PDA

View Full Version : Ideetje-alleen eindtrap van versterker gebruiken



Rutger
28 september 2007, 15:56
Hoi,

Ik kwam op het idee naar aanleiding van een tip van Tuck Andress op z'n website. Om zoveel mogelijk gebruik te maken van de headroom van je buizenamp, en kleuring van je preamp te omzeilen, adviseert hij om de pre-amp over te slaan en je gitaar rechtstreeks op de return van je effectsloop in te pluggen, al of niet met een equalizer ertussen. Zo maak je dus alleen gebruik van je eindtrap.

Zijn er mensen hier die dit doen of weleens geprobeerd hebben? En wat zijn de resultaten?

Het lijkt mij immers dat je gitaarsignaal er te zwak voor is, maar misschien daarom ook die equalizer ertussen, om je signaal op te pompen. Of zul je er toch een pre-amp tussen moeten zetten? Dan zit je alleen weer met hetzelfde 'probleem'

Robin.ke
28 september 2007, 21:45
De return van een een effectloop en de ingang van een eindtrap zijn altijd op line niveau. Rechtstreeks hier een gitaar inpluggen gaat niet lukken (te grote mismatch van amplitude en impedantie). Met een extra pre-amp schiet je niets op, dan ben je weer terug bij af.

Mitch
28 september 2007, 22:01
Ja, pre amps zijn echt waardeloos, kleuren als de ziekte :seriousf:
Kun je misschien een linkje naar dit verhaal geven, dit is echt komisch.

ColourofFire
29 september 2007, 00:07
Ik zie er het heil niet echt van in...waarom zou je in godsnaam je preamp willen omzeilen? Dat ding zit er juist om je geluid te kleuren (en je signaal goed te versterken), als je het geluid niet mooi/goed vind moet je een nieuwe versterker kopen...

Luke-wannabe
29 september 2007, 00:19
Idd de pre amp van m'n 800tje is juist waar het om gaat :D

bass blom
29 september 2007, 00:35
een ouwe radio is ook weer helemaal hip
dan een microfoon ervoor en die in een heel dure amp
vette shit man :D

Negative K3 fan
29 september 2007, 03:51
je preamp overslaan en dan via een godvergeten eq pedaal in de fx return, omdat dat beter moet klinken?

dat is net als de carrosserie van een ferrari eraf slopen en dan op het chassis een houten cabine zet om beter te rijden???

caliban
29 september 2007, 12:15
Ik weet niet vanwaar jullie halen dat dit niet werkt. Ik heb het geprobeerd, waarom moet je me niet vragen, mensen doen rare zaken. En het ging eigenlijk zonder probleem, klonk wel niet fantastisch.

Mitch
29 september 2007, 12:22
Niemand zegt dat het niet kan, iedereen zegt dat het niet beter klinkt ;)

guitaraddict
29 september 2007, 12:43
Dit kan wel degelijk goed klinken onder een voorwaarde.

Het werkt uitstekend voor een cleane warme buizensound maar je gitaar moet wel laagomig in de poweramp gaan.

Ik heb in mijn Les Paul Custom ooit de Craig Anderton "Clarifier" gebouwd.
Dit is een actieve toonregeling die ik ook uit kan schakelen.
Je bas en treble toonregelaars zijn nu te regelen tussen + en - 12 db en het grote voordeel de gitaar is laagomig uit.


Als ik deze in de poweramp van mijn 2 x el 84 poweramp prik heb ik een prima geluid en practisch doodstil !

Alf

pol
29 september 2007, 12:51
zal heel hard van je pickups gaan afhangen of dit klinkt, in de meeste gevallen niet.

Een gitaarpreamp is allesbehalve vlak qua frequentierespons, is meestal vrij midscooped, dit is ook nodig omdat een gitaarpickup over het algemeed vrij veel mids heeft.

resultaat als je dit doet is meestal een vrij dof, middig geluid waar weinig mee aan te vangen is.

paulusdeBKB
29 september 2007, 13:27
Kennelijk is Tuck Andress hier niet zo'n bekende. Tuck speelt fingerstyle jazzgitaar en zijn sound klinkt ongeloofelijk hi-fi. Het is puur zijn gitaar die je hoort. Ik kan me levendig voorstellen dat als hij over een buizenamp "moet" spelen, dat hij dan de preamp liever bypassed. Datzelfde zou overigens ook voor de speakers moeten gelden: gitaarluidsprekers staan nou niet bepaald bekend om hun uitgebalanceerd klankbeeld...

