maar van houden maar ik vind ze echt
super mooi..de sound, drukvol met veel gain,...
ga je voor de duurdere ML's zoals de DIME-O-FLAME
of de ML dime from hell (rond de 800 euro) dan zul je een
vette gitaar voor beneden de 1000 euro hebben..
allebeiden beschikken over een fLoyd rose..
vet dus voor de Metal Must thingies zoals squeals etc...

vierkant_blokhoofd
29 september 2007, 14:50
Of misschien is-tie er juist tevreden mee, en wil die er een gitaar bij?

PRS is misschien ook iets?


die stagg speelt wel lekker hoor... maar ik lees hier verhalen over stagg die niet egt positief zijn:P

ik snap dan ook niet waarom iedereen een hekel heeft aan stagg terwijl die van mij gewoon lekker speelt? misschien is dit gwoon per exemplaar verschillend.. maarja geweldig is die stagg ook weer niet!

ik kwam laast bij me gitaarleraar en die was er ook niet zo blij mee dat k een stagg heb:P maar ik wijk nu af van me topic:P

ik ga maar gwoon een paar jacksons uit probere en zo te hore aan de reactie ga ik ook die peavys en PRS uitprobere

rutger0
29 september 2007, 14:54
Een leuke ibanez prestige?

vierkant_blokhoofd
29 september 2007, 14:55
Koop voor rock & metal een gitaar met een humbucker. Vergelijk in de winkel verschillende gitaren met elkaar en luister naar welk geluid jou het meest aanspreekt. Voel ook welke gitaar je het lekkerste ligt (staat, hangt, wat dan ook maar), ligt de hals lekker in je handen. Is de gitaar in evenwicht wanneer je ermee staat. Als je een tremolo wilt, ga dan lekker wieberen met dat ding en kijk of de gitaar elke keer erg ontstemt wanneer je deze gebruikt.
of koop gewoon een Les Paul


goeie tip! zo tremolo vind ik wel erg vet trouwens

nu weet ik ook een beetje waar ik op moet letten bij die jacksons en PRS

Ritch
29 september 2007, 15:00
Ik ben het niet met je eens. Ik heb een crappy versterker maar een Fender 60th anniversary US stratocaster. Ik speel nu een klein jaartje en merk sinds ik de gitaar vorige maand heb gekocht, duidelijke vooruitgang.

Ik kan je geen advies geven over de gitaar zelf, maar spendeer het gehele bedrag aan je nieuwe gitaar. Ga vervolgens sparen voor een nieuwe versterker. Done.

Er zal wel een vooruitgang in zitten en een nieuwe gitaar stimuleert tot meer spelen (betere bespeelbaarheid ed). Als jij met de tijd (dus niet de topicstarter) een echt goede versterker gaat kopen zal je sound exponentieel vooruitgaan. Ik heb trouwens niet gezegd dat hij de algehele som geld moet spenderen aan een nieuwe gitaar, beter lezen. Ik heb eerst ook een nieuwe gitaar gekocht toen ik draagkrachtig genoeg was, maar achteraf had ik spijt. 't Was wel een goede gitaar en 't heeft me wel gemotiveerd om veel te spelen, maar m'n sound vond ik verschrikkelijk = wat door de versterker kwam (Vox Pathfinder). Vervolgens heb ik twee jaar moeten sparen om de Koch te kunnen kopen. En deze aankoop is nog steeds de belangrijkste schakel geweest voor een goede sound. En mijn eigen sound. Als de topicstarter NU al 1000 euro te spenderen heeft zou ik een goede metalamp kopen met BUIZEN. Een goede Engl laat een Stagg al goed klinken. En al de topicstarter volgend jaar gaat werken kan hij hetzelfde jaar al een goede gitaar kopen. Sterker nog, ik speel nu alweer een half jaar op een Charvel Model 4 uit de eerste serie en voor een prikje heb je een ge-wel-dige bespeelbare en goed klinkende gitaar. (Ook voor metal!)

wiegersma
29 september 2007, 15:06
Wanneer je een gitaar met tremolo wilt, dan zal dat al snel een Floyd Rose o.i.d. worden. Dit is een goede tremolo, maar wanneer je tijdens een optreden je snaar breekt, dan is de hele gitaar vals en ben je redelijk lang bezig er een nieuwe snaar op te zetten en te stemmen. Dit is een nadeel. Er zijn wel truukjes dit te omzeilen door de tremolo zo vast te zetten dat deze alleen nog maar duikvluchten kan maken. maar denk hieraan bij de aankoop.

