PDA

View Full Version : gitaren ; hangen of staan?????



joke
29 september 2007, 11:54
wij gitaristen herbben meestal meer dan 1 plankje natuurlijk, het begint met eentje dan gaan we giggen en moet er een back up gitaar komen en hebben we een fender(achtige) dan moet er ook een gibson(achtige ) bij en voor je het weet staat je kamer vol en kijkt je vriendin of vrouw over je schouder mee als je op marktplaats of gitaarmarkt wat naar gitaren zit te scrollen!!!
maar....
waar laten we ze ?
hangen we ze op of zetten we ze in een standaard?
wat is beter voor de hals wie heeft enig idee?
je ziet in de shops vaak gitaren hangen maar of dit goed voor kop en hals is ????? in een standaard staan ze altijd wat schuin naar achteren en is ook niet perfect om langere tijd zo te staan volgens mij , heeft iemand hier wel eens goed over nagedacht???

Makor1966
29 september 2007, 12:03
Ik kies voor hangen (m'n FPX) en in de koffer (APX), niet bij een warmtebron en niet in de zon. Heb ook zo'n klassieke standaard, die de buik en de hals onder de kop ondersteunt, misschien dat ie daarin eerder krom zou worden dan bij zo'n uitklapstandaard die niet ondersteunt bij de kop. Die laatste gebruik ik voor m'n tele.

DeiDRagonas
29 september 2007, 12:11
Hangen of staan maakt niks uit. Het is beide helemaal niks schadelijk voor een gitaar. Its so easy..

Groetjes Roy!

gnoeontheboard
29 september 2007, 12:14
Hangen vind ik niet mooi.
Staan is eleganter, maar dat is smaak.

Nielsje
29 september 2007, 12:16
Mwoah, volgens mij maakt het geen klap uit. Tis uiteindelijk gewoon hout. Dat ze schuin staan maakt volgens mij al helemaal niet uit. Dat ze hangen kan alleen schadelijk zijn wanneer hanger niet goed vast zit aan de muur..

Ik heb ze hangen, want ik heb niet zo'n grote kamer.

Squier4ever
29 september 2007, 12:32
Mwoah, volgens mij maakt het geen klap uit. Tis uiteindelijk gewoon hout. Dat ze schuin staan maakt volgens mij al helemaal niet uit. Dat ze hangen kan alleen schadelijk zijn wanneer hanger niet goed vast zit aan de muur..

Ik heb ze hangen, want ik heb niet zo'n grote kamer.

let wel dat nitrolak meestal niet goed tegen het rubber van zowel de hangende als staande standaards kan...

bass blom
29 september 2007, 12:52
let wel dat nitrolak meestal niet goed tegen het rubber van zowel de hangende als staande standaards kan...

hoe was dat ook alweer? rubber wel, vinyl niet?

Mr.Fingers
29 september 2007, 12:55
Met z'n zevenen rug tegen buik naast elkaar in zo'n breed rek... Pakt niets plaats in, en je hebt toch een redelijk zicht op je collectie (bij mij dan toch)

Wickerman
29 september 2007, 13:01
Ik heb ze in de living hangen; geen verwarming in de buurt, zon kan er net niet aan. Perfect toch?

Gitaristje 18
29 september 2007, 13:15
Ik heb ze in zo'n 5 rek staan, bevalt me prima. Maarrrrrrrrrr, de tremelo pook zit in de weg als je ze achter elkaar zet. En laten mijn Fender en Wahsburn allebei een tremelo hebben, dus die pookjes moet je er af halen als je ze strak naast elkaar wilt zetten. Nu kan ik er nog 1 plekje openhouden tussen de gitaren in, maar later niet meer.

Blend
29 september 2007, 13:51
Heb momenteel maar 2 gitaren. Gewoon in de standaard. Maar heb ook wel eens
'te weinig' standaards gehad, en dus staat er door m'n hele kamer zooi heen. Heb m'n oude spaanse gitaar en 'n ukelele gewoon aan de muur hangen. Het lijkt mij eigenlijk dat het niet uitmaakt...

Mitch
29 september 2007, 14:02
Een gitaar is en fallus-symbool, dus wat lullen jullie nou over hangen ? Stáán moet -ie !

Veekeren
29 september 2007, 14:12
Ik heb ze in zo'n 5 rek staan, bevalt me prima. Maarrrrrrrrrr, de tremelo pook zit in de weg als je ze achter elkaar zet. En laten mijn Fender en Wahsburn allebei een tremelo hebben, dus die pookjes moet je er af halen als je ze strak naast elkaar wilt zetten. Nu kan ik er nog 1 plekje openhouden tussen de gitaren in, maar later niet meer.

Tipje van de dag, zet de ene uiterst links en de ander uiterst rechts, met de voorkant naar buiten ;)

Verder dus alleen stoptail gitaren kopen :D

Gitaristje 18
29 september 2007, 14:15
Oh ja :satisfie:

Thanks ;)

Nou ik hou nou eenmaal erg van Floyd Rose tremelo's :listen:

Geen normale tremelo's voor mij :stop: . Heb mijn Fender ook niet bepaald voor de tremelo gekocht en zet er weleens een keertje een Wilkinson in.

gerritje tralalalala
29 september 2007, 20:31
wat is dit nouw weer voor een nutteloos topic :chicken:

het maakt egt geen ruk uit hoe je ze neerzet/hangt

Vonk
29 september 2007, 20:35
wat is dit nouw weer voor een nutteloos topic :chicken:

het maakt egt geen ruk uit hoe je ze neerzet/hangt

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=94086

Begin nou alsjeblieft niet over nutteloos...

manu
29 september 2007, 20:54
ik heb zelf ook een aantal gitaren met een Floyd Rose..
staan heb ik ze in 2 kwartronde standaarts voor á 5 gitaren..
gaat echt super goed..

gieros
29 september 2007, 22:09
Ik heb alles in een 5 gitaren standaard staan. Werkt prima. Ik denk dat het geen reet uitmaakt of je hem laat hangen of staan.

Wickerman
29 september 2007, 22:15
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=94086

Begin nou alsjeblieft niet over nutteloos...

Jij bent goed ;)

Gitaristje 18
29 september 2007, 23:38
Kijk gitaren zijn wel gevoelig voor erge warmte enzovoort. Maar het kan echt niet dat een gitaar helemaal misvormd raakt omdat ie als ie niet wordt gebruikt staat of hangt. Zo slap zijn gitaren nou ook weer niet, het zijn stevige dingen.