Negative K3 fan
29 september 2007, 13:57
wat een onzin allemaal, wedden dat er in zo'n clarifier minstens net zo veel electronica zit als in een gemiddelde buizen preamp, daarnaast kun je preamps ook gigantisch 'clean' maken, waarom denk je dat veel audiofielen buizenversterkers gebruiken??

Rutger
1 oktober 2007, 14:15
k Vond t ook wel een bijzondere tip, vandaar mn vraag :)

Dit (http://www.tuckandpatti.com/tuck_tone.html) is Tuck's verhaal over hoe hij zijn sound maakt

En dit is waar ik op doel:



(2) In place of the preamp of your guitar amp if it is possible to access the input of the power amp. It would be very useful to subtract out the coloration of the guitar preamp as a starting point. Of course you lose overdrive and effects unless you patch in external units, and will suffer the same impedance mismatch I described above unless you insert a buffer preamp.

Kamiess
7 januari 2008, 07:57
Ik weet dat dit een ouder topic is, maar ik had de zoekfunctie gebruikt om te kijken of je idd een gitaar rechtstreeks in je return van de amp kan doen.

Maar de antwoorden waren me nog niet helemaal duidelijk.

Het gaat mijn niet om een beter geluid, maar om een 2 kanaalsamp van je 1 kanaals te maken door met een a/b switch te kiezen om je gitaar via je normale input te doen of via de return.

Kan dit zonder effecten? > en ik bedoel dan niet de kwaliteit van het geluid maar puur of het kan qua signaal.

Kim Wilson
7 januari 2008, 08:38
Volgens mij kun je niet zomaar je eindtrap in met enkel een gitaar. Ja, het kan wel, maar het zal niet gaan klinken. Je moet toch enige vorm van voorversterking moeten hebben, lijkt me. Misschien zou je het op kunnen vangen met een eq-pedaaltje.

Kamiess
7 januari 2008, 09:34
Nee, ok.

Het ging mij erom of het ook kon, kwaliteit van het geluid zie ik dan nog wel.
Leek me wel grappig om te kijken of ik dus zo een 2 kanaalsamp kon krijgen

jw009
7 januari 2008, 10:57
Dit wordt wel eens gedaan met een acoustische gitaar, wat goede resultaten oplevert. Volgens mij deed/doet petrucci het voor zijn piezo tone ook.

Kamiess
7 januari 2008, 11:43
He JW, jij heb toch ook een laney gehad?

Puerco
7 januari 2008, 11:59
Lijkt me alleen nuttig met een gitaar processor ( POD, Digitech RP serie of Boss GT serie bijvoorbeeld). Hierbij worden bepaalde versterkers geëmuleerd en dan kan het nuttig zijn om de preamp te omzeilen om dubbelle kleuring van het geluid te voorkomen.
Werkt volgens mij ook beter qua impedantie en amplitude die eerder genoemd waren.

Kamiess
7 januari 2008, 12:11
Ik zal even verder uitleggen.

Ben altijd druk bezig om mijn ideale geluid te krijgen.
Heb een Laney GH100L (1 kanaals) en ik vind de distortion eigenlijk wel heel lekker.(doe het nu met een pedaaltje ervoor)

Dus het idee was eigenlijk om met de pre-amp van de laney de distortion te maken en clean dmv de return van de amp.

Nu heb ik nog steeds wel mijn quadraverb liggen waarmee dit volgens mij wel kan,maar vind het zo zonde omdat dat ding zoveel mogelijkeheden heeft die ik dan niet gebruik.

Of weet iemand een hele simpele pre-amp waarmee ik een clean kan krijgen?

charlie45
7 januari 2008, 12:40
Ik zal even verder uitleggen.

Of weet iemand een hele simpele pre-amp waarmee ik een clean kan krijgen?

H & K tubeman zou kunnen werken? ik vind het niet zo'n gek idee hoor

danny a thousand
7 januari 2008, 13:52
Lijkt me alleen nuttig met een gitaar processor ( POD, Digitech RP serie of Boss GT serie bijvoorbeeld). Hierbij worden bepaalde versterkers geëmuleerd en dan kan het nuttig zijn om de preamp te omzeilen om dubbelle kleuring van het geluid te voorkomen.
Werkt volgens mij ook beter qua impedantie en amplitude die eerder genoemd waren.

Zo heb ik jarenlang gespeeld, ik had een Boss GT3. (welke ik eigenlijk stiekum nog steeds geweldig vind)
Gitaar in de boss, van de boss naar de return en knallen maar.
Het is wel tijdrovend om goede geluiden te krijgen, maar uiteindelijk werkte het geweldig, ik had een retevet distortion geluid, waar ik vaak complimenten over kreeg!!