Malle Eppie
29 september 2007, 15:06
Of een Schecter of Caparisson. Mooie Ibanez of Jackson idd.

Moet eerlijk zeggen dat ik deze Telecaster ook best wel 'metal' vind....

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0134444780

Ja, wat voor een gitaar is nu 'metal'?

Kies iets uit met een humbucker in de brug positie en je zit gebakken.

vierkant_blokhoofd
29 september 2007, 15:08
Er zal wel een vooruitgang in zitten en een nieuwe gitaar stimuleert tot meer spelen (betere bespeelbaarheid ed). Als jij met de tijd (dus niet de topicstarter) een echt goede versterker gaat kopen zal je sound exponentieel vooruitgaan. Ik heb trouwens niet gezegd dat hij de algehele som geld moet spenderen aan een nieuwe gitaar, beter lezen. Ik heb eerst ook een nieuwe gitaar gekocht toen ik draagkrachtig genoeg was, maar achteraf had ik spijt. 't Was wel een goede gitaar en 't heeft me wel gemotiveerd om veel te spelen, maar m'n sound vond ik verschrikkelijk = wat door de versterker kwam (Vox Pathfinder). Vervolgens heb ik twee jaar moeten sparen om de Koch te kunnen kopen. En deze aankoop is nog steeds de belangrijkste schakel geweest voor een goede sound. En mijn eigen sound. Als de topicstarter NU al 1000 euro te spenderen heeft zou ik een goede metalamp kopen met BUIZEN. Een goede Engl laat een Stagg al goed klinken. En al de topicstarter volgend jaar gaat werken kan hij hetzelfde jaar al een goede gitaar kopen. Sterker nog, ik speel nu alweer een half jaar op een Charvel Model 4 uit de eerste serie en voor een prikje heb je een ge-wel-dige bespeelbare en goed klinkende gitaar. (Ook voor metal!)

dat ik NU al 1000 euro wil uitgeven is omdat ik al 5 jaar spaar voor een nieuwe gitaar.. en een goede versterker heb ik al, want mijn roland cube 15 klinkt geweldig! kan er heerlijk mee scheuren ( ja zelfs met een stagg:P ).

Ritch
29 september 2007, 15:12
dat ik NU al 1000 euro wil uitgeven is omdat ik al 5 jaar spaar voor een nieuwe gitaar.. en een goede versterker heb ik al, want mijn roland cube 15 klinkt geweldig! kan er heerlijk mee scheuren ( ja zelfs met een stagg:P ).

't klink bot, maar als je zegt dat een Cube goed is weet je niet wat een Engl, Mesa of Koch kan doen.

Lees in m'n lange verhaal nog maar eens dat deel over spijt.

vierkant_blokhoofd
29 september 2007, 15:20
't klink bot, maar als je zegt dat een Cube goed is weet je niet wat een Engl, Mesa of Koch kan doen.

Lees in m'n lange verhaal nog maar eens dat deel over spijt.


dus ik begrijp hieruit dat jij ook vind dat ik eerst een goede buizen versterker moet hebben en daarna kijken voor een gitaar?

wiegersma
29 september 2007, 15:22
als je tevreden bent met je cube, waarom dan veranderen. Jouw smaak is anders dan die van een ander. Er zijn ook mensen die liever transistor spelen. Je bepaalt zelf wat je goed vind klinken

marter544
29 september 2007, 15:24
Ik zou even kijken naar een paar Schecters, Ibanezzen, Deans (hardtail select bijv.) en de PRS SE series. Meeste tussen de 500 en 800 euro.. Verder moet je gewoon gitaren proberen, tot je een gitaar pakt die voor jou echt goed aanvoelt, en mijn beste tip:
Neem je gitaar leraar mee als je een gitaar gaat kopen..!!
Ik snap niet echt waarom je een tremolo wilt, helemaal bij de soort gitaren waar jij kijkt zit een floyd op, wat echt een hel is met stemmen en omstemmen.. (Misschien dat het wennen is, maar voor mij is het een hel en zal dan ook nooit een gitaar met floyd kopen :) )

drap
29 september 2007, 15:27
dus ik begrijp hieruit dat jij ook vind dat ik eerst een goede buizen versterker moet hebben en daarna kijken voor een gitaar?

Welnee. Opzich is een Cube al een hele leuke oefenversterker, maar wil je in bandverband spelen dan is die 15 watt niet genoeg. Het idee om eens naar een Marshall Valvestate kijken lijkt me helemaal niet zo'n raar idee en komt toch aardig dicht in de buurt van het buizengeluid, maar ik zou die Roland Cube mooi nog ff een tijdje houden als je alleen thuis speelt.

Die Stagg is denk ik inderdaad de zwakke schakel momenteel als je wat beter spul wil hebben. Leuk om het op te leren, maar als je eenmaal wat verder wil is er zeker beter spul te krijgen. Epiphone, Squier, Richwood, Blade, de goedkopere Fenders, allemaal prima merken en gitaren voor een redelijk betaalbare prijs en klassen beter dan Stagg.

Ritch
29 september 2007, 15:28
dus ik begrijp hieruit dat jij ook vind dat ik eerst een goede buizen versterker moet hebben en daarna kijken voor een gitaar?

Well, ga voor mijn part naar een zaak toe en test beide combinaties eens uit en bepaal dan voor jezelf wat je beter vind klinken. Volgens een hele boel ervaringen (niet alleen mijzelf) was de conclusie dat een versterker meer belangrijker is voor je sound dan de gitaar.
Je moet sowieso testen dus probeer dan een aantal verschillende gitaren OF versterkers en daarmee de verschillende aspecten. En dan zo: Jou Stagg icm een ENGL/MESA whatever, OF een goede gitaar van jou keuze icm een Cube 15. En kijk dan niet naar de bespeelbaarheid van de gitaar of de looks van amp: het gaat immers om de SOUND.

Ritch
29 september 2007, 15:31
Welnee. Opzich is een Cube al een hele leuke oefenversterker, maar wil je in bandverband spelen dan is die 15 watt niet genoeg. Het idee om eens naar een Marshall Valvestate kijken lijkt me helemaal niet zo'n raar idee en komt toch aardig dicht in de buurt van het buizengeluid, maar ik zou die Roland Cube mooi nog ff een tijdje houden als je alleen thuis speelt.

Die Stagg is denk ik inderdaad de zwakke schakel momenteel als je wat beter spul wil hebben. Leuk om het op te leren, maar als je eenmaal wat verder wil is er zeker beter spul te krijgen. Epiphone, Squier, Richwood, Blade, de goedkopere Fenders, allemaal prima merken en gitaren voor een redelijk betaalbare prijs en klassen beter dan Stagg.

Een leuke gitaar kan je al krijgen voor ± 300 euri. Als je het goed doet tik je een Model 4 voor 275 euro op de kop :D

manu
29 september 2007, 16:00
te extreme form?!

Razorback nieuw voor €899 (http://www.musik-produktiv.de/dean-signature-dimebag-razorback-ttsd.aspx)

manu
29 september 2007, 17:02
owja,...deze kosten geen drol.zijn goed qua kwaliteit en spelen ook nog is fijn.
zou je achteraf ook nog geld over hebben voor een vette AMP.
7snarig (http://shop.strato.de/epages/61003066.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61003066/Products/HS17051005/SubProducts/HS17051005-0001) normale 6snaar (http://shop.strato.de/epages/61003066.sf/?ObjectPath=/Shops/61003066/Products/HS1705105/SubProducts/HS1705105-0001)

vierkant_blokhoofd
29 september 2007, 18:14
Welnee. Opzich is een Cube al een hele leuke oefenversterker, maar wil je in bandverband spelen dan is die 15 watt niet genoeg. Het idee om eens naar een Marshall Valvestate kijken lijkt me helemaal niet zo'n raar idee en komt toch aardig dicht in de buurt van het buizengeluid, maar ik zou die Roland Cube mooi nog ff een tijdje houden als je alleen thuis speelt.

Die Stagg is denk ik inderdaad de zwakke schakel momenteel als je wat beter spul wil hebben. Leuk om het op te leren, maar als je eenmaal wat verder wil is er zeker beter spul te krijgen. Epiphone, Squier, Richwood, Blade, de goedkopere Fenders, allemaal prima merken en gitaren voor een redelijk betaalbare prijs en klassen beter dan Stagg.

ik wil inderdaad graag nu wat beter spul, want ik weet nu dat ik graag en met plezier gitaar speel.. maar het is uiteindelijk de bedoeling om toch in een band te gaan spelen maar dat is nog lang niet omdat we nog in '' garage fase '' zitten :cooler:

vierkant_blokhoofd
29 september 2007, 18:17
Ik zou even kijken naar een paar Schecters, Ibanezzen, Deans (hardtail select bijv.) en de PRS SE series. Meeste tussen de 500 en 800 euro.. Verder moet je gewoon gitaren proberen, tot je een gitaar pakt die voor jou echt goed aanvoelt, en mijn beste tip:
Neem je gitaar leraar mee als je een gitaar gaat kopen..!!
Ik snap niet echt waarom je een tremolo wilt, helemaal bij de soort gitaren waar jij kijkt zit een floyd op, wat echt een hel is met stemmen en omstemmen.. (Misschien dat het wennen is, maar voor mij is het een hel en zal dan ook nooit een gitaar met floyd kopen :) )


ik weet dat het een hell is met stemmen als je die tremolo gebruikt maar ik ken iemand met een esp en die ontstemt nooit als hij die tremolo gebruikt.

maar ik vind het gwoon kik zo tremolo :cooler:

dunnoaname
29 september 2007, 18:22
ik heb nog een roland cube 15 maar ik denk eraan om een marshall avt50 of 100 te kopen

Persoonlijk vind ik marshall transistor bakken zo KL*TE als je ze maar kan krijgen. CLean kan ermee door maar die distortion is om te huilen. Ik geef de voorkeur aan een cube als ik zou moeten kiezen. Het mooiste is natuurlijk een buizenversterker. Er zijn genoeg kleine buizenversterkers tweedehands te krijgen, ook in muziekwinkels/.

Gitaar4LifeDude
29 september 2007, 18:25
toevallig vandaag even wezen kijken voor een mooie metal gitaar mijn budget lag rond 1500 euro maar ik zag deze van 870 en hij was veel mooier dan gibsons enzo.

http://www.fender.com/products//sea...rtno=0262000520

vierkant_blokhoofd
29 september 2007, 18:55
Persoonlijk vind ik marshall transistor bakken zo KL*TE als je ze maar kan krijgen. CLean kan ermee door maar die distortion is om te huilen. Ik geef de voorkeur aan een cube als ik zou moeten kiezen. Het mooiste is natuurlijk een buizenversterker. Er zijn genoeg kleine buizenversterkers tweedehands te krijgen, ook in muziekwinkels/.

hmm oke.. ik heb er nog niet op gespeelt.. moet k dn ng ff doen dan kom ik er miss ook achter dat ze niet tof zijn..

dan maar de peavys proberen??

RammerStein
29 september 2007, 19:41
Als je een echt sheurmonster wilt hebben met een LP model voor 1000 euro, dan moet je eens kijken naar de LTD EC-1000. Ik heb een keer op de LTD Ec-1000 BLK gespeeld. Hij speelde echt goddelijk, klonk heerlijk strak en scheurde als een wild beest. En de gitaar is ook echt een plaatje om naar te kijken. :satisfie:

klinken echt super.

:satisfie: ...ik zou ook naar een LTD gaan kijken als ik jou was, EC series zijn er idd te gek uit. maar ik vindt zelf persoonlijk de m series of de kh series er toch het vetst uit zien hoor :cooler:

Hans001
30 september 2007, 08:34
Hey, omdat 'k zowat met 't zelfde probleem zit:

Ik ben aan 't denken om een elektrische gitaar te kopen ('k weet 't: "google", maar forums zoals deze blijven immers een interessante vraagbaak). Hierbij wil 'k dus beroep doen op jullie kennis en kunde:

'k ben op zoek naar een "all-round" gitaartje. Liefst nog met een grote diversiteit aan sounds. Zal voornamelijk gebruikt worden om clean te spelen. De gernes die me interesseren zijn: Rock - Blues - '70. Solo's zoals die van Gun N' Roses zijn natuurlijk ook te gek. Verder nog grote appreciatie voor Stevie Ray Vaughan. Metal ligt me iets minder.

Men budget ligt momenteel op €750 en 2de hands lijkt me interessant. (der zou wel nog een versterkertje bij moeten, maar die kan van mindere kwaliteit zijn en "upgegraded" worden na een half jaartje).

De gitaar die ik momenteel heb uitgekozen is een Fender Fat Strat. Maar bij Fender betaal je je natuurlijk blauw voor de naam alleen al. De vraag is dus of der alternatieven zijn die mij ofwel beter zouden passen ofwel "beter" zijn voor dezelfde prijsklasse? 'k denk nu bv ook aan Ibanez, maar 'k weet niet echt goed welke daarvan de "allround" types zijn. Verder heb 'k ook nog een Cort X6 ontdekt. Als jullie me zouden willen helpen met kiezen?

En dan komt natuurlijk de versterker... Hiervan weet 'k al helemaal niets. 't geen dat der wel moet opstaan is een hoofdtelefoon-uitgang. Questie van 's nachts te kunnen doorspelen e

Dank bij voorbaat!

Gitaar4LifeDude
30 september 2007, 14:55
dan moet je ff proberen een 2e hands fender strat of tele op de kop te tikken. altijd mooi voor clean!